Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:05:33 GMT

ظرفیت نیروگاه های حرارتی 240 مگاوات افزایش می یابد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۲۹۱۳

ظرفیت نیروگاه های حرارتی 240 مگاوات افزایش می یابد

تهران- ایرنا- سه واحد نیروگاهی در نیروگاه های بهبهان و ماکو فردا (دوشنبه) و هفته آینده به مدار تولید می آید که به این ترتیب، ظرفیت نیروگاهی کشور 240 مگاوات افزایش می یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مهدی خبازپیشه» مجری طرح های نیروگاه های خصوصی کشور امروز (یکشنبه) در نشستی خبری به مناسب راه اندازی واحدهای نیروگاهی بهبهان و ماکو در شرکت تولید برق حرارتی برگزار، افزود: واحد بخار نیروگاه بهبهان به ظرفیت 160 مگاوات فردا (دوشنبه) با حضور مقام های ملی و استانی راه اندازی رسمی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه بهبهان، ظرفیت این نیروگاه به 429 مگاوات و راندمان (بازدهی) آن از 34 درصد به 49.5 درصد افزایش می یابد.
مجری طرح های نیروگاه های خصوصی کشور در مورد تامین منابع این پروژه نیز گفت: ساخت این نیروگاه 290 میلیون یورو هزینه داشت که 230 میلیون یورو از توسط صندوق ذخیره ارزی و بقیه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی تامین مالی شد.

** افزایش 80 مگاواتی ظرفیت نیروگاه ماکو
«مهرداد امیرزاده» مدیر طرح نیروگاه ماکو نیز در این نشست خبری گفت: هفته آینده 2 واحد گازی به ظرفیت هر کدام 40 مگاوات در نیروگاه ماکو به بهره برداری می رسد.
وی هزینه اجرای این پروژه را 40 میلیون یورو بیان کرد و گفت: سرمایه گذاری این واحدها به روش «ساخت، بهره برداری و تملیک» (BOO) بوده که با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی به نسبت 30 به 70 ساخته شده است.
امیرزاده سرمایه گذاری در این طرح را یک مدل سرمایه گذاری خارجی موفق بیان کرد و گفت: در اجرای این طرح، عملیات احداث ساختمان، مخزن سوخت مایع، خطوط انتقال تا پست نیروگاهی و پست نیروگاه انجام شد و بخش خصوصی خارجی منابع لازم برای خرید توربین، ژنراتور و نصب و اجرای این بخش را تامین کرد.
مدیر طرح نیروگاه ماکو اظهار داشت: بخش بخار این نیروگاه به ظرفیت 90 مگاوات نیز در آینده ای نزدیک ساخته خواهد شد و به این ترتیب بهره وری این نیروگاه افزایش خواهد یافت.
به گزارش ایرنا، براساس برنامه ریزی های وزارت نیرو، تا پیش از فصل تابستان سال آینده، باید 27 واحد نیروگاه حرارتی راه اندازی و 23 واحد نیروگاهی دیگر ارتقا پیدا کند تا به این ترتیب، ظرفیت تولید برق نیروگاه های حرارتی کشور پنج هزار و 223 مگاوات افزایش یابد.
این 27 واحد نیروگاهی جدید شامل واحدهای بخاری و گازی نیروگاه های ماکو، کاسپین، پرند، هرمز، زاهدان، کاشان، دالاهو، شیروان، غرب کارون، جهرم، عسلویه، سبلان، ایران ال.ان.جی، هریس، فردوسی، گل گهر، قشم، هنگام و خرم آباد است که به ترتیب تا خردادماه سال آینده راه اندازی خواهد شد.
بخشی از این واحدهای نیروگاهی مانند پرند و کاسپین از تابستان امسال به مدار آمده و نیروگاه های دیگر نیز قرار است به نوبت تا خرداد 98 وارد مدار بهره برداری شود.
علاوه بر 27 واحدی که قرار است تا زمان اوج مصرف سال آینده راه اندازی شود، طرح افزایش توان عملیاتی 19 واحد نیروگاهی در نیروگاه های سیکل ترکیبی در دستور کار قرار گرفته است؛ با اجرای این طرح، 281 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه های حرارتی کشور اضافه خواهد شد.
در کنار این طرح، پروژه رفع محدودیت های تولید نیروگاه های حرارتی نیز در چهار واحد نیروگاهی اجرایی خواهد شد که این طرح نیز 220 مگاوات به ظرفیت عملیاتی نیروگاه های کشور می افزاید.
اقتصام**9189** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نيروگاه ماكو بهبهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۲۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال فعالسازی هزار و ۹۶۰ واحد صنعتی راکد هدفگذاری شد

مقیمی معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، درباره برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه احیای واحدهای راکد کشور، گفت: مهم ترین رویکرد این وزارتخانه در راستای ظرفیت‌بخشی به واحدهای صنعتی است که زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع برای احیا و افزایش ظرفیت حدود پنج هزار و ۲۶۰ واحد راکد و با ظرفیت پایین در سال جاری برنامه ریزی شده است، افزود: سال ۱۴۰۲ در بخش احیای واحد های راکد هزار و ۸۱۱ واحد صنعتی در کشور به چرخه تولید بازگشت.

وی با اشاره به اینکه طی سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ روند بهره برداری از واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی کشور حدود ۱۱ درصد افزایش داشت، افزود: ۴۷ هزار واحد صنعتی در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری رسید و سال ۱۴۰۲ این رقم به بهره برداری ۵۳ هزار واحد در شهرک های صنعتی افزایش یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • سفر رئیس جمهور به استان سمنان/ جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی
  • مشکل ناترازی برق در کشور را رفع می کنیم
  • رئیسی فاز توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • رئیس‌جمهور طرح توسعه واحدهای گازی نیروگاه شهید باکری سمنان را افتتاح کرد
  • افتتاح واحد‌های گازی نیروگاه برق شهید باکری سمنان
  • امسال فعالسازی هزار و ۹۶۰ واحد صنعتی راکد هدفگذاری شد
  • فردا؛ افتتاح طرح توسعه نیروگاه‌ برق سمنان
  • افتتاح بلوک دوم گازی نیروگاه قدس سمنان
  • جانمایی سه نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۳۵ مگاوات در همدان
  • بازگشت واحد ۲ نیروگاه بعثت به مدار تولید