Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:12:15 GMT

امکان سنجی بارداری یوزپلنگ در اسارت

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۲۹۷۷

امکان سنجی بارداری یوزپلنگ در اسارت

تهران - ایرنا- امکان ‌سنجی بارور سازی آزمایشگاهی یوزپلنگ ‌های آسیایی ( کوشکی و دلبر ) موجود در مرکز تحقیقات و نگهداری یوزپلنگ آسیایی (پردیسان) در یک جلسه هم‌اندیشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌ رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، جلسه بررسی تولید مثل یوز ایرانی در اسارت با حضور جمعی از کارشناسان این حوزه از مراکزی مانند دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، مرکز رویان، مرکز ابن‌سینا، انجمن یوز، پروژه یوز آسیایی، گروهی از متخصصان حوزه دامپزشکی بخش خصوصی فعال در حوزه حیات ‌وحش، معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست و کارشناسان این معاونت و کارشناسان پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این جلسه تخصصی، کارشناسان به بررسی شرایط فیزیکی کوشکی و دلبر، دو یوز ایرانی مستقر در پارک پردیسان و امکان باروری طبیعی و یا مصنوعی آنها پرداختند.
حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با اشاره به پر ریسک بودن این کار گفت: این اقدام، بسیار بزرگ و البته پر ریسک است اما به این معنی نیست که از ترس نتیجه، کار را آغاز نکنیم. قرار نیست این دو یوز را در فنس نگه ‌داریم تا بمیرند چون ما می‌ ترسیم! سیاست اصلی ما انجام این کار است و امیدواریم به نتایج خوبی هم برسیم و خوشحالم که این عزم را در شما هم می‌بینم.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: ممکن است موفق شویم اما این امکان هم وجود دارد که همه ‌چیز را از دست بدهیم اما باید حرکت کرد.
وی با اشاره به ‌پیش نویس فاز سوم احیای یوزپلنگ آسیایی گفت: جلسات مشترک مربوط به این بخش انجام ‌شده و امیدواریم با کمک‌ های بین‌المللی بتوانیم آن را پیش ببریم.
ظهرابی با اشاره به تهیه و ارائه سه پروپوزال از سوی کشورهای مختلف برای شرکت در پروژه پرورش یوز ایرانی ضمن ابراز خرسندی از این اتفاق، تأکید کرد: این پروپوزال‌ ها می ‌توانند مکمل یکدیگر باشند، پروپوزال نهایی باید با در نظر گرفتن شرایط کشور تهیه‌شده و محدودیت‌ها و ظرفیت‌های بومی در آن دیده شود.
وی همچنین از شرکت‌کنندگان در این جلسه خواست تا با تشکیل یک کمیته تخصصی در پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار برای اجرایی کردن سریع‌تر این پروژه اقدام کنند.
کارشناسان در این جلسه با استقبال از حضور متخصصان خارجی در کنار محققان ایرانی، استفاده از این دانش فرامرزی را باعث بهبود عملکرد در حوزه‌های مربوط عنوان کردند.
9014**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست يوزپلنگ ايراني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۲۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم

ابراهیمی رئیس اداره محیط زیست ارسنجان اظهار کرد: سایت پرورش گوزن زرد شهرستان ارسنجان سال ۱۳۹۰ با ۷ راس گوزن در مساحتی به اندازه ۳۰۰ هکتار شروع به کار کرد.

او گفت: آمار این گونه ارزشمند تاکنون به ۱۱۸ راس رسیده که مرهون تلاش‌های محیط بانان است.

رئیس اداره محیط زیست ارسنجان ادامه داد: سرکشی به موقع، علوفه و بازدید از آبشخور‌ها و پایش سایت از جمله عواملی است که در رشد گوزن زرد ایرانی موثر بوده است.

رئیس اداره محیط زیست ارسنجان بیان کرد: تاکنون ۲۶ راس به سایت‌های استان خوزستان و داخل استان فارس منتقل شده است.

ابراهیمی افزود: احیای نسل این گونه باارزش و رها سازی به زیست گاه‌های اصلی خود از اهداف پرورش گوزن زرد ایرانی در شهرستان ارسنجان است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • محیط زیست عرصه تقویت بنیان‌های اجتماعی با بهره گیری از توان بانوان است
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • افزایش تعداد گوزن زرد ایرانی در ارسنجان + فیلم
  • ماموریت مجلس به سازمان محیط زیست برای رفع مشکلات زیستی
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • محیط زیست روی مدار "رهاورد"
  • فرهنگسازی در حوزه پسماند با کمک گروه‌های اجتماعی بانفوذ در کشور
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود