Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخستین روز از اجلاس بین المللی دو روزه دبیران کل کشورهای عضو ISESCO امروز یکشنبه ۲۰ آبان ماه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام واقع در شیراز با سخنرانی دکتر بطحائی رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران آغاز شد و در ادامه از تمبر یابود آیسسکو و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد بطحایی در افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو، با بیان اینکه آیسسکو محلی برای همکاری و هبستگی بین کشورها و ملت های مسلمان است، افزود: بر این باوریم همکاری هایی که در زمینه فرهنگ، علم و آموزش صورت می گیرد، نقش بسیار مهم و بی بدیلی در ایجاد تفاهم و نگرش مثبت بین ملت ها دارد و  این امر، زمینه مساعدی برای برقراری ارتباط و همکاری همچنین تقویت همبستگی بین ملت ها را فراهم می‌آورد به ویژه آنکه نقطه مشترک بین کشورهای عضو آیسسکو، دین مبین اسلام، فرهنگ و تمدن درخشان آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وزیر آموزش و پرورش، آیسسکو با برخورداری از عضویت ۵۴ کشور اسلامی نقش موثری در جامعه بین المللی ایفا کرده و در جایگاه یک نهاد بین المللی  و اسلامی، شأن و مرتبه ویژه در مجامع بین المللی دارد.

بطحایی تاکید کرد: ما حمایت و پشتیبانی آیسسکو از ملت های ستم دیده و رنج دیده مسلمان را به ویژه از مردم ستم دیده فلسطین ارج می نهیم و فعالیت های آیسسکو را برای احقاق مردم فلسطین سودمند می‌دانیم.

رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو با اشاره به نقش موثر ایران در تدوین برنامه های آیسسکو، گفت: ایران از آغاز پیوستن به این سازمان کوشیده است نقش موثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه ای آن داشته باشد.

وی ادامه داد: دفتر منطقه ای آیسسکو و کمیسیون های ملی در ایران دو نهاد فعالی است که همواره و در هر شرایطی به تلاش برای ایجاد هماهنگی و اجرای برنامه های علمیِ میان مدت و سه ساله همچنین برنامه های ویژه ادامه داده و عزم جدی برای پیگیری فعالیت های آیسسکو دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش سنگ بنای پیشرفت و توسعه پایدار است، بیان کرد: چنانچه آموزش برخوردار از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیازهای روز باشد، نقش کلیدی در برقراری تفاهم و صلح بین ملت‌ها دارد؛ از این رو ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم معیارها و استانداردهای کیفیت را افزایش داده و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقاء دهیم.

بطحایی با ارائه آماری در خصوص درصد آموزش کودکان سنین مدرسه در ایران، گفت: هم اینک نظام آموزشی ایران، ۹۹ درصد کودکان سنین مدرسه ای در دوره ابتدایی را تحت پوشش قرار داده و نرخ جذب آن در دوره دبیرستان به بیش از ۸۵ رسیده است.

وی در این باره، افزود: ما توانسته‌ایم ۹۶ درصد دختران سن مدرسه را به آموزش جذب کرده و نسبت برابری جنسیتی را به نسبت ۴۹ به ۵۱ برسانیم.این تلاش ها اکنون سبب شده است ایران در رتبه بندی یونسکو جزء کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی به شمار آید. یکی دیگر از افتخارات در وزارت آموزش و پرورش، نام نویسی و آموزش کودکان و نوجوانان پناهنده در سن مدرسه ای است.

رئیس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو، در مورد آموزش کودکان پناهنده در مدارس کشور، اظهار کرد: ایران از چهار دهه قبل تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدارس خود بوده و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کم هزینه ای برای آنان فراهم آورده است.

وی ادامه داد: این کودکان که بیشترشان به دلیل بودن در شرایط ناگوار جنگ و  ناامنی از بیماری های جسمی و روانی رنج می بردند در کشور ما با همکاری دو وزارتخانه آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار می‌شوند.

بطحایی گفت: کمک های سازمان های بین المللی به ما در خصوص آموزش کودکان پناهنده بسیار ناچیز بوده است. گذشته از آن انعکاس این اقدام که هرساله بیش از ۴۰۰ هزار نفر و در سال تحصیلی جاری بیش از ۵۰۰ هزار نفر دانش آموز پناهنده زیر پوشش خود قرار داده است از سوی سازمان های بین المللی چندان مناسب نبوده است.

وی تاکید کرد: این در حالی است که این کودکان را بیگانه تصور نکرده و مانند فزندان خود و دیگر شهروندان ایرانی در مدارس تحت آموزش قرار دادیم و بنا به دستور مقام معظم رهبری، هیچ کودک پناهنده ای حتی آنها که بدون داشتن برگه های هویتی به مدارس مراجعه می کنند از تحصیل محروم نکردیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این امر مایه افتخار ایران است که شمار قابل توجهی از دانش آموختگان و کارشناسان افغانستانی در کشور خود و سایر کشورهای جهان، دانش آموخته مدارس و دانشگاه‌های ایران هستند، گفت: کشور ما مورد بی رحمانه ترین تحریم های غیرقانونی و یک جانبه امریکا قرار دارد و از بسیاری از حقوق خود در عرصه بین المللی محروم شد.

وی تاکید کرد: البته کشور و مردم ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری سر فرود نیاورده است. ما در وزارت آموزش و پرورش می کوشیم با وجود دشواری ها و آثار سوء تحریم ها در راه دستیابی به اهداف خود با تلاش به پیش رویم.

تلاش کشورهای عضو آیسسکو برای تدوین استراتژی و ایجاد شبکه علمی مشترک

دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو همچنین امروز در سه نشست تخصصی با ارائه گزارش های تخصصی درباره «تلاش های مبتنی بر همکاری در تجاری سازی و آموزش کارآفرینی» و «نقش شبکه آموزش و تحقیق جزایر اقیانوس آرام در بالا بردن سهم کشورهای عضو در تحقیقات علمی» تلاش کردند به هم افزایی برای تدوین استراتژی مدون برای کشورهای عضو آیسسکو و ایجاد شبکه علمی مشترک، دست یابند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان کشورهای عضو آیسسکو در این سه نشست تخصصی با گفتگو در مورد فعالیت های کشور متبوع شان در زمینه های علوم، تکنولوژی، آموزش عالی با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند که در ادامه به خلاصه ای از روند برگزاری این سه نشست اشاره می شود.

تمام کشورهای آیسسکو سیاست های خودشان را در سطح ملی دارند. نمایندگان کشورهای عضو آیسسکو در این اجلاس، مدارک راهبردی در زمینه علوم، تکنولوژی و دانشگاهی نسل سوم را ارائه می کنند تا بتوانند با بررسی این مدارک، استراتژی مدونی را برای آیسسکو فراهم سازند.

کشورهای عضو آیسسکو در زمینه تکنولوژی، سیاستگذاری هایی دارند که در این اجلاس سعی بر به اشتراک گذاشتن این سیاستگذاری‌ها می شود.

کشورهای آفریقایی مثل سنگال دانشگاه های بزرگی دارند که با یکدیگر در تعامل هستند و به فرهنگ اهمیت زیادی می دهند. آموزش و پرورش و آموزش عالی این کشور، مسئولانش را برای پیشرفت و توسعه کشورهای عضو آیسسکو تشویق می کند.

در سنگال، تحقیقات زیادی با همکاری آموزش عالی و سازمان های غیردولتی و صنعت برای رفع مشکلات این صنعت از جمله بیکاری انجام شده است.

نماینده سنگال در آیسسکو پیشنهادی را در مورد راه اندازی دفتری برای کمک های دو جانبه و چند جانبه در زمینه ارتقاء شاخص های علمی کشورهای عضو آیسسکو مطرح کرد.

تلاش کشورهای عضو آیسسکو بر این است که بتوانند شاخص های علوم و تکنولوژی را برای کشورهای آسیایی و آفریقایی تنظیم کنند.

در راستای اهمیت گسترش ارتباط صنعت با دانشگاه در کشورهای عضو آیسسکو، نماینده  فلسطین اعلام کرد که پنج دانشگاه محلی این کشور برای تقویت این موضوع اقداماتی را آغاز کرده اند.

در سند شبکه اسلامی و پژوهشی آیسسکو، باید به‌روز آوری و مدل سازی در کشورهای عضو مورد توجه قرار گیرد. به همین منظور برای تقویت همکاری ادارات علمی و آموزشی که پایگاه دیجیتال مشترک دارند، ساختار علمی بهبود یابد تا دانشمندان و پژوهشگران بتوانند از تجربیات یکدیگر در این شبکه بهره مند شوند. ضمن اینکه پژوهش تقویت شده و سطح آموزشی کشورها نیز ارتقاء می یابد.

گفتنی است در بسیاری از کشورهای اسلامی، شبکه آموزشی در ابعاد کوچکتر در حد ارتباط بین دو دانشگاه به منظور هم پوشانی فعالیت های علمی این کشورها تشکیل شده است.

کشورهای عضو آیسسکو بر این باورند که می توان با تقویت شبکه های آموزشی و پژوهشی قدم بزرگی برای فعالیت ها در جهت نوآوری و کارهای جدید برداشت.

دیگر نماینده عضو آیسسکو بر ایجاد فعالیت های اقتصادی و ثبت شبکه های علمی به منظور اطلاع رسانی تاکید کرد. شبکه های یاد شده از طریق این پیوند به تبادل اطلاعات علمی و آموزشی می پردازند و اطلاعات را بین دانشجویان و مدرسان در جهان اسلام منتشر می‌کنند.

نماینده اردن نیز با اشاره به تشکیل مرکز دیده‌بانیِ علوم و تکنولوژی در این کشور تاکید کرد که این مرکز به تقویت مراکز آموزشی کشور مطبوعش کمک کرده و توانسته اند از طریق ایجاد شاخص های ملی و پیگیری آنها در زمینه تکنولوژی های نو دستاوردهای خوبی کسب کنند. پژوهشگران اردنی هم با همکاری دانشمندان پناهنده سوری فعالیت علمی خوبی دارند و این کشور اولویت های پژوهشی خود را در بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ تعیین کرده است.

کشورهای عضو آیسسکو اعتقاد دارند همکاری های علمی این امکان را برای آنها فراهم می کند به کارهای تحقیقاتی خود غنا بخشند که این موضوع در کشورهای در حال توسعه ای مثل آفریقا نمود بیشتری دارد.

از سوی دیگر همکاری های علمی کشورهای اسلامی با یکدیگر این امکان را فراهم می آورد تا از طریق شبکه های علمی، فرصت توسعه را به دست آورند در سطح بین المللی فعالیت کنند.

در توگو و دیگر کشورهای در حال توسعه تلاش بر این است از علوم تکنولوژی استفاده شود و به نوآوری، تحقیقات و علوم اهمیت می‌دهند.

در این کشور تلاش ها بر راه اندازی مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی به منظور انجام کارهای تحقیقاتی به صورت گروهی متمرکز است؛ چرا که ایجاد این مراکز به نفع مردمان کشورهای آفریقایی خواهد بود.

به گفته یکی از نمایندگان عضو آیسسکو، شاخص هایی در هر کشور وجود دارد که محصول آن کشور است و هدف مسئولان کشورها چگونگی استفاده از این موارد به منظور گسترش همکاری بین کشورهای اسلامی است.

بدین منظور، باید شبکه کارشناسی را ایجاد کرد تا به کشورها برای افزایش همکاری کمک کند.

آیسسکو برای کشورهایی که از غنای علمی برخوردار نیستند، می توانند برنامه هایی را تدوین و اجرایی سازد.

مسئولین آموزش عالی کویت مصوبه ای برای تاسیس گروهی به منظور تدوین استانداردها و معیارهای توسعه دانشگاه ها، ارائه کردند.

تاریخچه مختصر فعالیت آیسسکو

به گزارش ایسنا، در اجلاس بین المللی دو روزه دبیران کل کشورهای عضو آیسسکو، علاوه بر کشورهای عضو، وزیر آموزش و پرورش و نماینده سازمان آیسسکو از مراکش هم حضور دارند.

آیسسکو پس از تصویب اساسنامه در یازدهمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۳۶۱ برای هماهنگی و گسترش تعامل و همکاری‌های آموزشی، علمی و فرهنگی تأسیس شد.

مقر آیسسکو در رباط پایتخت مراکش قرار دارد و ۵۷ کشور اسلامی از جمله ایران عضو این سازمان هستند. این سازمان تاکنون مبادرت به گشایش دو دفتر منطقه‌ای در شارجه (امارات متحده عربی) و تهران (دی ماه ۱۳۸۱) کرده است.

اجلاس آبان ماه آیسسکو با هماهنگی های انجام شده توسط کمیسیون ملی آیسسکو در ایران، همکاری دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) طی روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان ماه جاری در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام واقع در شیراز در حال برگزاری است.

اجلاس دبیران کل آیسسکو در کیفیت تحقیق و ایجاد شبکه پیوسته علمی در سطح کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی مهم بوده و زمینه ساز سیاست‌گذاری های صحیح علمی و همکاری ثمربخش آتی میان دانشگاه ها و دانشمندان حوزه های مختلف موضوعی در کشورهای عضو کنفرانس اسلامی است.

از مهمترین دستاوردهای برگزاری این اجلاس می توان به معرفی دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال اخیر به منظور تاثیر گذاری بر جامعه بین المللی و ایجاد ارتباط با متخصصان و دانشمندان کشورهای دنیا در راستای ارتقای سطح دانش و ظرفیت دانشگاه ها اشاره کرد.

این اجلاس به افزایش همکاری میان دانشگاه‌های کشورهای عضو و تشویق برای تبادل تجارب، اطلاعات و برنامه ها در زمینه های آموزشی، علمی و فناوری و همچنین حمایت و ارتقای سطح پژوهش علمی در راستای نیاز دانشگاه های کشورهای عضو منجر خواهد شد، همچنین با توجه به هدف ISC در خصوص زمینه سازی جهت سیاستگذاری های صحیح علمی در کشورهای عضو کنفرانس اسلامی، این اجلاس زمینه لازم جهت معرفی ظرفیت و پتانسیل کشور، دریافت بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی برای پژوهشگران در راستای افزایش مشارکت های بین المللی فراهم خواهد آورد.

رونمایی از تمبر یادبود اجلاس آیسسکو و ISC

همچنین در جریان برگزاری افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو، تمبر یابود آیسسکو و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، امروز در افتتاحیه اجلاس دبیران کل کمیسیون های ملی آیسسکو با حضور دکتر بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و رییس شورای عالی کمیسیون ملی ایران در آیسسکو، دکتر دهقانی سرپرست ISC و دکتر قماری نماینده سازمان آیسسکو از مراکش، تمبر یادبود اجلاس آیسسکو و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) رونمایی شد.

همچنین در این مراسم از محمدحسن  تبرائیان مشاور دبیر کل تقریب مذاهب اسلامی، دکتر عباس صدری، مدیر دفتر منطقه ای آیسسکو در ایران با اهدای لوحی تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آيسسكو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۳۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در راستای نقش آفرینی دانشگاه‌ها در تمدن نوین اسلامی است گفت: مجوز راه اندازی این دانشکده برای دانشگاه مازندران کسب شده و مقدمات راه اندازی آن در حال انجام است.

حشمت الله علی نژاد افزود: رویکرد دانشکده فناوری‌های راهبردی، بین رشته‌ای و فرادانشکده‌ای است و نیازی به فضای زیر ساختی و اعضای جدید هیات علمی ندارد.

رئیس دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه چهار گروه ابزار‌های هوشمند، فناوری کوآنتوم، علوم شناختی و پدافند غیر عامل برای این دانشکده تدوین شده است ادامه داد: تربیت نیرو‌های متخصص در حوزه‌های مختلف و راهبردی کشور، تحقیق و پژوهش در حوزه‌های میان رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های نوین علمی دنیا و رفع نیاز‌های داخلی در بخش‌های مختلف از مهم‌ترین اهداف راه اندازی این دانشکده نوین است.

علی نژاد تاکید کرد: پذیرش دانشجو برای این دانشکده ازطریق ضوابط سازمان سنجش و آموزش کشور و به دو روش کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای پیوسته انجام می‌پذیرد.

او گفت: ارائه بورسیه تحصیلی به دانشجویان نیز از دیگر امتیازاتی است که دانشجویان دانشکده فناوری‌های راهبردی از آن برخوردار می‌شوند.

یاد آور می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون مجوز ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی را برای بیست دانشگاه کشور صادر کرده است.

زینب دیوارگر گزارش می دهد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • ایجاد دانشکده فناوری‌های راهبردی در دانشگاه مازندران
  • تفاهم‌ نامه ساخت مدرسه ۶ کلاسه خیرساز در تالش امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت نفت و گاز اروندان و اداره‌ کل شیلات خوزستان امضا شد
  • تأمین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای آموزشی بوشهر
  • خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث