Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-05-03@18:30:45 GMT

پوشش 70 درصدی نوآموزان پیش دبستانی

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۴۴۸۸

به گزارش وانانیوز، 

مهناز احمدی در نشست هم‌اندیشی نمایندگان حقوق شهروندی استان ها و دوایر ستادی در اردوگاه شهید باهنر تهران با اشاره به اینکه در فصل سوم قانون اساسی به حقوق همه آحاد ملت پرداخته شده است و در اصل۳۰ قانون اساسی دولت موظف شده آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم نماید، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش طی ۴ دهه اخیر با همه تنگناها، در جهت تحقق این مهم تلاش نموده و در دورترین مناطق مرزی و عشایری و صعب العبور مدارسی با حضور یک تا ۵ دانش آموز تأسیس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر و طی سال تحصیلی جاری نیز پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۷.۸۳ بوده و نوآموزان پیش دبستانی با پوششی حدود ۷۰ درصد تحت تعلیم و تربیت قرار گرفته اند.

احمدی افزود: طی سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و عدم حمایت دولت ها از آموزش و پرورش، علی رغم میل مدیران و تصمیم گیران، مردم مشارکتهایی در اداره امور مدارس داشته اند که متاسفانه در بعضی اوقات از حالت داوطلبانه خارج شده است. رفع و حل این مشکل اهتمام بعدی همه ارکان حکومت، دولت و مجلس را می طلبد که نگاه به آموزش و پرورش را نوعی سرمایه گذاری بلندمدت و پرورش نیروی انسانی با ارزش های والای انسانی بدانند.

مشاور وزیر در حقوق شهروندی، از جمله وظایف آموزش و پرورش براساس منشور حقوق شهروندی ابلاغی از جانب رئیس جمهور را جاری سازی مفاهیم و مفاد منشور در لایه های مختلف از سطح ستاد تا سطح مدرسه و برای جامعه بزرگ فرهنگیان، دانش آموزان و اولیای آنها دانست و گفت: در این راستا اقدامات زیادی در استان‌ها و حوزه ستادی انجام شده و آموزش های موسمی جهت ارتقای دانش و آگاهی همکاران فرهنگی درخصوص حقوق شهروندان انجام شده است و برای دانش آموزان در کنار برنامه های رسمی، به صورت فوق برنامه آموزش حقوق و وظایف شهروندی در دوره های مختلف برگزار شده و این شرایط در سال تحصیلی جاری به صورت گسترده تری انجام خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: به نظر می رسد زمانی آموزش های شهروندی در نسل جوان و نوجوان ما نهادینه خواهد شد که عمل به مفاد منشور را توسط همه مدیران، برنامه‌ریزان و سیاست گذاران ملاحظه نمایند، چرا که مفاد منشور از جنس کردار است نه گفتار، و همه به خوبی می دانیم که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

وی افزود: نقدی که به منشور وارد است این است که در بند «ط» حق آموزش و پژوهش مواد ۱۰۴ تا۱۱۱ به حق دانش آموزان، استادان، دانشجویان، جوامع علمی و حوزوی و دانشگاهی و توان خواهان اشاره شده است و جمعیت حدود یک میلیونی فرهنگیان نادیده گرفته شده اند و برای آنها حق پیش بینی نشده که امیدواریم در ویرایش های بعدی این مهم مدنظر قرار گیرد، فرهنگیان از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردارند و برای اینکه به این سرمایه، خدشه هایی وارد نشود نباید به آنها در کلام، رفتار، قوانین و برنامه ها بی مهری شود.

احمدی گفت: در آموزش و پرورش بیشتر تأکید برنامه ریزان براساس اسنادبالادستی و از جمله؛ منشور حقوق شهروندی بر تربیت شهروندی در دانش آموزان است چرا که تربیت شهروندی نگاه ویژه ای به یادگیری دانش توانایی و نگرش هایی دارد که فرد را در تعامل مؤثر و مطلوب با افراد دیگر در جامعه یاری می رساند و با کمک به فراگیران در کسب هویت فردی، ملی و جهانی تلاش می کند تا شهروندانی با ارزش های اخلاقی و مذهبی و آگاه نسبت به مسائل ملی و جهانی و ارزش های خانوادگی و استقلال شخصی تربیت نمایند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی گفت: آموزش و پرورش در کنار آموزش حقوق و تربیت شهروندی اعتقاد به آموزش وظایف شهروندی هم دارد و به این نکته هم تأکید دارد که در آموزش ها به پرورش خلاقیت، تقویت همکاری، ارتباطات مؤثر و تفکر انتقادی پرداخته شود. ایده آل ما در نظام آموزشی این است که از ابزارهای قدرتمندی استفاده کنیم تا مفاهیم مندرج در کتب درسی وآموزش های غیررسمی مثل حقوق شهروندی در دانش آموزان نهادینه شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حقوق شهروندی تاکید کرد: یقیناً برای اینکه آموزش وپرورش بتواند به اهداف خود دسترسی پیدا کند و دانش آموزان را شهروندانی مفید و مؤثر تربیت کند نیازمند کمک و همراهی همه قوا و دستگاه های اجرایی است چرا که با داشتن احساس همدلی و همراهی و هم سرنوشتی می توان مسیرهای سخت را با آرامش طی نمود.

 

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: آموزش و پرورش پیش دبستانی حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از دانش آموزان برتر یزدی

محمدکاظم رحیمی نژاد مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد  مراسم تجلیل از دانش آموزان برتر گفت: با همت و همدلی دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت و تلاش دانش آموزان یزدی، استان یزد توانست برای سی امین سال پیاپی رتبه اول قبولی در کنکور سراسری را کسب کند.

وی افزود: همچنین دانش آموزان یزدی در کنار کنکور توانستند در مجموعه مسابقات کشوری پنج و هشت گانه دانش آموزی حائز رتبه برتر شوند. 

رحیمی نژاد اظهار داشت: تحقق اسناد چند ساحتی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، موضوع مهم و حرکتی روشن و دقیق است که تاکنون در استان در این زمینه اقدام شده و ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • تجلی حقوق بشر آمریکایی در برخورد وحشیانه با دانشجویان معترض
  • افزایش ۱۰ درصدی نرخ چاقی در دانش‌آموزان/ جلوگیری از کم تحرکی دانش‌آموزان با مسابقات مادر دختری، پدر پسری
  • ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲
  • سنجش ۸۸ درصدی دانش آموزان پایه اول در اردبیل
  • حدود ۳ هزار نفر جذب آموزش و پرورش البرز می شوند
  • ‌۱۰۵ هزار معلم جدید جذب آموزش و پرورش خواهند شد‌
  • تجلیل از دانش آموزان برتر یزدی
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت
  • پرداخت همه مطالبات معلمان تا پایان اردیبهشت+ فیلم
  • واریز «هدیه روز معلم» به حساب فرهنگیان؛ امشب/ پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر