Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طی حکمی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را منصوب کرد. ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲ اجتماعی محیط زیست سفر نظرات

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حکم علی‌اصغر مونسان آمده است: نظر به تخصص و تجارب جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان سرپرست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منصوب می شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار می رود با حفظ جایگاه و نقش پژوهشگاه در عرصه های ملی و بین المللی در ارائه خدمات علمی و پژوهشی به جامعه محققین و پژوهشگران و فراهم آوردن زمینه فعالیت های پژوهشی تقاضامحور با همکاری مراکز علمی داخلی و خارجی و بهره گیری از توان تخصصی کارشناسان و صاحبنظران به منظور اعتلای فعالیت های پژوهشی و فرهنگی در راستای تحقق اهداف سازمان، اهتمام شایسته به عمل آید.

توفیق روز افزونتان را در خدمت به نظام مقدس جموری اسلامی و فرهنگ و هنر کشور عزیزمان ایران با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از درگاه خداوند متعال خواستارم.

سوابق

 عمرانی دارای مدرک دکتری باستان شناسی با گرایش دوران تاریخی است و تاکنون مسئولیت هایی چون معاون پژوهشی میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی، مدیر کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته است.

عمرانی تا کنون 11مقاله به همایشها و نشست های مختلف از جمله همایش ملی باستان شناسی ایران و کنگره معماری و شهرسازی ایران ارایه داده است.

سرپرست جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بیش از 12مقاله با عنوانهایی چون سرآغاز شهرنشینی در شمال غرب ایران در عصر مفرغ قدیم، نگرشی نو به گورهای کلان سنگی آذبایجان شرقی، بازشناسی ساختار مسجد علیشاه تبریز در تداوم جنبش بزرگ مقیاس سازی دوره ایلخانی، پویا سازی بافت های تاریخی و ارزشمند شهری و .... در مجلات مختلف به چاپ رسانده است.

 خانه های تبریز قدیم، بافت تاریخی تبریز، مساجد تاریخی تبریز، بازار تاریخی تبریز، و قلعه ها و استحکامات آذربایجان از جمله تألیفات بهروز عمرانی است.

وی تاکنون با ارایه بیش از 6طرح پژوهشی از جمله ثبت جهانی کلیساهای آذربایجان و ثبت جهانی بازار تبریز، عضویت، دبیری، ریاست کمیته علمی و پژوهشی در بیش از 16کمیته علمی را بر عهده داشته  و مدتی نیز سرپرست پژوهشکده باستان شناسی بوده است.

سرپرست جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همچنین دارای سوابق آموزشی مختلف بوده و استاد راهنما در چندین مورد را در سابقه کاری خود دارد.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,23,1416/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۵۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟

کتاب حواشی و کشمکش بین مدیران استان گلستان و مازندران در اجرای طرح گردشگری آشوراده روز به روز قطورتر می‌شود؛ در آخرین برگ این نوشتار، مدیر کل میراث فرهنگی گلستان کارکنان محیط زیست این جزیره، را محیطبانان جزیره خودمختار "چوسان"خطاب کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، بهره‌گیری از اصطلاحات و واژه‌های مصطلح سیاسی یا تاریخی در دیالوگ‌های روزمره و به طور ویژه در جدل‌های کلامی یا چَت‌های مجازی، سابقه دیرینه‌ای دارد. به لطف سیاست‌های سال‌های اخیر صدا و سیما و پخش سریال‌های تاریخی شرق آسیا برخی از اصطلاحات پرتکرار این سریال‌ها مانند گوگوریو، چوسان، جومونگ و تجارت نمک به دایره کلمات رایج مردم کوچه بازار نفوذ وحتی مدیران رسمی نهاد‌های اجرایی نفوذ کرده و از این کلمات برای برانگیختن احساسات استفاده می‌کنند.

در آخرین نوبت، این رویه، پس از کشمکش بین پیمانکار پروژه مرمت قلعه تاریخی اشوراده با محیطبانان این جزیره رقم خورد. محمد جواد ساوری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان با انتشار یک استوری در فضای مجازی ادبیات جدیدی خلق کرد و این جزیره را به چوسان، سرزمینی تاریخی در شرق آسیا، تشبیه کرد.

بسیاری از اهالی گلستان بر این باورند که برای دستیابی به توسعه پایدار باید به سراغ گردشگری و به طور خاص سرمایه گذاری در بخش گردشگری در جزیره آشوراده بروند و برای تحقق گردشگری در این جزیره نیازمند سعه‌صدر و پرهیز از هرگونه اقدام تنش‌دار هستند.

آشوراده کیش نشد، اما چوسان شد!

سابقه مطالبه طرح طبیعت گردی در اشوراده عمری حدوداً ۲۰ ساله دارد و قرار بود روزگاری به کیش شمال تبدیل شود.

اما از سفر دور نخست آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ گره گشایی اداری و حقوقی از این مطالبه وارد فاز عملیاتی شد. پس از گذشت حدود یک سال و در آستانه سفر دوم بالاترین مقام اجرایی کشور به استان گلستان، در آذر ماه سال گذشته اقدامات اجرایی مانند بهسازی معابر، مرمت قلعه تاریخی و ساماندهی بنا‌های روستا آغاز شد.

چند هفته قبل از سفر رئیس جمهور فیلم درگیری و کشمکش فیزیکی بین مدیر کل میراث فرهنگی گلستان با محیطبانان مازنی به شکل گسترده‌ای وایرال شد؛ گویا ممانعت محیطبانان مازندرانی از ادامه عملیات بهسازی بافت روستای قدیم اشوراده، موجب عصیان ساوری (مدیر کل میراث فرهنگی گلستان) و در ادامه درگیری کلامی و حتی شبه فیزیکی بین طرفین شد؛ اما در ادامه و با توصیه مقامات بالادستی با یک خوش و بش سوری و چند عکس یادگاری تلاش شد تا این موضوع فیصله یافته قلمداد شود.

اما در حقیقت چاره‌ای برای این چالش یافت نشد، در اسفند ماه سال گذشته هم میراث فرهنگی گلستان با هدف توسعه زیرساخت‌های گردشگری به سراغ احداث سرویس بهداشتی در محدوده سایت پشتیبان طرح گردشگری اشوراده در سواحل بندر ترکمن کرد. جانمای غلط و پرحاشیه ۶ چشمه دستشویی در داخل بستر خلیج گرگان سبب شد تا بار دیگر محیط زیست مازندران با میراث فرهنگی گلستان سرشاخ شود و کار به شکایت و دادگاه بکشیده شود.


هرچند محمد جواد ساوری مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو بروز هرگونه تخلف در این خصوص را رد کرد، اما مازنی‌ها بر این باور بودند که پروژه مذکور در حوزه استحفاظی پناهگاه حیات وحش میانکاله رخ داده است و این اقدام بدون کسب مجوز قانونی جرم و مستوجب مجازات است.

اتخاذ رویکرد‌های غیر مسالمت آمیز بین مدیران میراث فرهنگی گلستان به عنوان مجری طبیعت گردی آشوراده و مدیران محیط زیست مازندران به عنوان ناظر اجرایی پروژه، معما آشوراده را پیچیده‌تر کرد.

پس از انتشار این اخبار برخی از بزرگان گلستان تلاش کردند تا با میان‌داری بتوانند مانع ایجاد تنش بیشتر بین میراث فرهنگی گلستان و محیط زیست مازندران شود، اما گویا نتیجه حاصل نشد.

ناگهان پای جومونگ و چوسان و گوگوریو به آشوراده باز شد!

روز گذشته در حالی که پیمانکار پروژه بهسازی قلعه تاریخی اشوراده قصد انتقال مصالح به جزیره اشوراده را داشت، تعداد زیادی از پرسنل محیط زیست مانع انجام این کار شدند که لحظاتی بعد مدیر کل میراث فرهنگی گلستان استوری قائل تاملی را در فضای مجازی منتشر کرد و جزیره آشوراده را، جزیره خودمختار چوسان خطاب کرد و دیگران و پیگیر کنندگان مقوله گردشگری آشوراده در فضای طعنه و کنایه؛ در پی یافتن جومونگ و سرزمین گوگوریو رفتند و این مصوبه ملی وارد مسیر جدیدی شد.


دنبال تقابل و تنش نیستیم

محمد جواد ساوری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهار کرد: سیاست اصلی ما عدم تقابل تنش زا بین دو استان است که این موضوع را به عنوان تاکید و دستور صریح استاندار گلستان، نصب العین کار‌های خود قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد روز گذشته و در حالی که محموله مرتبط با بهسازی قلعه تاریخی از مسیر دریایی و از سواحل بندر ترکمن به ساحل اشوراده رسید، محیط بانان جزیره خودمختار چوسان (آشوراده) مانع تخلیه مصالح و ادامه کار شدند.

ساوری در پاسخ به سوالی که آیا رفتار فعلی محیطبانان مازنی ارتباطی به رویکرد اتخاذ شده برای جانمایی و احداث سرویس بهداشتی در بندرترکمن دارد یا خیر؟ گفت: رفتار محیطبانان جزیره خودمختار چوسان ارتباطی با مقوله احداث سرویس بهداشتی ندارد؛ رفتار‌های تنش‌زای آن‌ها سابقه چندین ماهه دارد. وی ادامه داد: فارغ از همکاران و پیمانکاران میراث فرهنگی، اهالی بومی جزیره اشوراده و گردشگران نوروزی هم از کنش و رفتار کارکنان محیط زیست این جزیره گله‌بندی بسیار داشتند.

ساوری گفت: آن دسته از افرادی که از میراث فرهنگی مجوز بوم گردی گرفته اند هم نمی‌توانند مصالح لازم را برای مرمت و بهسازی ابنیه خود وارد بافت روستای قدیم اشوراده کنند و محیطبانان مانع آن می‌شوند.

ساوری ادامه داد: تاکنون ۳ بار از بنده شکایت شده و در مرحله صدور رای است.

واقعه به نزدیکان رئیس جمهور گزارش شد

وی گفت: وقایع امروز را به صورت تلفنی با یکی از نزدیکان رئیس جمهور (اعضای خانواده) وی اطلاع دادم تا مراتب به اطلاع آیت الله رئیسی رسانده شوند و ایشان هم آگاه باشند که دستورشان همچنان معلق مانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی گلستان ادامه داد: استاندار گلستان در تلاش است تا از طریق مراجع ملی و تماس با روسای سازمان‌های مربوطه بستر لازم برای شتاب بخشیدن به گردشگری آشوراده را فراهم کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان اضافه کرد: استان همجوار دیروز با ۲۰ الی ۳۰ نفر با هتاکی خاصی قشون‌کشی کرده و از لفظ مشمئز کننده استفاده کرده است.

وی عنوان کرد: آن‌ها اعلام کردند که ما اجازه نمی‌دهیم به خاک ما دست بزنید! مگر عصر حجر است که این گونه صحبت و رفتار می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجو همه مردم و مدیران گلستان بر این باورند که اجرای طرح طبیعت گردی در اشوراده یک مطالبه به حق و عامل توسعه در این استان کم برخوردار است؛ مضافاً اینکه دستور صریح رئیس جمهور و حتی رئیس قوه قضاییه هم در این خصوص به پیوست است. حال باید بزرگان و زعمای گلستان تدبیر و اندیشه کنند تا فضای تقابلی مجریان طرح با عاملان نظارتی برطرف شود. انتقال عرصه جنگ و جدل از عرصه میدانی به فضای مجازی هم راهکار مناسبی نیست و ثمره این رویکرد‌های تقابلی زمان اتمام پروژه را به تاخیر می‌اندازد. حال باید ببینیم چه تصمیماتی در این خصوص گرفته می‌شود.

آشوراده در ۴ کیلومتری غرب شهرستان بندرترکمن در استان گلستان در پهنه آبی دریای خزر واقع است و به سبب ویژگی‌های خاص تاریخی، اقلیمی، جغرافیایی یک کانون جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود. وجود آثار تاریخی مانند قلعه روس‌ها، سواحل ماسه ای، اسب‌های وحشی، هزاران هزار پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی، موزه ماهیان خاویاری، بافت سنتی روستای آشوراده، چشم انداز‌های رویایی غروب خورشید و فرصت ورزش‌هایی مانند قایق سواری، شنا، اسب‌سواری، والیبال و فوتبال ساحلی فقط بخشی از جذابیت‌های این جزیره به حساب می‌آید که می‌تواند خستگی یکساله مسافران و گردشگران نوروزی را از تن آن‌ها بزداید.

دیگر خبرها

  • جومونگ در جزیره، آشوراده چوسان شد/ دستور رییس‌جمهور وتو می‌شود؟
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • «اخلاقی» سرپرست میراث فرهنگی استان سمنان شد
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • انتصاب مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
  • مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان منصوب شد
  • واگذاری مجموعه تاریخی ریسباف به شهرداری اصفهان
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت