شغل آخوندی "درآمدزا" نیست/ دریافتی طلاب نصف یک رفتگر است
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۶۵۲۷
امام جمعه مشهد در دیدار روز گذشته خود با طلاب و استادان مدرسه علمیه مکتب نرجس گفت: از همه اقشار آسیب پذیرتر طلبه است چون هیچ منشأ مالی برای آن ها وجود ندارد و شغل آخوندی درآمدزا نیست. ناطقان: آیت الله سیداحمد علم الهدی (امام جمعه مشهد) در دیدار روز گذشته خود با طلاب و استادان مدرسه علمیه مکتب نرجس در محل این مدرسه، به سوالات مختلف پاسخ داد که مهمترین بخشهای آن به این شرح است:
آیت االله علم الهدی در خصوص فعالیت صفحه پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت ا.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دولت زیر بار استفاده نکردن از دلار نمیرفت
وی همچنین در خصوص چرایی اهمیت به دلار در ایران نیز گفت: برای معامله با پول ملی بین کشورها، دولت زیر بار نمیرفت این کار را بکند تا این که از داد و بیداد خودم استفاده کردم تا بالاخره این کار انجام شد.
میزان پرداخت وجوهات دفتر رهبری
- خودم از کسانی هستم که معتقدم مشکلات معیشتی برای طلاب به مراتب طاقت فرساست، امروزقشری آسیب پذیرتر از طلبه در جامعه نداریم
- از همه اقشار آسیب پذیرتر طلبه است چون هیچ منشأ مالی برای آن ها وجود ندارد و شغل آخوندی درآمدزا نیست
- مسئله معیشتی برای طلاب، برای ما مسئلهای طاقت فرساست و بیش از این، از طرف مراجع نمیتوان اقدامی کرد.
- این که عدهای فکر کنند رهبری برای شهریه، از امکانات کشوری استفاده میکنند، بسیار پندار غلطی است، حتی یک ریال از بیت المال و امکانات کشوری و لشکری نیست، همه این پول سهم امام، سهم سادات و وجوهات است؛ شهریه طلاب سه استان در ماه، بیش از هفت میلیارد تومان است و در ماههایی که عیدی میدهیم، هشت میلیارد و خرده ای است، در این بین، دو میلیارد تومان در ماه از نذور ضریح مطهر، به عنوان عائله امام هشتم(ع) پرداخت می شود. یک میلیارد و 800 میلیون تومان آن نیز از وجوهات دفتر رهبری در تهران پرداخت میشود و چهار میلیارد و 200 میلیون باقی مانده هم از وجوهاتی دریافت میشود که مردم می دهند و سهم امام و ساداتی است که مقلدان رهبری پرداخت می کنند.
این شهریهها تهیه میشود، یک قران این پولها به دولت مربوط نیست، نه دولتی است، نه به خزانه دولت مربوط است و نه به اموال مصادره شده و دستگاههای اقتصادی دفتر رهبری مربوط است.
- آقایان مراجع دیگر نیز وجوهات پرداخت میکنند؛ با مبلغی که دریافت می کنند، زندگیشان به اندازه نصف یک رفتگر اداره نمیشود. منتها بحث ما این است که این وضعیت معیشتی با دوره قبل اصلا قابل مقایسه نیست؛ طلبهها در دوره های قبل حتی یک دهم شهریه امروز را نداشتند؛ طلبه بودیم، درسمان را هم میخواندیم، مبارزه هم می کردیم و در منتهای فقر نیز زندگی میکردیم. این سفره را از اول امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س) پهن کردند و تا امروز نیز همین است. هر طلبهای با این وضع فقر نتوانست زندگی کند، هم دنیا و هم آخرتش تباه شد، رفت نوکر اجنبی شد، منحرف شد و در دنیا و آخرت به جایی نرسید.
نامه یزدی به شبیری زنجانی، محترمانه بود
نماینده ولی فقیه در استان در واکنش به سوالی در خصوص دیدار انجام شده یکی از مراجع با برخی فعالان اصلاح طلب گفت: قضیهای اتفاق افتاد بدون تصمیم و اراده آیت ا... شبیری. خانواده آیت ا... شبیری نسبتی دارند با خانواده آقای عبدا... نوری، مهمانی عادی فامیلی بوده که اهل منزل و خانواده از آیت ا... شبیری خواهش کردند در مهمانی شرکت کنند، ایشان به خاطر ملاقات با رهبری از قم به تهران میآیند وخانواده می گویند در مهمانی شرکت کنید و ایشان در مهمانی شرکت میکنند.
آقای نوری به دلیل ارتباط با آدمهای این چنینی، از موقعیت استفاده و با آیت ا... شبیری دیدار میکنند و عکس برمی دارند و آن را منتشر می کنند تا برای تطهیر خود بین متدینان و نهادهای انقلابی از آن استفاده کنند.
نامه آیت ا... یزدی نامهای به جا بود، با تذکر به آیت ا... شبیری آمده و به کلی فتنه را به هم میزند؛ نامه بسیار محترمانه است، جملهای که نشان دهد به آیت ا... شبیری اهانت شده وجود ندارد و درباره آلودگی آن افراد تذکر داده شده است؛ اگر ملاقات در خانه آیت ا... شبیری یا یکی از این افراد انجام میشد، قضیه مسئلهدار بود اما این دیدار در مجلس مهمانی عاطفی انجام شده و بعد از آن حساب شده شروع به شانتاژ علیه آیت ا... یزدی کردند.
فتنه نفوذ کرده به حوزههای علمیه
- امروز در بین همه فتنه ها و توطئه هایی که در عرصه انقلاب و انقلابی بودن در جامعه ما وجود دارد، فتنه ای است که متاسفانه در حوزه های علمیه ما نیز نفوذ کرده که طلاب اعم از برادر و خواهر را از عرصه های روشنگری و بصیرت ورزی برحذر می دارند.
- برخی چنین ترویج میکنند که یک طلبه باید درس بخواند و جز آن، به چیز دیگری نباید توجه داشته باشد و توجه به مسائل سیاسی و اجتماعی او را از مباحث علمی و دینی خود دور میکند یا نویسنده ای وظیفه دارد در آثار خود منحصرا احکام خدا و مبانی اعتقادی دین را ترویج کند و مباحث اجتماعی و سیاسی سبب می شود این نوشته در جناح خاصی قرار بگیرد و دیگر به این نوشته توجه نشود.
دستگاهها فرامین رهبری را پیگیری نمی کنند
امام جمعه مشهد در پاسخ به سوالی درباره از سرگیری فعالیت های هسته ای به دستور رهبر انقلاب گفت: بیاناتی که رهبر انقلاب می فرمایند، خطاب به همه مردم و دستگاههاست، مشکل ما همین است که دستگاهها در پیگیری فرامین رهبری عمل نمیکنند. این مطالبه ابتدا باید از طرف مردم باشد از دستگاههایی که مکلف به اجرای فرمان رهبری هستند؛ مشکل ما این است که در کشور ما اگر بنا شد کسی اقدام مثبتی انجام دهد، اقدام مثبتش تنها می ماند و این تنها ماندن، اقدام مثبت را بی اثر میگذارد. اگر به دنبال مطالبات، موجی در قشر متدین به راه بیفتد و مطالبات رهبری را پیگیری کنند، به نتیجه میرسد؛ وقتی بحث انقلاب میشود، همه ادعای انقلابیگری دارند، انقلابی بودن عبارت است از صفتی که در همه حرکات و رفتار فردی و روزمره ما وجود داشته باشد اما وقتی این حرکتها انجام نشد، مشکل به وجود می آید.
وجود مدرک شرعی تنها برای دهه اول محرم
- (درباره دهه محسنیه): در بین همه این دههها، تنها برای دهه اول محرم مدرک شرعی وجود دارد و مؤسس آن نیز امام رضا(ع) است. درباره بقیه دههها اما مدرک شرعی و روایتی نداریم و سنت مردم است که عدهای دهه هایی مانند محسنیه ایجاد کردند. اینها ربطی به شیعه ندارد، شیعه نظام دارد و در رأس آن نماینده امام زمان(عج) است. اگر به عنوان سنت شیعه بخواهیم کاری انجام دهیم حتما باید به تأیید وی برسد درحالی که نرسیده است اما به طور کلی عزاداری برای حضرت زهرا (س) در این ایام به دلیل مقارنتهای تاریخی موجود، موضوعی به جاست. منبع: ایسنا برچسب ها: علم الهدی ، شغل آخوندی ، درآمدزایی ، طلاب
منبع: ناطقان
کلیدواژه: علم الهدی درآمدزایی طلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۶۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حاشیه های حکم اعدام برای توماج صالحی
مهدی بیک اوغلی- روزنامه اعتماد-در روزهایی که توجه افکار عمومی ایرانیان تحت تاثیر رخدادهای منطقهای و حمله ایران به اسراییل قرار داشت، خبر صدور حکم علیه توماج صالحی طول و عرض شبکههای اجتماعی و رسانهها را در نوردید. حکم افساد فیالارض توماج در شرایطی توسط دادگاه انقلاب اصفهان صادر شده بود که سال قبل، از این اتهام تبرئه شده و حکم پرونده او به دیوان ارسال شده بود. دیوان، اما ایراداتی را به حکم توماج وارد دانسته و از دادگاه درخواست کرده ضمن برطرف کردن این ایرادات، عفو رهبری را نیز در حکم صادره لحاظ کند. اما در شرایطی که در حالت طبیعی این حکم باید اصلاح میشد و با عفو رهبری پرونده توماج با حکم تعدیل شده مواجه میشد، ناگهان خبر رسید که دادگاه حکم افساد فیالارض توماج را محرز دانسته و رای به افساد فیالارض و اعدام او داده است. با افزایش انتقادات از این حکم، مرکز رسانهای دستگاه قضا با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که این حکم در دستگاه قضایی بررسی شده و احتمال نقض آن وجود دارد. در ادامه، اما تحلیلگران ابهامات و پرسشهایی را در خصوص این حکم مطرح کردند. اینکه چرا عفو رهبری در خصوص این پرونده اعمال نشده است؟ چرا علیرغم اعلام نظر دیوان، دادگاه انقلاب اصفهان تلاشی برای اصلاح حکم و تعدیل آن صورت نداده است؟ با توجه به اهمیت پرونده، «اعتماد» گفتوگویی را با مصطفی نیلی یکی از وکلای پرونده توماج برنامهریزی کرده تا درباره ابعاد و زوایای گوناگون این حکم بحث کند. نیلی معتقد است با توجه به اینکه پرونده توماج مرتبط با رخدادهای سال ۱۴۰۱ است و قبلا دادگاه افساد فیالارض را بلاموضوع دانسته بنابراین صدور حکم اعدام در این پرونده نسبتی با قانون و واقعیتهای حقوقی ندارد.
صدور حکم اعدام برای توماج صالحی بازخوردهای انتقادی فراوانی در افکار عمومی داشته است. درباره چرایی صدور این حکم توضیح میدهید؟
حکم اعدام توماج به تازگی صادر شده و برای بررسی تخصصیتر ابعاد دقیقتر آن به زمان بیشتری نیاز است. اما بهطور کلی میتوان گفت که دیوان عالی کشور سال گذشته، رای شعبه نخست انقلاب اصفهان را نقض کرده و معتقد بود عناوینی که علیه توماج صادر شده مشترک است و این عناوین مشترک باید یکی شود. ضمن اینکه بر اساس رای دیوان اعمال عفو سال ۱۴۰۱ رهبری نیز میبایست برای توماج صالحی اعمال شود. اما متاسفانه در روندی عجیب پس از اینکه دیوان، پرونده را به دادگاه انقلاب اصفهان بازگرداند، پس از برگزاری جلسه دادگاه با یک چنین رایی مواجه شدیم.
آیا مسوولان دادگاه انقلاب اصفهان، استدلالی برای صدور این حکم مطرح کردهاند. با توجه به اینکه مسوولان قضایی اعلام کردهاند عفو رهبری در خصوص همه پروندهها اعمال شده، چرا در خصوص توماج این عفو لحاظ نشده است؟ آیا پس از موعد عفو رهبری رخدادی شکل گرفته است؟
کلیت پرونده توماج مبتنی بر رخدادهای اعتراضی سال ۱۴۰۱ است. البته پروندهای هم علیه ایشان باز شده که مربوط به مصاحبه توماج پس از آزادی با وثیقه است. به خاطر این مصاحبه یک حکم یکساله علیه توماج صادر شده و موضوع دیگری هم در این میان وجود ندارد. (در پرونده پس از آزادی ایشان من وکیل نیستم)، اما صدور حکم اعدام و این پرونده مربوط به رخدادهای سال ۱۴۰۱ است و ربطی به وقایع بعدی ندارد. بنابراین باید موضوع عفو هم در پرونده توماج لحاظ میشد. در حالی که در رای قبلی شعبه اصفهان، توماج از اتهام افساد فیالارض تبرئه شده بود و مبتنی بر تبصره آن رای داده شده بود، دیوان در خصوص همان رای حداقلی هم نقد داشت و معتقد بود باید اصلاح شود، پس از ایراد دیوان و بازگرداندن پرونده، بدون توجه به رای دیوان و با اعلام اینکه رای دیوان ارشادی است، دوباره به پرونده رسیدگی شد و رای به افسادفیالارض توماج صالحی داده و حکم اعدام صادر شد.
با چه استدلالی عفو رهبری در حکم صادره دادگاه انقلاب اصفهان، لحاظ نشده است؟
این استدلال را دارند که اتهام افسادفیالارض جزو مستثنیات بخشنامه آزادیهای پیش از موعد و عفو رهبری است. در بخشنامه عفو رهبری برخی موارد خاص مستثنی شده بود. یکی از موارد جدا شده، افسادفیالارض است. در حالی که در رسیدگیهای سال گذشته، توماج تبرئه شده بود شامل عفو رهبری میشد، اما امروز رای به افسادفیالارض دادهاند و با این رای اعلام کردهاند، پرونده توماج ذیل عفو رهبری قرار نمیگیرد.
روند رسیدگی پس از صدور حکم اعدام چگونه خواهد بود؟ آیا اقدام به فرجامخواهی خواهید کرد؟
بر اساس قانون، فرصت ۲۰ روزهای برای فرجامخواهی وجود دارد. از این فرصت استفاده میکنیم تا عدالت در خصوص این پرونده اجرا شود.
بر اساس قانون، فرصت ۲۰ روزهای برای فرجامخواهی وجود دارد. از این فرصت استفاده میکنیم تا عدالت در خصوص این پرونده اجرا شود.
کلیت پرونده توماج مبتنی بر رخدادهای اعتراضی سال ۱۴۰۱ است. البته پروندهای هم علیه ایشان باز شده که مربوط به مصاحبه توماج پس از آزادی با وثیقه است. به خاطر این مصاحبه یک حکم یکساله علیه توماج صادر شده و موضوع دیگری هم در این میان وجود ندارد.
این پرونده مربوط به رخدادهای سال ۱۴۰۱ است و ربطی به وقایع بعدی ندارد؛ بنابراین باید موضوع عفو هم در پرونده توماج لحاظ میشد.
قضات این استدلال را دارند که اتهام افساد فیالارض جزو مستثنیات بخشنامه آزادیهای پیش از موعد و عفو رهبری است. در بخشنامه عفو رهبری برخی موارد خاص مستثنی شده بود.
در رسیدگیهای سال گذشته، توماج از فسادفیالارض تبرئه شده بود و شامل عفو رهبری میشد.