Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: آخرین روز از ماه صفر و همزمان با شهادت حضرت امام رضا (ع)، بازدید از یکی از مناطق حاشیه نشین استان البرز روزی متفاوتی را برای گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه رقم زد.

صبح روز پنج شنبه ۱۷ آبان ماه به همراه ۲۳ نفر از دوستان و فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه به نمایندگی از ۷۰ نفر از همین عزیزان خیر به منظور بازدید چند ساعته از یکی از مناطق حاشیه نشین استان البرز از تهران به سمت منطقه‌ای به نام "حصار کرج " راهی شدیم تا ضمن اهداء کمک‌ها و توزیع برخی از اقلام ضروری از نزدیک پای درد دل مردم این منطقه که غالبا از طبقات ضعیف جامعه هستند نشسته و بیشتر با مشکلات ساکنان این منطقه حاشیه نشین آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که پیش رو دارید روایتی بسیار مجمل از سفر چند ساعته ما به منطقه محروم " خط چهارحصار کرج " است که از منظرتان می‌گذرد.با اینکه بار‌ها درباره مناطق محروم و حاشیه نشین صحبت‌هایی شنیده و حتی از این پدیده، مطالبی خوانده بودم، اما دیدن یکی از مناطق محروم آن‌هم از نزدیک، موجب شد تا ساعاتی در محیط و موقعیت چنین افرادی قرار بگیریم تا از این پس، روایت‌گری واقع‌بینانه‌ای از محرومیت‌ها در حاشیه‌نشین‌ها و آسیب‌های اجتماعی در این مناطق داشته باشم.

شاید در اطراف تهران به دلیل پایتخت‌بودن کمتر مناطق حاشیه‌نشین و محروم به چشم می‌آید، اما در استان همجوار آن استان البرز مناطق حاشین نشین و محرومی وجود است که شاید بسیاری از مسافرانی که قصد عبور از جاد ه چالوس کرج را د اشتند خانه‌های کوچکی که روی کوهی که در مدخل ورود‌ی جاده چالوس قرار دارد را مشاهده کرده باشند، اما نام این منطقه را ندانند.

"خط چهار حصار کرج " محله‌ای است که نه شبیه شهر است و نه روستا و در صورتی که گذرتان به این محله بیفتد، این مسئله که د ر یک شهر مرزی دورافتاده هستید، برای شما بیشتر قابل هضم است و با وجود همه خدماتی که جمهوری اسلامی در راستای محرومیت زدایی و کیفیت زندگی محرومین و حاشیه‌نشین‌ها داشته، اما همچنان در سایه نگاه‌های توسعه‌گرایانه منهای عدالت بعضی مسئولان اجرایی در برخی دولت‌های جمهوری اسلامی، هنوز مشکلات عدیده‌ای در این زمینه وجود دارد.گروه ما پس از طی حدود ۵۰ کیلومتر از تهران و عبور از کوچه و محله‌های منطقه حصار به خط چهار حصار کرج رسید و در ابتدای این بازدید به مجموعه مرکز یادگیری محلی خط چهار حصار کرج رفتیم که حدود ۳ سالی است توسط "مجموعه جهادی زندگی خوب " اداره می‌شود.

در بدو ورود به این مرکز مدیر "گروه جهادی زندگی خوب " طی گفتگویی صمیمانه با اعضای گروه ما ضمن ارائه مختصری از وضعیت و مشکلات این منطقه محروم و حاشیه نشین، نکاتی را در خصوص برخی ملاحظات در مواجه با مردم این منطقه در هنگام توزیع سبد ارزاق متذکر شدند.

به گفته وی منطقه چهار حصار کرج یکی از ۲۳ محله‌ای است که " گروه جهادی زندگی خوب " در آن اقدام به فعالیت‌های تخصصی با هدف کاهش و پیش گیری از آسیب‌های اجتماعی نموده است.

مدیر گروه جهادی زندگی خوب "در ادامه با بیان اینکه منطقه حصار و منبع آب اهواز از بدترین محلات حاشیه نشین در کشور هستند به طرح برخی از محرومیت و آسیب‌های اجتماعی منطقه چهار حصار کرج پرداخت که نشان از واقعیتی تلخ از زندگی مردم در این منطقه داشت.

به گفته وی فقر و ناتوانی برخی از ساکنان منطقه آنان را به سمت بازار‌ها و فعالیت‌های غیررسمی سوق داده‌ است، بازاری که بخشی از محصولات آن در زمره امور ممنوع و بزهکارانه مانند مواد مخدر Drugs و خرید و فروش اموال سرقتی تعریف می‌شود.

در ادامه معرفی مسائل و مشکلات منطقه و پس از بیان برخی از نکات توسط مدیر گروه جهادی زندگی خوب قرار شد تا در غالب چند گروه ضمن توزیع سبد ارزاق به خانواده‌ها و در مسیر مشایعت آن‌ها به منازل، بازدیدی را از تعدادی از خانواده‌ها و برخی از محلات این منطقه داشته باشیم که گفته می‌شود با وجود سکونت برخی اتباع غیر ایرانی، ۷۰ درصد ساکنان آن از مهاجرین ایرانی هستند که به امید زندگی در تهران آمدند و با پس زده شدند ناگزیر به سکونت در این منطقه شدند.

در جریان بازدید از برخی از کوچه‌های تنگ و باریک منطقه چهار حصار کرج با خانه‌هایی مواجه شدیم که با چند پاره آجر و بلوک سیمانی تبدیل به خانه‌های ۷ متری تا ۱۰ متری و سرپناهی برای مردم این منطقه شده است البته در میان کوچه و پس کوچه‌های منطقه خانواده‌هایی هستند که د ر خانه‌های ۳۰ تا ۴۰ متری زندگی می‌کنند که شاید جزء خوشبخت‌ترین مردم این منطقه باشند.

در مشایعت برخی از خانواده‌ها و طی گفتگویی با یکی از اهالی منطقه چهار حصار متوجه شدم که د ر زمستان کوچه‌های تنگ و باریک خط چهار حصار پر از گل و لجن شده و آب باران در آن‌ها سرازیر می‌شود و مشکلات زیادی را برای رفت و امد آن‌ها و فرزندانشان در مسیر مدرسه ایجاد می‌کند.

آن طور که بچه‌های جهادی گزارش دادند و در بازدید از این منطقه مشاهده کردیم در سال‌های اخیر دولت برخی از پروژه‌ها را با اعتباری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان در این منطقه اجرایی کرده که اتفاق خاصی را در این منطقه رقم نزده است و تنها سهم مردم این منطقه از این پروژه کشیدن جند جوب و نصب تعدادی تیر چراغ برق بوده و قرار است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جزییات تازه از قتل هوادار استقلال در جریان مسابقه جام باشگاه های آسیا دختران و پسران گردشگر در روستاهای طبس رقصیدند! / جنجال شد وانت دانش آموزان در بردسکن را زیر گرفت / سرنوشت های خونین 4 دانش آموز آخرین دفاعیات قاتل ملیکای 5 ساله در اصفهان + جزییات نسرین ستوده از رئیس زندان اوین شکایت کرد دردناکترین عکس ها از اجسادی که زمان سوختن زنده بودند +عکس این 2 مرد منحرف کودکان را پشت شمشاد های پارک می بردند! + عکس اطلاعیه عجیب سایپا / به‌جای ساندرو پراید تحویل بگیرید+ سند سرگردانی دختر و پسر ملی‌پوش فوتسال ایران در ایتالیا +عکس جزییات اعدام یک سگ در رشت پایان شوم پارتی های شبانه برای لیلا 25 ساله + عکس آخرین صدایی که از خاشقجی قبل از مرگ ضبط شده : دارم خفه می‌شم ! اعدام شرور معروف در کرمان / قضات دیوان عالی کشور تایید کردند پسر 20 ساله خود را مقابل وزارت کار آتش زد قتل فجیع فوتبالیست برزیلی در مهمانی رابطه کثیف مثلثی یک زن و شوهر +عکس و فیلم مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا این مرد رفیق پامنقلی خود را در تهران کشت + عکس عکسی عجیب از نوزادی که نباید زنده می ماند! + برترین عکس درگذشت "علی اکبر هرانر" دوبلور سرشناس قیمت ارز در بازار / دلار امروز در میدان فردوسی چند است !؟

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها ارز و سکه سفر مواد مخدر Drugs استان البرز اصحاب رسانه شبکه های اجتماعی کرج ماه عکس روزنامه فیلم ایران دختر زن سرقت جوان خودرو شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۶۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه  قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.

یوسف خجیر (عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطات) در مقاله‌ای با عنوان «آسیب‌‌شناسی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد کشور» به این موضوع می‌پردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیش‌برد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود می‌آیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.

در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانه‌ها هستند که فرایند گروهی را تشکیل می‌دهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است.

به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکه‌های اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکه‌ها برای ارتقای فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکه‌ای‌ شده بری ولمن (Barry Wellman)  برگرفته از کلان‌ نظریه جامعه شبکه‌ای‌ شده اوست.

مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکه‌سازی است که یک نیاز ضروری است

خجیر در این مقاله می‌نویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه‌ و‌ تحلیل راهبردی یا سوات به‌عنوان روش آینده‌پژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکه‌های اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانه‌های جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکه‌ها انتخاب شده است.

* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد

به گفته این پژوهشگر یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که انتشار اخبار و تقویت شبکه‌سازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیج‌سازی جزء قوّت‌های مهم؛ هم‌بستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعف‌های مهم؛ اقناع شبکه‌ای دین و جهانی شدن فعالیت‌های مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصت‌ها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانی‌اسلامی جزء نقاط تهدید است.

هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا، نرم‌افزار با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی و ... این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد

به زعم خجیر مهم‌ترین راهبرد طراحی و تولید و راه‌اندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامه‌ریزی نهاد‌های دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکه‌ها است.

همچنین یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هماهنگی بین سازمان‌های متولی تولید محتوا و نرم‌افزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزش‌های اسلامی‌ایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذی‌نفعان ازجمله سیاست‌گذاران، دولت، سازمان‌های نظارتی، بخش خصوصی و سایر دست‌اندرکاران این حوزه باید به‌عنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.  

 در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکه‌های مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکه‌های اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.

در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکان‌مند و غیر زمان‌مند بودن شبکه‌های مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه‌ها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکه‌های مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکه‌های اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • برگزاری همایش "پیاده روی خانوادگی " در بوستان جنگلی سرخه حصار
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی