سه خبر از دنیای موسیقی
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۷۰۹۶
برگزاری کنسرت گروه موسیقی «همایون» به سرپرستی و آهنگسازی حسین پرنیا، اجرای ویژه بانوان گروه «راستان» و روی صحنه رفتن گروه «گلبانگ» از جمله خبرهای موسیقی امروز ۲۰ آبان ماه است.
به گزارش ایسنا، کنسرت گروه موسیقی همایون به سرپرستی و آهنگسازی حسین پرنیا و خوانندگی سروش مظفری، با عنوان کنسرت «همزبانی»، هفته آخر از دومین ماه پاییزی در سالن سوره حوزه هنری به روی صحنه میرود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر هنری این کنسرت در این زمینه گفت: در این کنسرت که حسین پرنیا سرپرستی، آهنگسازی و سنتور نوازی آن را بر عهده دارد و سروش مظفری به آواز خواهد پرداخت، صائب کاکاوند (تار و سه تار)، ساسان بازگیر (عود)، میلاد مرادی (کمانچه و آلتو)، احسان لیوانی (نی)، رامین ملکی (دف) و پژمان پرنیا (تنبک و سازهای کوبه ای)، دیگر اعضا و هنرمندان گروه هستند.
شاهرخ رنجکش در توضیح بیشتر گفت: در این اجرا سعی بر آن است که با مخاطب ارتباطی عاطفی و فلسفی برقرار شود. نبود انگیزه و سر زندگی در این روزها، ما را بر آن داشت تا «همزبانی» را برای نام کنسرت خود گزینش کنیم تا با همزبانی و هم آوایی، ساعتی به دور از روزگاران، در کنار هم باشیم و لحظاتی شاد و فلسفی داشته و همچون گذشته شبی بیاد ماندنی را رقم بزنیم.
مدیر هنری کنسرت «همزبانی» بیان کرد: حریر مهتاب، همزبانی، تنها شو، بی سر و سامان، گل زیبای من و گل پونه ها قطعاتی هستند که برای این اجرا در نظر گرفته شدهاند. سروش مظفری، کارشناس موسیقی و آواز خوان عضو خانه موسیقی و خانه هنرمندان کشورمان است که همکاری با اساتیدی چون همایون خرم، داوری، مسقطی، صدیف، میلاد کیائی، کامبیز روشن روان، حسن ناهید، کیوان ساکت، ناظم پور و... را در پرونده هنری خود دارد.
رنجکش در پایان خاطرنشان کرد: «هنر موسیقی بسیار مقدس است و هر زمان از موسیقی جدی و فاخر سخن به میان میآید، آواز اصیل ایرانی، شعرهای ناب شاعران ایرانی و موسیقی دستگاهی در یادها نقش می بندد. در این کنسرت سعی کردیم بیشتر از شعرهای امیدبخش استفاده کنیم.
کنسرت همزبانیِ گروه همایون، ساعت ۱۹:۳۰ از تاریخ ۲۵ آبان سال جاری، در سالن سوره حوزه هنری برگزار میشود.
یک اجرا ویژه بانوان
گروه موسیقی راستان به سرپرستی آزاده امیری و خوانندگی فاطمه ساغری ۴ آذر ماه ساعت ۱۴ در تالار وحدت کنسرت «ویژه بانوان» اجرا می کند.
در این کنسرت قطعات «افتخار آفاق» از عارف، «رنگ سه گاه» از درویش خان، «مکن ای دوست» و «نبود ز رخت قسمت ما غیر نگاه» از شیدا، «از غم عشق تو» از علی اکبر خان شیدا، «سرو بلند» از پرویز مشکاتیان، «رنگ» از موسی معروفی، «چنان مستم» از محمد رضا لطفی، «خزان» و «بیا ساقی» از حسین علیزاده، «رفتم در میخانه» از عارف قزوینی و آهنگ محلی «به قربون خم زلف سیاهت» توسط هنرمندان گروه نواخته میشود.
مریم ملا نوازنده تنبک، لیلا ظهیرالدینی نوازنده عود، مهزاد خردمند نوازنده کمانچه و صبا رمضان نوازنده دف در این اجرا هنر نمایی میکنند.
کنسرت ویژه بانوان گروه راستان ۴ آذر ماه ساعت ۱۴ در تالار وحدت اجرا میشود.
«گلبانگ» در تالار وحدت مینوازد
گروه موسیقی «گلبانگ» به سرپرستی و آهنگسازی بهناز ذاکری و خوانندگی علیرضا وکیلی منش، ۳ آذرماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا میکند.
در این اجرا موسیقی دستگاهی ایرانی (در دستگاه همایون و مایه دشتی) توسط هنرمندان گروه نواخته میشود.
در این کنسرت بهناز ذاکری سرپرست و آهنگساز و نوازنده سنتور، علیرضا وکیلی منش آواز، آوا پازوکی همخوان، نازیلا لقاء نوازنده تار و همخوان، مرتضی صنایعی نوازنده نی و همخوان، آزاده لقاء نوازنده کمانچه و همخوان، جلال پورسعید نوازنده بم تار، دف و همخوان، سعید بهرامی نوازنده عود و همخوان، کامران یعقوبی نوازنده تنبک و همخوان هنرنمایی میکنند.
گروه موسیقی گلبانگ از سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرده و تا کنون ضمن اجرای متعدد در داخل و خارج از کشور، با شرکت در جشنواره فجر و گل یاس، چندین لوح و تندیس دریافت کرده است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: كنسرت موسيقي
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۷۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
آفتابنیوز :
نیما جوان (تهیهکننده موسیقی و مدیر نشر و پخش جوان) درباره فعالیتهای کنونی خود میگوید: با آغاز شیوع کرونا اتفاقات عجیب و غریبی در صنعت نشر رخ داد؛ به گونهای که فعالیت بسیاری از همکاران رو به تعطیلی رفت و یا به کل تعطیل شد. پس از کرونا نیز شرایط سیاسی و اجتماعی سال ۱۴۰۱ تأثیر مستقیمی روی کار ما داشت. فعالیت خود من هم در حوزه نشر بود و هم پخش که بخش دوم در پی این اتفاقها کلا تعطیل شد، ولی نشر را حفظ و سعی کردیم از انتشار فیزیکی به سمت انتشار دیجیتال در پلتفرمهای بینالمللی و داخلی برویم تا جریان نشر پویایی خود را حفظ کند.
او ادامه میدهد: البته نشر که از سمت مولفها و هنرمندان صورت میگیرد، همچنان پویایی خود را حفظ کرده است، اما خب، هنرمندان بیشتر به سمت اجراهای صحنهای، فستیوالها یا انتشار آثار خود در پلتفرمهای دیجیتال روی آوردهاند.
درآمد هنرمندان از نشر موسیقی بیشتر نشده است!
در ادامه این مسئله را با او مطرح کردیم که برخی بر این عقیده هستند که وضعیت درآمد هنرمندان از طریق نشر اثر موسیقی به صورت دیجیتال در ایران بهتر شده است؛ آیا شما به این امر قائل هستید؟ که جوان پاسخ میدهد: باید دید منظور آنها بهتر نسبت به چه چیزی است؟ اگر منظور نسبت به قبل باشد، بله وضع بهتر است، ولی نسبت به ایده عالی که باید اتفاق بیفتد، خیر! درحقیقت هنرمند موسیقی باید نسبت به هزینههایی که برای ساخت یک اثر میکند یک آستانه امنیتی داشته باشد تا بدین صورت حداقل نسبت به اینکه هزینههای صرف شده برابر میشود یا با سود همراه باشد، دور نظری داشته باشد.
او ادامه میدهد: با این حال نشر موسیقی در ایران با حمایت مالی اسپانسرها (که البته در این زمینه کمکار شدهاند) یا با هزینه شخصی خود هنرمند صورت میگیرد که در هر دو مورد نه بازگشت مالی در کار است و نه سودی!
چرا پلتفرمی شبیه به اسپاتیفای نداریم؟
در همین راستا از او سوال میکنیم که چرا در ایران پلتفرمی مشابه اسپاتیفای برای پخش آنلاین موسیقی نداریم؟ چرا که تجربه پلتفرمهای پخش آنلاین فیلم نشان داده که اگر بستری فراهم شود، مردم هم استقبال میکنند!
جوان میگوید: در حال حاضر پخش آنلاین موسیقی در دنیا حرف اول را به لحاظ درآمد اقتصادی برای هنرمندان موسیقی میزند. پیشتر تجربه سایت بیپتونز را داشتیم که برای دانلود قانونی فایلهای موسیقی موهبت بزرگی بود، ولی هیچگاه به سمت پخش آنلاین موسیقی به صورت قانونی نرفتهایم. در صورتی که در پلتفرمهایی مانند اسپاتیفای مخاطبان به راحتی موسیقی گوش میکنند، بدون اینکه نیازی به دانلود آهنگ باشد.
او ادامه میدهد: دردسر دانلود موسیقی از سایتی مانند بیپتونز باعث شده که آن بخش خیلی ضعیفتر از جریانی که در دنیا وجود دارد پیش برود، درحالی که اگر بیپتونز به صورتی پیش میرفت که مخاطبان به صورت آنلاین آهنگ گوش کنند، وضع خیلی فرق داشت. ضمن اینکه بیپتونز در ایران میتوانست جای اسپاتیفای را بگیرد؛ زیرا اسپاتیفای به فیلترشکن نیاز دارد و خیلی وقتها همان فیلترشکن هم کار نمیکند. به هر حال، چون تغییر شکلی در سیستم دیجیتالی ایران رخ نداده، گردش اقتصادی هم در موسیقی به جریان نیفتاده است.
ناامیدی بیپتونز
از او سوال میکنیم که پس چرا پلتفرمی مانند بیپتونز به سمت پخش آنلان موسیقی نرفته است؟ که جوان میگوید: علتش میتواند هزینههای بالای سرمایهگذاری و ناامید شدن پلتفرمی مانند بیپتونز باشد. در حال حاضر کمتر کسی در ایران به سمت فروش دیجیتال میرود؛ چون فروشی ندارد. پلتفرمی مانند بیپتونز هم میداند برای اینکه بستر جدیدی را برای پخش موسیقی فراهم کند، باید میلیاردی تبلیغ کند، بدون اینکه از نتیجه مطمئن باشند. البته اگر میبینیم که در دنیا حقوق مادی و معنوی آثار هنری رعایت میشود، به خاطر این است که آنها از طریق رادیو و تلویزیون این مسئله را در بین مردم فرهنگسازی کرده و جا انداختهاند.
دو نظر مثبت و منفی درباره دو سانسی کنسرتها
در بخش دیگری از این گفتگو با جوان درباره برگزاری کنسرتها در دو سانس صحبت میکنیم و نظر او را جویا میشویم.
این ناشر موسیقی میگوید: اینکه اجرایی به سانس دوم کشیده میشود در نگاه اول مثبت است؛ چون نشان دهنده استقبال مردم است، ولی از طرف دیگر لطمه آن به خود اعضای گروه و خواننده وارد میشود. علت هم این است که خوانندهها در یک سانس خیلی بهتر و باکیفیتتر میتوانند اجرا کنند و تعدد سانس احتمالا کیفیت کار را پایین میآورد.
او درباره علت این امر میگوید: علت برگزاری کنسرتها در دو سانس حتما اقتصادی است؛ چون وقتی که برگزارکننده به برگزاری کنسرت در دو سانس علاقهمند باشد حتما برای درآمد بیشتر است. البته کنسرتهای پاپ میتوانند به یک سانس بسنده کنند، چون با یک سانس هم گردش مالی خوبی برای برگزارکننده اتفاق میافتد و شاید اگر فشار دو سانس کنسرت پشت هم از دوش گروهها برداشته شود، کیفیت کار آنها بالا برود.
دولت باید هزینه کمتری بابت سالنهای کنسرت بگیرد
همچنین نظر او را درباره این مسئله که «با وجود دولتی بودن عمده سالنهای کنسرت در ایران، ولی این سالنها اجارهبهای کلانی را از تهیهکنندگان کنسرت دریافت میکنند که این امر موجب افزایش ناگزیر قیمت بلیتهای کنسرت میشود» جویا میشویم که جوان میگوید: در مواقعی که هزینههای برگزاری کنسرت ناگزیر بالا میرود، دولت باید به برگزارکننده یا سالندار کمک مالی دهد که البته در این مورد معنایی ندارد؛ چون اکثر سالنها دولتی هستند و دولت باید حمایت کند که هزینه برگزارکننده پایین بیاید که بتواند بلیتها را با قیمت منطقیتری در اختیار مخاطب قرار دهد.
او ادامه میدهد: در جریان موسیقی پاپ که عمده مخاطب آنها نوجوانها هستند، خانواده و والدین خود را مجبور میکنند که به کنسرت خواننده محبوب خود بروند؛ حال یک خانواده چهار نفره با هر بلیتی که میانگین قیمت آن ۷۰۰ هزار تومان است، باید هزینه بالایی باید پرداخت کند که شاید دفعات بعدی کنسرت را از لیست تفریحات خود حذف کند؛ بنابراین دولت باید کمک کند که هزینهها پایین بیایند، ولی خب معلوم نیست این هزینهها کجا صرف میشوند.
جوان در پاسخ به این پرسش که «سال گذشته در جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای بهمن هم به سالنهای برگزاری کنسرت اضافه شد که شروع فروش قیمت بلیتها از ۹۵ هزار تومان بود. بهتر نیست این روند را طی سال هم داشته باشیم تا همه اقشار جامعه از حضور در کنسرتها بهرهمند شوند؟» میگوید: قطعا همین طور است. وقتی که جایی تبدیل به پاتوق فرهنگی میشود، مهم نیست که موقعیت مکانی آن کجاست؛ چراکه اگر آن محیط خدمات خوبی ارائه دهد آدمها به رفتن به آنجا عادت میکنند. ضمن اینکه در تهران سالن اجرا خیلی کم داریم و اضافه شدن سالنهای مختلف در سراسر سطح شهر بسیار کمک کننده خواهد بود.
جوان ادامه میدهد: فراموش نکنیم که بسیاری از هنرمندان، به خصوص جوانترها و تازهکارها برای برگزاری کنسرت به خاطر کمبود سالن و البته هزینههای بالا به مشکل میخورند؛ چه بسا که بعضی از سالنها برای یک سال توسط برخی از تهیهکنندگان رزو میشود.
این تهیهکننده موسیقی تصریح میکند: درحال حاضر سالنهایی داریم که در اختیار شهرداری هستند که از وقتی شهردار جدید روی کار آمده اجازه برگزاری کنسرت در این سالنها را نمیدهد، مانند سالنهای ایوان شمس، سالن کانون پرورش فکری کودکان و وزارت کشور! آخر چرا این سالنها باید غیرقابل استفاده بمانند وقتی که پتانسیل اجرایی دارند؟ خیلی از فرهنگسراها نیز سالنهای خیلی خوبی دارند که با صرف یک هزینه میتوان آنها را به سالنی برای اجرای موسیقی تبدیل کرد. این کارها یک عزم دولتی و مدیر فرهنگی میخواهد که علت فعالیت نکردن این سالنها را آسیب شناسی و رصد کند، در عین حال نیز استفاده از آنها را مطالبه و در اختیار هنرمندان قرار دهد.
منبع: خبرگزاری ایسنا