Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:33:55 GMT

7 درصد قیر دنیا در ایران تولید می شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۷۷۵۹

7 درصد قیر دنیا در ایران تولید می شود

یاسوج- ایرنا- مدیرتوسعه و تحقیق شرکت نفت پاسارگاد گفت که حدود هفت درصد تولید قیر در دینا مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش ایرنا، محمد راهی روز یکشنبه در نخستین همایش ملی قیر و آسفالت در یاسوج اظهار داشت: میزان تولید قیر در دنیا افزون بر 115میلیون تن در سال است که حدود 6 میلیون تن از این میزان در ایران تولید می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: حدود چهار میلیون تن از این میزان قیر در ایران سالانه صادر و مابقی نیز مصرف می شود.
راهی با اشاره به برخی شاخص ها و پارامترهای ضروری در کیفیت آسفالت راه ها نیز گفت: شرایط آب و هوایی ،جغرافیایی و مصالح به کار رفته در فرآیند تولید قیر از مهمترین شاخص ها در این زمینه است.
وی نشریه 234 به ویژه فصل پنج آن را مهمترین شاخص و مبنا در تولید قیر با کیفیت دانست و گفت: یکی از پارامترهای لازم در زمینه قیر آسفالت این است که نباید زیر 10درجه سانتی گراد قیرپاشی و یا آسفالت کرد.
راهی همچنین گفت که بین نسبت رشد و توسعه کیفی آسفالت با کیفیت و توسعه قیر در ایران فاصله زیادی وجود دارد ،گفت: برای پرکردن این خلاء باید تمامی فرآیندهای لازم در نشریه 234 مربوط به کیفیت قیر و آسفالت رعایت شود و لحاظ کردن مسایل فنی و تست های آزمایشی مکانیک خاک نیز در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی در کاهش میزان کیفیت آسفالت در ایران به ویژه در سطح راه های روستایی توجه نکردن برخی پیمانکاران، ناظران و حتی متولیان امر به موضوع مسایل فنی و آزمایشگاهی است.
راهی با بیان اینکه آزمایش های انجام شده در زمینه تولید قیر باید به روز باشد، گفت: برای اجرای هر طرحی باید فرآیند اختلاط قیر با دیگر مصالح نیز در کارخانه ها جدا از هم صورت گیرد.
شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده انواع قیر در خاورمیانه، در راستای مسئولیت های اجتماعی خود در شهرهای مختلف کشور همایش های آموزشی برگزار می نماید.
تکنولوژی های نوین در صنعت قیر (قیر های اصلاح شده) و تکنولوژی های جدید در تثبیت زیرسازی و روسازی آسفالت ها از مصادیق و موارد مطرح شده در این همایش بود.
مدیر منطقه شرق شرکت نفت پاسارگاد نیز گفت: مصرف سالیانه قیر در کهگیلویه و بویراحمد حدود 20 تا 25 هزار تن برآورد شده است.
سعید گودرزی اظهار داشت: شرکت نفت پاسارگاد آمادگی دارد کارها و فرآیندهای تحقیقاتی از جمله تست های آزمایشگاهی در طرح های عمرانی و به ویژه در حوزه راهسازی و آسفالت معابر و خیابان ها در نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی را انجام دهد.
وی یادآور شد: این شرکت از 6 کارخانه در سراسر ایران شامل کارخانه های تهران، اراک، تبریز، شیراز، آبادان و بندرعباس تشکیل شده است.
گودرزی افزود: شرکت نفت پاسارگاد از مجموع حدود پنج میلیون تن قیر تولید در سال گذشته در کشور حدود 50درصد ان را تولید کرد و به طور نسبی نیز نیمی از آن را صادر کرد.
مدیر منطقه شرق شرکت نفت پاسارگاد گفت: راه و شهرسازی، راهداری و بنیاد مسکن در قالب قیرهای تهاتری و قیر رایگان با این شرکت تفاهمم نامه همکاری دارند و هر ساله نیز میزان قیر مورد نیاز استان از طریق شرکت نفت پاسارگاد تامین می شود.
مدیر منطقه شرق شرکت نفت پاسارگاد مهمترین جزء آسفالت را قیر دانست و افزود: یکی از رویکردها و راهبردهای اساسی در شرکت نفت پاسارگاد توجه به امر کیفیت با استفاده از ابزارهای نظارتی و امکانات و تجهیزات پیشرفته در زمینه تولید قیر است.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ضعف دانش فنی و کم توجهی به امر کیفی سازی در اجرای طرح های عمرانی همواره از مشکلات و چالش های فراروی بسیاری از شرکت های پیمانکاری است.
حسین جنتی یادآور شد: بنیاد مسکن تلاش می‌کند وضعیت زیست محیطی و منابع طبیعی و اکولوژیکی را در اجرای تمامی طرح های هادی روستایی مد نظر قرار دهد و تا جایی که امکان دارد از آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری کند.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه وبویراحمد گفت: استفاده از ضوابط، معیارها و استانداردها در مراحل تهیه طرح، اجرا، بهره برداری و نگهداری طرح های عمرانی به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی آنها و کیفیت طراحی و میزان عمر مفید آنها ضرورتی غیرقابل انکار است.
جنتی، برگزاری چنین همایش های علمی، تخصصی و فنی را در زمینه آگاه کردن و تبادل نظر و افکار مجموعه متولیان و دست اندکاران امر و افزایش میزان دانش فنی آنها با اهمیت و ضروری دانست.
3016/1662

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شركت نفت پاسارگاد كهگيلويه و بويراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۷۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرکز تجاری هند و ایران با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور راه اندازی شد
  • ورود بیش از ۵۰ درصد متانولی‌ها به حوزه بنزین
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • وزیر نفت: ۵۰ درصد از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت است
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • تولید متانول سبلان ۶۹ درصد افزایش یافت
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس