Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، محصول زرشک، بهار را با شکوفه های زرد آغاز می کند که در اواخر تابستان سرشاخه های آن به سرخی یاقوت می گراید و آرام آرام با خیمه زدن پاییز بر منطقه رنگ گل های این درختچه نیز به زرشکی نزدیک می شود.

با سرد شدن تدریجی هوا کم کم خوشه های زرشک آماده برداشت می شود و کشاورزان این روزها در حال برداشت نوبرانه محصول زرشک بوده تا آن را به صورت تازه دست چین کنند و به صورت خشک شده و تازه به دیگر استان‌ها صادر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خراسان جنوبی به عنوان شرقی ترین استان کشور خاستگاه محصولات استراتژیکی مانند زرشک است که برداشت این یاقوت سرخ با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در این استان آغاز شده و در مناطق گرمسیری تا اواخر آذر ماه به طول می کشد.

 

زرشک، محصولی استراتژیک در دل کویر

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: این استان دارای 5 هزار و 563 هکتار باغ زرشک است که 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: امسال ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن زرشک در استان برداشت و با فروش این محصول ۳۷۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: امسال در استان 15 هزار و 563 هکتار از باغات خراسان‌جنوبی زیر کشت زرشک است که پیش‌بینی می‌شود 19 هزار و 100 تن زرشک برداشت شود.

قوسی بیان کرد: سال گذشته در استان 19 هزار و 94 تن زرشک برداشت شد و بیشترین زرشک استان با چهار هزار و 658 هکتار مربوط به شهرستان قاینات است.

وی اظهار کرد: امسال با فروش زرشک 377 میلیارد و 900 میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه 80 درصد زرشک خراسان‌جنوبی به خارج استان ارسال می‌شود عنوان کرد: زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است که امسال 25 هزار نفر بهره‌بردار کار برداشت زرشک را از باغات خود آغاز کردند.

قوسی گفت: 373 بارگاه بهداشتی زرشک در استان آماده نگهداری و خشک کردن زرشک است که ظرفیت آن 37 هزار و 462 تن زرشک به‌صورت اسمی و هفت هزار و 856 تن ظرفیت عملی دارد.

 اما اکنون خشکسالی های 20 ساله، آفات، سرما، وجود دلالان و نبود بازاریابی همه دست به دست هم داده تا امسال ضرر و زیان جبران ناپذیری به زرشک کاران خراسان جنوبی وارد شود.

از این رو در این گزارش به دو موضوع که این روزها دغدغه اصلی کشاورزان است، پرداختیم.

آلوده شدن باغات استان به آفت زنگ زرشک

درویشی مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: آفت زنگ زرشک یا « زنگ جارویی زرشک» بیماری گیاهی با عامل قارچی( PUCCINIA  BRACHIOPODA)  است که همانند خوره ای به جان درختان یاقوت سرخ افتاده به طوری که هم اکنون 980 هکتار از باغات شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه دچار این بیماری شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد،  افزود: افزایش آفت زنگ زرشک باعث نگرانی کشاورزان استان شد چرا که درخت زرشک هر دو سال یکبار محصول می دهد و به ثمر نشستن هر درخت پنج الی شش سال زمان می برد.

درویشی بیان کرد:  300 هکتار از اراضی باغات زرشک این شهرستان آلوده به بیماری زنگ زرشک شده است.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه با اشاره به اینکه شیوع این آفت باعث شده که روستایی که تنها منبع درآمدش باغداری است از دسترنج چندین ساله خودش مأیوس شود اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش این آفت در باغات زرشک کلاس های ترویجی  در روستاهای آلوده برگزار شده است ادامه داد: توزیع سموم به کشاورزان و سیستم مکانیزه مبارزه شیمیایی در باغات آوده صورت گرفته است.

 

خسارت سرما و یخبندان عامل  نابودی باغات زرشک

غنچه مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: در برخی مناطق استان از جمله در شهرستان های بیرجند،قاین،سربیشه و اسدیه محصول زرشک به طور کامل برداشت نشده و حدود 40 درصد از این محصول روی درخت است.

وی با اشاره به اینکه دمای منفی یک تا منفی 6 درجه در برخی نقاط استان سبب ترکیدگی و افت کیفیت دانه های زرشک شده است افزود: زرشک های آسیب دیده تا یک سوم افت قیمت خواهند داشت.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیستم آبان پایان سال بیمه ای محصول زرشک است و برآورد نهایی خسارت به محصول زرشک پس از این تاریخ و همچنین با پایان فصل برداشت این محصول مشخص می شود.

غنچه با بیان اینکه از حدود 15 هزار هکتار زرشک بارور در استان 4 هزار و 100 هکتار بیمه هستند بیان کرد: تعداد بیمه گذاران زرشک در استان 9 هزار و 360 نفر هستند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تعرفه بیمه برای محصول زرشک در سال زراعی جاری به طور میانگین برای هر هکتار 100 هزار تومان سهم بیمه گذار بوده است.

برداشت زرشک به نصف کاهش یافت

یک کشاورز از روستای بهدان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: سال گذشته قریب به ۱۵ میلیون تومان از محل فروش زرشک عایدم شده است.

حسین فنودی افزود: امسال به دلیل سرما زدگی میزان برداشت زرشک به کمتر از نصف رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۴۰ اصله درخت زرشک دارم، افزود: زرشک محصولی است که باروری آن یک سال در میان است.

حسین فنودی با اشاره به مشکلات پیش روی زرشک کاران بیان کرد: آفت زنگ زرشک یکی از مشکلاتی است که اکثر کشاورزان را گرفتار کرده است.

وی بیان کرد: دست درازی دلالان سود کشاورزان را از بین می برد که باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

 

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزان محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۹۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

امروز با ورود سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، برخی مناطق جنوب و مرکز ایران، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های قزوین، البرز و تهران رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا سه‌شنبه تا حدودی از شدت بارش‌ها در مناطق ذکر شده کاسته شده و علاوه بر این مناطق در شمال شرق نیز بارش روی می‌دهد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق، ارتفاعات البرز مرکزی و بخش‌هایی از شرق و جنوب کشور بارش پیش‌بینی شده است.

امروز و فردا در استان‌های ساحلی دریای خزر و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق کشور کاهش دما روی می‌دهد. روز جمعه جو آرام همراه با افزایش نسبی دما در کشور روی می‌دهد. طی دو روز آینده نیز دریای خزر و خلیج‌فارس مواج هستند.

آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه:

تسریع در شخم مزارع شالیزاری به کمک روان‌آب‌های سطحی موجود.

دادن کود سرک به مزارع گندم آبی و کلزا قبل از وقوع بارش در استان‌های شمال غربی.

عدم انجام آبیاری مزارع غلات جهت جلوگیری از ورس با توجه به پیش‌بینی وقوع باد شدید.

تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا آماده برداشت در استان‌های جنوبی و چغندرقند در خوزستان.

محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش رگباری به‌ویژه در استان بوشهر.

خودداری از برداشت یونجه، نعنا و گل محمدی در استان فارس.

اجتناب از محلول‌پاشی و سمپاشی در مزارع و باغات با توجه به وقوع بارش‌ها.

آماده‌سازی زمین برای کشت محصولات کشاورزی بهاره (سیب زمینی و چغندرقند بهاره در استان لرستان و ذرت در استان البرز، سبزی و صیفی به خصوص سیب زمینی در مناطق سردسیر استان‌های شمال غربی).

زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، حفاظت از مزارع صیفی جات.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام بارش و استحکام آنها در برابر باد شدید.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان‌آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه ورودی و خروجی آب استخرها.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و باد شدید.

استحکام نهال‌های جوان در برابر باد شدید.

عدم تردد ماشین آلات کشاورزی و کمباین‌های برداشت غلات بر روی مزارع در موقع بارندگی.

کد خبر 6097791 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • زیرکوه زیر بار دو هزار میلیارد خسارت سیل/جبران با اجرای ۲۷ مصوبه
  • توفان مشهد، خسارت خاصی نداشت
  • آغاز جمع آوری زکات غلات در شهرستان های جنوبی استان ایلام
  • بهره مندی از گلستان های گل محمدی برای جذب گردشگر
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • اعلام هشدار نارنجی برای وقوع تندباد و بارندگی در خوزستان
  • خسارت ۸۹ میلیارد تومانی طوفان به زیرساخت‌های برق هرمزگان
  • به زودی میزان خسارت سیل به مزارع گندم اعلام می‌شود