Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@14:24:52 GMT

انقلاب در خانه‌های تاریخی و سنتی سمنان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۷۹۷۱۹

انقلاب در خانه‌های تاریخی و سنتی سمنان

شهردار سمنان از عزم جدی مدیریت شهری این شهر تاریخی برای احیا و مرمت ده‌ها خانه تاریخی و سنتی در بافت تاریخی واجد ارزش این شهر خبر داد.

سیدمحمد ناظم رضوی با حضور در دفتر ایسنا از اجرای طرح بازآفرینی شهری به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های دولت تدبیر در حوزه مسکن و شهرسازی نام برد و اظهار کرد: این طرح که دولت دوازدهم توجه بسیار ویژه ای به آن داشته متاسفانه تحت الشعاع برخی مباحث روز و از جمله تهدیدها و تحریم ها قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی طرح بازآفرینی شهری را یک اقدام مترقی و پیشرو در حوزه  آنچه"کالبدی و شهری" می‌خواند؛  برشمرد و افزود: در این طرح توانمندسازی بافت های ناکارآمد میانی مورد تاکید ویژه قرار گرفته است.

شهردار مرکز استان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه باید دو مفهوم بافت تاریخی و بافت فرسوده از هم تمیز داده شود تصریح کرد: شوربختانه در گذشته بخش های زیادی از بافت های ارزشمند سمنان دچار آسیب جدی شده و بخشی از داشته های تاریخی بافت قدیم از بین رفته است.

ناظم رضوی بر لزوم احیاء و حفاظت از باقیمانده های بافت تاریخی سمنان تاکید کرد و گفت: باید با همه وجود از تخریب بیشتر بافت های تاریخی سمنان به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های این شهر تاریخی اجتناب کنیم.

وی حفاظت از بخش های باقی ماده از بافت قدیم شهر سمنان را مستلزم اجرای مناسب طرح بازآفرینی شهری دانست و خاطرنشان کرد: راهکار دولت تدبیر و امید برای حفاظت از بافت های تاریخی ایجاد و فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری است که در شهرستان ها به ریاست فرماندار و دبیری شهرداری ها شکل گرفته است.

بازتعریف محلات 17 گانه در سمنان

ناظم رضوی با بیان اینکه در هفت –هشت ماه گذشته گام های خوبی در راستای اجرایی شدن این طرح در سمنان برداشته شده افزود: شهرداری ها به تنهایی قادر به اجرای موفق این طرح نیستند و همگرایی و همراهی دیگر دستگاه های استان را می‌طلبد.

وی با اشاره به اهمیت محور تاریخی خیابان امام سمنان اظهار کرد: در همین راستا نابه سامانی های بصری خیابان امام تا حدودی برطرف و وضعیت ایمنی این منطقه مورد بازبینی قرار گرفته تا تا حد امکان از دوباره کاری ها در این محور تاریخی جلوگیری شود.

شهردار سمنان با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد بازآفرینی شهری، دستگاه های مختلف باید اقدامات و پروژه های خود را در هماهنگی با ستاد انجام دهند افزود: در همین راستا محلات هفده گانه ای در شهر تاریخی سمنان تعریف شدند.

تصویب سایت تاریخی امامزاده یحیی و پهنه شرقی مسجد امام در ستاد بازآفرینی

ناظم رضوی از ایجاد واحد بافت تاریخی در شهرداری سمنان خبر داد و گفت: این مهم با هدف رویکرد جدی تر به حفاظت از بافت های تاریخی و آشنایی بهتر پرسنل و کارشناسان شهری با ادبیات بافت های تاریخی در شهرداری سمنان صورت گرفته است.

این مدیر ارشد شهری ادامه داد: این واحد موظف است که آن دسته از مناطق و محلاتی که استعداد تبدیل شدن به "شهرموزه" را دارند شناسایی و همزمان  مناطقی که قابلیت زندگی و همچنین بازآفرینی اقتصادی و... را دارند را شناسایی کنند.

وی از بهسازی و ایجاد سایت تاریخی-مذهبی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت های گردشگری مذهبی در مجاورت بافت تاریخی سمنان نام برد و اضافه کرد: تدوین یک سند جامع و تهیه نقشه های تکمیلی برای اجرایی شدن این طرح و رهاسازی فضای پیرامونی آن در حال انجام است.

ناظم رضوی از آغاز امور اجرایی برای ایجاد یک پارکینگ عمومی درخور در این سایت مهم تاریخی خبر داد و افزود: اجرایی شدن این طرح ها بعد از تصویب نهایی طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی صورت می گیرد.

وی از طرح سایت تاریخی امامزاده یحیی(ع) سمنان به عنوان یکی از طرح های اصلی و مصوب ستاد بازآفرینی در شهرستان سمنان نام برد و گفت: یکی از طرح های مصوب دیگر در این محور تاریخی "پهنه شرقی مسجد تاریخی امام" به عنوان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی استان است.

ایجاد میدان هنر در پهنه شرقی مسجد سلطانی

شهردار سمنان از ایجاد میدان هنر در پهنه شرقی مسجد سلطانی(امام) سمنان به عنوان یکی از زیباترین میادین شهری در سمنان نام برد و گفت: این میدان تاریخی با هدف عرضه صنایع دستی و آثار هنری در این محور تاریخی ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه استان سمنان از ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه صنایع دستی برخوردار است خاطرنشان کرد: ایجاد مراکزی برای عرضه این صنایع دستی و آثار هنری می تواند به رونق گردشگری و اقتصاد شهری در استان سمنان کمک شایانی کند.

این مدیر ارشد شهری از خانه ‌های تاریخی به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم شهر تاریخی سمنان نام برد و تصریح کرد: در ادامه اقداماتی که با هدف مرمت و بازسازی این خانه های تاریخی صورت گرفته یک خانه تاریخی دیگر در سمنان با هدف پذیرایی ویژه از گردشگران خارجی مرمت و بازسازی می‌شود.

وی ادامه داد: این خانه تاریخی که در آن بخش های برای عرضه صنایع دستی و اسکان گردشگران تعبیه شده تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

شهردار سمنان از ایجاد یک پارکینگ مسقف در مجاورت این محدوده تاریخی خبر داد و گفت: عملیات اجرایی احداث این پارکینگ آغاز شده است.

احیای یک مجموعه خانه‌ سنتی در امامزاده زکریا

وی از احیای یک مجموعه از خانه‌های سنتی و تاریخی در محدوده امامزاده زکریا (ع) سمنان خبر داد و اظهار کرد: کار اجرایی مرمت و بهسازی این مجموعه خانه های سنتی با هدف ایجاد یک مجموعه گردشگری در این منطقه در حال انجام است.

ناظم رضوی هم چنین از مرمت یک خانه تاریخی دیگر در مجاورت یکی از آب‌انبارهای تاریخی در نزدیکی مقبره حکیم الهی سمنان خبر داد و گفت: این خانه تاریخی که آخرین مراحل کار مرمت و بهسازی آن توسط کارشناسان در حال انجام است قرار است که به موزه آب تبدیل شود.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای ایجاد و راه‌اندازی خانه سفال در شهر تاریخی سمنان به عنوان یکی از قطب های سفال سازی در کشور خبر داد و اضافه کرد: کار احداث و راه‌اندازی خانه سفال و همچنین دو موزه آب و سلامت که در قدیمی ‌ ترین بیمارستان سمنان راه‌اندازی خواهد شد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سمنان ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خانه تاريخي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۹۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاری قرآن با بیان اینکه حدود هفت درصد از بافت فرسوده کشور در استان اصفهان واقع شده است، اظهار داشت: سکونتگاه‌های غیررسمی این استان شامل ۶۴ محله در ۱۴ شهر می‌باشند که با مساحت یک هزار و ۵۲۹ هکتار بیش از ۱۱ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت دارند.

وی افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی شهری اعم از احداث مساجد، روکش آسفالت، احداث مدرسه، مرمت بناهای تاریخی، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی در استان اصفهان با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص بخشی از اقداماتی که در راستای بازآفرینی شهری این استان طی سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ انجام شد، اضافه کرد: پرداخت تخفیف صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهری بالغ بر ۳۹۷ میلیارد ریال در ۳۹ شهر استان انجام شده است.

وی ادامه داد: تعریف پروژه‌ای عمرانی نوسازی و ساماندهی بافت، از محل پرداخت تخفیف عوارض بافت فرسوده با مشارکت شهرداری‌ها با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال از دیگر اقدامات در این بازه زمانی بوده است.

قاری قرآن با اشاره به پرداخت بالغ بر چهار هزار و یکصد میلیارد ریال تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده، گفت: در سال‌های ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ تعداد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد جهت تسهیلات بافت فرسوده به بانک معرفی شدند که از این تعداد، متقاضیان برای افزون بر یک هزار و ۳۰۰ واحد تسهیلات دریافت کرده اند.

وی تهیه طرح‌های توانمند سازی سکونتگاه‌های غیر رسمی استان به تعداد پنج طرح در شهرهای اصفهان-کاشان- نجف آباد-شهرضا-خمینی شهر، اجرای ۵۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۷۳ میلیارد ریال و تخصیص حدود ۴۰۲ میلیارد ریال اعتبار قیر برای آسفالت با اولویت معابر خاکی بافت‌های ناکارآمد در سطح استان را از دیگر اقدامات صورت گرفته بیان کرد.

کد خبر 6095282

دیگر خبرها

  • بسته‌های تشویقی شهرداری جهت رغبت در نوسازی بافت‌های فرسوده!
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • اعمال بسته نوسازی بافت فرسوده در ۵۸۱ شهر
  • امکان ساخت ۴ و نیم میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • امکان ساخت ۴.۵ میلیون واحد مسکونی جدید در بافت‌های فرسوده
  • ۱۲ پروژه بازآفرینی شهری در استان اصفهان در دست اجرا است
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد