Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس نوشت: زیارت عتبات در سال‌های گذشته به عنوان یکی از سفرهای خاص با قیمت مناسب برای بسیاری از عاشقان حسینی امکان‌پذیر بود، اما در ماه‌‌های اخیر با توجه به افزایش هزینه سفر به عتبات، بسیاری از دلدادگان حسینی در آرزوی این سفر هستند؛ چرا که قیمت بالای این سفر معنوی امکان زیارت برای همه را محدود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌اکنون سفر به عتبات به صورت زمینی از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و به صورت هوایی از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که تامین این هزینه سفر برای یک خانواده ۴ نفره با وضعیت اقتصادی متوسط هم کار چندان راحتی نیست.

بر همین اساس به نظر می‌رسد که سازمان حج و زیارت و مسوولان دولتی باید برای زیارت امام حسین (ع) که سرشار از برکات مختلف برای افراد است چاره‌اندیشی کنند، چرا که در احادیث مختلف به سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) به ویژه در زمان‌ها و مناسبت‌های خاص تاکید شده است. این سفر معنوی می‌تواند به نوعی جامعه را از برخی از معضلات اجتماعی و فرهنگی بیمه کند.

تسهیل سفر به عتبات با تجدید نظر در سیاست‌های ارزی

مرتضی آقایی مدیر کل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه ما همواره برای کاهش هزینه‌های سفر زائران به عتبات در تلاش هستیم، می‌گوید:  امیدواریم با توجه به سیاست‌های کلان نظام که همیشه از سفرهای زیارتی حمایت می‌کردند، تجدید نظری در قیمت ارز صورت گیرد تا تشرف زائران به عتبات عالیات تسهیل شود.

کاهش مدت اقامت زائران عتبات

بر همین اساس، یکی از اموری که می‌تواند موجب شود تا سفر به عتبات ارزان شده و تمامی عاشقان بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند، کاهش زمان سفر به عتبات است، چرا که یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه‌های سفر به عتبات نوسانات نرخ ارز، بالا بودن هزینه بلیت هواپیما و همچنین هتل‌ها در عراق به شمار می‌رود.

هم‌اکنون زائران به مدت ۷ شب و ۸ روز به عتبات مشرف می‌شوند که سه شب در نجف، سه شب در کربلا و یک شب در کاظمین اقامت دارند که می‌توان با کاهش طول سفر زائران، این هزینه‌ها را کاهش داد. به طوری که متولیان سازمان حج و زیارت می‌توانند با کاهش اقامت زائران در شهرهای مقدس عراق، هزینه‌های سفر را نیز کاهش دهند تا زیارت برای همه امکان‌پذیر شود.

پیش‌بینی بسته‌های متنوع سفر به عتبات

همچنین پیش‌بینی بسته‌های متنوع سفر برای هر قشر با هر درآمدی می‌تواند در زمینه زیارت عتبات برای همه و با قیمت مناسب موثر باشد، چرا که اگر بسته‌های متنوع سه روزه تا یک هفته‌ای برای عاشقان حسینی با هزینه‌های متنوع تدارک دیده شود، به طور حتم زائران با توجه به وضعیت اقتصادی خود می‌توانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

البته به گفته محسن نظافتی مدیرکل سابق عتبات سازمان حج و زیارت در سال‌های گذشته بسته‌های متنوع سفر به عتبات وجود داشت، اما با توجه به کاهش تقاضا برای برخی از بسته‌ها به ویژه سفرهای سه روزه و خالی بودن هتل‌ها در ایام مختلف، این نوع بسته‌های زیارتی چندان به صرفه نبودند و استقبال چندانی نیز از آن‌ها نمی‌شد.

این موضوع شاید در گذشته مورد اقبال واقع نمی‌شد، اما اکنون با توجه به افزایش هزینه‌های سفر به عتبات، به نظر می‌رسد که کاهش زمان سفر و هزینه‌های آن می‌تواند موجب شود تا بسیاری از عاشقان سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) به آرزوی دیرینه زیارت برسند و سفر ارزان عتبات برای همه مهیا شود.

افزایش سفر به عتبات با تامین ارز دولتی 

همچنین تخصیص ارز دولتی به زیارت عتبات می‌تواند یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش هزینه سفر به عتبات باشد که در این زمینه بانک مرکزی و دولت نقش موثری دارد، اما به عقیده برخی از مسوولان دولتی امکان تخصیص ارز دولتی به سفر عتبات در حال حاضر وجود ندارد.

این امر در حالی است که حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز می‌گوید: در صورت تامین ارز دولتی مورد نیاز برای انجام سفرهای عتبات عالیات، ظرفیت این سفرها افزایش پیدا خواهد کرد و کاروان‌های بیشتری نیز به عتبات مشرف می‌شوند.

علاوه بر این، بسیاری از زائران حسینی با توجه به افزایش قیمت‌های سفر به عتبات، امکان پرداخت تمامی هزینه‌های سفر را به صورت یکجا ندارند که برخی از مراکز و کاروان‌ها حدود ۵۰ درصد هزینه سفر را در ابتدا از زائران اخذ کرده و در اقساط ۱۲ ماهه سایر هزینه‌ها را از زائران طلب می‌کنند که این امر نیز می‌تواند راهکار مناسبی برای دستیابی زائران به این سفر معنوی باشد.

ورود خیران و اعطای وام برای سفر به عتبات

تا جایی که حتی مدیر کل سابق عتبات سازمان حج و زیارت در این باره می‌گوید: نه تنها بانک‌ها بلکه خیران هم می‌توانند در این زمینه وارد شوند و با اعطای وام‌های قرض الحسنه و یا کم‌بهره بسیاری از افرادی که شوق زیارت دارند را به آرزوی خود برسانند و در ثواب زیارت آن‌ها شریک شوند.

امید است که مسوولان مربوطه با تخصیص ارز دولتی گامی به سوی کاهش هزینه‌های سفر به عتبات بردارند و با بسته‌های سفر ارزان‌قیمت، این سفر معنوی را برای عاشقان حسینی تسهیل کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۷۹۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام تبریک به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ اردیبهشت ماه روز  بسیج سازندگی گفت: حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئوولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی از شاخصه‌های برجسته‌ی «سازمان بسیج سازندگی» است.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

 کار جهادی به معنای کار برخاسته از ایمان و به کارگیرنده هرچه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

۱۷ اردیبهشت ماه در تقویم تاریخی میهن اسلامی مزین به نام "بسیج سازندگی" از نهاد‌های روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی است؛ امروز بسیج سازندگی ارائه تعریف نوینی از مدیریت جهادی در عرصه‌های خدمت خالصانه و بی منّ و اذی در پرتو ولایتمداری در مسیر تابناک آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

بسیج سازندگی طی سال‌های فعالیت خود با اتکا به انگیزه و همت والای جوانان مومن و انقلابی و ورود به میدان‌های سازندگی، خدمت رسانی و محرومیت زدایی و دیگر عرصه‌های مختلف نیاز کشور به ویژه عمرانی، آبرسانی، نهضت کمک‌های مومنانه، اقتصاد مقاومتی و نهضت مسکن محرومان و شتافتن به کمک مردم در بلایای طبیعی، به شایستگی از توانمندی‌های شگفت آور و غیر قابل انکار خود برای آبادانی ایران عزیز رونمایی کرد و با ترسیم نقش موثر پویا و حیاتبخش تجربه گرانبها و الهام بخشی فراروی علاقمندان به انقلاب و نظام اسلامی فراتر از جغرافیای این سرزمین گشود.

حضور مجاهدانه و هوشمندانه در صحنه‌های پرمسئولیت خدمت رسانی و مردم یاری با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمود‌های حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) از شاخصه‌های برجسته‌ی " سازمان بسیج سازندگی" است که موجبات گسترش فرهنگ و تفکر ناب جهادی بعنوان یادگار ارزشمند حضرت امام خمینی (ره) را بین جوانان ایران اسلامی رقم زده است.

اینک در گام دوم انقلاب اسلامی که تجلی عزت مداری، اقتدار، پیشرفت و شکوه ایران عزیز در مسیر تمدن سازی و درک عصر ظهور است، باور داریم رفع محرومیت تنها با اتکال به خداوند متعال و برخورداری از تفکر و روحیه جهادی و عمل انقلابی و اعتماد به نیروی انسانی مخلص و شیفته خدمت و فداکاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اینجانب سالروز تشکیل بسیج سازندگی را به مسئولین ارجمند و یکایک جهادگران خدوم این نهاد مقدس تبریک می‌گویم و امیدوارم حرکت متعهدانه و مخلصانه جهادگران ولایی و انقلابی تحت تعالیم اسلام ناب محمدی (ص) و آموزه‌های تاریخی انقلاب، در راستای جلب رضای پروردگار و خرسندی رهبر عزیز و جانباز انقلاب و آرامش بخشی به ملت شریف ایران، شکوهمندانه و پرفروغ‌تر از گذشته تداوم یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرلشکر سلامی: رفع محرومیت تنها با نیروی انسانی مخلص امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با عمل انقلابی امکان پذیر است
  • راهکارهای کاهش استرس
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • سرلشکرسلامی: رفع محرومیت تنها با تفکر و روحیه جهادی امکان‌پذیر است
  • رفع محرومیت تنها با روحیه جهادی و عمل انقلابی امکان‌پذیر است
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • کاهش قیمت و افزایش خدمات در حج ۱۴۰۳
  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است