Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@01:41:10 GMT

آشنایی با پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۰۱۱۳

آشنایی با پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در شماره دوم معرفی پژوهشکده ها به معرفی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پرداخته است:

علوم سیاسی با تحلیل نظام‌های سیاسی و رفتارهای سیاسی سر و کار دارد.ساختن اصولی اساسی برای منظم کردن علم سیاست و پیش‌بینی کارهای سیاسی در جای جای دنیا دارای اهمیت ویژه ای است.به همین منظور در سال 1373 پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان ها هر عملی را برای رسیدن به هدفی انجام می دهند و هر هدفی نیز نیاز به برنامه دارد. علم سیاست مجموعه روش هایی است در ارتباط با سایر افراد و جوامع برای رسیدن به اهداف موردنظر به کار می گیریم. این همان معنای عام سیاست است.

از معنای خاص سیاست به عنوان علم سیاست مدرن یاد می شود که بخشی از علوم اجتماعی است که با مطالعهٔ دولت، حکومت و سیاست در ارتباط است. ارسطو این علم را به عنوان مطالعهٔ حکومت تعریف می‌کند.

این علم با تحلیل نظام‌های سیاسی و رفتارهای سیاسی سر و کار دارد. اندیشمندان سیاسی خود را درگیر در شناسایی ارتباطات اساسی میان شرایط و تحولات سیاسی می‌بینند و از طریق این کار سعی در ساختن اصولی اساسی برای منظم کردن علم سیاست و پیش‌بینی کارهای سیاسی در جای جای دنیا دارند.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، که از سال 1363 با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی» فعالیت خود را آغاز کرد، در سال 1384 با مجوز قطعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس شد و شامل چندین پژوهشکده در حوزه های مختلف است که یکی از آن ها پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی است که به منظور تحقیق و پژوهش در زمینه علوم و اندیشه سیاسی ، در سال 1373 تاسیس شد.

تأکید بر مبانی اصیل اسلامی و پرهیز از التقاط و تحجر، توجه به حیات سیاسی انسان معاصر، توجه به مسایل جدید و مقتضیات دین و دین­داری در عرصه­های اجتماعی و سیاسی، توجه به استاندارها و معیارهای علمی در پژوهش ­های سیاسی – اجتماعی، نگاه آسیب ­شناسانه و نقادانه به معارف سیاسی در حوزه اسلامی از جمله اهداف تاسیس این پژوهشکده است.

ریاست پژوهشکده از سال 1393 بر عهده ی منصور میراحمدی قرار گرفته است که پیش از این به دعوت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ابتدا مدیریت گروه فقه سیاسی پژوهشکده علوم واندیشه سیاسی را برعهده داشته است.

این پژوهشکده در قالب سه گروه پژوهشی علوم سیاسی، فلسفه سیاسی و فقه سیاسی کار می کند.

گروه علوم سیاسی با اهداف ارائه دانش سیاسی مبتنی بر منابع اسلامی، هویت شناسی و هویت سازی در زمینه علوم سیاسی؛ در دو سطح فعالیت­‌های خود را تا به امروز ادامه داده است 1- در سطح قلمروپژوهشی و 2-درسطح اولویت موضوعی و در حال حاضر این گروه با مدیریت رضا عیسی­‌نیا در حال فعالیت است.

گروه فقه سیاسی را شاید بتوان در این پژوهشکده اولین گروه اندیشه سیاسی با محوریت فقه سیاسی در کشور اسلامی ایران پس از انقلاب به شمار آورد. این گروه علمی که اکنون دارای سه عضو هیئت علمی و یک پژوهشگر ثابت است از یک سو به بدنه حوزه عملیه متصل بوده و از سوی دیگر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، در طول بیش از بیست سال سابقه پژوهشی خویش، در تحقیق و پژوهش، توفیقات بسیاری کسب کرده است. در حال حاضر سیدسجاد ایزدهی مدیریت این گروه را بر عهده دارد.

در رابطه با گروه فلسفه سیاسی می توان ادعا کرد که این گروه در زمان تأسیس، تنها گروه فلسفه سیاسی فعال و نخستین گروه فلسفه سیاسی در ایران به شمار می‌رود. دکتر محمد پزشکی مدیریت اولیه این گروه را برعهده داشته و پس از وی دکتر مرتضی یوسفی راد مدیریت گروه را عهده دار بوده است. در سال های اخیر. دکتر احمد رضا یزدانی مقدم و در حال حاضر دکتر شریف لک زایی مدیریت این گروه را برعهده داشته اند.

کتاب هایی مانند مباحث سیاسی بحارالانوار نوشته ی ابوالفضل سلطان محمدی گروه (فقه سیاسی) ،درآمدی بر فلسفه سیاسی اسلامی نوشته ی احمد واعظی(گروه فلسفه سیاسی) و روحانیت و انقلاب اسلامی نوشته ی عبدالوهاب فراتی(گروه علوم سیاسی) تا کنون از این پژوهشکده منتشر شده است و همین طور کلان پروژه هایی نیز مانند پروژه ی فلسفه سیاسی علامه طباطبایی و حکمت سیاسی متعالیه در حال ببرسی و تکمیل هستند.

با توجه به گستردگی و پیچیدگی علم سیاست در جهان امروز فعالیت این پژوهشکده ها بسیار کمک کننده است و همچنین نتایج کلان پروژه های این دانشکده نیز می تواند تاثیر بسزایی در گسترش علوم سیاسی داشته باشد.

انتهای پیام/

279 / 279 پژوهشکده سیاسی پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی مرکز مطالعات و تحقیقات پژوهش منصور میراحمدی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: پژوهشکده سیاسی مرکز مطالعات و تحقیقات پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۰۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است

پژوهشگر و تحلیلگر ارشد صهیونیست هشدار داد که عملکرد جنایت‌آمیز و فاجعه‌بار اما ناکام دولت نتانیاهو در غزه، اسرائیل را تا مرز شکست کامل و نابودی پیش برده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: یوال نوح هراری در یادداشتی نوشت: در روزهای آینده اسرائیل باید تصمیمات سیاسی تاریخی اتخاذ کند. متأسفانه نتانیاهو و شرکای سیاسی او بارها ثابت کرده‌اند که برای اتخاذ چنین تصمیماتی مناسب نیستند. سیاست‌هایی که آنها دنبال کردند، اسرائیل را به مرز نابودی رساند. به جای عجله در جنگ جدید با ایران، ابتدا باید از شکست‌های اسرائیل در شش ماه گذشته درس بگیریم.

جنگ وسیله‌ای برای دستیابی به اهداف سیاسی است و یک معیار کلیدی برای سنجش جنگ وجود دارد: آیا اهداف سیاسی محقق شد؟ دولت نتانیاهو نتوانسته حماس را خلع سلاح کند. بدتر از آن، این یک فاجعه انسانی بر ۲.۳ میلیون فلسطینی در نوار غزه وارد کرد و در نتیجه پایه‌های اخلاقی و ژئوپلیتیکی موجودیت اسرائیل را تضعیف کرد. فاجعه انسانی در غزه و وخامت اوضاع در کرانه باختری، هرج‌ومرج منطقه‌ای را شعله‌ور می‌کند، اتحاد ما با دموکراسی‌های غربی را تضعیف می‌کند و همکاری برخی کشورهای عرب با ما را سخت‌تر می‌کند. اگر رفتار خود را در قبال فلسطینی‌ها تغییر ندهیم، غرور و انتقام‌جویی ما یک بلای تاریخی را بر سر ما خواهد آورد.

پس از شش ماه جنگ، بسیاری از گروگان‌ها هنوز در اسارت هستند و حماس همچنان روی پای خود است. جایگاه بین‌المللی اسرائیل نیز ویران شده و حتی توسط بسیاری از دوستان سابق خود منفور و طرد شده‌ایم. اگر جنگی همه‌جانبه با ایران و نیروهای نیابتی آن آغاز شود، اسرائیل تا چه حد می‌تواند روی ایالات‌متحده، غرب و کشورهای میانه‌رو عرب حساب کند که خود را برای ما به خطر بیندازند و کمک‌های نظامی و دیپلماتیک حیاتی به ما ارائه کنند؟ حتی اگر از چنین جنگی جلوگیری شود، اسرائیل تا کی می‌تواند به عنوان یک کشور منفور زنده بماند؟

دولت نتانیاهو نتوانست از پیروزی‌ها در میدان نبرد برای دستیابی به توافق بر سر آزادی همه گروگان‌ها و پیشبرد نظم سیاسی جایگزین در غزه استفاده کند. در عوض، تصمیم گرفت آگاهانه یک فاجعه انسانی را به غزه وارد کند، یک فاجعه سیاسی غیرضروری را به اسرائیل وارد کرد. متحدان ما یکی یکی از آنچه در غزه می‌گذرد وحشت‌زده شده‌اند و خواستار آتش‌بس فوری و حتی تحریم تسلیحاتی اسرائیل هستند. کشورهای عربی میانه‌رو که منافع‌شان با منافع ما همخوانی دارد و از ایران، حزب‌الله و حماس می‌ترسند، همکاری با ما را در حالی که غزه را ویران می‌کنیم، مشکل یافتند. دولت نتانیاهو توانسته است حتی روابط ما با ایالات‌متحده را از مسیر خود خارج کند، گویی ما منبع جایگزینی برای تسلیحات و حمایت دیپلماتیک داریم. نسل‌های جوان در ایالات‌متحده و در سراسر جهان اکنون اسرائیل را نژادپرست و خشن می‌دانند که میلیون‌ها نفر را از خانه‌هایشان اخراج می‌کند، کل جمعیت را گرسنگی می‌دهد و هزاران غیرنظامی را بدون دلیلی بهتر از انتقام می‌کشد. سیاست ویرانگر دولت نتانیاهو، اسرائیل را در خطر وجودی قرار داده است.

شکست دولت نتانیاهو در طول جنگ تصادفی نیست. این میوه تلخ چندین سال سیاست‌های فاجعه‌بار است. نتانیاهو همچنان به اسرائیل وعده «پیروزی کامل» می‌دهد، اما حقیقت این است که ما یک قدم با شکست کامل فاصله داریم. این توهم خطرناکی است که باور کنیم یک پیروزی دیگر، در رفح، باعث فروپاشی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و تسلیم شدن دشمنان متعدد اسرائیل می‌شود. هر روز جنگ اضافی فقط در خدمت اهداف حماس و ایران است و انزوای بین‌المللی اسرائیل را تشدید خواهد کرد.

دولت نتانیاهو شکست خورده و باید مسئولیت آن را بپذیرد. این دولت است که دستورکار فاجعه‌باری را اتخاذ کرد و سیاست انتقام‌جویی و خودکشی را در پیش گرفت. وای بر ما اگر اینها اجازه داشته باشند که مهم‌ترین تصمیمات استراتژیک و سیاسی در تاریخ اسرائیل را بگیرند. دولت به جایی رسیده است که باید شکست را بپذیرد و استعفا دهد. اگر سیاست خود را در قبال فلسطینی‌ها تغییر ندهیم، تنها با ایران روبه‌رو می‌شویم و عاقبت ما مانند سامسون خواهد بود که با خشم ناتوان، خانه را بر سر همه فرو ریخت.

دیگر خبرها

  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • اجرای نزدیک به ۳هزار عنوان برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی
  • شاهد وحدت قابل توجهی بعد از وعده صادق هستیم
  • ۱۵ عنوان برنامه همزمان با هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • ۱۵ عنوان برنامه هفته عقیدتی سیاسی در ساری اجرا می شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی با ۱۵ برنامه در سپاه ساری
  • تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
  • نشست علمی « وعده صادق و جامعه ایرانی » برگزار می شود
  • میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها