Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:34:32 GMT

تغییر کاربری زمین های فضای سبز به ضرر شهروندان است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۰۳۹۵

تغییر کاربری زمین های فضای سبز به ضرر شهروندان است

قزوین - ایرنا - سخنگوی شورای اسلامی شهر قزوین گفت: تغییر کاربری زمین هایی که در طرح تفصیلی شهر به ایجاد فضای سبز اختصاص دارد به ضرر شهروندان است.

به گزارش ایرنا منیره سادات قوامی شامگاه یکشنبه در نشست صحن علنی شورای اسلامی شهر قزوین در خصوص لایحه توافق بین شهرداری و مالکان یک زمین در بلوار دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) مبنی بر تفکیک زمین و تغییر کاربری بخشی از آن افزود: این زمین بر اساس طرح جامع شهری مختص فضای سبز و برای ساخت بوستان آفرینش پیش بینی شده است و با توجه به فقر شدید قزوین از نظر سرانه فضای سبز چنین کاری به ضرر شهروندان ومحیط زیست خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: هم اکنون سرانه فضای سبز در قزوین نصف استاندارد های موجود و در حد 6 متر است و تا پنج سال آینده به طور حتم باید به 15 متر افزایش یابد اما چنین لایحه ای با تغییر کاربری یک زمین مخصوص فضای سبز به فضای مسکونی یا هر چیز دیگر متناقض با این هدف است.
قوامی ادامه داد: این که زمین، مرغوب و در نقطه خوبی از شهر قرار دارد و تغییر کاربری آن به نفع شهرداری باشد توجیه مناسبی برای بر هم زدن توازن فضای سبز نیست و با این روند هشت هزار متر باقی مانده از این زمین هم که برای ساخت فضای سبز می ماند، بعدها مجددا تفکیک و تغییر کاربردی داده می شود.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین در جهت موافقت با لایحه قرائت شده گفت: در صورت عدم تصویب این لایحه شهرداری به هزینه حدود 600 میلیارد ریالی نیاز دارد اما اگر این زمین ها تفکیک شود با توجه به مرغوبیت آن می توان منابع درآمدی خوبی برای شهرداری ایجاد کرد.
سعید دقیقی افزود: دیدگاه ما در موافقت با این لایحه به هیچ وجه به معنای کاهش فضای سبز نیست و اگر زمین ها تفکیک شود ، هم سهم شهرداری و هم سهم مالک حفظ شده و می توان از درآمد حاصل از آن در منطقه دیگری اقدام به ساخت فضای سبز کرد.
رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز در خصوص این لایحه با بیان اینکه به هر حال شهرداری باید به فکر درآمد زایی خود هم باشد گفت: با توجه به شرایط اقتصادی ضعیف کشور، باید چنین منابعی در نظر گرفته شود.
حکمت الله داودی افزود: به نظر می رسد با تفکیک این زمین ها حتی بخشی از حریم رودخانه آن نقطه را نیز که سهم شهرداری است بتوان به منظورساخت فضای سبز استفاده کرد.
نایب رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز به عنوان دیگر عضو موافق این لایحه گفت: قیمت زمین در این نقطه از شهر حدود 300 تا 400 میلیارد ریال است و با تغییر کاربری آن می توان در بخش های دیگر به ویژه نواحی پایین شهر که فاقد فضای سبز هستند اقدام به ساخت چندین پارک جیبی کرد.
مهدی عبدالرزاقی افزود: در صورت تصویب این لایحه می توان با قید یک تبصره از شهرداری خواست درآمد حاصل از این تغییر کاربری را صرف ساخت پارک در محلات پایین شهر کند.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: در جلسه شورای برنامه ریزی یکی از ایرادات مطرح به شهرداری این بود که پارک های ساخته شده توسط آن کوچک مقیاس بوده و به اندازه پارک های بزرگ کارایی ندارد.
محسن حق شناس با بیان اینکه از سوی دیگر نیز شهرداری باید درآمدهای مطمئنی را هم برای شهر داشته باشد ، افزود: پیشنهاد می شود این لایحه تصویب شود به شرط آن که مانده هشت هزار متری این زمین با قید عاجل از همین سال آینده تبدیل به پارک شود و در زمین محله آخوند نیز شهرداری هرچه سریع تر کار ساخت یک بوستان را عملیاتی کند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین نیز پس از منیره سادات قوامی دومین مخالف این لایحه بود که با انتقاد از کمبود فضای سبز و همچنین وضعیت تعمیر و نگه داری آن گفت: تراکم بالای جمعیت خصوصا دانشجویان در خیابان نوروزیان نیازمند یک بوستان و فضای سبز مناسب است و نباید زمینی را که کاربری آن هم فضای سبز است به نفع افزایش درآمدهای شهرداری تغییر کاربری داد.
مهدیه سادات قافله باشی افزود: ساخت پارک های جیبی نیز که ابعاد بسیار کوچکی دارند خلاء فضای سبز را در شهر پر نمی کند.
دکتر زهرا یوسفی رییس کمیسیون ورزش و سلامت شورای اسلامی شهر قزوین نیز سومین مخالف این لایحه بود که خواستار آن شد این زمین با همان کاربری که برای آن لحاظ شده جهت ساخت فضای سبز باقی بماند.
فرج الله فصیحی رامندی دیگر عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت:این زمین سال ها بوده که در ادوار مختلف شورای شهر درباره آن صحبت شده و همچنان بلاتکلیف مانده است.
وی افزود: تجربه نشان داده که قید تبصره در خصوص آن که درآمد حاصل از تغییر کاربری زمین برای ساخت پارک در جای دیگری هزینه شود هیچ گاه عملیاتی نشده و مورد پیگیری قرار نمی گیرد.
وی پیشنهاد کرد قبل از تصویب این لایحه شهرداری در مذاکره با مالکان زمین، سهم 30 درصدی آنها را محاسبه کند تا در مراحل بعد ببینیم چگونه می توان برای آن تصمیم گیری کرد.
احد چگینی دیگر عضو شورای اسلامی قزوین که در ابتدای نشست این لایحه را قرائت کرده بود ، گفت: در صورت عدم رای به این لایحه مالک می تواند به استناد ماده واحده آن را تملک کرده و پروانه بگیرد و به این ترتیب هم به فضای سبز آسیب بزند و هم سهمی برای شهرداری در نظر نگیرد.
وی افزود: با تصویب این لایجه که شهرداری در آن سهم 70 درصدی و مالکان سهم 30 درصدی دارند شهرداری میتواند بخشی از زمین را تغییر کاربردی داهد و بخشی دیگر از آن را نیز حتی با اضافه شدن قسمتی از حریم رودخانه را به ساختن پارک اختصاص دهد.
این زمین در محدوده بین دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) تا نزدیکی محل کانون بازنشستگان قرار دارد.
7388/6012

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شوراي اسلامي شهر زمين تغيير كاربري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۰۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ

به گزارش خبرگزاری مهر، شاپور صفری با اعلام خبر آزادسازی ۳۰۰ هکتار از اراضی در معرض تغییر کاربری در حوزه قضائی چهارباغ گفت: این شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی که دارد و از آنجایی که تغییر کاربری‌های غیرمجاز، عوائد زیادی برای متخلفان در پی دارد یکی از شهرهای هدف برای این افراد است.

دادستان عمومی و انقلاب چهارباغ بیان کرد: در پی گزارش جهاد کشاورزی در خصوص تغییر کاربری غیرمجاز در «رامجین» و روستاهای «قاسم گرجی» و «رمنده»، دستورات برای اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در عملیات انجام شده ۳۰۰ هکتار به ارزش ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آزادسازی شده است، افزود: در این اقدام ۱۵۰ مورد دیوارکشی غیرمجاز، ۱۰ مورد بنا و ویلای غیرمجاز در حال ساخت، ۵۰ مورد دپوی مصالح، هشت مورد استخر و ۲۵ مورد محوطه سازی اعمال قانون شد.

کد خبر 6091836

دیگر خبرها

  • با من مشکل دارید، چرا بودجه شهر را نگه می‌دارید
  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه در پیچ و خم شورای شهر
  • تصویب لایحه کاهش هزینه پروانه و عوارض ساختمانی در شیراز
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز
  • نمره صفر رئیس شورای شهر به سازمان فرهنگی شهرداری قزوین
  • قیمت گذاری پرونده زمینهای تغییر کاربری یافته در آمل
  • پیشگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد