Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@22:49:03 GMT

آغاز سي‌و سومين اجلاس سران «آ. سه. آن»

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۰۵۷۴

آغاز سي‌و سومين اجلاس سران «آ. سه. آن»

خبرگزاري آريا - سي و سومين اجلاس سران اتحاديه جنوب شرق آسيا «آ . سه . آن» روز دوشنبه با شعار «تقويت تجارت آزاد» در سنگاپور آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرگزاري آريا، اجلاس سران کشورهاي اتحاديه جنوب شرق آسيا در سايه تدابير شديد امنيتي تا روز پنجشنبه 24 آبان ادامه دارد.
مالزي، اندونزي، سنگاپور، فيليپين، برونئي، ميانمار، کامبوج، لائوس، ويتنام و تايلند اعضاي دهگانه «آ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه. آن» را تشکيل مي دهند که از سال 1967 تشکيل شده است.
دراين اجلاس همچنين سران يا مقام هاي ارشد کشورهاي عضو «آ. سه. آن» پلاس که شرکاي گفت وگويي اين اتحاديه هستند؛ نشست هاي مشترکي با اعضاي آسه آن برگزار مي کنند.
آمريکا، استراليا، چين، نيوزيلند، ژاپن، کره جنوبي، هند و روسيه شرکاي گفت وگويي آسه آن را تشکيل مي دهند.
اجلاس کارشناسي آسه آن از روز 11 تا 13 نوامبر (19 تا 21 ابان) برگزار شد.
رهبران آسيا و اقيانوس آرام در اين هفته در سنگاپور درکنار رهبران کشورهاي جنوب شرق آسيا گفت وگو و بررسي راهکارها براي رفع مشکلات منطقه اي منطقه اي مانند بحران آوارگان روهينگيايي، تنش در درياي جنوبي چين و جنگ تجاري آمريکا عليه چين را در دستور کار خود قرار داده اند.
شرکت چين درمذاکرات اقتصادي و تجاري بلوک آسه آن بسيار حائز اهميت است زيرا اين کشور براساس گزارش اقتصاد دانان بيش از يک سوم از توليد ناخالص داخلي جهان را به خوداختصاص داده است.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا برخلاف سال گذشته در اجلاس امسال شرکت نکرده و مايک پنس معاون وي دراين رويداد سالانه شرکت کرده است.
کشورهاي منطقه و جهان پيشتر بارها در قبال يکجانبه گرايي آمريکا در منطقه که توسط ترامپ هدايت مي شود موضع گرفته وآن را مانع از توسعه تجارت آزاد و کاهش رشد اقتصاد جهاني دانسته اند.
قرار است «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه، «لي که چيانگ» نخست وزير چين، ناندرا مودي نخست وزير هند و «شينزو آبه» نخست وزير ژاپن به اجلاس رهبران آسه آن در سنگاپور ملحق شوند.
نشست وزراي امور خارجه (آ.سه.آن) در سنگاپور
بر اساس گزارش رسانه هاي آسيايي، نخست وزير چين در حاشيه اين اجلاس براي تقويت توافقنامه همکاري جامع اقتصادي (RCEP) تلاش خواهد کرد.
10 کشور عضو اتحاديه جنوب شرق آسيا «آ. سه. آن» به همراه 6 کشور چين، هند، کره جنوبي، ژاپن، استراليا و نيوزيلند درچارچوب توافق‌نامه همکاري جامع اقتصادي(RCEP) درپي گسترش همکاري هاي اقتصادي و تجاري بدون آمريکا هستند.
مذاکرات اين همکاري هاي اقتصادي جامع منطقه اي از سال 2012 آغاز شده است.
شبکه بين المللي فعاليت هاي تجاري بين اين 16 کشور که حدود 30 درصد از توليد ناخالص داخلي جهان را در اختيار دارند، قرار است گسترش يابد.
«ماهاتير محمد» نخست وزير مالزي و رهبران کشورهاي عضو آسه آن نيز با سفر به سنگاپور دراين اجلاس شرکت کرده اند.
آ.سه. آن آخرين اجلاس خود را در سال جاري در سنگاپور برگزار کرد و از سال آينده اين رويداد در تايلند به عنوان رئيس جديد اتحاديه برگزار مي شود.
«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان مردادماه گذشته در پنجاه و يکمين اجلاس وزيران خارجه اتحاديه جنوب شرق آسيا «آسه آن» در سنگاپور شرکت و اسناد الحاق ايران به پيمان مودت و همکاري اين اتحاديه را امضا کرد.
118/120
کليدواژه آسيا آسه آن

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد

نخست وزیر روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که گردش مالی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در سال ۲۰۲۳ به سطح بی سابقه‌ای رسیده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه طی اظهاراتی اعلام کرد که گردش مالی در اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در سال 2023 به سطح بی سابقه‌ای رسیده است.

وی در نشست راهبردی "ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی"، اظهار داشت که گردش تجاری این اتحادیه به 7.4 تریلیون روبل (8.7 میلیارد دلار) رسید که تقریباً دو برابر بیشتر از زمان ایجاد این اتحادیه است.

عزم اتحادیه‌ اوراسیا برای افزایش همکاری با شانگهایمسکو: تولید ناخالص داخلی اوراسیا امسال رشد می‌کند

میشوستین گفت: تجارت متقابل نیز به طور مداوم در حال گسترش است. در سال 2023، در اتحادیه اقتصادی اوراسیا به رکورد 7 تریلیون و 400 میلیارد روبل رسید که تقریباً دو برابر زمان ایجاد این اتحادیه است. و در کشورهای مشترک المنافع این رقم از 10 تریلیون روبل (109 میلیارد دلار) فراتر رفته است.

میشوستین همچنین به تجارت اتحادیه روسیه و بلاروس اشاره کرد و گفت: من اخیراً در مورد این موضوع با نخست وزیر بلاروس صحبت کردم؛ (گردش تجاری این اتحادیه) به 4 تریلیون روبل (43.8 میلیارد دلار) رسیده است.

بر اساس این گزراش، اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • ثبت‌نام سومین دوره مسابقات تیمی قرآن در گیلان آغاز شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • حضور بیش از ۳۳ کشور آسیایی در اجلاس آسیا(ACD) به میزبانی اصفهان
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین
  • اجلاس امنیتی کشور‌های عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع
  • راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی
  • وزیر دفاع به قزاقستان سفر کرد
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!