Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی از آغاز عملیات آبخیزداری و بیولوژیکی با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در ۱۴ شهرستان استان خبر داد.

به گزارش ایسنا، «داور نامدار» در نشست خبری با اشاره به طرح مدیریت جامع آبخیزداری که اعتبار آن از صندوق توسعه‌ی ملی تأمین می‌شود، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی به مصوبه خاص مجلس و موافقت رهبر معظم انقلاب نیازمند است، این صندوق ذخیره‌ی احتیاطی برای روزهای دشوار بوده و باتوجه به این‌که ما در کشور دچار تغییرات آب و هوایی شده و احتمال دارد خشکسالی‌های متمادی، کاهش میزان بارندگی در کشور، کشاورزی و آب شرب ما را تحت‌تأثیر قرار دهد، در همین راستا مدیران کلان در سطح کشور به این نتیجه رسیدند که از این صندوق، اعتباری برای حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری نیز اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که با اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در ۱۴ شهرستان عملیات آبخیزداری و بیولوژیک را آغاز کرده‌ایم، افزود: با توجه به مطالعات انجام شده، ۱۴ شهرستان استان شامل ۱۷ زیر حوضه از جمله حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه، حوضه‌ی آبریز ارس و حوضه آبریز قیزل اوزن است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: پروژه‌های مربوط به حفاظت خاک نیز شامل هشت حوضه  بوده و کنترل سیلاب نیز شامل ۹ پروژه در ۱۴ شهرستان‌ در حال اجراست‌.

نامدار با بیان این‌که امسال نصف اعتبار برای اجرای عملیات بیولوژیکی اختصاص داده می‌شود، گفت: طبق تکلیف رئیس سازمان آبخیزداری کشور، امسال بخش اعظمی از اعتبارات جهت اجرای عملیات بیولوژیکی برای حفظ پوشش گیاهی اختصاص داده می‌شود که تاکنون حدود ۱۴ هزار هکتار عملیات ببولوژیکی در استان انجام شده و این عملیات حدود ۹۰ درصد پیشرفت کرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص خسارت پرداختی مس سونگون در قبال تخریب منابع طبیعی، افزود: در سال ۹۱ منابع طبیعی به‌علت تخریب‌ بخشی از منابع طبیعی توسط مس سونگون، با این شرکت سخت‌گیری کرده و جلسه‌ای با مقامات ارشد مس سونگون و کشوری تشکیل داد که در این جلسه جهت جلوگیری از توقف عملیات مس سونگون و عدم تنظیم پرونده توسط منابع طبیعی، مقامات مس سونگون به‌صورت داوطلبانه خواستار واریز ۷۴ میلیارد تومان خسارت به دولت شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: طبق قانون هرگونه درآمد دستگاه‌های دولتی ناشی از هر فعالیت‌، باید به خزانه‌ی دولت واریز شود، از این‌رو ۴۸ میلیارد تومان خسارت توسط مس سونگون به حساب دولت واریز شد و ۲۵ میلیارد تومان آن نیز باقی ماند. 

نامدار با بیان این‌که اکنون ما پیگیر وصول مبلغ باقی مانده‌ی این خسارت هستیم، خاطرنشان کرد: اخیراً طبق رایزنی آقای بیمقدار با وزیر، مقرر شده جلسه‌ای با استاندار و مسئولان تشکیل شود که اگر ۲۵ میلیارد تومان به حساب دولت واریز نشود، این مبلغ از طریق شرکت‌های صاحب صلاحیت با نظارت منابع طبیعی از مس سونگون اخذ شده و جهت توسعه‌ی جنگل‌ها و مراتع ارسباران مورد استفاده قرار گیرد اما اگر این‌ اقدام تحقق نیابد، مجبور به واریز درآمد حاصله به خزانه دولت هستیم.

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات، رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به ما اجازه داده که در صورت قانونی بودن و موافقت استاندار آذربایجان‌شرقی، این پیشنهاد را به رئیس سازمان منابع طبیعی کشور ارائه دهیم تا تفاهم نامه‌ی جدیدی برای بکارگیری ۲۵ میلیاردتومان خسارت واریزی از سوی مس سونگون در استان، تنظیم و آن برای استان خرج شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در خصوص پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اظهار کرد: منابع طبیعی استان به دو حوزه مرتع و جنگل تقسیم می‌شود، حدود ۱۹۰ هزار هکتار اراضی جنگلی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۶۰ هزار هکتار جزو جنگل‌های ارسباران محسوب می‌شود.

نامدار با بیان این‌که پوشش گیاهی و جنگل‌های ارسباران در شش شهرستان از جمله جلفا، خدآفرین، کلیبر، هوراند، ورزقان و اهر گسترش یافته است، افزود: جنگل‌های ارسباران متمرکز نبوده و حدود ۵۵۰ هزار هکتار در عرصه‌ی آن پراکنده است که این پراکندگی آسیب‌پذیری جنگل‌ها را افزایش می‌دهد و با توجه به این‌که پوشش درختان در ارسباران ریشه‌زا و پاجوش بوده از همین‌رو در مقابل هر گونه تغییر اقلیمی آسیب‌پذبر هستند.

وی با اشاره به طرح جنگل کاری و جنگل‌داری، تصریح کرد: در طرح جنگل‌کاری بخش‌هایی از جنگل‌ها که از میان رفته، نهال‌کاری در این جنگل‌ها تقویت شده و درختان موجود نیز به صورت فنی نگهداری می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مراتع در استان وجود دارد که به سه بخش ییلاقی، قشلاقی، میان‌بند تقسیم شده است، افزود: طرح مرتع‌داری در مراتع استان با مشارکت دامداران و با هدف رعایت ظرفیت مرتع اجرا می‌شود، چون مرتع از لحاظ تولید دارای کمیت بوده و در زمان محدود می‌توان از آن بهره برد، با مشخص کردن ظرفیت مرتع از پیش چرا و چرای مفرط جلوگیری می‌شود.

نامدار با اشاره به پروژه‌های آبخیز داری، اظهار کرد: با اجرای این پروژه‌ها سفره‌های زیرزمینی، آب‌های جاری در رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌ها را تقویت می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که بحث قوم تپه  اوقافی بوده و اختلافات نیز از این موضوع ناشی می‌شود، افزود: ما در تفاهم‌نامه نیز مشخص کردیم که قوم تپه زمینی وقفی بوده و دارای شرایط خاص مدیریتی است و ما نمی‌توانیم به این موضوع ورود کنیم اما اگر عللی نشان دهد که عملیات تخریبی در اراضی تحت مدیریت منابع طبیعی و  اراضی ملی انجام می‌شود، ما طبق قانون عمل می‌کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبخيزداري منطقه آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۱۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک مسئول؛ درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: با وضعیت امروزی و ادامه وارد شدن خسارات جبران‌ناپذیر به اکوسیستم زاگرس در ۵۰ سال آینده زاگرس نابود می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، کلیپی در فضای مجازی استان کهگیلویه و بویراحمد منتشر شده‌است که در آن سیدیوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جمع برخی از مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، می‌گوید: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جرأت نمی‌کند به صورت علنی بگوید ولی من می‌گویم تا ۵۰ سال آینده اثری از زاگرس نخواهد بود، چون زادآوری ندارد و زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زاگرس نابود شد گرد و غبار سوریه، عراق و عربستان از شیراز تا خراسان را می‌گیرد و هرچه ایرانی در این محدوده ما داریم باید مهاجرت کنند، گفت: ۴۲ درصد آب ایران متعلق به زاگرس که از این میزان ۱۲ درصد از کهگیلویه و بویراحمد است.

مرادی می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ایم مردم را متوجه کنیم چرا با برداشت گیاهان کوهی مخالف هستیم، الان فصل بهار و زمان زادوولد حیات وحش است و این حیات وحش باید «کنگر»، «بیلهر» و «ریواس» را بخورد تا شیردهی بیشتری داشته باشد و بتواند با بیماری‌های گوارشی مقابله کند و اگر سنجاب نباشد چه کسی بلوط می‌کارد، اگر دارکوب نباشد چه کسی بلوط را حجامت می‌کند و اگر عقاب نباشد چه کسی اینها را پاک‌سازی می‌کند.

وی تاکید می‌کند بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود ندارد، زیرا منابع طبیعی نیروی انسانی کافی و اعتبار لازم را ندارد.

کد خبر 745167

دیگر خبرها

  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • اجرای پروژه مشارکتی آبخیزداری و آبخوان‌داری با اعتبار ۳۵ میلیارد تومانی در اقلید
  • آغاز کوچ بهاره عشایر ورامین به مراتع جنوبی شهرستان
  • ظرفیت مراتع جنوبی ورامین ۳۳ هزار رأس دام است
  • ادعای یک مسئول؛ درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • نابودی در کمین درختان زاگرس+ فیلم
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام