Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@06:01:49 GMT

راه های دوستی با امام عصر(عج)

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۲۰۷۲

راه های دوستی با امام عصر(عج)

اگر عبادتی یا عملی مستحبی یا دعا و زیارتی خاص بتواند مقدمه ای برای ایجاد محبت بیشتر به امام زمان(عج) باشد، انجام دادن آن، وظیفه خواهد بود و به فرمان صریح آن بزرگوار(عج)، بر عهده شیعیان قرار گرفته است.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: یکی از سوالات مرسوم در فرهنگ انتظار پرسش از «راه های دوستی با امام زمان(عج)» است که در این نوشتار تلاش شده مختصر به آن پاسخ داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدا، لازم است این موضوع را مطرح کنیم که خداوند در قرآن مجید، محبت و دوستی همه اهل بیت(ع) و همین طور تنها ذخیره و یادگار آل عصمت و طهارت، امام مهدی علیه السلام را بر همگان واجب کرده است و دوستی آنان را اجر و مزد رسالت پیامبر اسلام قرار داده است. خداوند به پیامبر در این باره می فرماید: « قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى؛ بگو: من، از شما، جز مودت و محبت خویشاوندانم، اجر و مزدی برای رسالت نمی خواهم».(شوری: ۲۳)

 

با توجه به اینکه مودت و دوستی آنان، منفعتی برای ایشان نیست، بلکه نفع آن برای دوست داران است و بهره های بی پایانی را در دنیا و آخرت به همراه دارد، در این مورد نیز می فرماید: «قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ؛ بگو: هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام، برای خود شما است».(سباء: ۴۷)

 

در حقیقت، این دوستی ها، موجب ارتباط روحی و معنوی است که راه سیر به سوی خدا را فراهم می آورد و سلوک انسان را در جهت اراده حق، شکل می دهد، خداوند می فرماید: «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا؛ بگو: من، در برابر آن [رسالت]، هیچ گونه پاداشی از شما نمی خواهم، مگر کسی که بخواهد راهی به سوی پروردگارش برگزیند».(فرقان: ۵۷)

 

با محبت امام زمان(عج) است که زمینه های اطلاعت از او فراهم می آید و با اطاعت از اوست که راه کمال انسان هموار می شود.

 

با توجه به این مطالب، معلوم می شود که دوستی و محبت، اساس و پایه دین، بلکه مساوی دین است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «هل الدین إلا الحب؛ آیا دین، چیزی جز دوستی است؟».(تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۶۸.)

 

امام زمان(عج) فرموده است: «هر یک از شما، باید به آنچه که او را به مقام محبت و دوستی ما نزدیک می کند، عمل کند».(احتجاج، طبرسی، ج۲، ص۵۹۹.)

 

از این رو، اگر عبادتی یا عملی مستحبی یا دعا و زیارتی خاص بتواند مقدمه ای برای ایجاد محبت بیشتر به امام زمان(عج) باشد، انجام دادن آن، وظیفه خواهد بود و به فرمان صریح آن بزرگوار(عج)، بر عهده شیعیان قرار گرفته است.

 

بنابر این، اگر ما به تکالیف شرعی خود عمل کنیم و به وظایفی که از سوی ائمه برای شیعیان در دوره ظهور توصیه شده، عمل کنیم، از دوست داران واقعی آن حضرت خواهیم بود.

 

برای شناخت هرچه بهتر راه های دوستی با امام زمان(عج) فهرست وار، به برخی از آن وظایف اشاره می شود:

 

1.کسب معرفت و شناخت نسبت به امام زمان(عج)؛

2.مأیوس نشدن در دوره غیبت؛

3.دعا کردن برای امام زمان، به ویژه دعا برای تعجیل فرج آن حضرت(عج)؛

4.تلاش برای فراهم ساختن زمینه ظهور؛

5.تهذیب نفس و تقوا پیشگی و پرهیز از گناه؛

6.دعا برای سلامتی امام زمان؛

 

برخی علما، نزدیک به 80 وظیفه برای منتظران ذکر کرده اند. (برای اطلاع بیشتر ر.ک: مکیال المکارم؛ میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی.)

 

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر

 

• «راه وصال، وظایف مؤمنین در زمان غیبت امام زمان(عج)»، سید رضا حسینی مطلق؛

• «با انتظار در خیمه اش درآییم»، فصل نامه انتظار، شماره ۵؛

• «در انتظار امام(عج)»، عبدالهادی فضلی؛

• «وظایف منتظران در عصر غیبت»، حسین الهی نژاد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: شبستان یزد آمریکا شیراز مناطق زلزله زده مددجویان کمیته امداد تحریم برگ ریزان پاییز خرم آباد کانون های مساجد سبک زندگی منتظرانه مهدویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۲۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی پیش از ظهر امروز در نشست بررسی پروژه‌های پیشران استان هرمزگان، درمان، آب و مسکن را سه اولویت و تعهد اصلی دولت در استان هرمزگان معرفی کرد و اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که بتوانیم تا پایان سال جاری به تعهدات خود در این حوزه‌ها عمل کرده و پروژه‌های در دست اقدام را تحویل مردم استان کنیم.

وی افزود: پیشبرد پروژه‌های پیشران در استان موفقیت آمیز بوده که راز موفقیت و پیشرفت آن را باید استفاده از منابع اعتباری ترکیبی بدانیم.

دوستی بیان‌کرد: در سال جاری نیز از منابع اعتباری را به کمک پروژه‌های پیشران استان خواهیم آورد تا سرعت رشد و توسعه در استان مضاعف شود.

استاندار هرمزگان، اعتبارات داخلی استان، منابع حاصله از مولدسازی، تسهیلات، بانکی، کمک‌های فنی و اعتباری استانداری و اعتبارات دور دوم سفر ریاست جمهوری را از جمله منابع قابل اتکا در پیشبرد اهداف معرفی کرد و گفت: با این وجود باید تلاش کنیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مشارکت خیرین و منابع مسئولیت‌های اجتماعی را نیز برای اتمام پروژه‌های اولویت دار به کمک بگیریم.

دوستی با تاکید بر لزوم توجه مدیران به برنامه‌های زمانبندی در پیشبرد پروژه‌های پیشران، گفت: تکمیل دو بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی میناب و ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس از جمله پروژه‌های مهمی هستند که باید طبق برنامه زمانبندی با هدف ارتقای سرانه تخت‌های بیمارستانی انجام شوند.

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ریسک زدایی از سرمایه‌گذاری در حوزه دریا تاکید کرد و گفت: چنانچه با استفاده ابزارهای مختلف، ریسک موجود در حوزه اقتصاد دریا پوشش داده نشود این حوزه مؤکد توسط مقام معظم رهبری مغفول خواهد ماند و به طور مطلوب فعال نخواهد شد.

وی تاکیدکرد: به جهت از بین‌بردن ترس تاریخی مردم ایران برای ورود به حوزه دریا لازم است با روش‌های مختلف ریسک این حوزه پوشش داده شود تا راه برای همگان باز شود.

کد خبر 6096341

دیگر خبرها

  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان
  • حجاج دیگر کشورها در مراسم حج محبت زائران ایرانی را احساس کنند
  • ریسک سرمایه‌گذاری در دریا باید کاهش یابد
  • اگر گلبال به پارالمپیک نمی‌رفت، آسیب بیشتری می‌دید
  • ملی پوش مازندرانی قهرمان مسابقات تیراندازی شد
  • دوستی: اگر گلبال به پارالمپیک نمی‌رفت، آسیب بیشتری می‌دید
  • مطابق با سیره امام صادق(ع) نهی از منکر باید همراه با محبت باشد
  • معلمی که مشق عشق می‌کند
  • حب به اهل بیت(ع) موجب تقریب مذاهب است