Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، باسلوق یکی از سوغاتی‌های استان آذربایجان شرقی (شهرستان مراغه) بوده که دارای انواع ویتامین‌های  A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند  B۱ ، B۲ ، B۳ ، B۵ ، B۶ ، B۹، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، آهن، پروتئین، منگنز، مس، فسفر، نشاسته، قند، اسید آلفالینولنیک، کاتچین، پلی‌فنول، ملانین، روی (زینک) و اسید چرب امگا ۳ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی خواص باسلوق و اینکه مصرف این شیرینی برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص باسلوق

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص باسلوق اظهار کرد: این شیرینی به علت داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نقشی مؤثر در بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و پیشگیری از ابتلای افراد به آلزایمر دارد.

بیشتر بخوانید: دوپینگ حافظه با نسخه‌های طبیعی

وی درباره خواص دیگر باسلوق بیان کرد: این شیرینی به علت وجود اسید آلفالینولونیک و اسید چرب امگا ۳ تأثیری چشمگیر در بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی دارد؛ بدن را از حمله‌های قلبی مصون نگه می‌دارد و از تشکیل لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: باسلوق به علت داشتن کلسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین D استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان و آرتروز به ویژه در کهنسالان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش باورنکردنى و کارآمد در تقویت حافظه + اینفوگرافی

عظمایی تأکید کرد: باسلوق به علت وجود اسید فولیک و آهن تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد بنابراین کم‌خونی را رفع می‌کند، این شیرینی برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.

وی تصریح کرد: باسلوق به علت داشتن فیبر نقشی مؤثر در بهبود عملکرد روده‌ها و رفع یبوست دارد، این شیرینی به علت وجود انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین‌های B و سایر املاح معدنی به جوان‌سازی و شادابی پوست و مو کمک؛ از پیری زودرس پوست و بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند و نقشی مؤثر در رویش مو‌ها دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: باسلوق به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، کاتچین و پلی‌فنول خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، روده بزرگ و سینه محافظت می‌کند.

عظمایی یادآوری کرد: باسلوق نشاط‌آور است و از ایجاد اضطراب و استرس در افراد جلوگیری می‌کند، این شیرینی تأثیری چشمگیر در کاهش التهابات و افزایش انرژی بدن، رفع خستگی، بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی، تناسب اندام، کنترل چربی و فشار خون و تقویت دستگاه گوارش دارد.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی که انرژی شما را چند برابر می‌کنند

 

مواد لازم برای تهیه باسلوق مراغه (پنج تا ۶ نفر)

مغز گردو یا بادام                             ۱۸۰ گرم

نشاسته                                              ۴۰۰ گرم

آب                                                      ۲ لیوان

کره محلی                                         ۳۰ گرم

پودر نارگیل                                       به مقدار لازم

شیره انگور                                        به مقدار لازم

گلاب                                                نصف لیوان

طرز تهیه باسلوق مراغه‌

- نخست نشاسته را در آب سرد حل، سپس گلاب را به آن اضافه کنید و از صافی عبور دهید تا مواد یکدست شود.
- شیره انگور را به مخلوط مواد اضافه کنید.
- مخلوط مواد را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود و به شکل خمیر نرم شده درآید.
- کره محلی را به مواد بیفزایید.
- مواد را از روی حرارت بردارید.
- مواد را روی سینی یا کاغذ روغنی آغشته شده به پودر نارگیل پهن کنید.
- مغز گردو یا بادام را روی مواد بگذارید.
- کاغذ روغنی را به شکل رول درآورید و باسلوق را به مدت هفت تا هشت ساعت داخل یخچال قرار دهید.
- باسلوق را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه‌های دلخواه برش دهید.
- روی باسلوق را با پودر نارگیل تزئین کنید.
- اگر قصد داشته باشید از مغز بادام برای تهیه باسلوق استفاده کنید نخست باید بادام‌ها را داخل آب ولرم بریزید تا پوست آنها کنده شود سپس آنها را مصرف کنید.
- در مصرف باسلوق نباید زیاده‌روی کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان

آفتاب‌‌نیوز :

فندق طعم شیرینی دارد و می‌توان آن را به صورت خام، بو داده یا آسیاب‌شده به شکل خمیر مصرف کرد. مانند سایر آجیل‌ها، فندق نیز سرشار از مواد مغذی است و دارای مقدار زیادی پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. در این مطلب، چهار فایده شگفت‌انگیز فندق برای سلامت بدن را خواهید خواند.

۱) حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی

با مصرف فندق مقادیر قابل توجهی از ترکیباتی با خواص آنتی‌اکسیدانی دریافت خواهید کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند که می‌تواند به ساختار‌های درون‌سلولی آسیب بزند، پیری زودرس را به دنبال داشته باشد و خطر ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

۲) حفظ سلامت قلب

مصرف فندق می‌تواند در کاهش سطح کلسترول خون مؤثر باشد. افرادی که فندق مصرف می‌کنند، سطح کلسترول بد در آن‌ها کاهش می‌یابد. مصرف فندق سطح چربی خون را کاهش و سطح ویتامین E را افزایش می‌دهد. همچنین از آن‌جایی که فندق سرشار از انواع اسید‌های چرب و آنتی‌اکسیدان است، فیبر زیادی دارد و حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم و پتاسیم است، مصرف آن به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

۳) منبع غنی مواد مغذی

اگرچه کالری فندق زیاد است، اما منبعی غنی از مواد مغذی و چربی‌های سالم است. هر ۲۸ گرم فندق (تقریباً ۲۰ عدد مغز فندق) ۱۷۶ کالری دارد و ۱۷ گرم چربی، ۴٫۲ گرم پروتئین، ۴٫۷ گرم کربوهیدرات، ۲٫۷ گرم فیبر دارد. مغز فندق همچنین دربردارنده‌ی ویتامین (E)، تیامین یا ویتامین (B ۱)، منیزیم، مس و منگنز است.

۴) کاهش خطریسک ابتلا به سرطان

آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در فندق باعث می‌شوند تا این مغز مغذی خواص ضدسرطانی هم داشته باشد. در میان انواع مغزها، فندق حاوی بیشترین مقادیر از آنتی‌اکسیدان‌هایی با عنوان پروآنتوسیانیدین‌ها است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند این ترکیبات آنتی‌اکسیدانی می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و حتی درمان آن‌ها مؤثر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کمبود این ویتامین سبب یبوست می‌شود
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • کدام میوه‌های تابستانی ویتامین C بالایی دارند؟
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • یک دسر خوشمزه و سه سوته با چهار قلم مواد
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان
  • کشف راز عمر طولانی آلیاژهای حافظه‌دار توسط دانشمند ایرانی
  • این میوه‌ها از پرتقال بیشتر ویتامین C دارند