Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@19:17:53 GMT

۹۰ درصد حریق جنگل‌ها عامل انسانی دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۲۷۵۹

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت: برپایی اجاق برای درست کردن غذا و یا انداختن ته سیگار عامل بسیاری از آتش سوزی هاست و البته در این میان عده ای نیز برای تصرف اراضی اقدام به آتش زدن بخشی از جنگل ها کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسعود منصوری افزود: هرچند با همکاری و مشارکت مردم و تدابیر اندیشیده شده، آتش سوزی در جنگل های کشور طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

 معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به کاهش مساحت جنگل های کشور گفت: غیر از آتش سوزی و قطع درختان، طی سال های گذشته خشکیدگی و عوامل محیطی نیز بسیاری از عرصه های جنگلی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

 منصوری تاکید کرد: کاهش سطح سفره های آب زیرزمینی، گرمای شدید و تغییر اقلیم در برخی مناطق و ورود آفت های جدید به کشور موجب شده است تا برخی عرصه های جنگلی دچار مشکل و خشک شوند.

وی در ادامه با اشاره به قطع غیرمجاز درختان در جنگل ها بیان کرد: این اقدام توسط چند گروه و با اهداف مختلفی انجام می شود از جمله تامین سوخت، استفاده از چوب در صنایع دیگر، تهیه زغال و .. که از نظر ما غیر قانونی است و با متخلفان برخورد می شود.

 معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: برای حفاظت از جنگل ها طرح اجازه برداشت چوب از جنگل های شمال کشور نیز به پایان رسیده است و دیگر هیچ فردی اجازه قطع درخت در این جنگل ها را ندارد.

منصوری گفت: به منظور تامین سوخت مورد نیاز مردم در مناطقی که به گاز یا نفت دسترسی ندارند، طرح نصب آبگرمکن های خورشیدی در دستور کار قرار دارد تا از قطع درختان برای ایجاد گرما جلوگیری شود که بخشی از هزینه ها به صورت یارانه ای توسط دولت تامین و بخشی را نیز خود روستائیان پرداخت می کنند.

وی بیان کرد: در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار نیاز به جایگزینی سوخت دارند تا از چوب استفاده نشود که تاکنون برای ۵۰۰ هزار خانوار این جایگزینی انجام شده است.

به گفته این مسوول، امسال نیز با همکاری وزارت دفاع تلاش می شود ۱۳ هزار خانوار را تحت پوشش قرار بگیرند و آبگرمکن های خورشیدی برای آنها نصب شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خشکیدگی تغییر اقلیم تهیه زغال آبگرمکن های خورشیدی مراتع و آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۲۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، رحیم سرهنگی در نشست با هیئتی از سرمایه گذاران، تجار، فعالان اقتصادی و گردشگری ترکیه گفت: کیش با داشتن شرایط آب وهوایی می‌تواند در فصول سرد ترکیه میزبان گردشگران این کشور باشد.

وی، گفت: با توجه به تفاوت آب وهوایی، دوکشور می‌توانند نقش مکمل درگردشگری وتبادل گردشگر ایفا کنند.

رحیم سرهنگی گفت: یکی از ظرفیت‌های کیش موقعیت ارتباطی با ۸ کشور حوزه خلیج فارس و دریای عمان است و این شرایط، کیش را به مرکزی برای تجارت بین المللی تبدیل می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با استقبال از برقراری روابط اقتصادی، تجاری و گردشگری با ترکیه، گفت: در شرایطی که کشور‌ها درتلاش هستند به قطب‌های تجاری تبدیل شوند ایجاد منافع مشترک می‌تواند کیش وترکیه را به قطب تجاری تبدیل کند.

نمایندگان شرکت‌ها و سرمایه گذاران ترکیه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی کیش، به مزیت‌های اقتصادی کیش اشاره کردند و درخصوص اجرای فعالیت‌های تولیدی، برگزاری رویداد‌ها وجشنواره‌ها و ایجاد نمایشگاهی از نشان‌های کشور ترکیه اعلام آمادگی کردند.

چند تفاهم‌نامه بین سازمان منطقه آزاد کیش و سرمایه‌گذاران ترکیه با هدف توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و گردشگری امضا شد.

دیگر خبرها

  • ضرورت برخورد جدی دستگاه قضا با عاملان آتش‌سوزی عمدی جنگل‌ها
  • کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است
  • آخرین وضعیت خسارات حریق امامزاده ابراهیم (ع) شفت
  • ایستادگی بر سر ارزش‌ها عامل پایداری نظام در مقابل توطئه‌ است
  • معلم انسانی‌ترین و گرمترین عنصر نظام آموزشی است
  • ۹۲ درصد متقاضیان واجد شرایط تسهیلات نهضت ملی مسکن، قرارداد امضا کردند
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات: مالیات مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات است
  • مستقر شدن بالگرد در لرستان برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی ضروری است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات