Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، محققان دانشگاه هاروارد در آمریکا با بررسی یک نمونه از افراد بالای ۵۰ سال دریافتند، افرادی که مکمل‌های ویتامین دی و اومگا۳ مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند به یک میزان در خطر ابتلا به بیماری سرطان و وقوع حمله قلبی قرار دارند.

 

نتایج این بررسی همچنین نشان می‌دهد که مکمل‌های غذایی نمی‌توانند ریسک سبک زندگی نادرست و رژیم غذایی نامناسب را به حد قابل توجهی کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

اما مقاله‌ای که اخیرا در مجله دارویی نیوانگلند منتشر شده، احتمال داده که تجویز مصرف روغن ماهی با غلظت خاصی که در فرآیند داروسازی قابل تامین است، بتواند برای بیماران قلبی مفید باشد.

 

مصرف ویتامین دی که عامل اصلی جذب کلیسیم توسط استخوان‌های بدن انسان می‌شود، به ویژه برای کودکان و زنان باردار مفید است. هر چند که تامین این ویتامین نیز از طریق مصرف مواد غذایی و قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید ممکن است ولی به دلیل سبک زندگی کارمندی و کمبود تابش خورشید در نیمکره شمالی زمین، تامین آن را قدر دشوار کرده است.

 

کمبود ویتامین دی با افزایش سطح ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی مرتبط دانسته می‌شده است ولی افرادی که دچار این کمبود هستند عموما دچار چاقی هستند و یا معتاد به مصرف سیگار هستند. لذا اضافه وزن و مصرف سیگار به دلیل تبعات منفی دیگری که دارند بیش از کمبود صرف ویتامین دی بر افزایش ریسک ابتلا به سرطان و بیماری قبلی موثرتر به نظر می‌رسند.

 

در مورد محبوب‌ترین مکمل غذایی جهان، اومگا۳ هم که با هدف تقویت مغز و حفاظت از قلب مصرف می‌شود، نتایج به دست آمده از تحقیق دانشگاه هاروارد گویای این واقعیت است که تصور عمومی از آثار مثبت مصرف این مکمل غذایی نادرست بوده است.

 

طی این بررسی ۲۶ هزار فرد سالم که بیش از ۵۰ سال سن داشتند، دو برابر نیاز روزانه خود ویتامین دی دریافت کردند. همچنین آنها روزانه ۲ گرم روغن ماهی می‌خوردند. دو برابر میزانی که مطابق ادعای انجمن سلامت آمریکا به افراد دارای مشکلات قلبی توصیه شده بود.

 

پس از پنج سال ۸۰۵ سکته قلبی و مغزی در میان افراد مورد بررسی گزارش شد و یکهزار و ۶۱۷ مورد هم ابتلا به سرطان تایید شد. این نتایج مشابه وضعیت افرادی بود که این مکمل‌های غذایی را مصرف نمی‌کردند.

 

نوید ستار، استاد متابولیسم دارو در دانشگاه گلاسکو در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت، با اشاره به این که بررسی دانشگاه هاروارد بزرگ‌ترین بررسی صورت گرفته در جهان بوده به مردم توصیه می‌کند که وقتشان را با مصرف ویتامین دی تلف نکنند.

 

او با اشاره به نتایج بررسی دیگری که در مورد اومگا۳ صورت گرفته، خاطر نشان می‌کند که غلظتی از این مکمل که احتمال دارد برای سلامتی مفید باشد اساسا در محصولاتی که ما از داروخانه‌های سطح شهرها خریداری می کنیم، وجود ندارد.

 

آقای ستار معتقد است که بازاریابی مکمل‌های غذایی بسیار هوشمندانه انجام شده ولی دستاورد مصرف آنها با شواهد علمی و نتایج بررسی‌ها همخوانی ندارد.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: هاروارد حمله قلبی یورونیوز یورو سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۲۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کالج قلب و عروق آمریکا؛ اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

عصر ایران - مشخص شده که بسیاری از مردم بیش از مقدار توصیه شده روزانه سدیم مصرف می کنند، به ویژه آنهایی که برای سلامت قلب خود باید مقدار محدودتری مصرف داشته باشند.

این یافته ها بر اساس یک مطالعه جدید جمع آوری شده اند که نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD)، بیش از دو برابر مقدار توصیه شده (1500 میلی گرم) سدیم در روز مصرف می کنند. در واقع میانگین میزان سدیم مصرفی روزانه 3096 میلی گرم بود که 89 درصد از شرکت کنندگان در مطالعه بیش از مقدار توصیه شده مصرف داشتند.

این یافته ها در تاریخ 6 الی 8 آوریل در جلسه علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا  ارائه شده اند. با این حال نتایج مورد نظر هنوز توسط یک مجله معتبر منتشر نشده اند.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی باید مصرف سدیم خود را کاهش دهند

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌ کند بزرگسالانی که مبتلا به بیماری قلبی نیستند یا اختلال تشخیص داده شده ای ندارند، بیش از 2300 میلی‌ گرم سدیم در روز مصرف نکنند. این مقدار تقریبا معادل یک قاشق چایخوری نمک خوراکی است.

این در حالی است که به طور میانگین افراد مبتلا به بیماری های قلبی در مطالعه حاضر، حدود 1000 میلی گرم از این سطح فراتر رفته و مصرف بیشتری داشته اند.

در این پژوهش از داده‌ های 3170 شرکت‌ کننده استفاده شد. نمونه مورد مطالعه شامل مردان و زنان بالای 20 سال با تشخیص بیماری قلبی عروقی بود. از این گروه، اکثریت 65 سال یا بیشتر سن داشتند، سفیدپوست بودند و سطح تحصیلات کمتر از دیپلم داشتند. مردان، که کمی بیش از نیمی از افراد (56.4٪) مطالعه را تشکیل می دادند، دارای اضافه وزن با میانگین دریافت 1862 کالری در روز بودند.

گروهی که بیشترین مصرف سدیم را داشتند، افرادی بودند که در انتهای بالاتر مقیاس درآمد قرار داشتند و دارای مدرک دانشگاهی یا بالاتر بودند.

اگر بیش از حد سدیم مصرف کنیم چه اتفاقی برای قلب رخ می دهد؟

نام شیمیایی نمک خوراکی کلرید سدیم است. سدیم یک ماده معدنی طبیعی است که در مقادیر کم برای سلامتی انسان ضروری است.

دکتر جین مورگان، متخصص قلب و عروق در آتلانتا، توضیح می دهد: سدیم به تعادل آب در بدن ما کمک می کند. این ماده حتی از عملکرد صحیح عضلات و اعصاب نیز پشتیبانی می کند. در پزشکی ضرب‌ المثلی وجود دارد که می‌ گوید: هرجا سدیم برود، آب نیز به دنبال آن خواهد رفت. به همین دلیل است که نمک باعث افزایش حجم خون در بدن می شود و به دنبال آن افزایش فشار خون رخ می دهد. افزایش فشار خون در ادامه قلب را مجبور می کند تا سخت تر کار کند و در نهایت ما را در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار می دهد.

دکتر مورگان خاطرنشان کرد که سدیم اضافه به مرور زمان منجر به سخت شدن شریان‌ ها و تصلب شرایین می شود.

نحوه کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی

ردیابی میزان مصرف نمک اولین قدم برای کاهش مصرف سدیم است، اما برآورد دقیق میزان سدیمی که واقعا مصرف می‌ کنیم، ممکن است کمی دشوار باشد.

بسیاری از محصولات غذایی از سدیم به دلایلی غیر از ایجاد طعم شور استفاده می کنند. این ماده ممکن است در فرآیند پخت، افزایش غلظت، حفظ رطوبت و به عنوان نگهدارنده استفاده شود. بسیاری از غذاهای سرشار از سدیم به هیچ وجه مزه شور ندارند.

بدون بررسی دقیق برچسب‌ های مواد غذایی و توجه به سطوح سدیم، افراد ممکن است ناخواسته مقدار سدیم بیش از حد توصیه شده مصرف کنند. به عنوان مثال، یک وعده غذایی معمولی در رستوران می‌ تواند حاوی بیش از 2000 میلی‌ گرم یا حتی بیشتر سدیم باشد که از میزان توصیه ‌شده برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی فراتر می‌ رود.

به منظور کاهش مصرف سدیم، بهتر است:

- همیشه مواد غذایی تازه استفاه کنید

- مصرف سس های جانبی از جمله سس سالاد، کچاپ و غیره را محدود کنید

- به جای نمک از ترکیبات گیاهی و ادویه های دیگر در هنگام پخت و پز استفاده کنید

- در صورت هوس به مصرف نمک، میوه تازه، شکلات تلخ یا بادام را امتحان کنید

جایگزین های مطلوب برای نمک

روش های مختلفی برای جایگزینی نمک در پخت غذا و در عین حال حفظ طعم و مزه وجود دارد، مانند افزودن مقدار کمی آب لیمو یا گریپ فروت به دستورالعمل های غذایی. طعم متمایز این مرکبات می‌ تواند جوانه‌ های چشایی را فریب دهد تا شوری بیشتری نسبت به آنچه که وجود دارد احساس کنند. آنها همچنین به انواع غذاها اجازه می‌ دهند تا با محتوای سدیم کاهش‌ یافته همچنان طعم‌ دار باقی بمانند.

از طرفی دیگر علاقه مندان می توانند نمکدان های خود را به جای نمک با پودر سیر (نه نمک سیر که سدیم دارد)، پونه کوهی یا هر پودر مورد علاقه دیگری پر کنند.

پودر خردل خشک نیز می‌ تواند به جای انواع سس‌ ها لطافت و عمق لازم را به سالاد یا ساندویچ محبوب شما ببخشد. مخلوط کردن خردل با ساندویچ‌ ها طعمی لذت بخش را بدون وابستگی به سدیم ارائه می‌ دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دانستنی‌های نمکی!

دیگر خبرها

  • نتایج یک تحقیق جدید؛ این ماده غذایی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • رفع کلسیم از بدن یکی از مضرات مصرف زیاد نمک
  • با این مواد ارزان‌قیمت سلامت شوید
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • چهار دلیل که مانع از کاهش وزن می‌شود
  • کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟
  • چاشنی پرطرفداری که استخوان‌ها را نابود می‌کند
  • اسرار سیر برملا شد؛ آیا سیر واقعا برای سلامتی مفید است؟ | چه کسانی نباید سیر بخورند؟
  • کالج قلب و عروق آمریکا؛ اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی
  • این افراد لب به جگر نزنند