Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@04:56:36 GMT

نیمی از بافت های فرسوده تهران با زلزله تخریب می شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۲۹۸۶

نیمی از بافت های فرسوده تهران با زلزله تخریب می شود

تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: 262 هزار واحد مسکونی در تهران در بافت فرسوده قراردارد که با وقوع زمین لرزه 7 تا 7.3 ریشتر نیمی از آنها تخریب می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، «محمد شکرچی زاده» افزود: تخریب گسترده واحدهای مسکونی بر اثر زلزله احتمالی در تهران به تنهایی، دلالت کافی بر ریسک بالای این لرزه ها در کلانشهر تهران دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: این بافت‌ها، گونه های قدیمی و فاقد استحکام، تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی را در بر می‌گیرد. براساس آمار سال 1395، مساحت شهر تهران حدود 62 هزار و 100 هکتار و جمعیت آن بالای هشت میلیون نفر برآورد شده است.
به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اکنون تعداد واحدهای مسکونی شهر تهران بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد تخمین زده می شود؛ طبق تعریف شورایعالی شهرسازی و معماری، سه هزار و 268 هکتار از مجموع مساحت شهری تهران به بافت فرسوده تعلق دارد که نزدیک به پنج درصد مساحت شهری را دربر می گیرد.
شکرچی زاده ادامه داد: در این مساحت حدود 15 درصد مردم شهر تهران زندگی می کنند؛ جمعیت ساکن این بافت نزدیک به یک میلیون و 250 هزار نفر است؛ در واقع این جمعیت در 262 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده زندگی می کنند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهارداشت: براساس آمارهای موجود، علاوه بر بافت فرسوده حدود 15 هزار هکتار بافت ناکارآمد نیز در کلانشهر تهران وجود دارد که جمعیت ساکن در آن بیش از 2 میلیون و 900 هزار نفر است که در بیش از 635 هزار واحد مسکونی ساکن اند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مبنای شناسایی بافت‌های فرسوده، بلوک‌های شهری هستند، ادامه داد: بلوک های ناپایدار حداقل 50 درصد بناهای آن از نظر سازه ای غیرمقاوم اند.بلوک نفوذناپذیر حداقل 50 درصد عرض معابر آن کمتر از 6 متر است و بلوک ریزدانه حداقل 50 درصد قطعات (پلاک ها) آن مساحتی کمتر از 200 مترمربع دارد.
به گفته شکرچی زاده، ریزدانگی این بافت ها، استحکام ناکافی ساختمان ها و موقعیت قرارگیری درصد عمده ای از مساحت آنها که در زمین هایی با خاک نرم و یا در دامنه های پرشیب واقع شده اند، موجب افزایش میزان آسیب پذیری و ریسک زلزله در شهر تهران می شود.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: محله هایی مانند دارآباد، گلاب دره، فرحزاد، تجریش، قیطریه، دربند و حصارک که دربردارنده مساحت بیشتری از بافت های فرسوده هستند، روی حریم گسل های اصلی شهر تهران قرار گرفته اند و از این نظر، ریسک زلزله به مراتب بیشتر است.

** برج های تهران روی گسل زلزله
مدیر بخش زلزله و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز گفت: وضعیت ساختمان‌های بلندمرتبه (ساختمان‌های با تعداد طبقات 12 و بیشتر از آن) از نظر آسیب‌پذیری لرزه‌ای در وضعیت نامناسبی قرار دارد.
«علی بیت‌اللهی» افزود: حدود 980 پرونده برای ساختمان های بلند مرتبه تهران وجود دارد که 365 مورد در مرحله خاکبرداری، اسکلت و شروع کار بوده (آمار مربط به اوایل سال 1395) است. از میان ساختمان های بلندمرتبه موجود، 24 ساختمان قدیمی و بقیه بعد از سال 1372 ساخته شده اند.
وی ادامه داد: حدود 244 ساختمان مرتفع فاقد اطلاعات لازم و دارای پرونده های مخدوش اند؛ درصد عمده ای از این ساختمان ها در مناطق 1 و 22 واقع شده اند.
به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات زلزله، نکته مهم در مورد ریسک لرزه ای این ساختمان های بلندمرتبه این است که درصد بالایی از آنها در حریم گسل های اصلی شهر تهران واقع شده اند.
وی همچنین هشدار داد: تعداد 101 پرونده برج های تهران روی حریم گسل های اصلی، تعداد 55 پرونده ساختمان بلندمرتبه در حریم گسل های متوسط و 16 پرونده در حریم گسل های فرعی هستند.
«سه برج در معابر 6 متری، 24 برج در معابر 6 تا 10 متری و 251 پرونده در معابر به پهنای 10 تا 12 متری واقع شده اند؛ نقش معابر در امدادرسانی ها و تخلیه اضطراری بر همگان روشن است.
بیت اللهی افزود: با نگاهی به دو نوع از عارضه های مهم شهری، یعنی بافت فرسوده و ساختمان های بلند مرتبه، می توان اذعان کرد که ریسک زلزله در کلانشهر تهران به مراتب بالا و میزان خسارت ها و تلفات جانی در صورت وقوع زلزله بزرگ در آن بسیار قابل ملاحظه خواهد بود.
اقتصام**1108 ** 2023

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد زلزله تهران بافت فرسوده برج مركز تحقيقات وزارت راه و شهرسازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۲۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی ۵۸۰۰ پلاک فرسوده تهران در سال ١۴٠٢ | تصمیمات تازه برای اطراف برج‌های آتی ساز

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی هدایت با اعلام رشد ۱۳۸ درصدی صدور پروانه در شهر تهران و بیان اینکه در سال ۱۴۰۲، تعداد ۵۸۰۰ پلاک فرسوده نوسازی شده است، توضیح داد: نسبت به لزوم تحقق حکم ۷۲ برنامه چهارساله چهارم شهرداری تهران مبنی بر نوسازی ۳ درصد از پلاک‌های باقیمانده در بافت فرسوده شهر تهران، تعداد ۵۵۰۵ پلاک در سال جاری هدف گذاری شد که این امر تا اواسط اسفند ماه محقق شد و از این بین منطقه ۱۵ با بیشترین تعداد پلاک و مناطق ۱۸ ،۱۷، ۱۴،۱۳، ۷، ۱۶،۱۰و ۲۰ به صورت کامل سهم سالیانه خود را محقق کردند.

او افزود: منطقه ۱۲ به جهت محدودیت‌های میراثی در ۴ محله آمار قابل قبولی را داشته است.

هدایت با اعلام خبر تحقق ۳ درصدی نوسازی شهر تهران طبق حکم ۷۲ قانون برنامه، توضیح داد: تا پایان سال ۱۴۰۲ تهیه و تصویب ۷۳ طرح موضعی، موضوعی و امکان سنجی و بازنگری شبکه معابر به مساحت ۶۰۰۰ هکتار و ۱۲ طرح بازآفرینی به مساحت ۳۲۰۰ هکتار در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار گرفته است.

او افزود: همچنین، طراحی و اجرای پروژه‌ها و عرصه‌های خدماتی و ساماندهی عرصه‌های عمومی در محدوده طرح‌های موضعی مصوب در ده ونک، گلابدره، سیمین قلعه، کن و فرحزاد در سال آتی در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت و نسبت به جذب اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد ریال در این محدوده‌ها اقدام شد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، پروژه‌های بزرگ بازآفرینی همچون پروژه باغ راه حضرت فاطمه (س) و پروژه نفرآباد نیز از جمله طرح‌هایی هستند که در سال جاری مورد تصویب قرار گرفته و وارد فاز اجرایی شده‌اند و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: آیین‌نامه سازمان اجرایی طرح موضعی حیاط تهران نیز هفته گذشته با ۱۸ رأی موافق به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و بر اساس این طرح، محدوده اسلام آباد و اراضی رود-دره اوین درکه واقع در شمال شرقی منطقه ۲، (حدفاصل جنوب مجموعه مسکونی آتی ساز تا باغ راه فدک) در محدوده‌ای به مساحت ۱۱۷ هکتار ساماندهی خواهند شد.

او در این باره تصریح کرد: طبق این طرح، برنامه‌ریزی برای ساخت واحدهای مسکونی معوض در محدوده‌ای به مساحت ٧ هکتار در اراضی متعلق به شهرداری برای واگذاری به ۵۰۱ قطعه مشمول جابجایی انجام شده است و سایر بخش‌های این محدوده با غلبه فضای سبز و باز طراحی خواهد شد به شکلی که تمرکز فضاهای سکونت و پشتیبان سکونت در حدفاصل پل مدیریت تا پل نیایش خواهد بود و فضاهای شمال پل نیایش تا مجتمع مسکونی آتی ساز و جنوب پل مدیریت تا باغ‌راه فدک به فضاهای گردشگری و پشتیبان گردشگری با غلبه فضاهای سبز و باز تبدیل خواهند شد.

هدایت تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این پروژه به‌ گونه‌ای بوده است که تامین منابع مالی اجرای پروژه در خود پروژه دیده شده و اجرای پروژه نیازمند تامین منابع از خارج پروژه نیست.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران؛ پیرو دستور شهردار تهران طرح تحول محدوده جنوب شهر تهران در محدوده‌ای به وسعت بیش از ۲۰۰۰ هکتار در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفت. با توجه به مشکلات و چالش‌های عمده این محدوده و با هدف خارج کردن محدوده از چرخه افت، فرسودگی و ناکارآمدی، فرآیند تهیه طرح با رویکرد تجدیدحیات و بازساخت شهری و توسعه عادلانه، درونزا، زمینه‌گرا، نظام‌مند و در یک کلام تحولی در مقیاس ساختار فضایی کلان شهر تهران توسط مشاور منتخب آغاز شده است و امیدواریم شاهد خروجی‌ها و دستاوردهای منحصربه‌فرد و فاخر این طرح در نیمه نخست سال آتی باشیم.

هدایت اعلام کرد: در جهت تعادل بخشی به قیمت مسکن و تولید مسکن، عملیات اجرایی بیش از ۱۵۰ هزار واحد مسکونی استطاعت پذیر با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده نیز در دستور کار سازمان نوسازی قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از افزایش بودجه اعتبارات سازمان برای سال آینده خبر داد و گفت: در دوره جدید مدیریت شهری، بودجه سازمان نوسازی از ۲۰۰ میلیارد تومان به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

کد خبر 839931 منبع: ایرنا برچسب‌ها بافت‌ فرسوده شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • نوسازی ۵۸۰۰ پلاک فرسوده تهران در سال ١۴٠٢ | تصمیمات تازه برای اطراف برج‌های آتی ساز
  • ۲ قربانی و تخریب ۵ هزار ساختمان مسکونی درپی بارندگی در آنگولا
  • نوسازی ۴ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در بافتهای فرسوده شهری گلستان
  • نوسازی بیش از پنج هزار پلاک فرسوده پایتخت در سالی که گذشت
  • نوسازی ۴ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری گلستان
  • ابهر بیش از ۴۴۰ هکتار بافت فرسوده دارد
  • لزوم ایجاد پایگاه‌های شغلی مجازی دانش بنیان و استارت آپ برای اشتغال
  • پیشرفت بازسازی مناطق زلزله زده خوی به ۹۳ درصد رسید
  • مشخص شدن بافت فرسوده تمام شهر‌های گلستان تا خرداد سال آینده
  • رفع بیکاری و ساماندهی بافت های فرسوده، اولویت درخواست های مردم