Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شاهرود- ايرنا- شترداري در مناطق بياباني شاهرود، ظرفيتي ويژه براي توليد و صادرات محصولات لبني با ارزش افزوده بسيار زياد است که در صورت پرداختن به آن، مي تواند رونق اقتصادي اين مناطق را به همراه داشته باشد.

به گزارش ايرنا، يکي از شغل هاي رايج در ميان ساکنان حاشيه کوير در مناطق جنوبي شهرستان شاهرود شترپروري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرورش شتر به صورت سنتي بيشتر براي توليد گوشت انجام مي شود اما چند سالي است توليد شير و محصولات لبني از اين حيوان به صورت جدي در کشور دنبال مي شود.
بر اساس آمار سازمان خوار و بار و کشاورزي ملل متحد، در سال 2015 بيش از 27 ميليون نفر شتر در دنيا شمارش شده است. کشورهاي سومالي، کنيا، عربستان و سودان به ترتيب بيشترين ميزان شتر را پرورش مي دهند. اما قاره آفريقا به تنهايي پرورش دهنده 85 درصد شترهاي جهان است.
فائو همچنين ميزان توليد گوشت شتر را 703 هزار تن در سال و ميزان توليد شير آن را 2.6 ميليون تن اعلام کرده است.
آمارهاي وزارت جهاد کشاورزي نيز نشان مي دهد بيش از 170 هزار نفر شتر در ايران پرورش داده مي شود و در اين ميان استان سيستان و بلوچستان داراي بيشترين تعداد شتر بوده و پس از آن خراسان جنوبي، يزد و هرمزگان در رتبه هاي بعد قرار مي گيرند.
با وجود اينکه خشکسالي هاي گذشته حدود 10 درصد از جمعيت شتر کشور را کاهش داده اما با اين حال، سالانه حدود پنج هزار تن گوشت و 18 هزار تن شير شتر در کشور توليد مي شود.
بنابر پژوهشي آماري، توليد شير در ايران از 2 هزار و 300 هزار تن در سال 53 با متوسط نرخ رشد سالانه 3.34 به هشت هزار و 268 هزار تن در سال 92 افزايش يافته و مقايسه اين رقم با ميزان توليد شير شتر نشان دهنده سهم اندک آن به نسبت محصولات لبني ديگر دام ها در کشور است.
در استان سمنان هم سالانه يک هزار و 500 تن گوشت و 500 تن شير شتر توليد مي شود که با توجه به اينکه بيش از نيمي از جمعيت اين دام سنگين در شاهرود پرورش داده مي شود، بخش زيادي از توليد استان را نيز به خود اختصاص داده است. با اين وجود تاکنون برنامه ريزي خاصي براي استفاده از اين ظرفيت ويژه و بالابردن ارزش افزوده محصول توليد شده وجود نداشته است.
*** شيرشتر، محصولي ارگانيک با خواص باورنکردني
چربي اشباع شده در شير شتر حدود نيمي از چربي موجود در شير گاو بوده و به دليل داشتن لاکتوز کمتر، هضم آسان تري داشته و براي افرادي که داراي مشکلات گوارشي هستند مفيدتر است.
از سوي ديگر تغذيه شتر از گياهان صحرايي سبب شده تا شير آن علاوه بر ارگانيک بودن، غني از مواد معدني مانند آهن، روي، پتاسيم و مس و همچنين پروتئين و انواع ويتامين ها باشد. گفتني است ميزان ويتامين ث موجود در شير شتر سه برابر گاو است.
دارا بودن خاصيت آنتي بيوتيکي و آنتي ويروسي و همچنين مبارزه با بيماري هايي چون ديابت، آلزايمر، هپاتيت، ايدز، سل و سرطان از ديگر ويژگي هاي اين محصول لبني است. به گفته کارشناسان اين ماده مقوي ضد التهاب بوده، به کاهش آلرژي کمک کرده و با اختلال هاي خودايمني نيز مبارزه مي کند.
بررسي ها نشان مي دهد شتر مي تواند در شرايط بياباني روزانه 2 تا 6 کيلوگرم شير توليد کند و اين ميزان براي شترهاي پرورش يافته بين 12 تا 20 است.
*** شترپروري در طرود نيازمند توجه است
روستاي طرود در 120 کيلومتري جنوب شاهرود و در مسير دسترسي اين شهرستان به استان هاي يزد و اصفهان قرار گرفته است. شغل مردم اين روستا شترداري، نخل داري و قالي بافي است.
با وجود اينکه حيات مردمان خطه کوير با مقاومت عجين است اما در طول سال هاي گذشته، اهالي طرود زورشان به غول خشکسالي نرسيده و بسياري از آنان در پي يافتن شغلي به شاهرود کوچ کرده و اغلب در حاشيه شهر ساکن شدند.
در حالي که اگر تنها براي يکي از ظرفيت هاي اين منطقه برنامه ريزي درستي انجام شده بود، نه فقط اقتصاد اين دهستان بلکه اقتصاد شهرستان و استان را متحول مي کرد.
تجربه شترپروري و فرآوري محصولات لبني آن توسط کشور امارات متحده عربي، نشان داده که به جاي برداشت ذخاير تمام شدني انرژي، مي توان طلاي سفيد بيابان را به جاي طلاي سياه صادر کرد.
راه اندازي ايستگاه پرورش شتر شمال شرق در دهه هفتاد در روستاي طرود را مي توان گامي مثبت و رو به جلو براي پرداختن به اين ظرفيت پنهان برشمرد. ايستگاهي که به همت وزرات جهاد کشاورزي براي انجام کارهاي پژوهشي ايجاد شده و تاکنون به نتايج خوبي نيز دست يافته است.
معاون فني اين ايستگاه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينکه در دنيا کارهاي تحقيقاتي و اصلاح نژادي بر روي شتر به اندازه دام هاي ديگر انجام نشده، افزود: ايستگاه شمال شرق که استان هاي اين منطقه را پوشش مي دهد تنها مرکز فعال کشور است که براي توليد لوک هاي برتر کار پژوهشي انجام مي دهد.
لوک به معناي شتر نراست و به شتر ماده اروانه گفته مي شود. شتر نابالغ را نيز حاشي مي نامند.
علي آقابابايي با بيان اينکه با وجود محدوديت منابع مالي، آزمايش هاي خوبي در اين مرکز انجام شده و به نتيجه رسيده است، تأکيد کرد: اگر در سايه حمايت دولت، سرمايه گذاراني براي توليد و فرآوري شير شتر در طرود اعلام آمادگي کنند، مي توان بسياري از مشکلات شترداران و مردم منطقه را برطرف کرد.
وي ادامه داد: طولاني بودن دوره زايمان هاي شتر سبب مي شود تا پرورش آن براي توليد گوشت به صرفه نباشد اما برعکس توليد شير بخصوص براي مصارف دارويي بسيار مورد استقبال مردم قرار مي گيرد.
آقابابايي اصلاح ن‍ژاد و تهيه بانک ژن را يکي از اهداف ايستگاه پرورش شمال شرق دانست و گفت: شترهاي نر از اکوتيپ هاي مختلف کشور در اين مرکز جمع آوري شده و تلقيح مصنوعي نيز براي نخستين بار در دنيا در اين مرکز انجام شده است.
وي با بيان اينکه با انجام دورگ گيري وزن شترهاي گوشتي تا حدود 30 درصد افزايش يافته و مورد استقبال شترداران قرار گرفت، افزود: انجام کارهاي ترويجي و آموزش به شترداران براي دوشيدن شير شتر هم باعث شد تا مردم علاوه بر توليد گوشت به اهميت توليد شير نيز پي ببرند.
معاون فني ايستگاه پرورش شتر شمال شرق يادآور شد: به شرکت تعاوني شترداران طرود پيشنهاد شد با تأسيس مجتمعي براي شيردوشي و حمل آن به شهرستان هاي شمالي و يا اصفهان براي فرآوري محصول اقدام کنند. گرچه مي توان کارخانه اي را هم به اين منظور در شاهرود و يا طرود ساخته و راه اندازي کرد.
يکي از شترداران اهل روستاي طرود هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، با بيان اينکه مدتي است با آموزش هاي انجام شده شترداري در منطقه از حالت سنتي خود خارج شده، افزود: کارشناسان ايستگاه به ما روش هاي جديد شيردوشي را آموزش دادند و متوجه شديم مي توان به دليل خشکسالي خوراک شتر را عوض کرده و آن را به جاي صحرا در بهاربند و محيط بسته نگهداري کنيم.
رضا ربيعي ادامه داد: خشکسالي ها و محدود شدن استفاده از مراتع سبب شده ديگر شترداري به روش کنوني مقرون به صرفه نباشد و نيازمند حمايت دولت هستيم.
وي با بيان اينکه 80 درصد مردم طرود از شترداري کسب درآمد مي کنند، افزود: يکي دو سالي است که شير شتر را هم مي فروشيم اما به صورت خرده فروشي و جايي نيست که همه شير را يک جا از ما خريداري کند.
ربيعي گفت: حدود سه چهار سالي هم هست که شرکت تعاوني تأسيس شده و عضو شديم اما تاکنون کاري انجام نداده است.
به گفته شترداران شير و دوغ شتر به نسبت شير گاو ماندگاري بيشتري داشته و هرکيلوگرم آن بين 6 تا 10 هزار تومان به فروش مي رسد.
لازم به يادآوري است شترپروري علاوه بر دهستان طرود، در دهستان خارتوران در بخش بيارجمند شاهرود نيز رايج است که آموزش به شترداران ان منطقه نيز توسط کارشناسان ايستگاه پرورش شتر شمال شرق انجام مي شود.
ايستگاه پرورش شتر شمال شرق کشور در زميني به مساحت 10 هکتار و با ساختمان ها و تأسيساتي با زيربناي سه هزار و 200 متر مربع در روستاي طرود شاهرود قرار گرفته است. اين ايستگاه حدود 80 نفر شتر و 10 هزار هکتار مرتع در اطراف اين روستا در اختيار دارد.
حدود سه هزار نفر از هشت هزار نفر شتر پرورشي در شهرستان شاهرود متعلق به روستاي طرود است.
7359/6167
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۵۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد نورصالحی پیش از ظهر یکشنبه در نطق پیش از دستور صد و سی و یکمین جلسه علنی شورا با گرامیداشت روز معلم اظهار کرد: معلمان بر گردن همه ما و آحاد جامعه حق دارند، ان شاء الله بتوانیم قدردان زحمات و تلاش‌های آن‌ها باشیم، چراکه اعتلای فرهنگ جامعه از مسیر معلمی است.

وی با تسلیت شهادت امام صادق (ع) افزود: این امام همام فرموده‌اند در برابر کسی که از او دانش می‌آموزید فروتن باشید. امیدواریم بتوانیم به همه فرمایش‌های ائمه اطهار از جمله این حدیث مهم عامل باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت روز کارگر گفت: کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند. رهبر معظم انقلاب نیز با تاکید بر همین موضوع سال را نام‌گذاری کرده‌اند. امیدواریم با دست توانای کارگران عزیز، روز به روز شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

وی با اشاره به تقدیر از معلمان و اساتید برتر در صحن علنی شورا بیان کرد: امروز به نمایندگی از جمع کثیری از معلمان پرتلاش و زحمتکش از تعدادی از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت و چند معلم فداکار تجلیل صورت گرفت.

کد خبر 6096941

دیگر خبرها

  • توسعه فراوری معدنی عامل تحقق رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی در استان سمنان
  • ۲۰ چمن ورزشی ویژه دانش آموزان در زنجان افتتاح شد
  • تولید مقاطع فولادی استاندارد و ریل در ذوب آهن اصفهان
  • نیروی جوان کیفیت جمعیت هر کشور را معرفی می‌کند
  • لکه‌های صنعتی غرب البرز به شهرک صنعتی تبدیل شود
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • توسعه زیرساخت‌های مخابراتی، شرط تحقق شهر هوشمند
  • کارگران نقش ویژه‌ای در اعتلای اقتصاد و تولید کشور دارند
  • نگاه ویژه ایران به توسعه همکاری با آفریقا
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون