Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@13:45:36 GMT

تحریمهای آمریکا، برنج هندی و ذائقه ایرانی!

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۵۶۱۴

تحریمهای آمریکا، برنج هندی و ذائقه ایرانی!

دهلی نو - ایرنا - یک روزنامه هندی ابراز امیدواری کرد که بعد از معافیت هند از سوی آمریکا برای خرید نفت ایران و توسعه بندر چابهار، فروش و صادرات برنج باسماتی هندی به ایران بیشتر شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه 'بیزینس استاندارد' نوشت ایران در دوران پساتحریم دسترسی مستقیمی به پول نفت خود ندارد و باید در ازای نفت خود کالای هندی وارد کند که همین ممکن است باعث افزایش صادرات برنج باسماتی هندی به ایران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هند در حال نهایی کردن دستورالعمل صادرات برنج باسماتی به بزرگترین خریدار برنج اش ایران برا اساس پرداخت با روپیه است. این اقدام پیشرفتی مثبت برای صادرکنندگان برنج به ایران ارزیابی میشود چرا که بر اساس این سیستم جدید، صادرکنندگان هزینه کمتری برای صادرات برنج خود به ایران پرداخت میکنند. هند سال گذشته بالغ بر 4.17 میلیارد دلار برنج باسماتی صادر کرد که سهم ایران به عنوان بزرگترین خریدار این محصول حدود 905 میلیون دلار بود. در پنج ماه اول سال میلادی جاری این خرید از مرز 2 میلیارد دلار گذشت و ایران همچنان بزرگترین خریدار برنج باسماتی هند است.
در ادامه این گزارش آمده است، بعد از اعلام معافیت های آمریکا برای هند کشاورزان هندی با امیدواری به فروش بیشتر سطح بیشتری را زیر کشت بردند اما صادر کنندگان همچنان نگاهی محتاطانه به این معافیتها دارند.
'گورنام آرورا' مدیرشرکت صنایع غذایی کوه نور در مصاحبه با بیزینس استاندارد گفت: با در نظر گرفتن رکود جهانی، قیمت بالای شالی در این فصل مقداری بر قیمت بازار تاثیر گذاشت اما در حال حاضر ثبات در بازار حکمفرما شده و میتوانیم به صادرات بیشتر امیدوار باشیم.
وی همچنین اظهار داشت که مسئله صادرات برنج ایران به میزان زیادی حل شده است. دستورالعمل ها در حال آماده شدن هستند و ما مطمئن هستیم که صادرات برنج باسماتی به ایران به زودی آغاز خواهد شد.' ایران بطور معمول در اواسط نوامبر(اواخر آبان) و بعد از برداشت برنج و بررسی نیاز داخلی و موجودی کشور وارداتش را شروع میکند. معمولا قیمت و تقاضای برنج باسماتی در ماه ژانویه هر سال افزایش می یابد. در ماه مه، ایران پس از پایان دوره ممنوعیت واردات برنج که به منظور حمایت از تولید داخلی برنج در این کشور انجام می شود، بار دیگر مجوز واردات برنج را صادر می کند.
این روزنامه پرتیراژ چاپ هند به نقل از وینود کائول مدیر عامل اتحادیه کل صادرکنندگان برنج هند نوشت: 'محصول کشت امسال وارد بازار شده است و احتمالا ایران امسال 1 میلیون تن برنج از هند وارد خواهد کرد. هند نسبت به صادرات برنج چین به ایران حساس است و تمام تلاشها را بدقت زیر نظر دارد. هر چند برنج صادراتی چین به ایران باسماتی نیست و بازار باسماتی چین برای شکوفایی به سالها زمان نیاز دارد و در حال حاضر قابل رقابت با برنج باسماتی هندی نیست. چین بزرگترین تولید کننده و وارد کننده برنج در جهان است و سالانه حدود 5 میلیون تن برنج وارد میکند. هند پتانسیل صادرات سالانه 1 میلیون تن برنج به چین را دارد و این کشور تصمیم گرفته است که صادرات برنج و شکر خود به چین را افزایش دهد و کسری تجاری دو کشور را از این طریق جبران کند. اخیرا هند پنج کارخانه شالیکوبی دیگر خود را به فراهم کردن برنج برای چین اختصاص داده است و مجموع تعداد کارخانه های شالیکوبی هندی که مشغول به تولید این محصول برای چین هستند به 24 واحد رسید. در ماه مه سال 2018(خرداد1397) مقامات چینی گروهی را برای بازرسی از این کارخانه ها اعزام کردند.
در پایان این گزارش آمده است سال گذشته هند موفق به صادرات 4 میلیون تن برنج شد که اکثر آنها کشورهای غرب آسیا بودند. کارشناسان پیش بینی کرده اند که با توجه به تقاضای بالای بازار و محصول با کیفیت کمتر از نیاز بازار احتمالا هند بازار رو به رشدی را تجربه خواهد کرد. ایالت های هاریانا و پنجاب حدود 40 تا 45 درصد برنج باسماتی هند را تولید میکنند و ایالت اوترپرادش با تولید حدود 10 تا 15 درصدی در رتبه بعدی این لیست قرار دارد.
سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده هند، برنج باسماتی یکی از بزرگترین کالاهای کشاورزی صادراتی هند بوده و ایران نیز یکی از اصلی ترین مصرف کنندگان این محصول به شمار می رود. به گفته کارشناسان، نیاز ایران به واردات سالانه یک میلیون تن برنج و به طور متوسط هر ماه 100 هزار تن ، بازار پرسودی را برای صادرکنندگان برنج به کشور فراهم کرده است.
در حال حاضر هند و ایران با استفاده از ارز های یورو و روپیه به تجارت خود ادامه می دهند. ایران همچنین در مقابل نفت خود می تواند از هند برنج وارد کنند. این اقدامات سبب می شود که ارز دلار از تجارت دوجانبه میان تهران و دهلی نو خارج شود.ایران دارای یک حساب بانکی در بانک یوکو می باشد که در طول تحریم های گذشته تهران، خریداران نفتی هند، بهای واردات خود از ایران را به این حساب واریز می کردند. ایران نیز با استفاده از این حساب بهای واردات برنج باسماتی خود از هند را پرداخت می کرد. اخیرا بانک مرکزی هند با افتتاح یک شعبه بانک پاسارگاد در شهر مومبای موافقت کرده است. هند و ایران می توانند با استفاده از این اقدامات وابستگی خود به سیستم مالی آمریکا را کاهش دهند.
آساق*267*1424

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد هند ايران برنج باسماتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۵۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟

سخنگو و معاون انجمن واردکنندگان برنج ایران با ابراز گلایه از بی‌مهری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی نسبت به بازرگانان تامین کننده برنج به‌رغم وعده‌های مساعد گفت: تخصیص ارز محموله‌های برنج که از ابتدای شهریور ماه تاکنون به گمرکات کشور اظهار و ترخیص شده‌، همچنان در انتظار تایید وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد متولی و سپس بانک مرکزی است.

مجیدرضا خاکی افزود:وخامت این مساله زمانی دوچندان می شود که بدانیم قرارداد این محموله با فروشنده خارجی حداقل دو ماه پیش‌تر به امضا رسیده و این یعنی قراردادهای مربوطه با گذشت نزدیک به 10 ماه هنوز تسویه نشده است. 

خاکی با بیان اینکه واردکنندگان رسالت خود را در قبال تنظیم بازار داخلی با عرضه مکفی ایفا کرده و برنج مربوط به این محموله‌ها را با نرخ مورد تائید به فروش رسانده‌اند، ادامه داد:اکنون نه تنها وزارتخانه تخصصی و بانک مرکزی به وعده های خود در تائید، تخصیص و تامین ارز عمل نکرده‌اند، که حتی با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، پایه ارزی برای واردات برنج در سال 1403 نیز رسماً مشخص نشده و در این شرایط، مواضع ضد و نقیض سیاست گذار نیز فضای نااطمینانی و بلاتکلیفی را تشدید کرده است.

وی توضیح داد:آخرین اعلام نظر از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای تخصیص ارز در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفته که کوتاژ برنج وارداتی تا شهریورماه 1402 را پوشش می‌داد. پس از آن اما مراجعات مکرر اعضاء هیات مدیره انجمن برای پیگیری تائید تخصیص ارز محموله‌های باقیمانده به جایی نرسید و این آمدورفت‌ها، نتیجه‌ای جز گفتار درمانی مسئولان با چاشنی خلف وعده دربر نداشت. 

خاکی افزود:شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی پیگیری مسئوولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی از بانک مرکزی نیز در این خصوص، حاصل چندان مثبتی به‌همراه نداشته است.

معاون و سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه «هزینه های گزافی از محل دموراژ، دیرکرد بانک و صرافی یا دیرکرد تسویه حساب به واردکننده تحمیل می‌شود»، تصریح کرد:علاوه بر این هزینه‌ها، به دلیل اعتبار رو به اتمام بازرگانان ایرانی نزد تامین کنندگان خارجی، احتمال قطع شراکت و بروز اخلال در روند تامین برنج از محل واردات وجود دارد؛ کالایی که از آن به عنوان دومین کالای استراتژیک کشور یاد شده و یکی از پایه‌های مهم امنیت غذایی تلقی می‌شود. 

وی ادامه داد: توجه به این نکته نیز ضروری است که در این شرایط، برنج وارداتی به قوت غالب بیش از شش دهک کم برخودار درآمدی جامعه تبدیل شده و بیم آنکه سفره قشر آسیب پذیر از این کالا نیز خالی شود، وجود دارد.

او با بیان اینکه «فراوانی برنج در بازار و شلف فروشگاه ها به قیمت مناسب نباید این آدرس غلط را به سیاست‌گذار بدهد که جریان تامین کالا در وضعیت مطمئنی قرار دارد»، افزود: مساله حائز اهمیت اینکه، اختلال در جریان تامین کالا با تاخیر چندماهه خود را در بازار نشان می دهد و این عارضه ممکن است منجر به تکرار تجربه نه چندان دور سال 1401 و جهش قیمت برنج داخلی و سوداگری دلالان شود. اهمیت این مساله زمانی دو چندان می شود که بدانیم یکی از ایام پر مصرف این کالا یعنی ماه محرم نیز در پیش است. حال آنکه تجربه نشان داده متولی دولتی تنظیم بازار تنها در وضعیت التهاب شدید –آن‌هم زمانی که کار از کار گذشته- به صرافت تسکین بازار می‌افتد.

خاکی تصریح کرد:باید پذیرفت که تولید داخلی تکافوی تمام نیاز بازار را نمی‌دهد و چالش‌هایی چون محدودیت منابع آب و خاک، بهره‌وری نازل کشت برنج و قدرت ضعیف عمده خانوارهای ایرانی برای خرید برنج داخلی، این ضرورت را آشکار می‌کند که سیاست‌گذار با رویکرد واقع بینانه‌ای به مساله واردات برنج بنگرد و دست از خودتحریمی بیشتر بردارد.

معاون و سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران درخاتمه با اشاره به آمار واردات برنج گفت:مطابق آمار گمرک، 1.056 میلیون تن برنج سفید معادل ارزش حدود 1.2 میلیون دلار طی 12ماهه سال 1402 از مبادی ورودی کشور ترخیص شده که نسبت به سال گذشته از کاهش 38درصدی در وزن و 42 درصدی در ارزش حکایت دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خبر مهم برای مسافران شمال؛ مازندران بارانی می‌شود آمار غم انگیز از نابودی جنگل های ایران شش ترفند برای پخت یه جوجه کباب اعلاء

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • توافق آمریکا برای خرید نفت ایران / بازار انرژی شگفت زده شد!
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • انجمن واردکنندگان برنج ایران: برنج وارداتی هم از سفره مردم پر می‌کشد؟
  • قیمت برنج ایرانی سقوط کرد
  • کاهش قیمت برنج ایرانی
  • سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • فایننشال تایمز: ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها استاد شده اند | چرا بایدن علاقه ای به افزایش تحریم نفتی ایران ندارد؟
  • ایرانی ها استاد دور زدن تحریم