Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد نهادها و موسسه‌های کتاب کودک و نوجوان برای ۱۰ نویسنده کودک و نوجوان پرونده ایجاد می‌کند.

ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیشنهاد نهادها و موسسه‌های کتاب کودک و نوجوان، برای نویسندگان آرمان آرین، احمد اکبرپور، عباس جهانگیریان، مهدی رجبی، نوید سیدعلی‌اکبر، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا شمس، آتوسا صالحی، سوسن طاقدیس و فریبا کلهر پرونده بین‌المللی به منظور ارائه به جوایز جهانی تشکیل خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای طرح گرنت برای کتاب های کودک

حیدری توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار حمایت و معرفی آثار  ادبیات کودک و نوجوان در سطح بین‌المللی با تدوین  کاتالوگ معرفی کتاب‌های کودک و نوجوان ایران به زبان‌هایی مثل انگلیسی، اجرای طرح گرنت؛ حمایت از ترجمه و نشر کتاب‌های ایرانی در کشورهای دیگر، عرضه آثار ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مانند فرانکفورت، بلونیا و شانگ‌های  و... و. در گامی دیگر پس از  مشورت با صاحب‌نظران  ادبیات کودک و نوجوان و نهادهای غیر دولتی پرونده بین‌المللی ده نویسنده را تدوین می‌کند. انتظار می‌رود در سال بعد شمار نویسندگان دارای پرونده بین‌المللی برای معرفی به جایزه‌های جهانی بیش‌تر شود هم‌چنین برای  مروجان و تصویرگران  کتاب کودک و نوجوان هم تشکیل پرونده می‌شود.

این مقام مسئول در تبیین ضرورت انجام  این کار  توضیح داد: بررسی‌ها و مشورت‌های ما نشان داد، برای معرفی نویسندگان ایران به جوایز معتبر بین‌المللی مثل جایزه آسترید لیندگرن و هانس کریستین آندرسن نیاز به پرونده‌ای وجود دارد که تهیه آن تخصصی، وقت‌گیر و هزینه‌بر است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد در این زمینه به نویسندگان  و فعالان ادبیات کودک و نوجوان کمک کنیم.

فهرست مناسب از نهادهای فعال کتاب کودک و نوجوان

او  فرایند انتخاب نویسندگان برای تشکل پرونده را مبتنی بر تعامل و مشارکت و هم‌فکری نهادهای فعال کتاب کودک و نوجوان توصیف کرد و گفت: ما برای این‌که در این کار فعالیت خوبی داشته باشیم، اول باید به فهرست مناسبی برسیم؛ اما قبل از آن باید درباره ویژگی‌های پرونده‌های بین‌المللی و شاخص‌ها و معیارهای افراد شایسته معرفی بحث می‌شد، برای همین در چند نشست با حضور نمایندگان نهادهای غیردولتی و تخصصی ادبیات کودک و نوجوان درباره این موضوع بحث شد و قرار شد برای رسیدن به فهرست مناسب از نهادهای دولتی و غیردولتی که  امکان معرفی نامزد به نهادهای بین‌المللی را دارند، دعوت به همکاری کنیم.  

برای این موضوع با انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای کتاب کودک، مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شیراز و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان مکاتبه و از آنان درخواست کردیم، فهرست  ده  نفره  از نویسندگان را ارائه کنند. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ضمن استقبال از این حرکت فهرستی ارائه نکرد زیرا موسسه‌ای ترویجی و پژوهشی است و با شورا و انجمن تفاوت دارد. اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فهرست مربیان برگزیده کانون در جوایز مهم داخلی و  هم‌چنین سه نهاد دیگر فهرست‌های‌شان را  ارایه کردند. فصل‌نامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان برای تدوین دقیق پرونده‌ها به همکاری دعوت شد.

  تشکیل پرونده برای  نویسندگان فاقد پرونده 

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی  تشکیل پرونده برای  نویسندگان فاقد پرونده را در اولویت دانست و متذکر شد: بنا بوده در این فهرست فقط افرادی معرفی شوند که تا کنون پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل نشده  است و  قبلا به جوایز ادبی جهانی معرفی نشدند. از این‌رو  بزرگانی مثل هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی رحماندوست، احمدرضا احمدی، جمشیدخانیان، فرهاد حسن‌زاده و ... از جمله  نویسندگان ایرانی راه یافته به جوایزه جهانی هستند و در نهادهایی مانند کانون پرورش فکری، شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک برایشان پرونده تدوین شده است.

تصحیح و تکمیل پرونده نویسندگان 

این احتمال وجود دارد که برخی از این بزرگان باز هم به عنوان نامزد دریافت جوایز جهانی ادبیات کودک و نوجوان معرفی شوند، در این صورت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی تصحیح و تکمیل پرونده‌ آن‌ها را دارد. هم‌چنین به خواست علی‌اصغر سیدآبادی نام ایشان از این فهرست حذف شود؛ به رغم‌ این‌که نام‌شان در میان فهرست‌های مجامع ادبی کودک و نوجوان بود. پرونده متشکل از زندگی‌نامه تحلیلی، فهرست آثار و فعالیت‌ها، کتابش‌ناسی، مرور و نقد آثار و کتاب‌ها است.

بر اساس این گزارش، شورای کتاب کودک امکان معرفی نامزد برای جایزه هانس‌کریستین آندرسن و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودک و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  و شورای کتاب کودک برای جایزه آسترید لیندگرن امکان معرفی نامزد دارند./مهر 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۵۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد

پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا (پن)‌ در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن ادبی مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از گاردین، پس از آنکه ده‌ها نویسنده نامزد جوایز قلم آمریکا (پن) در اعتراض به جنگ غزه از شرکت در این مراسم انصراف دادند، این انجمن ادبی مراسم اهدای جوایز سالانه خود را لغو کرده است.

این گروه که بخش عمده‌ای از تلاشش را به آزادی بیان معطوف کرده است، روز گذشته اعلام کرد که مراسم هفته آینده را لغو می‌کند؛ بر اساس بیانیه این گروه، از ۶۱ نویسنده و مترجم نامزد دریافت جایزه، ۲۸ نفرشان در مرحله بررسی آثار انصراف دادند.

سوزان نوسل، عضو هیئت مدیره انجمن قلم آمریکا گفت: «این یک رویداد دوست‌داشتنی است و زحمت زیادی برای آن کشیده می‌شود، بنابراین همه ما از این نتیجه متاسفیم اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برگزاری مراسم به روشی که امیدوار بودیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم ممکن نیست.»

۹ نفر از ۱۰ نویسنده‌ای که برای جایزه کتاب انجمن قلم آمریکا نامزد شده بودند، به دلیل عدم حمایت این مجموعه از نویسندگان فلسطینی، از این رقابت انصراف دادند.

کلاریس روزاز شریف، مدیر برنامه‌های ادبی انجمن قلم آمریکا، هم گفت: «ما به اینکه نویسندگان از وجدان خود پیروی کرده‌اند بسیار احترام می‌گذاریم، چه در بخشی که کتابشان نامزد شده است باقی بمانند یا نه».

او اضافه کرد: «متاسفیم که این وضعیت بی‌سابقه به وجود آمد، به ویژه که توجه از آثار خارق‌العاده‌ای که داوران محترم، با بصیرت و سخت‌کوش انتخاب کرده بودند، برداشته شد.»

نامزدهای قلم در هفته‌های اخیر چندین نامه سرگشاده امضا کردند و به دلیل آنچه گرایش این نهاد علیه غزه خوانده‌اند انتقاد کردند؛ در نامه‌ای که ماه گذشته چندین نویسنده به نام از جمله میشل الکساندر، نائومی کلاین و زینا عرفات امضا کردند، آمده است: «ما معتقدیم در چارچوب جنگ مداوم اسرائیل علیه غزه، انجمن قلم آمریکا به تعهد خود این سازمان برای صلح و برابری برای همه، و آزادی و امنیت برای نویسندگان خیانت کرده است.»

کد خبر 747159

دیگر خبرها

  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • جایزه قلم آمریکا با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • جایزه قلم آمریکا در پی حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • مجتبی رحماندوست: اشعاری برای ردپای انبیا در کربلا نوشتم