Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@04:26:28 GMT

آیا شمشیر 'ماگنیستکی' علیه ریاض کشیده خواهد شد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۶۰۹۴

آیا شمشیر 'ماگنیستکی' علیه ریاض کشیده خواهد شد

تهران- ایرنا- اگرچه عده ای از سناتورهای آمریکا پس از ماجرای قتل خاشقجی خواستار اجرای قانون 'ماگنیستکی' علیه دولت سعودی هستند اما برخی از کارشناسان با توجه به روابط نزدیک ریاض و واشنگتن، درباره اجرایی شدن این قانون علیه عربستان و شخص «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور تردید دارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «دیوید هیل» مشاور وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه 18گذشته ( آبان ماه ) در سمینار موسسه خاورمیانه واشنگتن گفت که واشنگتن امکان اجرای تحریم ها علیه ریاض در چارچوب قانون ماگنیستکی به دلیل دخالت این کشور در قتل «خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را بررسی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اظهارات هیل در شرایطی مطرح می شود که 18 مهرماه گذشته اعضای جمهوری خواه و دمکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با ارسال نامه ای به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا خواستار اجرای قانون جهانی مسئولیت پذیری در قبال حقوق بشر موسوم به قانون ماگنیستکی شدند.
در این قانون از رییس جمهوری آمریکا خواسته شده است، چنانچه یک کشور خارجی به نقض آشکار حقوق بشر اقدام کند، وی باید ظرف 120 روز از طریق کنگره پاسخ مناسبی به این موضوع بدهد. این قانون تنها مشمول کسانی که اقدام به برنامه ریزی و اجرای عمل مجرمانه می کنند نیست، بلکه آمران قتل و جنایت را هم شامل می شود. این قانون می تواند منجر به ممنوعیت سفر و بلوکه کردن اموال و دارایی های آمران قتل خاشقچی در داخل و خارج آمریکا شود.
بدین ترتیب طبق این قانون دولت آمریکا موظف است درباره مرگ خاشقچی نیز تحقیق کند و گزارش آن را در 120 روز به کنگره ارائه دهد.
باید اشاره شود که قانون ماگنیستکی قانونی آمریکایی است که کنگره آمریکا آن را تصویب و «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق این کشور در دسامبر سال 2012 با امضای خود آن را اجرایی کرده است.
شبکه خبری «الجزیره» قطر در گزارشی به قلم «محمد السعید» در این زمینه نوشت: حمله اعضای خشمگین کنگره به عربستان موضوع جدیدی نیست. قانونگذاران آمریکایی به دلایل مختلف در حمله به عربستان عادت دارند. حمله اخیر «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه آمریکا به ریاض و شخص ولیعهد که به دنبال قتل خاشقچی رخ داد از همه نظر برای ریاض شگفت آور و شوکه کننده بود. او تنها به عربستان حمله نکرد. بلکه خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان شد و از سعودی ها خواست که شخص دیگری را جایگزین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان کنند. او قتل خاشقچی را خطایی نابخشودنی به شمار آورد.
' «پیتر کینگ» سناتور جمهوریخواه هم نظام عربستان را بی اخلاقترین نظام به شمار آورده است که آمریکا مجبور به تعامل با آن است. «باب کورکر» رئیس روابط خارجی در مجلس سنای آمریکا هم بن سلمان و دیگر رهبران عربستان را به تحریم تهدید کرد. او با این تهدید خود درهای جهنم را به روی ریاض و خاندان حاکم باز کرد. این درها در سوریه، یمن و حتی خود عربستان باز نشده است، بلکه عربستانی ها نگرانند که آمریکا با این اقدام خود میلیاردها دلار سرمایه گذاری ریاض را در آمریکا بلوکه کند. '
شبکه الجزیره افزود: این اعضای کنگره گفته اند احتمال دارد از قانون ماگنیستکی برای مجازات عربستان استفاده کنند. این قانون برای نخستین بار در سال 2012 برای مجازات شخصیت های روسی که در قتل «سرگئی ماگینستکی» حقوقدان و وکیل دعاوی دفتر وکالت آمریکایی «فایراستون دانکن» در روسیه به تصویب رسید. در سال 2016 این قانون توسعه یافت تا شامل مجازات همه مسوولان خارجی شوند که در نادیده گرفتن حقوق بشر نقش دارند.
این شبکه خبری اضافه کرد: اگر چه برخی از سناتوری های آمریکا برای مجازات ریاض اشتهای زیادی دارند، اما ترامپ در این زمینه با آنان همسو نیست و اظهارات متناقض وی بیانگر این موضوع است. او گاهی از تهدید سخن به میان می آورد و گاهی از حمایت نظام سعودی سخن به میان می آورد. ترامپ خط فروش سلاح به عربستان را پیش می برد و این موضوع مهمترین مولفه ای است که روابط دولت وی با نظام حاکم عربستان را ترسیم می کند. از دیدگاه ترامپ، بحران قتل خاشقچی یا هر بحران دیگری نباید قراردادهای سلاح میان واشنگتن و ریاض به ارزش 110 میلیارد دلار را قربانی کند. او این قراردادها را برای رشد اقتصاد آمریکا و ایجاد فرصت کاری اساسی می داند.
الجزیره افزود:آمریکا پس از جنگ جهانی دوم برای تقویت روابط با آل سعود شتاب کرد و طی دهه های نخست دوستی عربستان و آمریکا حول محور نفت می چرخید و عربستان به عنوان حامی منافع انرژی امریکا عمل می کرد و صادرات نفت برای گردش صنایع آمریکا را تضمین می کرد. این در شرایطی بود که به دلیل انقلاب صنعتی کشورهای جهان به خاورمیانه به عنوان مرکز اصلی انرژی توجه ویژه داشتند. با وجود سلطه دلارهای نفتی در روابط واشنگتن و ریاض بازهم صادرات سلاح آمریکا به عربستان بخش ناگسستنی در تعهد آمریکا در حمایت از آل سعود است. حتی اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا که به اندازه کافی با سعودی ها دوست نبود در دوران ریاست جمهوری خود حدود 115 میلیارد دلار سلاح به عربستان فروخت که این موضوع در مقایسه با دیگر روسای جمهوری پیش از وی بی نظیر است.
به گزارش شبکه الجزیره، «ارون دیوید میلر» معاون مرکز «ویلسون: معتقد است که ترامپ در اولویت بندی سیاست خارجی خود به عربستان نیاز دارد و ارتباط مالی خانواده ترامپ و خاندان حاکم عربستان اوضاع را پیچیده تر کرده است. با این وجود سوال ها درباره تمایل ترامپ پیرامون تصمیم گیری قطعی علیه ریاض با تردیدهایی همراه است.
روزنامه «عربی 21» مصر به نقل از نشریه «آتلانتیک» نوشت: بحران ماجرای قتل خاشقچی کنگره را وادار خواهد کرد تا به محمد بن سلمان فشارهای واقعی وارد سازد. از زمان ناپدید شدن خاشقجی در عرصه بین المللی فشارها بر عربستان افزایش یافته است. اما دولت ترامپ که به حقوق بشر اهمیتی نمی دهد از اعمال فشار بر سعودی ها چشم پوشی کرد و «جرد کوشنر» داماد ترامپ و «جان بولتون» مشاور ترامپ با بن سلمان در این زمینه گفت و گو کرده اند.
' بیشترین فشاری که بر سعودی ها اعمال می شود از سوی کنگره است. به طوری که نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه کنگره از سیاست های عربستان که گسترش دهنده افراط گرایی و تروریسم است انتقاد کردند. حتی تعدادی از اعضای مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه ای به ترامپ خواستار تحقیق درباره قتل خاشقچی شده اند و آنان در این نامه به قانون ماگنیستکی اشاره کرده اند. این قانون به کنگره اجازه می دهد از قدرت اجرایی بخواهند درباره نادیده گرفتن حقوق بشر تحقیق کنند. اعضای کنگره از ترامپ خواسته اند عامل قتل خاشقچی را تحت فشار و تحریم قرار دهند. '
روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نیز نوشت: «بروس ریدل» معتقد است که به جای تمجید از محمد بن سلمان و سلمان بن عبدالعزیز از سوی کاخ سفید، دولت آمریکا باید با ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان به عنوان دو شخص منفور در عرصه بین المللی برخورد کند. استفاده از ابزار دیپلماسی برای ربایش و قتل به مثابه جنایت جنگی است و باید این ابزار در جامعه بین المللی کنار گذاشته شود و ترامپ چنین کاری را نخواهد کرد، اما باید چنین کند.
تارنمای اندیشکده کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) در آمریکا نیز نوشت: با چشم پوشی از اینکه در صورت مشخص شدن نتیجه تحقیق ها درباره ماجرای قتل خاشقچی در کنسولکری عربستان در استانبول ترامپ چه اقدامی خواهد کرد باید گفت که این موضوع روابط آمریکا با عربستان را با شکست بزرگی روبرو کرده است و تحلیلگران معتقدند که این قضیه اگرچه واشنگتن را به بازنگری جدی در روابط دو جانبه وادار نخواهد کرد، اما پیروزی دموکرات های در انتخابات کنگره آمریکا می تواند این روابط قدیمی و پیچیده را با بازنگری روبرو سازد.
پژوهش **9278**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان آمريكا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده است؟

فرارو- «حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، بی پاسخ نخواهد ماند.» این جمله مشترکی است که از سوی اغلب مقام‌های سیاسی و امنیتی ایران، پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسلوگری ایران در سوریه و شهادت ۷ فرمانده سپاه پاسداران، مطرح شده است. اما درباره چگونگی این پاسخ انتقامی گمانه زنی‌های متفاوتی وجود دارد.

به گزارش فرارو، اگرچه اغلب تحلیلگران و رسانه‌های غربی بر قریب الوقوع بودن واکنش ایران نسبت به اسرائیل تاکید دارند، اما هنوز تاریخ مشخصی برای این حمله معین نشده است. روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آخرونوت» روز پنجشنبه ۲۳ فرودین، در مقاله‌ای با اشاره به این موضوع نوشت: «انتقام در راه است. چه بسا، فرض بر این است که خیلی زود و در همین چند روز آینده باشد.» راز زیمت، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل نیز در اظهار نظری گفته است: «برای ایران خیلی سخت خواهد بود که تلافی نکند.»

ایران و همه گزینه‌های روی میز

به اعتقاد اغلب کارشناسان و تحلیلگران ارشد، ایران برای انتقام گرفتن از اسرائیل چندین گزینه دارد. مهمترین گزینه‌ها شامل: استفاده از نیرو‌های نیابتی و به ویژه حمله موشکی و پهپادی از لبنان به عمق خاک اسرائیل، حمله به سفارتخانه‌ها یا مراکز مهم و استراتژیک اسرائیل در نقاط مختلف جهان و حمله مستقیم از خاک ایران است. ریچارد کمپ، از افسران بازنشسته ارتش بریتانیا و تحلیگر مقیم اسرائیل در روزنامه بریتانیایی تلگراف نوشت: «اینجا در اسرائیل، جایی که من در حال حاضر اقامت دارم، مردم به‌طور آشکاری نگران هستند، به‌ویژه با توجه به این احتمال که حملات دقیق از لبنان یا ایران می‌تواند تلفات بسیار بیشتری در مقایسه با گذشته وارد کند

خبرگزاری بلومبرگ نیز، چهارشنبه ۲۲ فروردین، گزارش داد: «آمریکا و متحدانش بر این باورند که جمهوری اسلامی یا گروه‌های نیابتی آن، به زودی حملات موشکی یا پهپادی عمده‌ای را به اهداف نظامی و دولتی اسرائیل انجام خواهند داد. در همین حال، گزارش شده که سه فرزند اسماعیل هنیه در حمله هوایی اسرائیل در غزه کشته شده‌اند.»

شاید به همین دلیل باشد که برخی از کشور‌ها از جمله فرانسه، لهستان و بریتانیا روز جمعه ۲۴ فروردین، به شهروندان خود نسبت به سفر به اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی و در برخی موارد منطقه وسیع‌تر خاورمیانه هشدار داده‌اند. جواد کریمی قدوسی ‏‏‏عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی در ساعت آینده این شرور خواهد فهمید که من بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت بزند باز با سجیل و خیبرشکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.»؛ پیامی که البته از سوی هیچ یک از مقام‌های ایرانی تایید نشده و به عبارتی دقیق تر، هنوز ماهیت، مقیاس و زمان واکنش ایران مشخص نیست.

در خصوص گزینه حمله مستقیم از سوی ایران به خاک اسرائیل، تردید‌های زیادی وجود دارد، چرا که تبعات این نوع حمله نسبت به دیگر انواع حمله بسیار بیشتر خواهد بود. الدار ممدوف، تحلیلگر سیاسی، در وبسایت ریسپانسیبل استیت‌کرافت نوشت: «یک جنگ همه‌جانبه باعث بی‌ثباتی منطقه، تحریک مهاجرت دسته جمعی به اروپا، حملات احتمالی به اهداف اروپایی در خاورمیانه و احیای مجدد سازمان‌های تروریستی مانند داعش و القاعده خواهد شد.» برخی بر این باورند که به خاطر همه این دلایل ایالات متحده از ایران درخواست کرده برای انتقام گیری دست نگه دارد.

بازتاب رسانه‌های غربی

با وجود این که از همان لحظات نخست حمله اسرائیل به کنسولگری ایران، بسیاری از مقام‌های غربی برای حمله ایران آمادگی داشتند، اما پس از بیانات مقام معظم رهبری در مراسم عید سعید فطر درباره این موضوع، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی با شدت بیشتری ابراز نگرانی کردند. خبرگزاری رویترز به نقل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران تیتر زد: اسرائیل باید برای حمله به سفارت سوریه تنبیه شود.

خبرگزاری فرانسه بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری را بازتاب داد و نوشت: «رهبر ایران بار دیگر تهدید انتقام علیه اسرائیل را مطرح کرد. وی از اسرائیل به عنوان «رژیم خبیث» یاد کرده است که باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد.»

رویترز نیز با پررنگ‌تر کردن همین بخش از سخنان رهبری، به قریب الوقع بودن انتقام ایران از اسرائیل تاکید کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال و شبکه خبری «سی‌بی‌اس» از جمله رسانه‌هایی هستند که از احتمال حمله ایران به اسرائیل در تاریخ‌های احتمالی شنبه ۲۵ و یکشنیه ۲۶ فروردین ماه به مواضع اسرائیل خبر داده اند. وال استریت ژورنال در این باره نوشته است: «تصمیم رهبر ایران درباره حمله نهایی نشده است، اما واکنش اسرائیل به این حمله نگران کننده است.» این رونامه به نقل از یک منبع آگاه در تل‌آویو افزود: «اسرائیل برای حمله مستقیم ایران به جنوب یا شمال این کشور که ممکن است طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده رخ دهد، آماده شده است.»

سی‌بی‌اس در گزارشی در این خصوص نوشته است: «اسرائیل در حال آماده شدن برای بدترین سناریویی است که به اعتقاد مقامات آمریکایی ممکن است ظرف چند ساعت آتی رخ دهد. ایران متعهد شده است که قتل فرماندهان سپاه توسط اسرائیل در کنسولگری ایران را که در دمشق مورد هدف قرار گرفتند، تلافی کند. همچنین دو مقام آمریکایی آگاه به سی‌بی‌اس گفته اند، که انتظار می‌رود این حمله ایران با بیش از صد پهپاد و ده‌ها موشکی که مواضع نظامی اسرائیل را هدف بگیرند انجام شود.»

«لارا روزن» خبرنگار نشریه دیپلماتیک روز پنجشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آمریکا ارزیابی می‌کند که واکنش ایران به حمله اول آوریل اسرائیل که منجر به کشته شدن هفت مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأسیسات دیپلماتیک ایران در دمشق، سوریه شد، احتمالاً در هر زمانی از هم‌اکنون تا هفته آینده رخ می‌دهد. آمریکا با چندین کشوری که با ایران رابطه دارند گفتگو کرده و از آن‌ها خواسته پیامی مبنی بر خویشتن‌داری به ایران بفرستند و همچنین از اسرائیلی‌ها خواسته واکنش بیش از حد از خود نشان ندهند.»

برخی شبکه‌های خبری آمریکا جمعه ۲۴ فروردین به نقل مقامات اطلاعاتی این کشور خبر داده‌اند که ایران تجهیزات نظامی خود از جمله یکصد موشک کروز و شمار قابل توجهی پهپاد را برای تدارک حمله احتمالی علیه اسرائیل در داخل کشور جا‌به‌جا کرده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا و یک منبع اطلاعاتی نیز به سی‌ان‌ان گفتند، ایالات متحده احتمال می‌دهد ایران به طور مستقیم به اهدافی در داخل اسرائیل حمله کند و ممکن است نیرو‌های نیابتی ایران نیز در این حملات مشارکت داشته باشند. احتمال دارد ایران علاوه بر داخل اسرائیل، به اهدافی در نقاط مختلف منطقه نیز حمله کند.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز، به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان را فاش نکرد نوشت که ایران ۱۰۰ موشک کروز را برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده است. یک مقام اسرائیلی نیز در گفتگو با اکسیوس گفت: «ژنرال اریک کوریلا، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، سفر خود در اسرائیل را برای یک روز دیگر تمدید کرد. تا شاید بتواند نقشی در کنترل شرایط ایفا کند.»

واکنش مقام‌های آمریکایی و غربی به این نوع اخبار به دو دسته اصلی تقسیم شده که شامل دعوت به خویشتنداری ایران و حمایت از اسرائیل در صورت لزوم است. آمریکا اعلام کرده که در صورت حمله مستقیم ایران به اسرائیل، قاطعانه از اسرائیل دفاع خواهد کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگو با امیر اوهانا، رئیس پارلمان اسرائیل (کنست)، به ایران پیغام داد که به اسرائیل حمله نکند. آنالنا بربوک و دیوید کامرون وزرای خارجه آلمان و بریتانیا نیز، با پیامی به وزیر امور خارجه ایران، درخواست خویشتنداری در قبال اسرائیل را مطرح کرده اند.

جو بایدن در پاسخ به این پرسش که پیام او به ایران در بحبوحه تشدید گمانه زنی‌ها درباره حمله قریب الوقوع جمهوری اسلامی علیه اسرائیل چیست؟، گفت: «این کار را نکنید!» متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت «ما با متحدان و شرکای اروپایی در چند روز گذشته تعامل داشته‌ایم و از آن‌ها نیز خواسته‌ایم که پیام روشنی به ایران بدهند که تشدید تنش به نفع ایران نیست، به نفع منطقه نیست و به نفع جهان نیست.»

یکی از آخرین تلاش‌های آمریکا برای کنترل شرایط را می‌توان تماس تلفنی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با وانگ یی، بالاترین مقام سیاست خارجی چین دانست. بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، بلینکن از چین خواسته است که با استفاده از نفوذ خود، تهران را از اقدام نظامی علیه اسرائیل منصرف کند. سخنگوی وزارت خارجه چین وعده داده که کشورش با اجرای «نقشی سازنده» به «آرام کردن اوضاع» در خاورمیانه کمک کند.

دیگر خبرها

  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • ترامپ : بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل
  • ترامپ: بایدن مقصر حمله ایران به اسرائیل است
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • ادعای کانال عبری درباره نقش عربستان در مقابله با عملیات ایران
  • حمله ایران علیه اسرائیل برنامهٔ کنگره را به‌هم ریخت
  • واکنش ترامپ به حملات ایران علیه اسرائیل
  • ایران چه نقشه‌ای برای اسرائیل کشیده است؟