Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@10:08:34 GMT

«دیجیتال» در ایران با سینما معنا پیدا کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۶۳۳۰

«دیجیتال» در ایران با سینما معنا پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال»، مراسم افتتاحیه نخستین دوره این همایش صبح امروز دوشنبه ۲۱ آبان ماه با حضور محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، سینماگران ایرانی، میهمانان خارجی، دانشجویان و جمعی از مدیران سینمایی در مرکز همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در ابتدای این مراسم روح‌الله حسینی دبیر علمی ‌همایش و مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران ضمن خوش آمدگویی به میهمانان حاضر در این مراسم گفت: مدرسه ملی سینمای ایران افتخار دارد از امروز ۲۱ آبان ماه به مدت سه روز میزبان سینمای ایران با موضوع «سینما درعصر دیجیتال» باشد تا در کنار یکدیگر، درباره ماهیت، سازو کار و تحولات و تغییرات سینما در دوران جدید در عصر انفجار اطلاعات، عصر شبکه‌ها و الگوریتم‌ها و دوران همکاری بزرگ ماشین‌ها و انسان‌ها گفتگو کنیم. از تغییرات و تحولاتی صحبت کنیم که گستره و شکل آنها عظیم و آنگونه بوده و هست و به جرات می‌توان از تولدی دیگر یا دوباره برای سینما در عصر دیجیتال سخن به زبان آورد.

وی در ادامه با طرح این سئوال که آیا ظهور و حضور دیجیتال به معنای پایان سینما است؟ گفت: پایان یا شروعی دوباره هرچه هست؛ سینما دیگر آن چیزی نیست که در گذشته بود. چراکه انسان امروز نیز دیگر آن انسان گذشته در اعصار پیشین نیست. انسان امروز رها شده از مرزها و محدودیت‌های مکانی، زمانی و زبانی سابق، با شتاب و توانی روزافزون در فضای مجازی، پهنه‌ها و ابعاد گوناگون جهان مرئی و نامرئی را در می‌نوردد و مدام خود را خلق می‌کند و فرو می‌کوبد و دوباره خلق می‌کنند.

دبیرعلمی ‌همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» در پایان صحبت‌های خود گفت: واقعیت این است که زبان و بیان صفر و یک‌ها روابط ما را با همه چیز و همه کس دگرگون ساخته است. جهان بیرون و جهان درون پر شده از ابزار و ادوات هوشمند که منبع الهام و آفرینش  در زندگی و هنر است. امیدواریم در فرصتی که به همت مدرسه ملی سینمای ایران پیش آمده و با کمک و پشتیبانی سازمان سینمایی و همراهی خانه سینما زوایای پیدا و پنهان دیجیتال در سینمای ایران مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرد.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما از جمله مدیران سینما حاضر در همایش بین‌المللی «سینما در عصر دیجیتال» بود که به عنوان دومین سخنران در جایگاه قرار گرفت.

مدیرعامل خانه سینما با اشاره به این مطلب که ماهیت سینما در مسیر تاریخ از میان نمی‌رود گفت: در جهان هستی اصلی وجود به نام پایداری وجود دارد که براساس این اصل پدیده‌ها تغییر شکل می‌دهند ولی همیشه بر اصل خود پابرجا هستند و تغییر ماهیت نمی‌دهند و هنر و صنعت سینما هم از این قاعده مستثنی نیست و از زمان پیدایش سینما، این هنر و صنعت در مسیر تغییرات بوده ولی هرگز تغییر ماهیت نداده است.

وی ادامه داد: معمول این است که اغلب در مواجه با پدیده‌های نو از حوزه نظری پرهیز می‌کنیم و قائل به حوزه عمل هستیم. در همین راستا حوزه نظر حوزه هست‌ها و نیست‌ها است و حوزه عمل حوزه بایدها و نبایدها و اگر بر حوزه نظر اشراف نداشته باشیم قطعا در عمل دچار مشکل خواهیم شد و این نکته ای است که از آن مغفول مانده ایم.

شاهسواری بیان کرد: در مواجهه با پدیده‌های نو معمولا اهل انکار هستیم و نتیجه این انکار کردن‌ها است که همیشه زخم خورده ایم. اما نکته قابل توجه این است که سینمای ایران در مواجه با نو به نو شدن ابزار و امکانات دیجیتالی هرگز اهل انکار نبوده است و خودش را با نو به نو شدن همراه و همدل کرده است. به اعتقاد من عصر دیجیتال در ایران با سینمای ایران معنا و مفهوم پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: ما نیازمند تغییر جدی در شیوه تولید، تبلیغات و نگرش به روایت در سینمای ایران هستیم. روایت در سینمای دیجیتال فضای غریبی برای کُنشگران است. متون ادبی و تاریخی ما ظرفیت‌های زیادی دارند که با این فناوری می‌توانند مخاطب جذب کنند. نسل ما ممکن است به دلیل حس نوستالژی‌ای که دارد مقاومت‌هایی داشته باشند اما نسل جوان می‌تواند با بهره گیری از فهم عمیق از دیجیتال، این امکان بزرگ را در سینما ایجاد کنند.

مدیرعامل خانه سینما در پایان صحبت‌های خود گفت: من یقین دارم این همایش فرصتی است تا با ظرفیت‌های موجود در سینما آگاه شویم و بتوانیم با استفاده از فناوری‌های نوین داستان‌های موجود در ادبیات غنی ایران را با سینمای خود مرور کنیم. به اعتقادمن مدرسه ملی سینمای ایران با برگزاری نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» کار بزرگی کرد و امیدوارم دستاوردهای خوبی در آینده به همراه داشته باشد. آینده سینمای ایران را باید وسیع تر از آنچه در حال حاضر موجود است، دید چراکه باید عادت و شرایط رقابت در میدان دیجیتال را خوب بیاموزیم.

پس از پایان صحبت‌های منوچهر شاهسواری، نیکولاس رامبز نویسنده و نظریه‌پرداز سینما به عنوان نخستین سخنران با صحبت درباره مبحثی با عنوان «رمان‌های تجربی و سینمای دیجیتال، واکاوی یک ارتباط» در نخستین همایش بین المللی سخنرانی کرد و پس از آن مونیکا مانگانلی طراح صحنه و متخصص جلوه‌های ویژه نیز با موضوع «روابط مبتنی بر تجربه و مهارت بین سینما و هنرهای دیگر در عصر دیجیتال» صحبت کرد.

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی، علیرضا رضاداد مشاورعالی سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، حبیب ایل‌بیگی قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی، مهدی یزدانی مدیرعامل رسانه‌های تصویری، علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینما، شهاب اسفندیاری، مرتضی رزاق کریمی، هارون یشایایی، اکبر عالمی، هوشنگ گلمکانی، حسن زاهدی و برخی از چهره‌های دانشگاهی از میهمانان حاضر در همایش بین‌المللی «سینما درعصر دیجیتال» بودند.

کد خبر 4456171 محمد صابری

منبع: مهر

کلیدواژه: محمدمهدی حیدریان مدرسه ملی سینما همایش سینما در عصر دیجیتال تئاتر ایران سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم کوتاه هالیوود سینمای مستند سریال ایرانی کنسرت موسیقی فیلم سینمایی برنامه تلویزیونی موسیقی ایرانی دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۶۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیانوش عیاری: پاداش فیلم «تنوره دیو» اجازه ساخت فیلمنامه «شبح کژدم» بود

کیانوش عیاری ساخت فیلمنامه «شبح کژدم» را پاداش جایزه فیلم «تنوره دیو» در جشنواره فیلم فجر دانسته است.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما که قرار است، فیلمش ۵ اردیبهشت ماه در سینما تک خانه سینما به نمایش درآید، در گفت‌وگویی چند سال قبل گفته بود:

«شبح کژدم» انتخاب نهایی من نبود؛ تعدادی فیلمنامه از جمله «قلعه میرزاخانی» یکی از فیلمنامه‌هایی بود که به همراه چند فیلمنامه دیگری که نوشته بودم حذف شد و در نهایت «شبح کژدم» اجازه ساخت پیدا کرد و در آن زمان به من گفته بودند، ساخت این فیلمنامه پاداش جایزه فیلم «تنوره دیو» در جشنواره فیلم فجر است. من فیلم «شبح کژدم» را با علاقه ساختم و اتفاق مهمی که همراه با ساخت فیلم رخ داد، این بود که صدابرداری سرصحنه وارد سینمای ایران شد.

خبر رسیده است که چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه با نمایش و نقد فیلم «شبح کژدم» ساخته کیانوش عیاری، سینماتک خانه سینما دوره‌ جدید فعالیت خود را آغاز می‌کند. 

«شبح کژدم» نخستین بار در بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد. در این فیلم جهانگیر الماسی، ناصر آقایی، حسن رضایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: محمود، فیلمساز فیلم‌های هشت میلی متری، شیفتگی خاصی به سینمای هشت میلی متری دارد. او که فیلم کوتاهی به نام شبح کژدم ساخته، قصد دارد تا از فیلمنامه آن فیلمی بلند بسازد، اما فقدان امکانات مانعی بر سر کار است. محمود دوستی دارد که سیاهی لشگر فیلم‌های فارسی است. دوستی و رفاقت این دو پایه‌ای است که راه داستانی را شکل می‌دهد...

این فیلم روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن سیف‌الله داد خانه‌ سینما به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، محمد جعفری و مازیار فکری ارشاد به نقد اثر می‌پردازند.

حضور در برنامه‌های سینماتک خانه سینما برای اعضای صنوف زیرمجموعه خانه‌ سینما آزاد و رایگان است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: اکران آنلاین «ویلای ساحلی» عیاری و ۲ فیلم دیگر سینمای عجیب و غریب ایران ؛ توضیحات 2 تهیه کننده مطرح از وضعیت آخرین فیلمی که ساخته‌اند

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • واکنش گسترده سینماگران به سخنان جنجالی مدیر پلتفرم نماوا
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • کیانوش عیاری: پاداش فیلم «تنوره دیو» اجازه ساخت فیلمنامه «شبح کژدم» بود
  • مسعود فروتن: فکر می کردم صداهایی که از جعبه رادیو می شنوم صدای آدم کوچک هاست! +فیلم
  • سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما