Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:32:34 GMT

تحلیل رسانه های داخلی از عرضه نفت خام در بورس

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۶۴۳۴

تحلیل رسانه های داخلی از عرضه نفت خام در بورس

تهران-ایرنا-در حالی که روز گذشته (20 آبان ماه) دومین مرحله از اجرای طرح فروش نفت خام صادراتی از طریق بورس به پایان رسید رسانه های داخلی کشور، امروز به بررسی و تحلیل میزان اثرگذاری اجرای این طرح در مقابله با تحریم ها پرداختند.

به گزارش ایرنا؛ طرح عرضه نفت خام در بورس در سال های گذشته بارها مطرح شد اما ناکام مانده بود تا آنکه در نهایت در تیرماه امسال با حمایت دولت و تاکید اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری آماده اجرا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این طرح با هدف تنوع بخشی در روش های صادرات نفت خام و مشارکت بخش خصوصی کلید خورد و در این راستا عصر دیروز(20 آبانماه) در دومین مرحله فروش نفت خام در بورس انرژی 700 هزار بشکه نفت خام به نرخ بشکه ای 64 دلار و 97 سنت داد و ستد شد.
ششم آبان هم در مرحله نخست اجرای این طرح، یک میلیون بشکه نفت خام عرضه شد که با فروش هشت محموله 35 هزار بشکه‌ای معادل 280 هزار بشکه به پایان رسید.
با اتمام دور دوم اجرای این طرح، روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی، در گزارش های امروز خود عرضه نفت خام در بازار بورس سرمایه را مورد توجه قرار داده و به تحلیل نقاط قوت و ضعف اجرای این طرح پرداختند و آن را راهکاری برای تنوع بخشی به فروش نفت و اقدامی در جهت دورزدن تحریم ها برشمردند.
این رسانه ها یادآور شدند که عرضه نفت در بورس بعد از تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی و تاکید معاون اول رئیس جمهور به عنوان راهکاری برای تنوع در فروش و کمک به دورزدن تحریم ها اجرایی شده است.
برخی رسانه ها نیز به این بهانه به تحلیل وضعیت فعلی بازار بورس بعد از دور جدید تحریم ها پرداختند و از بیم ها و امید ها در بورس نوشتند.
بررسی وضعیت فعلی بازار ارز و حذف نرخ آزاد ارز از دیگر محورهای مورد بررسی رسانه های داخلی است.

** عرضه نفت خام در بورس
روزنامه خراسان تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و عنوان 'بورس نفت یک میلیون بشکه ای شد' را برگزید و در بخشی از مطلب خود نوشت: مسئولان بخش خصوصی پیشتر اعلام کرده بودند که با خرید نفت از بورس می توانند آن را به بازارهای جدید و به خصوص مشتریان و پالایشگاه های خرد و کوچک بفروشند به گونه ای که تحت تاثیر تحریم نیز قرار نگیرند.

تارنمای مشرق نیوز از پایان دومین عرضه نفت در بورس خبر داد و نوشت: دومین عرضه نفت خام در بورس انرژی برای فروش 700 هزار بشکه نفت خام با معامله سه محموله با قیمت 64.97 دلار به ازای هر بشکه به پایان رسید.

سایت خبری انتخاب نوشت: 3 مشتری، همه نفت عرضه شده در بورس را خریدند ...700 هزار بشکه نفت خام به ارزش کلی 6 هزار و 500 میلیارد ریال عصر یکشنبه در دومین مرحله عرضه نفت در بورس انرژی به سه خریدار فروخته شد و نرخ هر بشکه 64 دلار و 97 سنت داد و ستد شد.

تارنمای مشرق نیوز از پایان دومین عرضه نفت در بورس خبر داد: دومین عرضه نفت خام در بورس انرژی برای فروش 700 هزار بشکه نفت خام با معامله سه محموله با قیمت 64.97 دلار به ازای هر بشکه به پایان رسید.

خبرآنلاین در گزارشی عرضه نفت در بورس را ریل گذاری برای ورود بخش خصوصی به تجارت نفت برشمرد و به نقل از صادق مردانی، کارشناس حوزه انرژی ، با اشاره به ضرورت تداوم عرضه نفت در بورس نوشت: اگر عرضه بورس در نفت استمرار داشته باشد، دو نتیجه خوب حاصل می‌شود. اول اینکه این اطمینان را در مشتری ایجاد می‌کند که نفت در بورس انرژی موجود است و یک محل خرید نفت محسوب می‌شود. دوم اینکه عرضه نفت در بورس تهران، عنوانی است که المان در قیمت گذاری نفت طی سال های آینده خود را نشان می‌دهد...اگر نفت در بورس باشد، به مرور زمان با‌توجه به کیفیت کار با یک قوت و ضعفی به این متغیر وزن می¬دهد و این متغیر خود را نشان می‌¬دهد.

روزنامه شرق اما در صفحه اقتصادی خود در گزارشی با عنوان' دومین عرضه نفت در بورس با تخفیف 6 دلاری زیر قیمت پایه اولیه/ سه محموله نفتی یکجا فروش رفت' نوشت: دومین عرضه نفت سبک ایران در بورس انرژی، در حالی کلید خورد که با حراج زیر قیمت 6.62 دلاری، کل 700 هزار بشکه عرضه شه از سوی سه شرکت حقوقی خریداری شد.... این درحالی است که هنوز هم سییل انتقادات به عرضه نفت خام در بورس انرژی پابرجاست.

روزنامه همدلی نیز در صفحه نخست خود زیر عنوان 'مردمی شدن نفت، تحریم ها را می شکند؟' نوشت: بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که عرضه نفت در بورس انرژی اتفاق خوبی است که می‌تواند در واقعی کردن قیمت انرژی و افزایش مشتری‌های نفتی ایران موثر باشد، چرا که بخش خصوصی دارای توانمندی‌هایی است که باید از آن بهره گرفت و از توان متخصصان داخلی برای استفاده از نفت موجود در اعماق زمین بهتر بهره برد. اما در عین حال این کارشناسان معتقد هستند که عرضه نفت خام در بورس نمی‌تواند برای دور زدن تحریم‌ها موثر باشد.

همچنین خبرگزاری تسنیم در خبری از کاهش 13 درصدی قیمت نفت خام در دومین معامله بورس انرژی خبر داد و نوشت: نفت خام سبک ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران 20 آبان به حجم 700 هزار بشکه در رینگ بین الملل بورس انرژی به قیمت 71 دلار و 59 سنت عرضه و به قیمت 64 دلار و 97 سنت برای هر بشکه فروخته شد.

**وضعیت فعلی بازار بورس
خبرگزاری ایلنا در گزارشی با عنوان 'بیم‌ها و امیدها در بورس' نوشت: با آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا، این پرسش اساسی پیش می‌آید که آینده بورس و وضعیت صنایع موجود در بازار سرمایه به چه نحو است و چه سرانجامی پیدا می‌کند؟ این روزها این پرسش بسیاری افرادی است که در ماه‌های گذشته با رونق فزاینده بازار سرمایه، به سوی بورس هجوم آوردند. این هجوم به نحوی بود که اصطلاح «کد اولی» به اصطلاحی رایج در میان فعالان بازار سرمایه تبدیل شد.

خبرگزاری تسنیم نیز در گفت و گو با 'علیرضا باغانی'، کارشناس بازار سرمایه نوشت: معامله‌گران بورس این روزها در لاک احتیاط فرو رفته‌اند... در بازار سرمایه کشور بیش از 600 بنگاه اقتصادی حضور دارند که سهام آنها توسط سرمایه‌گذاران معامله می شود و استراتژی و معاملات سهامداران در تالار شیشه‌ای تحت تاثیر عوامل مختلف است.

در مقابل این تحلیل ها خبرگزاری مهر با اعلام این خبر که ' بورس تهران بالاترین رشد ارزش بازار بورس در جهان را ثبت کرد' نوشت: طبق اعلام دبیرخانه فدراسیون جهانی بورس ها(WFE)، ارزش بازار بورس تهران در 12 ماهه منتهی به پایان سپتامبر سال 2018 میلادی با بیش از 120 درصد بازده ( به واحد پول ملی) مقام نخست را در میان اعضای فدراسیون به خود اختصاص داد.

روزنامه همشهری نیز در گفت وگو با 'شاپور محمدی' معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نوشت: کلید بورس، قفل مشکلات اقتصاد را باز می کند...ظرفیت های بازار سرمایه ایران و تمهیداتی که برای بهره جویی از این بازار برای درمان مشکلات اقتصادی انجام شده از وخامت اوضاع می کاهد.

**وضعیت بازار ارز
فرارو در گزارشی به تاکتیک قدیمی در بازار ارز اشاره کرد و نوشت: به گفته فعالان، از زمانی که نوسان‌گیران تصور کردند قیمت کشش افزایش به‌سوی سطوح بالاتر را ندارد، استراتژی خود را در بازار تغییر داده‌اند و به یک روش قدیمی‌تر رو آورده‌اند. تاکتیک قدیمی نوسان‌گیران زمانی که قیمت دلار توان حرکت به‌سوی نرخ‌های بالاتر را ندارد، افزایش فروش ارز در معاملات فردایی و اعتباری است.

سایت انتخاب نیز در گفت و گو با سیدکاظم دوست حسینی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در سیاست گذاری ارزی فعلی شاهد تعقل بیشتر و کاربست رویکرد علمی هستیم، گفت: البته در این زمینه باید تلاش کرد با بهره گیری از اتاق های فکر در هنگام وقوع بحران اقتصادی، از بروز مخاطرات برای مصالح نظام و نیز اعتماد عمومی جلوگیری کرد.

روزنامه ایران در صفحه نخست خود مطلبی با عنوان 'بازار ارز در پسا تحریم' آورد: نه در اطراف دلارفروشان خیابانی و نه در طول خیابان فردوسی خبری از صف‌های طولانی و مردمی که سرگردان به دنبال دلار می‌گردند، نیست. یک هفته پس از تحریم، بالا و پایین کردن زمین خیس فردوسی اگرچه باز هم لغزنده اما بی‌هیجان بود که چند خرده روایت از آن زیر و بم دنیای این روزهای بازار ارز را نشان می‌دهد.

در بخشی از یادداشت منتشر شده در روزنامه شرق به قلم 'محمدامین هادوی' عضو سابق اتاق بازرگانی ایران، با استفاده از میان تیتر 'تک نرخی کردن ارز' آمده است: به نظر می آید تحریم های یک جانبه ایالات متحده موقعیت بی نظیری را به وجود آورده که دولت روحانی پس از حدود 20 سال بتواند مانند دوره نخست ریاست جمهوری آقای خاتمی نرخ ارز را یکسان کند و رانت و فساد ارزهای چند نرخی و ترجیحی را از بین ببرد و در عوض با درآمدهای حاصله دهک های مختلف جامعه را با تدبیر مناسب با توجه به وضعی معیشت سختشان از آن بهره مند کند.

** حذف نرخ ارز آزاد
روزنامه شرق تیتر نخست خود را به عنوان 'حذف نرخ ارز آزاد' اختصاص داد و نوشت: وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده داده نواقص سامانه نیما با هدف اجرائی شدن نظام نرخ ارز شناور رفع شده و با حذف نرخ های سوم و چهارم ارز، نرخ دوم نیز اصلاح شود.
در ادامه این گزارش آمده است: این گفته 'فرهاد دژپسند' به این معناست که سیاست گذاران در نظر دارند مداخله بیشتری در بازار ثانویه داشته باشند اما این نرخ همچنان بر مبنای عرضه و تقاضا کشف شود، اما در محدوده ای که دولت لحاظ می کند. به این ترتبیب ارز دو نرخی شده ارز بازار آزاد و نرخ سلیمانیه و هرات از بازار حذف خواهد شد. این تصمیم شباهت زیادی به تصمیمی دارد که در بسته اول ارزی گرفته شد و به ماجرای تخلف ارزی انجامید.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**3211**1181**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد عرضه نفت خام در بورس بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۶۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

ایسنا/مازندران نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای و فضای مجازی برای دانش آموزان در شهرستان آمل برگزار شد.

مسئول برگزاری این همایش و کارسوق آموزشی به خبرنگار ایسنا گفت، نخستین کارسوق آموزشی تحلیل و سواد رسانه‌ای وفضای مجازی برای دانش آموزان با هدف ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای و تحلیل آنها در این بخش درحوزه فضای مجازی با حضور دانش آموزان چند مدرسه به محوریت دبیرستان علامه حلی آمل برگزار شد.

مهناز خاکی داودی، با اشاره به اینکه درعصر کنونی که با گسترش هزاران شبکه رسانه‌ای، اخبار و مطالب با کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شود، داشتن سواد رسانه‌ای برای همه افراد جامعه به خصوص دانش آموزان مهم است، افزود: داشتن سواد رسانه به ما کمک می‌کند که اگر مطلبی یا سخنی با شدت کم یا زیاد منتشر شود می‌تواند تبعات زیادی داشته‌باشد.

وی ادامه داد، اگر افراد جامعه سواد رسانه‌ای نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و می‌توانند تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زودگذر شده و تصمیمات بی نهایت سطحی را بگیرند، این نوع تصمیمات می‌تواند صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل، همچنین با بیان اینکه سواد رسانه‌ای نوعی تکنیک عملی ومهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود، تصریح کرد، سواد رسانه‌ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه‌ای را داشته باشد.

به گفته خانم خاکی داودی، سواد رسانه ۵ مهارت را به ما می‌آموزد که شامل تشخیص چیزی که رسانه‌ها قصد ایجاد آن در باور مردم را دارند، تشخیص تعصبات و دروغ‌های رسانه‌ها، کشف داستان‌های پنهان در خبرها، ارزیابی رسانه‌ها با تجربیات، باورها و ارزش‌های خود طراحی و ایجاد پیام‌های رسانه‌ای خود است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به هر فردی مهارت دسترسی و استفاده از اطلاعات و محتوا، مهارت تحلیل و ارزیابی آن، مهارت ارزیابی انتقادی و مهارت تولید خلاق و ارتباط با پیام‌های رسانه‌ای را می‌دهد، اضافه کرد: امروز نوع استفاده از فضای مجازی که دانش آموزان استفاده می‌کنند، باید هوشیار باشند که خیلی‌ها با نوع مطالب وانتشار گسترده آن‌ها به دنبال پیاده کردن برخی هدف‌های خاص هستند و نمونه آن که دشمن امروز در فضای مجازی بدنبال جداسازی نوجوانان ما از ارزش‌های دینی و اسلامی است تا افکار نوجوانان ما را به سمت باورپذیری‌های غیر متعارف سوق دهد.

مدیردبیرستان علامه حلی آمل ادامه داد، برگزاری کارسوق و کارگاه‌های سواد رسانه‌ای با هدف آگاهی بخشی و توانمندسازی دانش آموزان و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در حوزه فضای مجازی در قالب این دوره آموزشی یک روزه برگزار شد.

در این دوره یکی از اساتید حوزه سواد رسانه‌ای وفضای مجازی به مفاهیم کلی از فضای مجازی و نقش آن در زندگی امروزی و نقش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این فضا اشاره کرد.

در ادامه مباحث مرتبط با امنیت در فضای مجازی، شیوه‌های کلاه برداری، حملات سایبری، حساسیت نسبت به آمادگی در برابر تکنولوژی هوش مصنوعی و تاثیرات عمیق‌تر آن در زندگی آینده بشر بیان شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها 
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • سایت های معتبر تحلیل ارز دیجیتال
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا