Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:54:46 GMT

نقش شرکتهای دانش بنیان در بسترسازی توسعه

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۶۴۳۷

نقش شرکتهای دانش بنیان در بسترسازی توسعه

گناباد- ایرنا- شرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکاء به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می روند.

شرکتهای دانش بنیان با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در دیدار با نخبگان و فعالان شرکتهای دانش بنیان بر اهمیت نقش این شرکتها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاههای اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوریهای خارجی شده است و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود.
شرکتهای دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می دهند.
ترغیب هیات علمی دانشگاهها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر به منظور رفع نیاز و همچنین توسعه اقتصادی جامعه و تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی دیگر اهداف تشکیل شرکتهای دانش بنیان به شمار می رود.
با توجه به ضرورت توجه به این مساله میزگردی با حضور مسئولان و صاحبنظران ذیربط در خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر گناباد برگزار شد. در این چارچوب استاد دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرعامل شرکت دانش بنیان کویرسبز یگانه شرق، یک صاحبنظر مسائل اقتصادی، رئیس مرکز رشد فناوری و رئیس اداره صنعت و معدن و گناباد به بحث و بررسی پرداختند.

* نقش شرکتهای دانش بنیان در توسعه اشتغال و کارآفرینی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرعامل شرکت کویرسبز یگانه شرق گفت: شرکتهای دانش‌ بنیان به عنوان بنگاه‌های اقتصادی از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی به شمار می روند و با توجه به شرایط و زیرساخت های مناسب گناباد مانند نیروی کار تحصیل کرده و وجود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بستر خوبی برای فعالیت این شرکتها فراهم شده است.
دکتر سید فرشید وزین ادامه داد: با توجه به اینکه بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده است شرکتهای دانش بنیان ظرفیت غنی توسعه و اشتغال زایی برخوردارند.
وی گفت: تولیدات سنتی توانایی پاسخگویی به نیازها و ظرفیتهای گناباد را ندارد و لذا تغییر نهادهای تولید و حرکت به سمت تولیدات دانش بنیان امری ضروری و حیاتی است.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی و صاحبنظر مسائل اقتصادی گناباد هم می گوید: شرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهای خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب وکارهای محلی و تولیدی باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می شوند.
دکتر ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: این مساله موجب حفظ و توسعه و پایداری شرکتهای دانش بنیان شده و در نتیجه بستر اشتغال و رونق اقتصادی و صرفه اقتصادی تولید را افزایش داده اند.
رئیس مرکز رشد فناوری گناباد نیز گفت: علم و دانش به عنوان اساس فعالیت شرکتهای دانش بنیان علاوه بر جنبه های فنی در سایر حوزه های موثرکسب و کار شامل بازاریابی، مالی، مدیریتی، حقوقی و غیره تاثیر مثبت دارد که این خود منجر به افزایش کارآیی فعالیت آنها می شود.
حسین تقوی ادامه داد: برای افزایش سطح کارآیی و توسعه و رونق فعالیتهای اقتصادی و تولیدات باید اساس بخش تولید مبتنی بر علم و دانش و پژوهش شکل گیرد تا کسب و کارهای موجود را حفظ و ارتقاء یابد و چه بستا برخی مشاغل فراموش شده را دوباره احیاء کرد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: تحقیق و پژوهش ضرورت و ارکان مهم کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار می رود و توسعه بدون توجه به آن امکان پذیر نیست و بسیاری از شرکتهای تولیدی موفق در مجموعه خود واحد تحقیق و توسعه را راه اندازی کردند و در بهبود کیفیت ، کاهش هزینه ها و رقات پذیری محصولات خود موفق بودند.
هادی ایزدی ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان که اساس آنها بر پایه تحقیق و دانش شکل گرفته است ، زیربنای توسعه اشتغال و کارآفرینی به شمار می روند و ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش صنعت ضرورت توسعه و رونق اقتصادی محسوب می شود.

* نقش شرکتهای دانش بنیان در بسترسازی تحقق اقتصاد مقاومتی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی می گوید: یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله توسعه و متناسب با آن نرخ رشد اقتصادی است و شرکتهای دانش بنیان با ظرفیتهای خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکاء به خلاقیت و دانش و پژوهش ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.
دکتر وزین ادامه داد: با وجود اشباع ظرفیت استخدامی در دستگاههای اجرایی و از سویی اهمیت تزریق تفکر نخبگانی و حضور بخش‌خصوصی در عرصه‌های تولید و کارآفرینی و شرکتهای دانش‌بنیان را به یک ضرورت مهم تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.
وی تصریح کرد: یکی از اموری که می تواند تولید دانش بنیان را در کشور تسهیل کند و موجب فروش تولیدات آنها با قیمتهای پایین تر شود، زیرساخت ها و شرایط مواد اولیه موجود در کشور است. طبق تئوری تجارت بین الملل، هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید کند که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن منطقه از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند.
وی گفت: تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می کند. و بهره گیری از این شرایط سبب توسعه شرکت های دانش بنیان و پیشرفت اقتصاد مقاومتی می شود.
وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند.
صاحبنظر مسائل اقتصادی گناباد هم گفت: نوآورانه بودن و و توجه به اقتصاد محلی و ظرفیتهای منطقه ای به عنوان ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانش بنیان نیز مورد توجه خاص قرار دارد.
دکتر شفیعی افزود: مجموع این مسائل وقتی با فناوری و دانش تخصصی متخصصان و دانشگاهیان عجین شود، نتایج خوبی در توسعه و رونق اقتصادی و فرصتهای شغلی دانش مدارانه دارد و موجب پویایی و اشتغال پایدار می شود.
هادی ایزدی رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم بر این باور است: ارکان شرکتهای دانش بنیان هم جهت با اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی است و به هر اندازه به این شرکتها بیشتر توجه شود در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب گامهای موثرتری برداشته شده است.
رئیس مرکز رشد فناوری گناباد هم گفت: شرکتهای دانش بنیان و دانش محور با قابلیتهای خاص خود می توانند دغدغه عمومی جامعه و مسوولان ذیربط برای کاهش وابستگی های اقتصادی و ضرورت افزایش بهره‌وری تولید را جامه عمل بپوشانند و راههایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیابند. حسین تقوی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع می‌شوند و با صرف کمترین انرژی‌ها به بالاترین سطوح ارزش افزوده دست می‌یابند و این مسائل بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را هموار می کند.

* اهمیت تجاری سازی فناوری و تولیدات دانش بنیان در توسعه پایدار
مدیرعامل شرکت دانش بنیان کویرسبز یگانه شرق در ادامه میزگرد ایرنا در گناباد گفت: تولید فناوری، استفاده از نتایج تحقیقات و نوآوری ها، تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا حاصل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است و یکی از اصول اقتصاد این شرکتها سرمایه گذاری و تامین زیرساختها مبتنی بر فناوری است.
دکتر وزین افزود: یکی از عوامل اساسی رشد تولید سرانه‌ ملی، اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان است و از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقاء فناوری و افزایش بهره‌وری عوامل تولید از طریق دانش‌بنیان نمودن اقتصاد و توسعه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است.
وی گفت: یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های اقتصاد دانش ‌بنیان سرمایه‌ انسانی خلاق، نوآور و دانش متکی به ترکیب جوانان تحصیل‌ کرده و نیروی انسانی خاص منطقه ای به عنوان بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین سرمایه‌ در کشور و به طبع گناباد است و با توانمند کردن و تشویق و زمینه‌سازی فعالیت آنان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، توان رویارویی با تهدیدها و تحریم اقتصادی را دارد.
او افزود: زمانی که به ایده پردازی بها داده شود، واحدهای تحقیق و توسعه پویا تر شده و ایده ها و نوآوری های زیادی به وجود می آید و در این زمان قوانین می‌بایست وارد این صحنه شده و با مشخص نمودن چهارچوب ها و در نظر گرفتن اهمیت اقتصاد دانش محور از این ایده ها حمایت و آنها را در مسیر توسعه جهت دهی کنند.
وی گفت: در سایه روابط بین المللی سازنده با دیگر کشورها ورود ایده های نوآورانه به کشور تسهیل شده و سرعت انتقال دانش و توسعه و کاربرد آن بهبود می‌یابد و موجب به وجود آمدن روز افزون شرکت های دانش محور و دانش بنیان و رشد این نوع از اقتصاد می شود.
رئیس مرکز رشد فناوری گناباد نیز گفت: انعطاف پذیری از ویژگیهای شرکت‌های دانش ‌بنیان و دانش‌ محور است و و این مهم نشات گرفته از پیش‌بینی اتفاقات و نیازهای آینده در آنها است و واحدهای تحقیق و توسعه فعال در این شرکتها روند رشد و توسعه پایدار را حفظ می‌ کنند.
تقوی افزود: با وجودی که خام فروشی یکی از معضلات و موانع و تهدیدات توسعه پایدار به شمار می رود توجه به تجاری‌سازی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان موجب کاهش این معضل و فروش محصولات فرآوری شده نیز در خود کفایی و و کاهش وابستگی کشور، و در نهایت امر توسعه پایدار موثر است.
رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم در ادامه میزگرد ایرنا گفت: استفاده از ایده های نخبگان و پژوهشگران و تجاری سازی فناوری و دستیابی حداقل 20 درصد این ایده ها به تولید آزمایشی و در نهایت تولید صنعتی شرکتهای دانش بنیان ضرورت توسعه هدفمند و پایدار به شمار می رود.
هادی ایزدی افزود: جهت دهی این ایده ها در مسیر تولید و برند سازی و ورود در بازارهای داخلی و خارجی کمک بزرگی به ایجد فضای امید و نشاط متصدیان و مدیران شرکتهای دانش بنیان می کند.
وی حلقه مفقوده شرکتهای دانش بنیان و واحدهای تولیدی و صنعتی را فعال تر شدن پارکهای علم و فناوری و مراکز تابعه آنها ذکر و بیان کرد: در سایه تعمیق ارتباط مراکز رشد فناوری با واحدهای تولیدی بستری برای نقش آفرینی بهتر این شرکتها بهتر در مسیر تولید و رونق اقتصادی فراهم می شود.

* موانع شرکتهای دانش بنیان و راههای برون رفت
مدیرعامل شرکت دانش بنیان کویر سبز یگانه شرق گناباد گفت: این شرکتها دارای خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت‌های تجاری سازی نوین هستند و در سایه حمایت مسوولان و توسعه کمی و کیفی آنها بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه رفع می شود.
دکتر وزین افزود: شرکتهای دانش ‌بنیان به ‌عنوان یک مرکز تولید، توزیع و کاربرد دانش و محرک رشد اقتصادی، نیاز دارند تا فرآیندهای خلق، ایجاد دانش، گسترش و کاربرد عملی در آنها ارزیابی و در صورت لزوم بهینه شوند و چالشهای فرآروی این شرکتها شناسایی و با توجه بیشتر مسوولان رفع شوند.
وی تصریح کرد: تولید محصولات دانش بنیان نیازمند صرف هزینه و زمان بالایی است و ایجاد زیرساخت های توسعه تولیدات این شرکتها به منظور حفظ استقلال ضرورتی انکارناپذیر است.
او افزود: نبود مدیریت مرکزی قوی برای برآورد توانایی طرحها و محاسبات اقتصادی هر ایده، استقلال عمل این شرکت ها برای توسعه کسب و کار برای افزایش بهره وری و افزایش توان مدیریتی در آنها از دیگر موانع پیش روی به شمار می رود.
وی ادامه داد: لذا شرکتهای دانش بنیان و کارآفرین باید از طریق کمک های مالی بلاعوض ، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات تولیدی ، ارائه وام ها و اعتبارات با بهره پائین حمایت مالی شوند و با ارایه خدمات مشاوره ای مدیریتی ، بازرگانی ، مالی ، بازاریابی ، حسابداری وحقوقی کارآفرینان دارای ایده های دانش محور را برای تبدیل نوآوری های فناورانه به محصولات قابل عرضه در بازار و ایجاد کسب و کاری موفق حمایت کرد.
این فعال اقتصادی گفت: آموزشهای لازم به نیروهای انسانی شرکتهای دانش بنیان در زمینه های مختلف کارآفرینی و مدیریت کسب و کار درقالب کارگاه، سمینار وبرگزاری دوره های متعدد آموزشی کمک فراوانی به پیشرفت روز افزون این شرکت ها می کند.
رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم گفت: متاسفانه بیشترین کارکرد شرکتهای دانش بنیان بر مسائل آموزشی متکی است و نخستین قدم برای رفع نگرانی مجموعه های دانشگاهی برای ورود به کارآفرینی و پروهشهای کاربردی فرهنگ سازی و بروز رسانی تجهیزات و امکانات پژوهشی و آزمانیشگاهی و ایجاد دغدغه در اساتید و دانشگاهیان درمسیر توسعه این شرکتها است.
ایزدی فقدان جهت دهی رلازم پایان نامه های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای ظرفیتها و مسائل و مشکلات اقتصادی مراکز صنعتی و دانش بنیان را از مشکلات مهم دانست و گفت: باید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ملزم به تامین بخشی از هزینه های فعالیت این بخش شوند.
وی صدور مجوزهای صنعتی و پروانه بهره برداری برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در مرکز رشد فناوری و شهرکهای صنعتی ، معرفی این واحدها برای اتخذ تسهیلات و زمینه سازی ایده های نوآورانه در مسیر اشتغال و تولید و کارآفرینی و معافیت این شرکتها از پرداخت مالیات صادرات محصولات تولیدی را مهمترین اقدامات اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد ذکر کرد.
او دیگر اقدامها را ایجاد بستر ارتباط بین مدیران سایر واحدهای تولیدی با متصدیان شرکتهای دانش بنیان برای رفع مشکلات فنی و فناوری و کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و اصلاح خطوط تولید ذکر کرد.
رئیس مرکز رشد فناوری گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا مهمترین مشکلات شرکتهای دانش‌ بنیان را اجرایی نشدن قوانین موجود دانست و خواستار وضع قوانین جدید برای حمایت از این شرکتها شد.
تقوی گفت: دولت براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌محور، قوانین زیادی وضع کرده‌اند که در آخرین نقاط و در پایین‌ترین سطوح مدیریتی به دلیل بروکراسی‌های اداری و کوتاهی برخی پرسنل ادارات تابعه اجرا نمی شوندو روند اجرای آنها ابتر می ماند.
وی افزود: به عنوان مثال شرکت‌های پذیرش شده در مراکز رشدفناوری طبق قوانین و برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند که ادین در بسیاری از موارد اجرا نشدند و یا قوانین تسهیلاتی که سال گذشته برای حمایت از آنها اجرا نشد.
او گفت: بروکراسی‌های اداری و برخوردهای سلیقه ای باعث دلسردی برخی فعالان شرکتهای دانش بنیان شده و لذا اجرای قوانین موجود و توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌محور در حوزه‌های اقتصادی نخستین گام جهت حرکت در مسیر توسعه و رونق اقتصادی، و راهکار برای برون رفت از مشکلات و موانع است.
تقوی افزود: مرکز رشد فناوری گناباد تلاش می کند با تسهیلگری و ایجاد بستر تکامل شرکتها و ارائه مشاوره‌ و آموزش‌ تخصصی مور دنیاز در راه ‌اندازی کسب و کارهای نوپای مبتنی بر فناوری، تامین فضای استقرار و اعطاء تسهیلات ارزانقیمت از شرکتهای دانش بنیان حمایت و بستری جهت بهره مندی هسته ‌ها و واحدهای فناور از خدمات حرفه ای بازاریابی، مالی و اداری، حقوقی و مدیریتی توسط تی‌های متخصص در این مرکز فراهم کند.
گناباد با 170 واحد صنعتی و معدنی در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی و معدنی با مجموع سرمایه گذاری هزار و 273 میلیارد ریال و همچنین اشتغال به تحصیل 13 هزار دانشجو در 12 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و فعالیت 22 واحد فناور ظرفیتهای بلقوه زیادی در این بخش دارد.
مرکز شهرستان 88 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شركتهاي دانش بنيان توسعه گناباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

سیاوش غیبی پور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در خصوص اقتصاد دانش‌بنیان‌ها گفت: باید توجه داشت که دانش بنیان‌ها عموما نوپا هستند و نباید از آن‌ها انتظار ایجاد تغییرات عمده اقتصادی داشت بلکه باید از آن‌ها حمایت به عمل آورد.

وی ادامه داد: علت این موضوع که عنوان می‌شود نباید حمایت از دانش‌بنیان‌ها متوقف شود به اقتصاد کشور ما بر می‌گردد. در شرایط تولید کشور ما، این ایده‌های نو و خلاقانه‌ای که توسط دانش بنیان‌ها ارائه می‌شود برای رسیدن به مرحله تولید انبوه به سرمایه اولیه، حمایت‌های قانونی و همچنین پیمانکارومجری توانمند نیازمند هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در بخش‌های مالی و پولی و تئوری و نظریه سازی اقتصادی، ایده‌های دانش‌بنیان‌ها بسیار موثر و حائز اهمیت است، کما اینکه بسیاری از این ایده‌ها هم اکنون متقاضی به کارگیری گسترده دارد. در بخش صنعت نیز به دلیل انحصار‌هایی که در واردات کالا و اطلاعات و تکنولوژی وجود دارد، برخی از ایده‌های خوب تولید می‌شوند، اما قدرت ایجاد کثرت و تولید انبوه ندارند.

غیبی پور ادامه داد: در مسئله دانش‌بنیان‌ها ما در ابتدای راه هستیم و البته این نوع شرکت‌ها در کشور‌های پیشرفته‌تر نیز تازه کار خود را شروع کرده اند. خوشبختانه در کشور ما در بحث حمایت‌های دولتی در بحث تهسیلات بانکی و همچنین مشوق‌های مالیاتی کار خوبی برای پشتیبانی از دانش بنیان‌ها انجام شده است. این موضوعات کمک می‌کند این افراد صاحب ایده و بعضا دانشگاهی دور هم جمع شده و تحولی ایجاد کنند.

تاثیر دانش بنیان‌ها هنوز ناشناخته است

 تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد: درمورد تاثیر دانش‌بنیان‌ها در تولید ناخالص داخلی به صراحت نمی‌شود اظهار نظر کرد. ما سال هاست که در دانشگاه‌های خود تولید علم می‌کنیم، اما ارتباط این علم و عمل بسیار ضعیف است. در برخی از وزارت خانه‌ها می‌توانیم بیش از ۵۰۰ جلد پایان نامه کاربردی بیابیم و می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها به مرحله اجرا نرسیده اند.

تاثیر دانش بنیان‌ها در تولید مردمی

غیبی پور گفت: در چند عرصه خاص که تاثیر زیادی هم در تولید دارند دانش بنیان‌ها می‌توانند موثر واقع شوند. به عنوان مثال با توجه به کمبود منابع آبی در بخش کشاورزی، دانش بنیان می‌توانند در تکثیر گونه‌های جدید گیاهان که آبی کمتری نیاز دارند و یا شیوه‌های جدید آبیاری را ابداع و تولید کنند.

وی تاکید کرد: باید در مورد استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی توسط دانش بنیان‌ها به این نکته توجه داشت که تفهیم اهمیت کار آن‌ها برای کشاورزانی که به شیوه سنتی آشنا هستند، به درستی انجام شود. نکته دیگر نیز این است که چه سازمان‌هایی از این حرکت حمایت می‌کنند.

 تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: در کشور ما تشکل‌های دانش بنیانی وجود دارد، اما این اعتباراتی که وجود دارد تا این ایده‌ها را به عمل نزدیک کند، کمرنگ است. نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که تمام ایده‌ها به عمل برسند، اما باید شرایطی ایجاد شود که ارتباط دانش بنیان‌ها و دانشگاهیان با بخش صنعت تقویت شود.

وی اظهار کرد: در همین راستا معمولا دانش بنیانی‌ها که با واحد‌های صنعتی بزرگ در ارتباط هستند موفق‌تر عمل می‌کنند چرا که این واحد‌ها توان تغییر رویه خود را به شیوه‌های نوین دارند و همچنین می‌توانند از تحقیقات پشتیبانی کنند؛ اما توان واحد‌های دامداری و کشاورزی کوچک برای این مقوله معمولا محدودتر است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟
  • دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند
  • تلفیق صنعت و دانشگاه توسعه جامعه را رقم می زند
  • توسعه اشتغالزایی در اقتصاد گیاهان زینتی با هدایت استارت‌آپ‌ها
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در بزرگترین نمایشگاه پزشکی آسیا
  • حضور شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان ایرانی در نمایشگاه جنوب شرق آسیا
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • استاندار زنجان: فرهنگ مالیاتی هنوز در جامعه جا نیفتاده است