مهرانه مهینترابی: هنوز از دلدادگان و آنام طلب دارم
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۶۸۵۱
جام جم: مهینترابی کار بازیگری در تلویزیون را از ابتدای دهه ۷۰ و با مجموعه «مش خیرا... ـ. صندوقچه اسرار» آغاز کرد و فقط سه سال بعد در مجموعه «همسران» حاضر شد؛ مجموعهای که بشدت مورد توجه بینندگان تلویزیون قرار گرفت و شهرتی همهجانبه را نثار مهینترابی کرد. شهرتی که هنوز و بعد از نزدیک به دو دهه از آن مجموعه باقی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهینترابی در دو سال اخیر در دو مجموعه آنام و دلدادگان حضور داشته که هر دو زمره محصولات قابل توجه رسانه ملی بودهاند.
بهانهمان برای گفتگو با مهینترابی کیفیت قابل قبول تازهترین سریالش در دلدادگان بود و از جایی به بعد او نیز در کنار اهمیت تولید برای تلویزیون، گلایههای خود را درباره برخی بدحسابیها طرح کرد.
دلدادگان، از جمله مجموعههای اخیر رسانه ملی بود که به لحاظ دراماتیک مورد پسند مخاطبان قرار گرفت و نشان داد همچنان تلویزیون جایگاهی مناسب برای عرضه محصولات فراگیر است. آیا پیش از حضور در این سریال فکر میکردید «دلدادگان» تا حد بالایی مقبولیت کسب کند؟
همان زمان که متن سریال به دستم رسید و آن را مرور کردم، متوجه شدم از استانداردهای بالایی برخوردار است. به هر حال تجربه کاریام میگوید با متن متوسط نمیتوان انتظار کار عالی داشت، اما متن دلدادگان خوب بود و کاملا قابل پیشبینی بود که محصول نهایی مورد استقبال قرار گیرد. شخصا حساسیتهای زیادی روی متن دارم، اما لحن دراماتیک دلدادگان در کنار شخصیتپردازی مناسب و گرهافکنیهای بجا موجب شد به مجموعهای ماندگار تبدیل شود.
با تأکید بر حساسیتی که بر انتخاب متن دارید، ناگفته دلیل گزیدهکاریتان هم مشخص شد.
پیشنهاد خوب را از روی متنش میتوان تشخیص داد و اینکه برخی میگویند بعدا حین تولید، فیلمنامه به قوام میرسد منطقی نیست. در سالهای اخیر هم در سینما و هم در تلویزیون آثار خوبی تولید میشود، اما آثار ضعیف هم داریم و اصلیترین مشکل این ضعف هم همان عدم تمرکز بر فیلمنامه است. اگر آن قدری که صرف تولید میکنند روی فیلمنامه وقت بگذارند قطعا نتیجه بهتری عایدشان میشود. خودم کم برایم پیشنهاد نبود که رد کردهام، چون نقشهایی کاملا تکراری بود و ابدا فراز و نشیبی نداشت. بجز این باید حتما نقش محوری در کاری پیشنهاد شود که بپذیرم و از قبول نقشهای کوتاه چندان خوشم نمیآید.
پس حساب نقشهای کوتاه در آثار متفاوت چه میشود؟
کم پیش میآید چنین نقشهایی در روزگار ما خلق شود. تجربه میگوید که باید نقشهای محوری و اصلی آثار را بپذیرم؛ آن هم آثاری که متن قوی و شستهرفته داشته باشند درست مثل همین سریال دلدادگان که کشش داستان از همان فیلمنامه هم مشخص بود و خوشبختانه با کارگردانی درست منوچهر هادی این کشش در محصول نهایی بیشتر هم شد. دلم میخواهد شخصیتم دیده شود و نقشهایی را بازی کنم که چالش بازیگری داشته باشد؛ انتظارم از پیشنهادات هم همین است وگرنه اگر بخواهم در یک دور تکراری به ایفای تیپ بپردازم که اصلا بازیگری نکنم بهتر است.
خودتان به عنوان مخاطب هم دلدادگان را دیدید؟
بله، دیدم و به نظر خودم که سختگیر هم هستم سریال خوبی بود و کلیت آن راضیکننده بود؛ دوستش داشتم و خوشحالم که خودم هم عضوی از گروه یک کار خوب بودم. مجموعه دلدادگان خوب بود که باعث رضایت مخاطب شد؛ متن خوب، کارگردانی خوب، بازیهای خوب و در نهایت تدوین خوب باعث شد دلدادگان یک سر و گردن بالاتر از مجموعههای مشابه باشد.
حفظ کیفیت در تولید مجموعههایی که روند تولیدشان طولانی است کار دشواری است. از تولید دلدادگان بگویید.
دلدادگان تولید سختی داشت و خیلی زحمت کشیدند تا کار دچار وقفه نشود. روند طولانی فیلمبرداری در بسیاری از آثار باعث خستگی و دلزدگی عوامل میشود، اما عوامل دلدادگان نزدیک به یک سال، یکدل شدند که کیفیت افت نکند و کار را به سرانجام برسانند و خوشبختانه این اتفاق هم افتاد، اما حیف که دستمزدهای کار سروقت داده نشد و همین کمی دلخوری ایجاد کرد؛ الان نزدیک به چهار ماه از پایان فیلمبرداری نماهای خودم در سریال میگذرد، اما هنوز بخش عمده دستمزدم تسویه نشده و پیگیریهای ما از تهیهکننده نیز به اینجا ختم میشود که هنوز بودجه کامل را دریافت نکرده و باید منتظر بمانیم. آیا این انصاف است؟ واقعا نباید عوامل را به امان خدا رها کرد و همانطور که آنها تلاش زیادی کردند تا مخاطب را به رسانه ملی بازگردانند بقیه عوامل هم بیایند و مشکلات را حل کنند.
به نظر میرسد این موضوع تسویه نشدن دستمزد حالا حالاها در تولیدات ما باقی باشد.
همیشه همین روند بوده و هست و انگار راهی برای رهایی از آن نیست. باورتان میشود که بابت سریال «آنام» هنوز تسویه نکردهام؟ به خدا ما هم زندگیمان از این راه میگذرد. ما که حقوق کارمندی نداریم که ماهانه دریافتی داشته باشیم، پس چطور زندگی کنیم؟ فقط با کمی برنامهریزی میتوان شرایطی را پیش آورد که درباره پروژهها مشکلات مالی پیش نیاید، اما این اتفاق نمیافتد. یکی به ما بگوید چرا؟
آیا این بدحسابیها باعث نمیشود در قبول پیشنهادات بعدی بازیگری تردید کنید؟
کارنامه من گواه این است که هرازگاه به همین دلیل در بازیگریام وقفه انداختهام. مثلا سه سال کار نکردهام بلکه اوضاع بهتر شود! اما اتفاقی نیفتاده. چقدر میتوان در خانه بیکار نشست و سر کار نرفت و علاقه قلبی را دنبال نکرد؟ متأسفانه وقتی دچار بدحسابی میشوید به جای اینکه با یک نفر به عنوان تهیهکننده روبهرو باشید، تهیهکننده شما را حواله میدهد به یک سیکل اداری و در آن سیکل هم مدام امروز و فردا میشود تا مشکل حل شود. بعد از این همه سال واقعا وقتش است این مشکل کلیدی را حل کنند.
شما از جمله بازیگرانی هستید که به طور آکادمیک هم در این رشته تحصیل کردهاید، اما کمتر دیدهایم بهعنوان مدرس بازیگری فعالیت کنید. چرا؟
کلا به تدریس علاقه ندارم. بازیگری را میشود آموخت، اما برای بازیگر شدن نیاز دارید به استعداد عمیق درونی. اینکه برخی مدعیاند میتوان از یک مداد یا تنه درخت هم بازی گرفت، حرفی پوشالی است. بازیگری نیاز دارد به استعداد و انگیزه درونی و اگر استعداد نباشد حتی اگر بازیگر اول فیلم یا سریال هم شوید باز هم در درازمدت برایتان اتفاقی نمیافتد، چون هنر بیعلقه روحی معنا ندارد.
بعد از بیش از سه دهه فعالیت برای تلویزیون رابطهتان با این رسانه چطور است؟
بسیاری از سریالها را نمیبینم، چون علاقهای برای پیگیری در من ایجاد نمیکنند، اما برنامههای تخصصی شبکه چهار را پیگیری میکنم، چون فکر میکنم با فضای فکریام جور درمیآید. در مجموع شبکه چهار تلویزیون شبکهای فرهنگی و آرامشبخش است که بیهیاهو محتوای فرهنگی تولید میکند و همین تخصصی عمل کردن باعث شده بهعنوان مخاطب، برخی برنامههای این شبکه را دنبال کنم.
منبع: فردا
کلیدواژه: دلدادگان مهرانه مهین ترابی بازیگری تلویزیون
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۶۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، سیدعلی ترابی با بیان اینکه تاکنون شش دوره جشنواره گیلاس در اشنویه برگزار شده است افزود: معرفی ظرفیت و پتانسیلهای این شهرستان در زمینههای مختلف، جذب سرمایه گذار و ایجاد فضای مفرح و شاد از جمله اهداف این جشنواره است.
ترابی گفت: شناساندن ظرفیتهای اشنویه به صورت عام و شناساندن محصولات باغی این منطقه از جمله گیلاس و سیب به صورت خاص از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.
او با بیان اینکه برداشت گیلاس در این شهرستان در اواخر خرداد و تیر هر سال آغاز میشود که علاوه بر یک ظرفیت اقتصادی، جذابیتی زیبا برای گردشگران نیز به شمار میرود اضافه کرد: همه ساله گردشگران بسیاری برای خرید این محصول به اشنویه سفر و این یاقوتهای قرمز را به عنوان سوغاتی این منطقه با خود به همراه میبرند.
اشنویه دارای بیش از ۸۵۰ هکتار باغ گیلاس است که از این میزان حدود ۶۵۰ هکتار بارور است و که علاوه بر مصرف در داخل استان به استانهای دیگر نیز ارسال میشود.
محصول گیلاس این شهرستان دارای ارقام گوناگون تکدانه سیاه و صورتی، خوشه ای، زرد دانشکده، سفید و قرمز ارومیه و ارقام محلی زودرس و سایر ارقام است که در این میان ارقام خوشهای و تکدانه سیاه بیشترین میزان سطح کشت را به خود اختصاص داده است.
شفافیت رنگ و طعم و عطر مطبوع این محصول موجب شده است تا گیلاس اشنویه مشتریان زیادی در داخل و خارج کشور پیدا کند.