Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:54:18 GMT

رحمت الهی، محصول برنجکاران زنجانی را پربار کرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۷۰۳۷

رحمت الهی، محصول برنجکاران زنجانی را پربار کرد

زنجان – ایرنا – با وجود ممنوعیت کشت برنج جز در استان های گیلان و مازندران، رحمت الهی و نزولات آسمانی قابل توجه در بهار و تابستان امسال، برنجکاران زنجانی را به کشت برنج ترغیب و محصول آنان را پربارتر از سال گذشته کرد به طوریکه میزان برداشت برنج در این استان به یکهزار و 441 تن رسید.

به گزارش ایرنا، بر اساس مصوبه کارگروه ملی 'سازگاری با کم آبی'، هیات وزیران اسفند سال گذشته پیشنهاد تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی را تصویب و در همین تاریخ کنترل سطح زیر کشت بهاره و زمستانه و اعمال محدودیت یا ممنوعیت کشت برنج خارج از استان‌های گیلان و مازندران با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در حوزه‌های آبریز را به جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و پنج عضو دیگر این کارگروه ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر همین اساس و با هدف کاهش آب مصرفی برنجکاران زنجانی که بیشترین سهم مصرف را به خود اختصاص داده اند، جهاد کشاورزی در سال زراعی 97 – 96 به این کشاورزان اعلام کرد، هیچ حمایتی از برنجکاران استان درباره تامین نهاده و معرفی آنها به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش انجام نمی شود، اما با این حال برنجکاران برای امرار معاش خود اقدام به کشت این محصول کردند.

** 14 هزار و 816 تن شلتوک از مزارع استان زنجان برداشت شد
کارشناس مسئول برنج و علوفه سازمان جهادکشاورزی استان زنجان اعلام کرد: در سال زراعی 97 – 96 از سطح سه هزار و 720 هکتار زمین های زیرکشت برنج در شهرستان های طارم، ماهنشان و زنجان 14 هزار و 816 تن شلتوک برداشت شد که حدود 65 تا 70 درصد از آن تبدیل به برنج می شود.
خلیل ببری گفت: در سال زراعی گذشته سه هزار و 75 هکتار زیر کشت برنج رفته بود که از این زمین ها 13 هزار و 375 تن شلتوک برداشت شد.
وی یادآوری کرد: جهاد کشاورزی استان زنجان بنا به دستور وزارتخانه و دولت برای مقابله با بحران کم آبی و جلوگیری از توسعه کشت برنج هیچ حمایتی از برنجکاران نمی کند.
به گفته کارشناس مسئول برنج و علوفه، امسال به دلیل بارندگی های مطلوب رغبت کشاورزان برای کشت برنج با توجه به سود آوری آن بیشتر شد و برداشت محصول یکهزار و 441 تن نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
ببری تاکید کرد: پیش بینی می شود در سال زراعی 98 – 97 نیز کشت برنج در استان زنجان به رغم توصیه های جهادکشاورزی برای محدود کردن آن، بیشتر از سالجاری شود.
به گفته وی، زمانیکه محصول جایگزین برای کشت برنج با سود آوری بالا و داشتن بازار فروش مصرف تضمینی به کشاورزان معرفی شود، می توان کشت آن را کاهش دهد.

** آبی به کشاورزان تخصیص نمی دهیم
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با بیان اینکه پنج دشت ممنوعه در استان داریم، تاکید کرد: این دشت ها در ابهر، سلطانیه، سجاس، قیدار و زنجان قرار دارند لذا تخصیص آب به کشاورزان چندین سال است که ممنوع شده و این مهم در استان اجرا می شود.
یوسف رضاپور یادآوری کرد: بر همین اساس هیچ مجوز جدیدی برای حفر چاه کشاورزی صادر نشده و حمایتی به لحاظ تامین آب از این قشر انجام نمی شود.
وی تاکید کرد: از سال 84 تاکنون هیچ تخصیص آبی به توسعه بخش کشاورزی انجام نمی شود و برنجکاران بر اساس حقابه ای که از آب سطحی رودخانه قزل اوزن دارند برای کشت برنج استفاده می کنند.
یکی از فعالان عرضه برنج در زنجان اضافه کرد: برنج شهرستان طارم استان در کشور مرغوبترین و معروفترین محصول است و مشتریان خاصی دارد.
اژدر اجاقی افزود: برنج طارم زنجان به نام برنج شمال توزیع می شود و بیشتر مشتریان نیز به دنبال برنج طارم زنجان هستند که در کیفیت و مرغوب بودن بی نظیر است.
وی با بیان اینکه برنج حاشیه قزل اوزن از ماهنشان تا طارم در استان زنجان محصول بسیار باکیفیتی است، خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان های استان های همسایه سه سالی است که به کشت این محصول روی آورده اند و درصدد هستند تا از مراکز مهم کشت سبقت بگیرند.
اجاقی با تاکید بر اینکه بیشترین خانوارهای روستایی حاشیه قزل اوزن در استان زنجان با کشت برنج امرار معاش می کنند، یادآوری کرد: وقتی که مرغوبترین محصول توسط این افراد کشت و روانه بازار مصرف می شود نباید کشت آن متوقف شود.
وی، به قیمت برنج تولید استان زنجان اشاره کرد و افزود: این محصول قیمتی بالاتر از 140 هزار ریال ندارد و قیمت آن نسبت به کیفیت نیز رضایتبخش مشتریان است.

** مصرف کننده ها به خرید برنج داخلی گرایش دارند
حسین مالک اشتری، یکی از فروشندگان برنج در سطح شهر زنجان، با بیان اینکه مصرف کننده ها بیشتر به خرید برنج داخلی تمایل دارند اظهار داشت: استقبال از نوع وارداتی آن بسیار کم است و برنج خارجی بیشتر برای مراسم ها خرید می شود.
وی ادامه داد: عرضه و تقاضا و شرایط اقتصادی موجب افزایش نرخ قیمت برنج داخلی شده است.
این فروشنده زنجانی خاطرنشان کرد: بارندگی های امسال موجب رونق کشت برنج در حاشیه قزل اوزن استان زنجان شد که امسال وضعیت این محصول به لحاظ کیفیت و کمیت نسبت به سال گذشته بهتر و بیشتر بود.
سبزعلی اکبری یکی از برنجکاران طارمی اظهار داشت: امسال در سه هکتار اقدام به کشت برنج کردم و محصول برداشتی در هر هکتار سه تن بود.
وی خاطرنشان کرد: کشت برنج امسال پربار و باکیفیت تر از سال گذشته بود.
این برنجکار طارمی افزود: با توجه به اینکه از سال گذشته آب منطقه ای اقدام به رهاسازی آب در رودخانه قزل اوزن می کند و هزینه ای نیز بابت این آب پرداخت می کنیم، مشکلی در تامین این مایع حیاتی نداشتیم.
اکبری یادآوری کرد: از سوی دیگر رحمت و نظر خداوند متعال شامل حال کشاورزان شد و نزولات آسمانی قابل توجهی نیز در فصل بهار و تابستان زمین های کشاورزی را سیراب کرد که این مساله هم در افزایش بهره وری محصول تاثیرگذار بود.
یکی دیگر از برنجکاران روستای جزلا شهرستان طارم گفت: از 12 هکتار زمین حاشیه رودخانه قزل اوزن حدود 15 تن برنج خالص برداشت کردم که مساعد شدن شرایط آب و هوایی و بارش باران موجب پربار شدن محصول شد.
کریم محمدی با بیان اینکه جهاد کشاورزی هیچ حمایتی از برنجکاران به لحاظ پرداخت تسهیلات و کشت مکانیزاسیون ندارد، افزود: اگرچه حمایتی هم نشود ما به این شغل خود ادامه می دهیم چرا که امرار معاش ما با کشت برنج است.
رسول نصیری، از برنجکاران روستای حصار شهرستان ماهنشان ادامه داد: برداشت محصول نسبت به سال گذشته به دلیل کم آبی قابل توجه نبود از سه هکتار یک و نیم تن شلتوک و مابقی نیز برنج برداشت شد.
وی عمده ارقام برنج قابل کشت در حصار را آشی و علی کاظمی بیان کرد.
9505/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهاد كشاورزي استان زنجان كشت برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟

رئیس کل دادگستری استان زنجان جهت شنیدن مشکلات مردمی و کسبه بازار تاریخی زنجان، در مسجد جامع(سید) زنجان حاضر شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، شامگاه دوشنبه دیدار مردمی حجت‌الاسلام علی فرجی‌برحق رئیس کل دادگستری استان زنجان، دادستان مرکز استان و معاونین دادگستری در مسجد جامع زنجان برگزار شد.

از آنجایی که مسجد جامع زنجان در کنار بازار زنجان قرار دارد و حتی یکی از ورودی‌های این مسجد به داخل بازار متصل است، بازاریان زنجانی برای گفتن مشکلات خود به رییس‌کل دادگستری و دادستان زنجان ، در این مسجد حاضر شدند. لازم به ذکر است دوشنبه هر هفته رئیس کل دادگستری به همراه دادستان و معاونین خود در یکی از مساجد شهر زنجان جهت گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم حضور می‌یابند.

در مسجد جامع زنجان مشکلاتی که اهالی و کسبه بازار زنجان مطرح کردند، بیشتر در حوزه میراث فرهنگی بود که بابت همین موضوع ، مدیرکل میراث‌فرهنگی زنجان نیز در این دیدار مردمی حضور یافته بود.

مشکل بازسازی بازار زنجان چندین سال است که مشکلات زیادی را برای بازاریان ایجاد کرده است که مهمترین گلایه بازاریان همین موضوع بود. مرمت بناهای تاریخی بازار و نگهداری نیز از دیگر مشکلات آنان بود که رییس‌کل دادگستری زنجان دستورات لازم را به مدیرکل میراث‌فرهنگی و اعضای شورای شهر و شهرداری زنجان صادر کرد.

مشکل پارک خودرو در وقت نماز در منطقه سبزه میدان و وجود برخی اماکن تخریبی در این منطقه که محل پاتوق معتادین از دیگر مشکلات مطرح شده بود که در این زمینه دستورات لازم به رئیس کلانتری 12 زنجان برای پیگیری و حل مشکلات صادر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم
  • بارش رحمت الهی را در حرم شاهچراغ ببینید+ فیلم
  • دیدار مسئولان استان زنجان با مادر شهید سیدرضی+تصاویر
  • بارش رحمت الهی به وقت بهار در روستای توآباد + فیلم
  • شادی مردم از بارش رحمت الهی در مناطق مختلف استان همدان
  • شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • بارش باران رحمت الهی در بام
  • خوشحالی مردم و کشاورزان از بارش رحمت الهی
  • حمایت ۶۲ ایرانی ساکن خارج کشور از ایتام زنجانی