Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگو با یک شبکه کردی گفت که ایران آماده هرنوع کمک به عراق است.

به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در گفت‌وگو با شبکه کردی رووداو در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود شما اصالتا کرد هستید آیا درست است، گفت: اگر بخواهیم به این مساله بپردازیم باید بگویم که ما ایرانی ها و کردها از یک ریشه هستیم و اصل و نسب ما یکی است و این مساله مرا خوشحال می‌کند اما از نظر قومیت خیر من کرد نیستم ، من در استان خوزستان در جنوب ایران به دنیا آمدم و سال‌های زیادی با کردهای ایران و عراق زندگی کردم و ممکن است دلیل مطرح شدن این مساله هم همین باشد اما من کرد نیستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این سوال که ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای همیشه در عراق و منطقه نقش داشته است ، ارزیابی شما از نقش کنونی ایران در عراق چگونه است، گفت: به دلیل مرزهای مشترک ایران با عراق و اقلیم کردستان و همچنین روابط فرهنگی سیاسی و تاریخی و همچنین به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان طبیعی است که روابط میان ما محکم و گسترده باشد و این روابط عرصه‌های اجتماعی ، امنیتی و سیاسی را شامل می‌شود. بعد از سال 2003 و سقوط صدام این روابط گسترش زیادی داشت و در رابطه با اقلیم کردستان نیز این مساله صدق می‌کند و خدا را شکر روابط ما با عراق امروز در سطح بسیار بالایی است.

مسجدی در پاسخ به سوالی در رابطه با روابط ایران و عراق در دو سال اخیر و انتصاب وی به عنوان سفیر در بغداد گفت: از زمان انتصاب من به عنوان سفیر در بغداد مساله تهدید داعش به پایان رسید و مناطق تحت سیطره این گروهک بازگردانده شد و مساله داعش به پایان رسید با اینکه من معتقد هستم که هنوز هم عناصر کوچکی از داعش وجود دارد. مساله دوم این است که روابط اقتصادی ما گسترش یافت و صادرات گاز و برق ایران به عراق رشد چشمگیری داشت و خدا را شکر روابط ایران با عراق و اقلیم کردستان روز به روز بهتر می‌شود.

سفیر کشورمان در رابطه با دولت جدید عراق به نخست وزیری عادل عبدالمهدی گفت: دکتر عبدالمهدی از دوستان ما است و از جمله اشخاصی است که با ایران روابط تاریخی دارد و دوستی ما با او به دوره قبل از سقوط صدام بازمی‌گردد ، ما عبدالمهدی را به خوبی می‌شناسیم و روابط ما با دولتش مثبت و سازنده خواهد بود.

وی افزود: من بر این باورم که آقای عبدالمهدی روابطش با ایران و دیگر کشورها را گسترش خواهد داد و ما از طرف خود برای موفقیت دولت جدید عراق اعلام آمادگی کردیم و به دولت عراق گفتیم که ما آماده هرگونه همکاری و کمک هستیم ، ما امیدواریم و تلاش می‌کنیم که دولت جدید عادل عبدالمهدی موفق شود.

ایرج مسجدی در پاسخ به این سوال که این در رابطه با دولت اوست نگاه ایران به شخص او چگونه است گفت: به نظر من آقای عبدالمهدی فردی پخته، دانا و با برنامه است، برنامه های او برای دولتش فراگیر و خوب است و اگر آنها بتوانند این برنامه‌ها را اجرایی کنند دولت موفقی خواهند داشت . بی شک ماموریت دولت عراق به دلیل چالش‌های سیاسی و مشکلات امنیتی و دیگر مشکلات سخت خواهد بود و چون که من سال‌ها در قوه مجریه فعالیت داشتم این مساله را درک می‌کنم . او نیازمند تلاش و برنامه و اتحاد و همکاری با احزاب و مجلس ملی و همراهی شخصیت‌های مختلف است. بنابراین اگر همه آنها دست در دست هم دهند و به دولت کمک کنند و دولت عبدالمهدی تلاش کند، دولت آن‌ها موفق خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با کمک‌های ایران به عادل عبدالمهدی در آینده گفت: کمک‌ها چند جانبه خواهد بود ؛ کمک‌های سیاسی و مهم‌تر از آن همکاری و کمک اقتصادی خواهد بود و همان‌طور که در جنگ با داعش به آنها کمک کردیم و داعش شکست خورد ممکن است همکاری‌های دفاعی و امنیتی نیز تداوم یابد. همچنین روابط فرهنگی و اجتماعی میان دو کشور بسیار گسترده است ، شما خوتان نگاه کنید سالانه بیش از شش و یا هفت میلیون مسافر از ایران به عراق و یا بالعکس منتقل می‌شوند و این مساله در رابطه با اقلیم کردستان نیز صدق می‌کند بنابراین سطح همکاری‌ها و روابط خوب و گسترده است.

مسجدی در پاسخ به این سوال که کمک‌های امنیتی ایران به دولت عبدالمهدی چکونه خواهد بود؟ گفت: از نظر امنیتی  در مرحله جنگ با داعش کمک ما نظامی  و در زمینه سلاح و حمایت لجستیک و آموزش بود و ما در تمامی زمینه‌ها در کنار ارتش و الحشد الشعبی و نیروهای مسلح عراق بودیم و طبیعی است که این کمک‌ها بعد از داعش نیز در زمینه فناوری ، لجستیک ، آموزش و در سطح مستشاری تداوم خواهد یافت. البته این مساله به نیازهای عراق بستگی دارد و بر اساس نیاز و درخواست دولت عراق ما فناوری ، سلاح و چیزهای دیگر خواهیم داد و برای این مساله اعلام آمادگی کردیم.

وی در رابطه با برهم صالح رئیس جمهور جدید عراق گفت: ما بسیار خوشحال هستیم که کردها نقش مهمی در دولت عراق و در سطوح بالا مانند ریاست جمهوری و وزارت دارند . قبل از این که با شما دیدار کنم با فواد حسین ، وزیر دارایی عراق دیدار کردم. ما بسیار خوشحال هستیم که دوستان و برادران کرد ما در دولت مرکزی عراق نقش‌های مهم ایفا می‌کنند.

وی افزود: شناخت من از برهم صالح به زمان جلال طالبانی بازمی‌گردد و به نظر من انتخاب او می‌تواند به عراق کمک کند و مشکلات میان اقلیم و بغداد و همچنین مشکلات میان ایران و عراق را حل کند ، بنابراین نقش‌های برهم صالح، عادل عبدالمهدی و پارلمان عراق می‌تواند مهم و موثر در ساخت این کشور باشد. دکتر صالح عضو اتحادیه میهنی و از دوستان ایران است و در دوره ریاست جمهوری‌اش روابطش با ایران را تقویت خواهد کرد و با اقلیم کردستان در ارتباط خواهد بود و مشکلات داخلی عراق را حل خواهد کرد.

این خبر تکمیل می شود.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايران و عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۷۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 

ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در کشور هنوز جای بحث دارد و زیر نیم درصد است؛ تاکید کرد: سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته بالای ۲ تا ۳ درصد است که نشان از اهمیت سران آن کشور‌ها به فعالیت‌های پژوهشی دارد، اما در ایران اینگونه نیست. 
 
رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: بخشی از واحد پژوهش و فناوری در وزارت علوم و بخش دیگر آن در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که این ۲ واحد باید یکپارچگی و هماهنگی بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا تمام دستگاه‌ها و ذی نفعان را برای فعالیت‌های پژوهشی منسجم کنند. 
 
صالحی عمران تصریح کرد: باید باور کنیم که پژوهش می‌تواند مبنای خوبی برای تصمیم گیری‌های سیاسی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... باشد. 
 
وی ادامه داد: مطمئن هستیم که پیامد‌ها و نتایج بسیار بیشمار زیادی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از پژوهش به دست می‌آید که مبنای توسعه و پژوهش در کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • عراق همچنان «خویشاوند» ایران / روابط تهران- بغداد در ۱۴۰۲
  • چرا مردم ایران برای کار به عراق می‌روند؟ پاسخ تلخ یک مسئول
  • هم فکری و مشارکت مردم خارگ در حوزه عملیات عمومی افزایش می‌یابد
  • روایت المیادین از جزئیات مذاکرات حماس و تل‌آویو
  • اسکای‌ نیوز : استرالیا به‌دنبال منع ورود شهروندان ایران و عراق است
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • ۱۰ روند فناورانه برتر لُجستیکی/ فناوری‌هایی که زنجیره تامین را کارآمد می‌کنند
  • بوشهر میزبان انبوه مسافران نوروزی/مراکزاقامتی و تفریحی توسعه یابد
  • عراق به دنبال افزایش همکاری با ایران و استفاده از تجربه آن در مدیریت آب