Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- روزنامه القدس العربی با اشاره به پیروزی دمکرات ها در انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا، پیش بینی کرد که این امر موجب تغییراتی و لو آهسته درسیاست آمریکا نسبت به سعودی شود، اما مشکل آنجاست که آمریکا به پول های سعودی معتاد شده و نمی تواند از معاملات هنگفت اسلحه حتی به قیمت خون بیگناهان یمنی چشم پوشی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن در گزارشی به قلم 'عبد الحمید صیام' نوشت: انتظار نداریم تغییری جدی در سیاست های خارجی آمریکا رخ دهد مگر در ارتباط با عربستان سعودی آن هم به خاطر قتل خشونت آمیز 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد آل سعود. برخی نامزدها به ویژه دمکرات ها درباره مسؤولیت سعودی در این جنایت، کشتار شهروندان یمنی و حقوق بشر در داخل عربستان حساسیت نشان داده اند.
از این رو پیش بینی می شود مجلس نمایندگان آمریکا قانونی در منع و یا محدودیت فروش سلاح به ریاض تصویب کند و کنگره آمریکا با قرارداد تجهیز این کشور به انرژی هسته ای مخالفت و درباره حمایت از ائتلاف نظامی به سرکردگی ریاض در یمن تجدیدنظر کند.
القدس العربی افزود: هرکس که کنفرانس خبری 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور ایالات متحده در روز بعد از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا و مشاجره او با 'جیم آکوستا' خبرنگار شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' را دیده باشد، متوجه می شود ترامپ چقدر از نتیجه انتخابات خشمگین است. تحلیلگران نیز بر این باورند که نتایج انتخابات حاکی از شکست سیاست نژاد پرستانه ترامپ به ویژه در موضوع مهاجران است. چرا که از این گذر دیدگاه مردم درباره عملکرد ترامپ در دو سال نخست دوره ریاست جمهوری وی سنجیده شد.
همان طور که می دانیم نتایج انتخابات سه شنبه گذشته به نفع حزب دمکرات در مجلس نمایندگان آمریکا تمام شد و در سنا، جمهوری خواهان کرسی های خود را حفظ کردند. اما باید در نظر داشت که برای سنجش نظر مردم انتخابات مجلس نمایندگان قابل اعتماد تر از انتخابات سنا است. چرا که کاندیدای مجلس نمایندگان به عامه مردم نزدیک تر است و تنها برای دو سال انتخاب می شود لذا مردم می توانند رفتار وی را به سرعت بررسی کنند اما نمایندگان سنا برای شش سال انتخاب می شوند لذا نیازی نیست که همواره با مردم در ارتباط باشند. نکته دوم این که نامزد مجلس نمایندگان مستقیما از محدوده انتخاباتی کوچکی که خود در آن زندگی می کند و مردم او را می شناسند انتخاب می شود. اما نماینده سنا برای برای تمام یک ایالت است.
عبدالحمید صیام در ادامه گزارش خود افزود: شب پس از انتخابات مهاجران عرب تبار در شهر پترسون در ایالت نیوجرسی در مرکز اقلیت های فلسطینی گرد هم جمع شدند و درباره موضوعاتی چون انتخابات و سیاست ها نژادپرستانه ترامپ ضد عرب ها، مسلمانان، مهاجران، لاتین تبارها، رنگین پوستان و زنان به بحث و گفت وگو پرداختند. نتایج پی در پی اعلام می شد و از جلو زدن نمایندگان حزب دمکرات خبر می داد. حضار از نتایج به دست آمده به یک سری نتایج دست یافتند که به طور خلاصه از این قرار است:
نخست این که اگر اقلیت عرب و مسلمان بخواهند نامزدها را بر اساس سیاست های خارجی آن ها انتخاب کنند، هیچ کس را انتخاب نخواهند کرد. بنابراین باید نمایندگان را بر اساس موضوعات داخلی ای چون برابری، مهاجرت، بیمه درمانی، مالیات ها و موضوعاتی از این دست انتخاب کنند چرا که در حوزه سیاست خارجی هر دو حزب از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند. حتی پیروزی 'رشیده طلیب' نامزد فلسطینی تبار از ایالت میشیگان به خاطر سیاست های خارجی وی و موضوع فلسطین نبود بلکه تنها به خاطر موضوعات داخلی پیروز شد.
دومین موضوعی که مرکز اقلیت های فلسطینی به آن اشاره داشت، حضور و نقش گسترده اقلیت ها و مهاجران در این انتخابات بود که با مشارکت خود در انتخابات مخالفت خود را به گوش دولت ترامپ رساندند.
از سوی دیگر مشارکت زنان در این دوره از انتخابات چه به عنوان نامزد انتخاباتی و چه به عنوان رأی دهنده بی سابقه بود. 277 زن از هر دو حزب در این انتخابات کاندیدا شدند و تعداد نمایندگان زن پیروز به 122 نفر رسید که این تعداد تقریبا یک چهارم مجلس نمایندگان را در بر می گیرد. همچنین پیروزی 'إلهان عمر' اولین زن محجه و 'رشیدة طیب' اولین زن فلسطینی تبار نیز قابل توجه است.
این مرکز فلسطینی در ادامه یادآور شد؛ پیش تر گروه های عربی و اسلامی حضور کم رنگی در انتخابات آمریکا داشتند اما انتخابات اخیر منجر به راه یافتن نسل جدیدی به مجلس نمایندگان شد و هفت نامزد عرب تبار از هر دو حزب به کنگره آمریکا راه یافتند. اما برخی از نامزدهای جمهوری خواه مانند 'دن دیوید' و 'جاستین عموش' تندرو تر از ترامپ در دفاع از رژیم صهیونیستی هستند. رأی دهندگان عرب و مسلمان بیشتر رأی خود را در صندوق های دمکرات ها می اندازند آن هم نه برای سیاست های خارجی آن ها بلکه برای این که دمکرات ها درباره موضوع مهاجر کمتر سخت می گیرند. اما نباید درباره حضور عرب ها و نقش آن ها مبالغه کرد.
خاورم**3224*1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا ترامپ عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۷۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه

عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علین امروز بیانیه ۱۵۰ نماینده در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا را قرائت کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه، بیانیه 150 نماینده در حمایت از دانشگاهیان حامی مردم مظلوم غزه در آمریکا و اروپا را قرائت کرد.

 متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده مهربان

امروز غزه صحنه تقابل یک ملت مظلوم و مصیبت‌دیده و مقاوم با جماعتی بی‌رحم و غاصب است، در این معرکه همدردی با ستم‌دیدگان و اعتراض به ظالمان کمترین وظیفه انسان‌هاست. سابقه تجاوز و غصب صهیونیست‌ها در فلسطین به 7 دهه می‌رسد. در این مدت همه راه‌های تسلیم و مسالمت با غاصبان توسط برخی از افراد سست‌ عنصر طی شده است، آنچه امروز در قالب رشادت و حماسه و استقامت غزه بروز یافته است، آتشفشان خشم و درد متراکم ملتی است که سوزش بدعهدی و خیانت را در پهلوی خود حس می‌کند.

اعلام همبستگی با فلسطین از طرف دانشگاهیان جهان به ویژه در کشورهای غربی حرکتی برخاسته از فطرت عدالت‌خواه و نوع‌دوست و انسانی است. این حرکت نشان می‌دهد که مظلوم‌نمایی، چهره‌سازی و تحریف حقایق در رسانه‌های جریان اصلی غرب نیز نتوانسته است صحنه خونین غزه را کاملاً بپوشاند. راه‌حل این بحران در بازگشت به عدالت است.

ما نمایندگان دانشگاهی مجلس قانونگذاری ایران ضمن قدردانی از اقدامات ارزشمند دانشگاهیان عزیزمان در حمایت از مظلومان غزه، درود خود را نثار همکاران شجاع و دانشجویان ظلم ستیز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا و سایر نقاط دنیا می‌کنیم و همدردی، همراهی و همدلی خود را با دانشجویان و استادان و آزادیخواهان انسان‌دوست دانشگاه های آمریکا ابراز می‌کنیم و یورش سرکوبگرایانه نیروهای پلیس را به ساحت مرکز علم و دانش و هجوم به تحسن دانشگاهیان در آن کشور محکوم می‌کنیم. خشونت بی‌منطق در مقابل این ندای حق‌طلبانه دردی از ظالمانه دوا نخواهد کرد.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • گزارش تصویری | در دانشگاه های آمریکا چه می گذرد
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • حملات تند به نماینده مجلس و مرکز پژوهش های مجلس در رسانه دولت / چرا قیمت دلار را بین ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان نگه داریم؟
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا