Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:06:34 GMT

کشاورزی مناطق زلزله زده همچنان زیر پر و بال دولت

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۸۴۱۵

کشاورزی مناطق زلزله زده همچنان زیر پر و بال دولت

کرمانشاه - ایرنا - بخش کشاورزی در جریان وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96 کرمانشاه خسارات زیادی دید اما دولت به دلیل اهمیت آن و حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان، با اختصاص 528 میلیارد ریال کمک بلاعوض بخشی از خسارات وارد شده به آن را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ این زمین لرزه در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این زلزله به 9 شهرستان و یک هزار و 932 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
این حادثه بزرگ 545 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد کرد که دولت در قالب کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی این خسارات وارده را جبران کرد و خسارات وارده در حال پرداخت است.

** وارد شدن خسارت به تمام زیربخش های کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه از مجموع خسارات وارده به این حوزه، ۲۵۰ میلیارد تومان مربوط به پروژه های عمرانی، ساختمان های اداری، ایستگاه های پمپاژ، سیستم های آبیاری و سایر بخش ها است، گفت: همچنین۳۰۰ میلیارد تومان خسارت نیز مربوط به جایگاه های نگهداری دام، علوفه، استخرهای پرورش ماهی و سایر می باشد.
به گفته خسرو شهبازی، ۵۷۵ واحد صنعتی و نیمه صنعتی بخش کشاورزی، هشت هزار و 300 واحد سنتی بخش کشاورزی در زلزله خسارت دیدند.
وی در ادامه اظهار داشت که در اثر زلزله همچنین ، ۳۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، یک هزار رأس دام سنگین، ۲۰ هزار قطعه مرغ، سه میلیون و 500 هزار قطعه ماهی و یک هزار کندو زنبورعسل از بین رفت.

** اختصاص 528 میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی دولت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه گفت: بعد از زلزله سال گذشته؛ با هدف جبران بخشی از خسارت کشاورزان و دامداران مناطق زلزله زده 528 میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت به بخش کشاورزی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص یافت.
شهبازی افزود: با وقوع زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان سال 96، بسیاری از جایگاه های دامی تخریب و دام های زیادی تلف شدند که برای کمک به خسارت دیدگان و با تصویب هیات دولت، خسارت آنان پرداخت شد.
وی اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران، مبلغ 21 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت تلفات دام و براساس مصوبه دیگری این هیات مبلغ 31 میلیارد و 800 میلیون تومان برای بازسازی اماکن دامی و مزارع پرورش ماهی و تلفات ماهی اختصاص یافت.
او با اشاره به اینکه با تلاش شبانه روزی خسارت 11 هزار و 689 جایگاه دامی پرداخت شده اضافه کرد: مبلغ 21 میلیارد و 664 میلیون تومان در حوزه خسارت جایگاه های دام پرداخت شده است.
وی با اشاره به پرداخت خسارت تلفات دام گفت: در جریان زلزله کرمانشاه 16 هزار و 305 راس دام سبک و 687 راس تلفات دام سنگین تلف شدند که در این راستا، مبلغ 9 میلیارد و 783 میلیون تومان برای جبران خسارت دام های سبک و برای تعداد 687 راس تلفات دام سنگین نیز مبلغ 2 میلیارد و 61 میلیون تومان پرداخت شد.
شهبازی با بیان اینکه در جریان زلزله کرمانشاه، 168مزرعه استخر پرورش ماهی خسارت دیده و ماهیان زیادی تلف شدند، گفت: مبلغ سه میلیارد و 338 میلیون تومان نیز در این قسمت تخصیص و به خسارت دیدگان پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه با پیگیری های انجام شده، خسارت های زلزله به بخش کشاورزی استان به صورت دقیق برآورد و پرداخت شد، افزود: روند پرداخت خسارات نیز به این صورت بوده که پس از بازدید کارشناسان از واحد تولیدی خسارت دیده و برآورد خسارات وارده، نسبت به تکمیل فرم خسارت اقدام و پس از تایید رئیس مرکز خدمات کشاورزی دهستان، بخشدار یا دهیار، مدیر جهاد شهرستان، فرماندار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی، نسبت به تکمیل پرونده و پرداخت تسهیلات نیز اقدام شده است.
شهبازی اضافه کرد: مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از زمان وقوع زلزله، با بسیج تمام امکانات انسانی و ماشین آلات به منظور کمک به آسیب دیدگان؛ اقدام های مفیدی را در زمینه برآورد خسارت های زلزله در بخش کشاورزی، امهال تسهیلات دریافتی خسارت دیدگان، پرداخت خسارت به دامداران، کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش همچنین پرداخت خسارت بابت تلف شدن دام های سبک و سنگین، آبزیان و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت انجام و تا کنون نسبت به تشکیل حدود 24 هزار فقره پرونده اقدام کرده است.

** دفن بهداشتی دام ها و آبزیان در بیش از 369 روستای زلزله زده
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: با وقوع زلزله شاهد تخریب بسیاری از جایگاه های نگهداری دام و استخرهای پرورش ماهی و تلفات دام ها و آبزیان بودیم و به منظور جلوگیری از شیوع بیماری ها، دفن بهداشتی دام ها و آبزیان تلف شده بسیار اهمیت داشت که در این راستا دفن بهداشتی دام ها و آبزیان در بیش از 369 روستای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه انجام شد.
شهبازی تصریح کرد: علاوه بر بسیج تمام امکانات و ماشین آلات اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، اکیپ هایی هم از استان های همجوار به منظور کمک به شهرستان های زلزله زده اعزام شدند و در مجموع 65 تیم عملیاتی در مناطق زلزله زده نسبت به چاله کنی و ضدعفونی ( دفن بهداشتی ) دام ها و آبزیان تلف شده اقدام کردند.
وی اضافه کرد: با تلاش شبانه روزی تمام اکیپ های فعال در منطقه 10 هزار و 529 راس دام سبک، 422 راس دام سنگین ، پنج هزار و 300 قطعه طیور و 700 هزار قطعه آبزیان در سطح 369 روستای مناطق زلزله زده به صورت بهداشتی دفن شدند.
افزود: دفن بهداشتی دام ها هم از لحاظ جلوگیری از انتقال بیماری ها و هم از نظر زیست محیطی بسیار با اهمیت است.

** اختصاص 500 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مناطق زلزله زده
معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون 500 میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح های اشتغال روستایی به مناطق زلزله زده تخصیص یافته است.
علی چاله چاله افزود: اختصاص تسهیلات اشتغالزا به مردم در مناطق زلزله زده استان یکی از راه های کمک دهی، بازتوانی افراد و ایجاد اشتغال برای آنها می باشد که بعد از زلزله به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه هیات وزیران 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغالزایی روستایی و عشایری در مناطق زلزله زده مصوب شده است، گفت: تاکنون 500 میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: تسهیلات صندوق توسعه ملی موضوع قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی وعشایری برای کمک به خسارت دیدگان ناشی از زلزله بخش کشاورزی استان کرمانشاه می باشد.
چاله چاله با بیان اینکه تعداد 22 هزار و 370 فقره پرونده تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از محل اعتبارات زلزله تشکیل و تکمیل شده است، تصریح کرد: مبلغ این تعداد پرونده بیش از سه هزار و 636 میلیارد ریال بوده که بعد از تکمیل به مدیریت بحران استانداری و بانک های عامل ارسال شده است.

** پرداخت 161 میلیارد ریال تسهیلات
معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون یک هزار و 205 فقره از تسهیلات فوق الذکر به زلزله زدگان پرداخت شده است، گفت: مبلغ این تعداد پرونده بیش از 161 میلیارد ریال می باشد که به خسارت دیدگان پرداخت شده است.
چاله چاله افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان به طور جدی پیگیر پرونده های تسهیلاتی اشتغالزا بوده و تا حصول نتیجه آن را دنبال می کند.

** درخواست امهال وام برای زلزله زدگان
معاون برنامه‌ ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه این گفت و گو گفت: در مناطق زلزله زده حدود چهار هزار و 55 میلیارد ریال تسهیلات مربوط به خسارت دیدگان زلزله وجود دارد که برای امهال وام به مدیریت بحران استانداری معرفی شده اند.
چاله چاله افزود: به دنبال زلزله 21 آبان ماه و خسارات های فراوان ایجاد شده، مردم این مناطق توان پرداخت تسهیلات دریافتی را نداشتند؛ به همین دلیل دولت تدبیر و امید برای کمک به مردم مناطق زلزله زده، مصوبه قانونی امهال وام ها در این مناطق را دردستور کار قرار داد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 10هزار و 624 فقره پرونده برای امهال تسهیلات دریافتی بخش کشاورزی برای خسارت دیدگان زلزله تشکیل شده و در دست پیگیری قرار دارد، گفت: پرونده ها بعد از تکمیل شدن، به منظور طرح در کمیته و ابلاغ به بانک ها، به مدیریت بحران استانداری ارسال شده است.
او با بیان اینکه 10 شهرستان استان کرمانشاه که در زلزله اخیر بیشترین خسارت ها را دیده اند تسهیلات آنها امهال خواهد شد، تصریح کرد: این شهرستان ها شامل شهرستان سرپل ذهاب با 961 فقره پرونده به مبلغ 46 میلیارد و 531 میلیون تومان، شهرستان ثلاث باباجانی با 2 هزار و 58 فقره به مبلغ 21 میلیارد و 267 میلیون تومان، دالاهو با 2 هزار و 730 فقره پرونده به مبلغ 41 میلیارد و 794 میلیون تومان و جوانرود با یک هزار و 162 فقره به مبلغ 25 میلیارد و 18 میلیون تومان از عمده شهرستان هایی هستند که پرونده وام کشاورزی آنها برای امهال معرفی شده است.
او دیگر شهرستان هایی که برای امهال تسهیلات دریافتی معرفی شده اند را شامل شهرستان های قصرشیرین، روانسر، اسلام آبادغرب، گیلانغرب، پاوه و شهرستان کرمانشاه ( کوزران و ماهیدشت) اعلام کرد.
وی در خصوص شرایط امهال وام خسارت دیدگان مناطق زلزله زده بخش کشاورزی گفت: وام گیرنده می بایست قبل از وقوع زلزله وام را دریافت کرده باشد همچنین به تصویب کارگروه شهرستانی موضوع بند خ ماده 33 رسیده باشد، در این صورت وام آنها امهال خواهد شد.
چاله چاله اضافه کرد: امهال تسهیلات وام زلزله زدگان به مدت 2 سال بوده که با هدف بازتوانی مردم در مناطق زلزله زده اقساطی از آنها دریافت نمی گردد.
وی در پایان به تشریح پروسه امهال تسهیلات خسارت دیدگان زلزله پرداخت و گفت: پروسه امهال تسهیلات به این صورت بوده که پس از بررسی و بازدید واحد تولیدی خسارت دیده توسط کارشناسان منتخب شهرستان، فرم خسارت تهیه شده که پس از تائید رئیس مرکز خدمات کشاورزی دهستان، بخشدار یا دهیار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، فرماندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و نهایتا مدیرکل مدیریت بحران، مجریان طرح جهت امهال وام تسهیلات به بانک عامل معرفی گردیده اند.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.
گزارش از فرزاد نویدی
3033/8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد زلزله96 بخش كشاورزي كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۸۴۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با وجود بارش های اخیر؛ البرز همچنان عطش دارد

میهن: بارش های اخیر در اذهان عموم مردم چنین تداعی می کند که احتمالا بخشی از خشکسالی های حادث شده ترمیم شده است.

این در حالی است که بررسی شرایط اقلیمی کشور بیانگر یک توالی دوره ای ۳۰ ساله ترسالی و ۳۰ ساله خشکسالی یا کم بارشی است که استان البرز یا ایران کوچک با گستره پنج هزار و 800کیلومتر مربعی اش از این قاعده مستثنی نیست .

استان البرز اکنون تحت تاثیر تغییر اقلیم میزان بارندگی سالانه آن روند افولی را طی می کند به طوریکه در سال زراعی گذشته به نسبت سایر مناطق کشور از نزولات جوی بهره کافی نگرفته است.

طبق گزارش های رسمی دستگاه های تامین آب استان البرز، میزان دسترسی به سفره های آب زیرزمینی این استان از حدود ۲۰ تا ۴۰ متر در دهه  در حال حاضر به بین ۷۰ تا ۳۰۰ متر رسیده است.

کاهش این منابع آبی افزون بر تنش آبی، پدیده های مخرب زیست محیطی دیگری مانند فرونشست زمین، گسترش مناطق بیابانی و خشکیدگی تالاب صالحیه و در مجموع نابودی منابع آبی البرز را در پی داشته که این روند به دغدغه بزرگی برای متولیان و دست اندرکاران امور آب استان تبدیل شده است.

برداشت بی رویه آب

بررسی هریک از عوامل تشدید کننده بحران آب در البرز بیانگر انجام فعالیت های بی ضابطه و غیر اصولی در برداشت از منابع آبی و استفاده از این منابع است، اقداماتی که دود ناشی از آنها به چشم همگان خواهد رفت بدون آنکه کسی خود را در این میان مقصر جلوه دهد.

با نزدیک شدن به تابستان گرم ۱۴۰۳ و کاهش بارش برف و نبود اندوخته ناکافی برای سدها و سفره های زیر زمینی برای این استان  و تراز آبی امسال نسبت به بلندمدت منفی است.

در این سال ها دستگاهه ای اجرایی البرز پروژه های متعددی برای تامین و ذخیره سازی آب در دست اجرا قرار داده که از طرح جامع آبرسانی گرفته تا تغذیه مصنوعی دشت ها با سرعت در حال ساخت و اجرا است.

آخرین بررسی ها نشان می دهد که میزان ذخیره آبی۲ سد کرج و طالقان آنقدر کافی نیست که برای تابستان ۱۴۰۳ به آنها امیدوار بود مگر اینکه در ۲ ماه آینده نزول بیشتر رحمت الهی شامل حال این خطه و سایر مناطق کشور شود.

صرفه جویی تنها راه برون رفت از بحران

برای برون رفت از این بحران چه کاری می توان انجام داد؟ در همین رابطه داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز ضمن اشاره به لزوم همکاری مصرف کنندگان در خروج از این بحران گفت: از آن جایی که بارش برف در ارتفاعات کافی نبوده و همین امر سبب شد تا میزان ذخیره این منابع آبی مناسب نباشد بر همین اساس از مردم و دستگاه های اجرایی می خواهیم تا تنش آبی را در سال جاری جدی بگیرند و به فراخور این وضعیت همکاری کنند.

 وی ادامه داد: طبق آخرین بررسی ها اکنون ۲۹ درصد ظرفیت سد کرج از آب پر است؛ در حالی پارسال در این برهه زمانی ۳۳ درصد بود.

وی افزود: ضمن اینکه اکنون نیز ۴۲ درصد ظرفیت سد طالقان آب فرا گرفته که البته نسبت به مدت مشابه سال قبل بهتر است اما با توجه به بالا بودن برداشت آب  برای حوزه جغرافیایی محدوده این سد کافی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز اظهار کرد: در این شرایط آبی باید طرح کشت تکلیفی در استان البرز اجرا شود ضمن آنکه استفاده از آب بازچرخانی شده باید جایگزین آبیاری مزارع و صنایع استان شود.

وی گفت : تاکنون منابع مناسب برای تامین آب کشاورزی از محل تصفیه خانه های البرز تامین شده که در این زمینه نیازمند همکاری دستگاههای متولی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای البرز بیان کرد: طرح تغذیه مصنوعی دشت های استان البرز با جدیت در حال اجرا است و تاکنون ۲ طرح آن با ظرفیت ۱۰۲ میلیون مترمکعب برای مهار سیلابها در دشت های فردیس و هشتگرد به بهره برداری رسیده است.و البته ۲ طرح دیگر در دشت های ساوجبلاغ و کرج در دست ساخت قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر پروژه های متعددی از جمله تکمیل و ساخت چهار تصفیه خانه آب در استان اجرا شده است، گفت : تمام تلاش ما این است که در مناطق دارای تنش آبی مشکل را برطرف کنیم.

الزام به کاهش مصرف

از آن جایی که در حال حاضر سرانه مصرف آب در البرز بالای ۲۵۰ لیتر در شبانه روز است که طبق گفته دست اندرکاران این حوزه باید این میزان مصرف را به حدود ۱۵۰ لیتر کاهش پیدا کند فرهنگسازی می تواند در بحث مصرف آب تا حد زیادی موثر باشد

هر چند دستگاههای متولی با سرعت در حال تامین آب مناطق مختلف استان هستند اما طبیعتا صرفه جویی مهمترین اقدام برای عبور از تنش آبی است .

منبع: قدس آنلاین تکتم بهاردوست

دیگر خبرها

  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • کشاورزان خسارت دیده استان بوشهر برای امهال تسهیلات مراجعه کنند
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات
  • حمایت‌های بیشتر معاونت توسعه روستایی مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری از حوزه روستایی
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • بارش‌های سیل‌آسا در ۸ استان کشور همچنان ادامه دارد
  • لایحه دو فوریتی اصلاحیه بودجه شهرداری کرمانشاه همچنان معطل مانده است
  • با وجود بارش های اخیر؛ البرز همچنان عطش دارد
  • تداوم بارش باران در کرمانشاه تا فردا