Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کرمانشاه - ايرنا - بخش کشاورزي در جريان وقوع زلزله 7.3 ريشتري 21 آبان سال 96 کرمانشاه خسارات زيادي ديد اما دولت به دليل اهميت آن و حمايت از کشاورزان و توليدکنندگان، با اختصاص 528 ميليارد ريال کمک بلاعوض بخشي از خسارات وارد شده به آن را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا؛ اين زمين لرزه در 11 کيلومتري بخش ازگله و 32 کيلومتري شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين زلزله به 9 شهرستان و يک هزار و 932 روستاي استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزيابي بنياد مسکن انقلاب اسلامي بيش از 100 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي آسيب کلي و جزئي ديده اند.
اين حادثه بزرگ 545 ميليارد تومان به بخش کشاورزي خسارت وارد کرد که دولت در قالب کمک هاي بلاعوض و تسهيلات بانکي اين خسارات وارده را جبران کرد و خسارات وارده در حال پرداخت است.
** وارد شدن خسارت به تمام زيربخش هاي کشاورزي
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه از مجموع خسارات وارده به اين حوزه، 250 ميليارد تومان مربوط به پروژه هاي عمراني، ساختمان هاي اداري، ايستگاه هاي پمپاژ، سيستم هاي آبياري و ساير بخش ها است، گفت: همچنين300 ميليارد تومان خسارت نيز مربوط به جايگاه هاي نگهداري دام، علوفه، استخرهاي پرورش ماهي و ساير مي باشد.
به گفته خسرو شهبازي، 575 واحد صنعتي و نيمه صنعتي بخش کشاورزي، هشت هزار و 300 واحد سنتي بخش کشاورزي در زلزله خسارت ديدند.
وي در ادامه اظهار داشت که در اثر زلزله همچنين ، 30 هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز)، يک هزار رأس دام سنگين، 20 هزار قطعه مرغ، سه ميليون و 500 هزار قطعه ماهي و يک هزار کندو زنبورعسل از بين رفت.
** اختصاص 528 ميليارد ريال کمک بلاعوض از سوي دولت
رئيس سازمان جهاد کشاورزي کرمانشاه در ادامه گفت: بعد از زلزله سال گذشته؛ با هدف جبران بخشي از خسارت کشاورزان و دامداران مناطق زلزله زده 528 ميليارد ريال کمک بلاعوض دولت به بخش کشاورزي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اختصاص يافت.
شهبازي افزود: با وقوع زلزله 7.3 ريشتري 21 آبان سال 96، بسياري از جايگاه هاي دامي تخريب و دام هاي زيادي تلف شدند که براي کمک به خسارت ديدگان و با تصويب هيات دولت، خسارت آنان پرداخت شد.
وي اظهار داشت: براساس مصوبه هيات وزيران، مبلغ 21 ميليارد تومان براي پرداخت خسارت تلفات دام و براساس مصوبه ديگري اين هيات مبلغ 31 ميليارد و 800 ميليون تومان براي بازسازي اماکن دامي و مزارع پرورش ماهي و تلفات ماهي اختصاص يافت.
او با اشاره به اينکه با تلاش شبانه روزي خسارت 11 هزار و 689 جايگاه دامي پرداخت شده اضافه کرد: مبلغ 21 ميليارد و 664 ميليون تومان در حوزه خسارت جايگاه هاي دام پرداخت شده است.
وي با اشاره به پرداخت خسارت تلفات دام گفت: در جريان زلزله کرمانشاه 16 هزار و 305 راس دام سبک و 687 راس تلفات دام سنگين تلف شدند که در اين راستا، مبلغ 9 ميليارد و 783 ميليون تومان براي جبران خسارت دام هاي سبک و براي تعداد 687 راس تلفات دام سنگين نيز مبلغ 2 ميليارد و 61 ميليون تومان پرداخت شد.
شهبازي با بيان اينکه در جريان زلزله کرمانشاه، 168مزرعه استخر پرورش ماهي خسارت ديده و ماهيان زيادي تلف شدند، گفت: مبلغ سه ميليارد و 338 ميليون تومان نيز در اين قسمت تخصيص و به خسارت ديدگان پرداخت شد.
وي با اشاره به اينکه با پيگيري هاي انجام شده، خسارت هاي زلزله به بخش کشاورزي استان به صورت دقيق برآورد و پرداخت شد، افزود: روند پرداخت خسارات نيز به اين صورت بوده که پس از بازديد کارشناسان از واحد توليدي خسارت ديده و برآورد خسارات وارده، نسبت به تکميل فرم خسارت اقدام و پس از تاييد رئيس مرکز خدمات کشاورزي دهستان، بخشدار يا دهيار، مدير جهاد شهرستان، فرماندار و رئيس سازمان جهاد کشاورزي، نسبت به تکميل پرونده و پرداخت تسهيلات نيز اقدام شده است.
شهبازي اضافه کرد: مجموعه سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه از زمان وقوع زلزله، با بسيج تمام امکانات انساني و ماشين آلات به منظور کمک به آسيب ديدگان؛ اقدام هاي مفيدي را در زمينه برآورد خسارت هاي زلزله در بخش کشاورزي، امهال تسهيلات دريافتي خسارت ديدگان، پرداخت خسارت به دامداران، کشاورزان و توليدکنندگان اين بخش همچنين پرداخت خسارت بابت تلف شدن دام هاي سبک و سنگين، آبزيان و پرداخت تسهيلات ارزان قيمت انجام و تا کنون نسبت به تشکيل حدود 24 هزار فقره پرونده اقدام کرده است.
** دفن بهداشتي دام ها و آبزيان در بيش از 369 روستاي زلزله زده
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: با وقوع زلزله شاهد تخريب بسياري از جايگاه هاي نگهداري دام و استخرهاي پرورش ماهي و تلفات دام ها و آبزيان بوديم و به منظور جلوگيري از شيوع بيماري ها، دفن بهداشتي دام ها و آبزيان تلف شده بسيار اهميت داشت که در اين راستا دفن بهداشتي دام ها و آبزيان در بيش از 369 روستاي مناطق زلزله زده استان کرمانشاه انجام شد.
شهبازي تصريح کرد: علاوه بر بسيج تمام امکانات و ماشين آلات اداره کل دامپزشکي استان کرمانشاه، اکيپ هايي هم از استان هاي همجوار به منظور کمک به شهرستان هاي زلزله زده اعزام شدند و در مجموع 65 تيم عملياتي در مناطق زلزله زده نسبت به چاله کني و ضدعفوني ( دفن بهداشتي ) دام ها و آبزيان تلف شده اقدام کردند.
وي اضافه کرد: با تلاش شبانه روزي تمام اکيپ هاي فعال در منطقه 10 هزار و 529 راس دام سبک، 422 راس دام سنگين ، پنج هزار و 300 قطعه طيور و 700 هزار قطعه آبزيان در سطح 369 روستاي مناطق زلزله زده به صورت بهداشتي دفن شدند.
افزود: دفن بهداشتي دام ها هم از لحاظ جلوگيري از انتقال بيماري ها و هم از نظر زيست محيطي بسيار با اهميت است.
** اختصاص 500 ميليارد ريال تسهيلات اشتغال به مناطق زلزله زده
معاون برنامه‌ ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: تاکنون 500 ميليارد ريال تسهيلات در قالب طرح هاي اشتغال روستايي به مناطق زلزله زده تخصيص يافته است.
علي چاله چاله افزود: اختصاص تسهيلات اشتغالزا به مردم در مناطق زلزله زده استان يکي از راه هاي کمک دهي، بازتواني افراد و ايجاد اشتغال براي آنها مي باشد که بعد از زلزله به صورت جدي در دستور کار قرار گرفت.
وي با اشاره به اينکه براساس مصوبه هيات وزيران 2 هزار ميليارد ريال تسهيلات براي اشتغالزايي روستايي و عشايري در مناطق زلزله زده مصوب شده است، گفت: تاکنون 500 ميليارد ريال تسهيلات از محل منابع صندوق توسعه ملي اختصاص يافته است.
وي تصريح کرد: تسهيلات صندوق توسعه ملي موضوع قانون حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال در مناطق روستايي وعشايري براي کمک به خسارت ديدگان ناشي از زلزله بخش کشاورزي استان کرمانشاه مي باشد.
چاله چاله با بيان اينکه تعداد 22 هزار و 370 فقره پرونده تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري از محل اعتبارات زلزله تشکيل و تکميل شده است، تصريح کرد: مبلغ اين تعداد پرونده بيش از سه هزار و 636 ميليارد ريال بوده که بعد از تکميل به مديريت بحران استانداري و بانک هاي عامل ارسال شده است.
** پرداخت 161 ميليارد ريال تسهيلات
معاون برنامه ‌ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اينکه تاکنون يک هزار و 205 فقره از تسهيلات فوق الذکر به زلزله زدگان پرداخت شده است، گفت: مبلغ اين تعداد پرونده بيش از 161 ميليارد ريال مي باشد که به خسارت ديدگان پرداخت شده است.
چاله چاله افزود: سازمان جهاد کشاورزي استان به طور جدي پيگير پرونده هاي تسهيلاتي اشتغالزا بوده و تا حصول نتيجه آن را دنبال مي کند.
** درخواست امهال وام براي زلزله زدگان
معاون برنامه‌ ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه در ادامه اين گفت و گو گفت: در مناطق زلزله زده حدود چهار هزار و 55 ميليارد ريال تسهيلات مربوط به خسارت ديدگان زلزله وجود دارد که براي امهال وام به مديريت بحران استانداري معرفي شده اند.
چاله چاله افزود: به دنبال زلزله 21 آبان ماه و خسارات هاي فراوان ايجاد شده، مردم اين مناطق توان پرداخت تسهيلات دريافتي را نداشتند؛ به همين دليل دولت تدبير و اميد براي کمک به مردم مناطق زلزله زده، مصوبه قانوني امهال وام ها در اين مناطق را دردستور کار قرار داد.
وي با اشاره به اينکه تاکنون 10هزار و 624 فقره پرونده براي امهال تسهيلات دريافتي بخش کشاورزي براي خسارت ديدگان زلزله تشکيل شده و در دست پيگيري قرار دارد، گفت: پرونده ها بعد از تکميل شدن، به منظور طرح در کميته و ابلاغ به بانک ها، به مديريت بحران استانداري ارسال شده است.
او با بيان اينکه 10 شهرستان استان کرمانشاه که در زلزله اخير بيشترين خسارت ها را ديده اند تسهيلات آنها امهال خواهد شد، تصريح کرد: اين شهرستان ها شامل شهرستان سرپل ذهاب با 961 فقره پرونده به مبلغ 46 ميليارد و 531 ميليون تومان، شهرستان ثلاث باباجاني با 2 هزار و 58 فقره به مبلغ 21 ميليارد و 267 ميليون تومان، دالاهو با 2 هزار و 730 فقره پرونده به مبلغ 41 ميليارد و 794 ميليون تومان و جوانرود با يک هزار و 162 فقره به مبلغ 25 ميليارد و 18 ميليون تومان از عمده شهرستان هايي هستند که پرونده وام کشاورزي آنها براي امهال معرفي شده است.
او ديگر شهرستان هايي که براي امهال تسهيلات دريافتي معرفي شده اند را شامل شهرستان هاي قصرشيرين، روانسر، اسلام آبادغرب، گيلانغرب، پاوه و شهرستان کرمانشاه ( کوزران و ماهيدشت) اعلام کرد.
وي در خصوص شرايط امهال وام خسارت ديدگان مناطق زلزله زده بخش کشاورزي گفت: وام گيرنده مي بايست قبل از وقوع زلزله وام را دريافت کرده باشد همچنين به تصويب کارگروه شهرستاني موضوع بند خ ماده 33 رسيده باشد، در اين صورت وام آنها امهال خواهد شد.
چاله چاله اضافه کرد: امهال تسهيلات وام زلزله زدگان به مدت 2 سال بوده که با هدف بازتواني مردم در مناطق زلزله زده اقساطي از آنها دريافت نمي گردد.
وي در پايان به تشريح پروسه امهال تسهيلات خسارت ديدگان زلزله پرداخت و گفت: پروسه امهال تسهيلات به اين صورت بوده که پس از بررسي و بازديد واحد توليدي خسارت ديده توسط کارشناسان منتخب شهرستان، فرم خسارت تهيه شده که پس از تائيد رئيس مرکز خدمات کشاورزي دهستان، بخشدار يا دهيار، مدير جهاد کشاورزي شهرستان، فرماندار، رئيس سازمان جهاد کشاورزي و نهايتا مديرکل مديريت بحران، مجريان طرح جهت امهال وام تسهيلات به بانک عامل معرفي گرديده اند.
استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمين کشاورزي دارد و سالانه بيش از چهار ميليون و 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزي در اين استان توليد مي شود.
گزارش از فرزاد نويدي
3033/8066
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل

فرماندار آران و بیدگل از پرداخت بیشش از یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید در سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آران و بیدگل، علی اکبر رضایی ظهر امروز در کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان آران و بیدگل، ضمن اشاره به شعارهای اعلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: اگر ما با توجه به سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی یک سری اهداف را تامین کنیم، باید آمادگی برای خودکفایی در زمینه قوت مردم را داشته باشیم.

وی افزود: حوزه جهاد کشاورزی با قوت مردم ارتباط مستقیم دارد و با توجه به شعار سال باید هدف‌گذاری مشخص شود و با توجه به تشکیل قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم از جهاد کشاورزی در رابطه با وضعیت موجود اطلاعات خواسته شده است تا بر این اساس بتوان هدف‌گذاری کرد.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل با بیان اینکه سال گذشته بالای یک هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی در این شهرستان پرداخت داشتیم، ابراز داشت: لازم است امور آموزش به صورت ویژه به آن پرداخته شود و در بحث مجوزهای اتاق اصناف نیز باید احتیاط لازم صورت پذیرد.

وی گفت: در بحث واگذاری امور نیز اگر بخواهیم حرکتی انجام شود باید کار را به مردم واگذار کرد و قوانین دست و پاگیر و بروکراسی اداری مانع می‌شود که اهداف مد نظر مقام معظم رهبری محقق شود و از این رو فارغ‌التحصیل رشته‌های جهاد کشاورزی فاقد کار مقرر شده است تا شناسایی و با ایجاد شرکت تعاونی برای آنان اشتغال‌زایی ایجاد شود.

رضایی ضمن اشاره به ناهماهنگی بین امور آب و جهاد کشاورزی تصریح کرد: بحث دامداری‌های سنتی و صنعتی کاشان باید تعیین تکلیف شود و برای دریافت خدمات یک سری مشکلاتی وجود دارد که باید تمهیدات ویژه در این زمینه پیش‌بینی شود.

وی ضمن اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی تاکید کرد: یک سری مسائل وجود دارد که برای مصادیق تغییر کاربری باید مد نظر قرار بگیرد و از این رو یک سری بازنگری در این زمینه لازم است تا مردم در این زمینه با مشکل روبه‌رو نشوند.

انتهای پیام/803/

دیگر خبرها

  • آمادگی ایستگاه‌های پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی در خوزستان
  • هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ ۱۶ استان درگیر بارش
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست
  • سیل به کشاورزی بشرویه ۱۸۵ میلیارد خسارت زد
  • اعلام هشدار هواشناسی سطح زرد
  • اهدای تسهیلات نوسازی به واحدهای فرسوده روستایی کرمانشاه
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان
  • سامانه بارشی جان دوباره می‌گیرد / در کدام استان‌های کشور بارندگی خواهیم داشت؟