Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بختیاری در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه بارندگی‌های آغازین سال آبی امسال نشان می‌دهد که پاییز نسبتاً خوبی را در پیش خواهیم داشت، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم که بتوان بخشی از کمبود آب در سال ۹۶ را جبران کنیم؛ این در حالی است که تا ساعت ۶:۳۰ صبح امروز در استان تهران، شامل ۴۶ میلیمتر بارندگی بوده‌ایم که نسبت به سال گذشته که رقم ۱۱ میلیمتری را به خود اختصاص داده است، ۳۰۰ درصد افزایش داشته و در درازمدت شاهد افزایش ۵۰ درصدی بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: هشت سد وظیفه تأمین آب تهران را بر عهده دارند که در حال حاضر، حجم مخازن آنها ۵۵۴ میلیون مترمکعب است که در سال قبل، این میزان ۷۰۳ میلیون مترمکعب بوده است؛ به این ترتیب امسال همچنان حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری داریم که علت این کسری، کمبود بارندگی به ویژه کمبود بارش برف است.

این مقام مسئول، میزان مصرف آب شُرب استان تهران را تا تاریخ ۲۰ آبان سال جاری ۶۹۸ میلیون مترمکعب اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم در سال گذشته برای این استان ۶۸۳ میلیون مترمکعب بوده است که از حجم کلی، ۱۵ میلیون مترمکعب آن رشد داشته که با توجه به رشد جمعیت در شهر تهران، می‌توان گفت در مصرف آب شرب رشد چندانی نداشته‌ایم.

بختیاری، پیک مصرف آب استان تهران را برای ۲۰ تیرماه سال جاری ۳.۵ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد و افزود: امسال میزان مصرف رکورد زد؛ چرا که گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کردیم و همچنین به دلیل قطعی‌های برق، مصرف آب به دلیل گرمای هوا افزایش می‌یافت؛ این در حالی است که میزان مصرف آب شرب سالانه شهر تهران، یک میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب و میزان مصرف آب شرب استان تهران به طور سالانه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمکعب است. به این ترتیب ۲۰ درصد از مصرف آب شرب کل کشور به استان تهران تعلق دارد.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آب مورد نیاز استان تهران، از منابع آبی سطحی و ۳۰ درصد آن با استفاده از منابع تأمین آب زیرزمینی تأمین می‌شود، اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و قطعی برق، امسال تابستان سختی را تجربه کردیم که خوشبختانه قطعی و کاهش فشار آب در کل تهران نداشتیم؛ گرچه وضعیت موجود را به صورت «سر به سر» مدیریت کردیم؛ البته در غرب استان تهران شاهد قطعی آب‌های موقت بودیم که علت آن، قطعی برق بود چرا که عمده آب مورد نیاز این ناحیه از چاه تأمین شده و امکان تخصیص ژنراتور برای همه چاه‌ها در شرایط قطع برق وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده ۷ تا ۸ درصد افزایش مصرف داشته باشیم؛ این در حالی است که ۷۰ درصد شبکه فاضلاب شهر تهران تکمیل شده و اولویت ما راه‌اندازی شبکه فاضلاب تهران است اما به طور عمومی، روند راه‌اندازی شبکه فاضلاب استان تهران با وجود پیشرفت مطلوب، از میانگین کشوری عقب است.

بختیاری با اعلام اینکه در دهه فجر امسال با وجود تنگناهای مالی، ۱۰ تصفیه‌خانه را به ارزش ۲۰۰۰ میلیارد تومان کلنگ‌زنی می‌کنیم، تصریح کرد: فاضلاب منطقه پردیس تهران با مشکلات مختلفی روبرو شد که علت آن، این بود که در وهله نخست، وزارت راه متولی راه‌اندازی آن بود؛ اما پس از مدتی انجام این امر به عهده آبفای استان تهران گذاشته شد و این تغییر و تحولات موجب شد تا تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس با تأخیر در راه‌اندازی مواجه شود که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده تکمیل شود.

وی درباره میزان هدررفت آب توضیح داد: به طور کلی، «هدررفت آب» به آب به حساب نیامده‌ای گفته می‌شود که بابت آن هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و میزان آبی که برای آن هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، در استان تهران ۲۳ درصد است که از این میزان، ۱۱ درصد آن مربوط به هدررفت ظاهری می‌شود که شامل مشکلات انشعابات است و ۱۰ درصد آن، هدررفت واقعی شبکه است که باید سالانه یک درصد از آن را کم کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: کاهش هر یک درصد هدررفت آب، ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد.

ادامه دارد...

کد خبر 4456316 عرفانه تاجیکی

منبع: مهر

کلیدواژه: آب شرب تصفیه خانه محمدرضا بختیاری تحریم اقتصادی ایران قیمت نفت صادرات نفت بانک مرکزی ایران ایالات متحده آمریکا گمرک ایران نفت خام تولید نفت دلار وزارت صنعت معدن و تجارت فروش نفت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی صادرات غیرنفتی بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۸۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه

علی مرادی معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت : میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه پس از بارش‌های اخیر ۶۶.۵۴ درصد بوده که این آمار در حال افزایش است و ۳۳.۴۴ درصد ظرفیت سد‌های استان خالی است، که میزان ذخیره‌سازی معمولی سد‌ها یک میلیارد و ۳۴۶ میلیون مترمکعب است، اما در حال حاضر به ۴۵۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که سد‌های استان کاملاً پر شوند.

معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه عنوان کرد: ورودی رودخانه‌ها به سد‌های استان یک میلیارد و ۴۳۳ میلیون مترمکعب است؛ که بیشترین آمار ورودی مربوط به سد داریان بوده و سد داریان به دلیل وجود نیروگاه، آب را تخلیه می‌کند، اما در حال حاضر میزان پرشدگی سد داریان ۹۰.۵۸ درصد است که این نشان از حجم تکمیل سد داریان به میزان ۳۳۸ میلیون مترمکعب است که مابقی آن از اول مهرماه سال گذشته به دلیل کار نیروگاه از سد خارج شده است.

مرادی با اشاره به میزان ورودی آب سد‌ها اذعان کرد: در این سال آبی کم‌ترین ورودی آب مربوط به سد گیلانغرب با حدود ۱ میلیون مترمکعب بوده و بیشترین ورودی مربوط به دو سد شرف‌شاه با ۶۱.۳۶ میلیون مترمکعب و سد گاوشان با ۶۰.۴۳ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در رابطه با میزان تغییر آمار نسبت به سال گذشته بیان کرد: در حال حاضر آمار قیاس دقیق نداریم، اما وضعیتی که شاهد هستیم نسبت به سال گذشته یقیناً با توجه به رواناب‌ها تغییرات کاملاً محسوس است؛ در سال گذشته به دلیل اینکه از پشت سد‌ها برداشت داشتیم این میزان حجم خالی‌شده فعلی مربوط به سال گذشته بوده، چرا که فصل کشاورزی ورود آب کم و خروج آن زیاده بوده است.

مرادی با اشاره به مؤثر بودن بارش‌های اخیر در افزایش ذخیره سد‌ها تصریح کرد: با بارش‌های مقطعی که در چند وقت اخیر شاهد بودیم و با توجه به روند افزایشی که نسبت به درازمدت داشتیم، یک مقداری از کسری مخازن سد‌های استان را جبران کرده که ان‌شاءالله در سال جاری شاهد کمبود آب و ایجاد تنش در این حوزه نباشیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تصفیه خانه آب بشاگرد تابستان امسال آبگیری می‌شود
  • توسعه ۱۷ کیلومتری شبکه و خط انتقال فاضلاب در استان قزوین
  • ۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب استان قزوین شست‌وشو شد
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • تعیین و اختصاص ردیف اعتبار ملی برای طرح جامع آبرسانی البرز
  • افزایش میزان ذخایر سد‌های استان کرمانشاه
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • میزان سفرهای حمل ونقل عمومی درون شهری زیر ۵۰ درصد است
  • میزان سفر‌های حمل ونقل عمومی درون شهری ۵۰ درصد است
  • میزان ظرفیت تولید گاز به ۸۷۵ میلیون متر مکعب رسیده است