Web Analytics Made Easy - Statcounter

تنها رنگرز بیجاری با اظهار گلایه شدید از مسئولان اعلام کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود و کسی برای رونق بازار فرش بیجار که صنعت رنگرزی هم به آن وابسته است قدمی برندارد ،رنگرزها به خاطرات می پیوندند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کارگاهی در انتهای بازار سرپوشیده بیجار، وارد کارگاه که شدم دو اتاق بزرگ با دیوارهای سیاه شده که چند شلوار آویزان رنگ شده و تعدادی خامه خودنمایی می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مرتضی نوری تنها رنگرز باقی مانده از یک نسل رنگرزی در دیار بیجار گروس است ، شهری که شهرت فرش پولادینش راه کشورهای خارجی مانند آمریکا، هلند، استرالیا و فرانشه را در نوردیده است.

 

در این کارگاه چیزی نوی برای دیدن نیست هر چه هست ابزار قدیمی و خلق رنگ با شیوه پدران و 5 دیگ بزرگ کارگاه ابزار اصلی وی برای راه انداختن بزم رنگ ها است.

 

 

نوری در گفتگو با خبرنگار ما از کوله بار تجربه اش که از سال 67 در کنار پدر بدست آورده گفت، از زمانی که این کارگاه مملو از خامه برای رنگ کردن بود و برای اینکه بافنده معطل نماند یک تنه کار می کردند تا رج های بافته شده به فرش بیجار تبدیل شود و پول فروش آن برکت خانه های قدیم.

 

به گفته تنها رنگرز خامه و پشم فرش بیجار،  رنگرزی پشم و خامه که از مواد اولیه صنعت فرش بافی است به دو صورت انجام می شود، رنگهای گیاهی که از قدیم الایام مرسوم بوده و مهمترین آنها زاج سفید و سیاه، سولفات مس برای دندانه پشم استفاده می شود و رنگهای روناس، نیل، پوست گردو، اسپرک، برگ مو و گردو، سود پرک، سولفات تیره، قره قروت، پوست انار می باشد و رنگ های شیمایی هم که در طی چندین سال اخیر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

وی حضور سال 93 ما در کارگاه خودش را به خاطر داشت و بیان کرد: همان سال تصمیم به ایجاد یک واحد رنگرزی در شهرک صنعتی گرفتیم و حدود شش ماهی همراه برادران الله مرادی مشغول کار شدیم .

 

 

تنها رنگرز بیجاری ادامه داد: هزینه های سرسام آور جانبی موجب تعطیلی آن کارگاه شد و باز هم به جای سابق خود برگشتم.

 

عضو خانه فرش بیجار از فراز و فرود فرش آهنین بیجار برایمان گفت ، از کسادی بازار و تعداد کم بافنده ، از جایگزین شدن فرش های کامپیوتری و از ورود رنگ های شیمایی که جای رنگ های طبیعی را گرفتتند و همین عوامل یکی پس از دیگری کرکره کارگاه های رنگرزی بیجار را پایین آورد.

 

تنها رنگرز بیجاری با اظهار گلایه شدید از مسئولان اعلام کرد: اگر وضع به همین منوال پیش برود و کسی برای رونق بازار فرش بیجار که صنعت رنگرزی هم به آن وابسته است قدمی برندارد ،رنگرزها به خاطرات می پیوندند.

 

نوری با تاکید براینکه تحریم ها تاثیر خود را نیز در فرش و صنایع وابسته به آن گذاشت اذعان داشت: افزایش قیمت رنگ ها یکی دیگر از مشکلاتی است که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم و گرانی ها موجب شده نتوانیم یک سوم خرید های قبلی را داشته باشیم.

 

 

 

وی عنوان کرد: رنگ های گیاهی با توجه به گرانی های موجود در برابر رنگ های شیمایی رنگ باخته اند و مانند قبل رونقی ندارند.

 

تنها رنگرز بیجاری با تاکید بر اینکه در فواصل مختلف زمانی بعلت نبود بازار فرش، نبود بافنده که به طور خاص فقط به حرفه بافندگی مشغول باشد ، گرانی ابزار کار به بن خورده ام ، اما با توجه به عشق و علاقه ای که از همان کودکی به این کار داشته ام تا زمانی که بتوانم این کار را ادامه خواهم داد.

 

رنگرز خامه و پشم بیجار عنوان کرد: خیلی علاقه دارم این حرفه را به دیگران آموزش بدهم تا این صنعت چراغش در بیجار خاموش نشود ، اما هیچکس تا کنون رغبتی به انجام این کار نداشته و این جای تاسف است.

 

وی اعلام کرد: اگر مسئولان می خواهند این هنر اصیل برای همیشه ماندگار باشد باید یک همت جهادی داشته باشند تا شاهد خاموش شدن چراغ این هنر در شهر فرش پولادین ایران نباشیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۹۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این شعر جعلی است!

ایسنا نوشت: انجمن مبارزه با جعلیات همزمان با روز معلم این متن را که درباره معلم است بازنشر کرده و نوشته است: از فریدون مشیری نیست.

«من معلّم هستم» / زندگی، پشت نگاهم جاریست/ سرزمین کلمات، تحت فرمان منست/ قاصدک‌های لبانم هر روز سبزه‌ی نام خدا را به جهان می‌بخشد

«من معلّم هستم» / گرچه بر گونه من سرخی سیلی صد درد، درخشش دارد/ آخرین دغدغه‌هایم اینست:/ نکند حرف مرا هیچ کس امروز نفهمید اصلاً؟ / نکند حرفی ماند؟ / نکند مجهولی روی رخساره‌ی تن سوخته‌ی تخته سیاه جا مانده‌ست؟

«من معلم هستم» / هرشب از آینه‌ها می‌پرسم:/ به کدامین شیوه؟ / وسعتِ یادِ خدا را بکشانم به کلاس؟ / بچه‌ها را ببرم تا لبِ دریاچه‌ی عشق؟ / غرقِ دریای تفکّر بکنم؟ / با تبسّم یا اخم؟ / با یکی بود و نبود، زیر یک طاق کبود؟ / یا کلاغی که به خانه نرسید؟ / قصّه‌گویی بکنیم؟ / تک‌به‌تک یا با جمع؟ / بدوم یا آرام؟

«من معلّم هستم» / دردِ فهمیدن و فهماندن و مفهوم شدن/ همگی مال من است.

دیگر خبرها

  • این شعر جعلی است!
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • افتتاح کنفرانس بین‌المللی توزیع نیروی برق در زنجان
  • کارگران رکن اصلی اقتصاد کشور هستند
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • مصرف برق همدان در بخش‌های مختلف انضباط یابد
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد
  • هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد / نمی‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم!