Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:45:54 GMT

حل مشکلات کشور در سایه تولید و گسترش علم ممکن است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۸۹۱۹۱

حل مشکلات کشور در سایه تولید و گسترش علم ممکن است

تهران- ایرنا- دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران با بیان اینکه امروزه کشور با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است که تنها راه برون رفت از آن حرکت به سمت توسعه و ایجاد راه‌حل‌های پایدار در کشور است، گفت: این امر تنها در سایه تولید و گسترش علم امکان‌پذیر است.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، دکتر محمد جلالی در آیین بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه عنوان کرد: علم فرصت کم نظیری است و اندیشمندان و سازمان‌های مدنی در تلاش اند از آن برای صلح، توسعه و گسترش حقوق بشر استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه علم به زعم برخی سازمان‌های بین‌المللی، بهترین یار بشر برای پاسخ به مسائلی نظیر اقلیم، گسترش نوآوری و توسعه پایدار شناخته شده است، افزود: سال‌ها قبل ایده گفت وگوی تمدن‌ها توسط رئیس جمهور وقت مطرح شد که منظور از آن، شکل‌گیری گفت وگویی مبتنی بر علم و آگاهی با هدف برقراری صلح جهانی و ایجاد فضای گفتمانی به جای نزاع بود.
دکتر جلالی با اشاره به روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه ادامه داد: هدف این است که در چنین روزی به مردم یادآور شویم افزایش آگاهی‌های عمومی درباره اهمیت علم و دانش می‌تواند پلی میان علم و جامعه باشد و آنها را بیش از پیش به هم نزدیک کند.
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران با بیان اینکه امروزه کشور با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه است که تنها راه برون رفت از آن حرکت به سمت توسعه و ایجاد راه‌حل‌های پایدار در کشور است، تصریح کرد: این امر تنها در سایه تولید و گسترش علم امکان‌پذیر است و ترویج علم میان مدیران اجرایی، متخصصصان و اقشار مختلف مردم، زمینه‌ساز سیاستگذاری مبتنی بر علم و تصمیم‌گیری اثربخش، توانمند کردن نیروهای جوان دانشگاهی، رشد عقلانیت میان اقشار مختلف مردم و نیز تکرارپذیر کردن تجربه‌های موفق می‌شود.
دکتر جلالی گفت: خوشبختانه اکنون با نگاهی گذرا بر شاخص‌های تولید علم کشور، می‌توان اعلام کرد به رغم بسیاری مشکلات و نابه‌سامانی‌ها، نرخ تولید علم در کشور رو به رشد بوده است. به عنوان نمونه بر اساس گزارش علم سازمان یونسکو، ایران در سال 2014 رتبه هفتم کشورها را در تعداد مقالات مرتبط با تکنولوژی کسب کرده است که این امر یکی از نشانه‌های تولید علم در کشور محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه امروزه علم باید به صورت ابزاری کاربردی در نظر گرفته شود به نقش انجمن‌های علمی در تولید و نشر علم اشاره کرد و اظهار داشت: انجمن‌های علمی یکی از اثرگذارترین نهادهای مدنی در تولید و ترویج علم در کشور هستند که با تکیه بر نیروی انسانی متخصص، امکان تولید و استفاده علم و تبدیل آن به یک فرهنگ در جامعه فراهم می‌شود.
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران ادامه داد: انجمن‌های علمی به مثابه دانشگاه‌هایی هستند که پژوهشگران و متخصصین علوم مختلف را گردهم آورده تا علم را بصورت کاربردی در بستری پایدار برای توسعه تبدیل کنند.
دکتر جلالی در ادامه با بیان اینکه کشور طی 10 سال اخیر شاهد رشد کمّی و کیفی انجمن‌های علمی بوده و امسال نیز بیش از 3500 انجمن علمی در کشور درحال تولید و توسعه علم هستند، خاطرنشان کرد: برگزاری بیش از 500 همایش علمی، چاپ بیش از 500 جلد نشریه و کتاب، برگزاری میزگرد و نشست تخصصی، چاپ مقالات و... از جمله فعالیت‌های این انجمن‌ها طی سالیان اخیر است.
وی عنوان کرد: انجمن‌های علمی با بکارگیری ظرفیت‌های خود که متشکل از متخصصان، استادان و پژوهشگران دانشگاهی، مدیران اجرایی، فعالان صنعت و دانشجویان است، زمینه‌ساز رشد علم متناسب با نیاز جامعه، ارتقای سطح آگاهی مردم و برقراری پیوند میان نظام سیاستگذاری و تصمیم‌گیری با محوریت علم است.
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران با بیان اینکه رشد 11 درصدی ثبت انجمن‌های علمی در 4 سال گذشته در حوزه‌های مختلف از جمله فنی مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و هنر نشان از آمادگی و تمایل متخصصین جهت همکاری بانهادهای سیاستگذاری به منظور حرکت به سوی آینده است، گفت: انجمن‌های علمی به عنوان پل ارتباط بین دولت و بخش خصوصی، با بکارگیری علم چالش‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند.
دکتر جلالی به بخشی از فعالیت‌های کمیسیون انجمن‌های علمی ایران اشاره کرد و افزود: حضور نمایندگان انجمن‌های علمی در شورای عتف و کمیسیون‌های تخصصی آنها، حمایت از انجمن‌های علمی در انعقاد قرارداد و همکاری با دولت و دانشگاه‌ها، همشارکت در بیش از 15 پروژه بین‌المللی، 40 عضویت در مراکز بین‌المللی و تسهیل عضویت بیش از 480 اندیشمند خارج از کشور در انجمن‌های علمی حاصل فعالیت‌های این انجمن‌ها با حمایت کمیسیون است.
دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی ایران همچنین با بیان اینکه این کمیسیون در برنامه راهبردی خود، تسهیل فعالیت انجمن‌ها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است، ادامه داد: این کمیسیون واسط فعالی بین دولت و انجمن‌های علمی است که با ایجاد شبکه انجمن‌های علمی، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و فناورانه اعضای آن را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد تا علم به مثابه بستری برای سیاستگذاری پایدار در نظر گرفته شود.
وی در پایان به انتظارات موجود از انجمن‌های علمی اشاره کرد و اظهار داشت: مشارکت در حوزه کلان و تصمیم‌گیری مبتنی بر علم، ایجاد باور علمی در میان اقشار مختلف مردم، تعامل میان دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی جهت تربیت نیروی متخصص و حضور در محافل بین‌المللی از جمله مواردی است که انتظار می‌رود توسط انجمن‌ها صورت پذیرد.

***خلا ارتباطی مدیران با موضوع علم
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در این نشست گفت: الگوی ترویج علم در کشور توسط این موسسه در حال تدوین است و انجام این طرح به تایید سازمان برنامه و بودجه نیز رسیده است.
دکتر وحید احمدی با اشاره به جمعیت بالای دانشجویان، محققان، اعضای هیأت علمی و رشد علمی مطلوب گفت: علیرغم رشد علمی خوب، گسترش فرهنگ علمی در جامعه و همگانی کردن علم مورد اقبال کمتری قرارگرفته است و علم در میان عامه، خواص و حتی مدیران فراگیر نشده است.
وی بودجه کم علم و پژوهش در کشور و سهم کم بخش علم در تولید ناخالص داخلی را نشانه خلا ارتباطی مدیران با موضوع علم دانست و بر برنامه ریزی برای ترویج علم در همه سطوح جامعه تاکید کرد.
دکتر احمدی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی ژاپن به عنوان یک کشور آسیایی، در حرکتی نمادین، برای کم کردن مرزهای دانشگاه‌ها با جامعه، دیوارهای دانشگاه‌ها برداشته شده است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: ایران از نظر تولید علم در جایگاه خوبی است و فعالیت‌های امروز ما باید برای ایجاد نوآوری و تربیت نیروهای خلاق باشد که مرحله‌ای بالاتر از تولید علم و دانش است.
وی با اشاره به تدوین الگوی ترویج علم در کشور گفت: در قالب این طرح می‌کوشیم وضعیت فعلی ترویج علم در کشور و چشم‌اندازی بین‌المللی از وضعیت ترویج علم در کشورهای دیگر را ترسیم کنیم و بتوانیم چارچوب‌ها و برنامه‌هایی اجرایی و عملی را برای حرکت از وضعیت فعلی به وضعیتی مطلوب ارائه کنیم.
دکتر احمدی با اشاره به اینکه بسیاری از توانایی‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه‌ها برای خود نظام علمی و عموم جامعه مغفول مانده است گفت: وزارت علوم به مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مأموریت داده است تا مدل کارآمدی را برای ترویج دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور تدوین کند.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: با توجه به فعالیت‌های این مرکز برای ترویج علم، با موافقت رئیس بخش آموزش عالی یونسکو و مسئول برنامه کرسی‌های یونسکو، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان نهاد میزبان کرسی یونسکو در زمینه ترویج علم انتخاب شده است.
علمی**9157**1440

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي علم و فناوري ايران انجمن هاي علمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۹۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

بعضی از علائم در چشم نشان دهنده مشکلات خفیف و قابل درمان هستند، مانند آلرژی، سندروم چشم خشک و بعضی دیگر که جدی تر می باشند. به عنوان مثال گلوکوما مشکلی است که باعث آسیب به بینایی می شود؛ بدون اینکه آن را تشخیص دهید. متاسفانه زمانی متوجه این موضوع می شوید که دیگر دیر شده است و حتی مشکلات کوچک می توانند در صورت مراقبت نکردن، شدید شوند.

به گزارش نمناک، چشم پزشکان معمولاً با بالا رفتن سن توصیه می کنند که شما آزمایش های چشم را هر سال بعد از سن 40 سالگی انجام دهید یا اگر سابقه ابتلا به بیماری های چشمی یا هرگونه از این علائم داشتید، زودتر از سن 40 سالگی این آزمایش ها را شروع کنید. در این قسمت از بهداشت و سلامت بعضی از علائم را به شما معرفی می کنیم که ممکن است نشان دهنده مشکلات بینایی و چشمی باشد.

خارش چشم

خارش زیاد چشم می تواند علامت چشم خشک باشد. معمولاً این افراد به نور حساسیت پیدا می کنند و دچار آبریزش چشم می شوند. اگر مدام در طول روز به صفحه کامپیوتر یا موبایل نگاه می کنید یا در حال کتاب خواندن یا رانندگی هستید، حتما باید مراقب چشم خشک یا همان خشکی چشم باشید.

مشکلات نزدیک شدن به یائسگی

بسیاری از افراد ممکن است در دوران یائسگی با اختلالاتی مواجه شوند که شاید نشان دهنده مشکلی در چشمشان باشد.

حرکت مایعات در چشم

حرکت مایعات در چشم می تواند علامت پیری باشد اما شروع ناگهانی یا تغییر در آن ها یا نور زدن چشم و ایجاد یک هاله در اطراف چشم می تواند علامت مشکلات شبکیه باشد. شبکیه لایه ای از بافت پشت چشم است که سیگنال های نوری را دریافت می کند.

ممکن است به پشت چشم برود که معمولاً به دلیل بالا رفتن سن، آسیب به چشم اتفاق می افتد. اگر این علائم را داشتید، حتماً باید به شکل اورژانسی آن را بهبود ببخشید، در غیر اینصورت ممکن است بینایی شما در خطر باشد.

هاله نور یا تشعشعات

هر چقدر که سن بالاتر برود، از شفافیت لنز چشم کاسته می شود و شما احساس می کنید که همه چیز را مه آلود می بینید و بینایی برایتان سخت تر می شود. ممکن است در چنین حالتی با تشعشعات یا دیدن هاله هایی از نور، مه آلودی، حساسیت به نور و تاری دید مواجه شوید یا هنگام رانندگی دوبینی پیدا کنید.

چشم درد

چشم درد خیلی علامت تخصصی نیست اما می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد. شدت درد در تشخیص موثر است. دردی که به خاطر زخم قرنیه اتفاق می افتد، ممکن است معمولی یا شدید باشد که به دلیل حساسیت به نور رخ می دهد.

اگر از لنزها به خوبی مراقبت نکنید و یا بیش از حد استفاده کنید، ممکن است به زخم قرنیه دچار شوید که در چنین حالتی باید حتماً لنزها را خارج کنید و به پزشک مراجعه کنید.

علت های دیگر درد چشم می تواند شامل آسیب دیدگی به چشم یا عفونت چشم باشد.

حساسیت به نور

عفونت و میگرن می توانند باعث حساسیت به نور شوند. حساسیت به نور گاهی اوقات علامت تبخال چشمی هم هست که به دلیل ویروس سیمپلکس هرپس اتفاق می افتد که همین زنجیره ویروسی باعث ایجاد هرپس تناسلی هم می شود و ممکن است چند ماه یا چند سال پنهان باقی بماند و دوباره ظاهر شود که کرم و داروی مخصوص می تواند هنگام فعال بودن به ویروس کمک کند و آن را از بین ببرد.

آلرژی

چشم اشک بار و پر آب می تواند علامت آلرژی باشد که حساسیت به نور هم جزو علائم آن است. این آلرژی معمولاً فصلی است و به دلیل واکنش به بعضی از مواد آلوده در هوا اتفاق می افتد. بعضی از آلرژی های محیط داخل خانه مانند گرد و غبار و دود سیگار یا بعضی از عطر ها می تواند این وضعیت را تشدید کند. در چنین حالتی بهترین راهکار این است که از آلرژن ها دور باشید یا اشک مصنوعی را امتحان کنید.

تاری دید

دلایل زیادی برای تاری دید وجود دارد. ممکن است به عینک یا لنز نیاز پیدا کنید که این اتفاق در هر سنی رخ می دهد و حتی در حالتی که شدید باشد، باعث می شود تا شما چیز های نزدیک را هم سخت ببینید. علت های جدی تر شامل گلوکوما یا آب سیاه و تباهی لکه زرد است. تاری دید که با بالا رفتن سن اتفاق می افتد، می تواند عامل نابینایی باشد. اگر به تاری دید مبتلا شدید یا هر کدام از این علائم را داشتید، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید.

گلوکوما یا آب سیاه

به این وضعیت دزد ساکت بینایی هم گفته می شود که با بالا رفتن سن بیشتر شیوع پیدا می کند. در مراحل اول هیچ علامتی ندارد اما به مرور زمان به عصب بینایی آسیب وارد می کند و باعث کاهش سطح بینایی می شود که برگشت ناپذیر است و به همین دلیل است که از سن 40 سالگی به بعد باید به طور منظم چشم خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که سلامت آن حفظ می شود . روش هایی برای بهبود این وضعیت وجود دارد اما متاسفانه درمان قطعی ارائه نشده است.

خطوط موج دار

خطوط موج دار علامت تباهی لکه زرد بر اثر بالا رفتن سن هستند. این بیماری مرکز بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد که علائمش شامل تاری دید است. خطوط موج دار با ایجاد لکه های سیاه مرکزی و مشکلات بینایی، باعث می شود تا فرد تصاویر و عکس های مختلف را بزرگتر یا کوچکتر از آنچه که باید، ببیند.

تباهی لکه زرد یک وضعیت برگشت ناپذیر است. البته با ویتامین و مکمل های معدنی، تزریقات یا لیزر قابل بهبودی و بهتر شدن است اما در هر صورت اگر این علامت را داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کاهش بینایی

اگر با کاهش ناگهانی بینایی مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید یا به نزدیکترین اورژانس سر بزنید. معمولا یکی از رایج ترین و بالاترین علت ها سکته است. اگر سکته ایسکمیک اتفاق افتاده باشد، و علت آن هم لخته خون باشد، معمولاً برایتان داروی ضد لخته خون تجویز می کنند که در عرض 3 الی 4 ساعت وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود
  • دومین روز از اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان
  • افزایش تولید فولاد خام ایران
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک