Web Analytics Made Easy - Statcounter

استادیار جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه آیت‌الله سبحانی فرقه‌شناسی را گامی به سوی تقریب مذاهب اسلامی می‌دانند گفت: هرگاه فرقه‌شناسی بر اصول علمی استوار باشد موجب تقویت برادری می‌شود و عوامل تفرقه به مذهب ربطی ندارد. ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ استانها کرمان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام والمسلمین عزالدین رضانژاد امروز در چهارمین دوره همایش ملی روش پژوهشی آیت‌الله جعفر سبحانی در کرمان با اشاره به اینکه آیت‌الله سبحانی دارای تالیفات متعددی هستند و برگزاری این همایش کار بزرگ و ارزشمندی است اظهار داشت: آیت‌الله سبحانی نخستین کتاب خود را در سن 17 سالگی تالیف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این عالم بزرگوار 89 سال سن دارند گفت: ایشان حدود 70 سال از عمر خود را تالیف کتاب در حوزه‌های متخلف دینی اختصاص داده‌اند.

استادیار جامعة المصطفی(ص) العالمیة با اشاره به اینکه به طور متوسط هر ساله بیش از هزار و 800 صفحه کتاب از آیت‌الله سبحانی منتشر شده است عنوان کرد: هر روز به طور متوسط 5 صفحه کتاب مکتوب از ایشان منتشر شده است.

وی با بیان اینکه وقتی آثار تالیف شده از یک شخصیت متعدد و متنوع باشد روش‌های پژوهشی این شخصیت هم متفاوت و متنوع است افزود: در این وقت محدود تلاش می‌کنم تا به روش پژوهشی آیت‌الله سبحانی را در فرقه‌نگاری و فرقه‌شناسی بپردازم.

رضانژاد کتاب "بحوث فی الملل و النحل" ‌آیت‌الله سبحانی را اثری بی‌نظیری در حوزه بیان آرا و عقاید فرق اسلامی عنوان کرد و افزود: هیچ فقیه اصولی، مفسر و متکلمی کتابی چنین مبسوط در این حوزه ندارد.

 وی با اشاره به اینکه این کتاب در هشت جلد به بیان عقاید فرق اسلامی پرداخته است گفت: کتابی مانند این کتاب نه تنها در بین شیعه که در بین اهل سنت هم نیست و در دنیای علوم اسلامی و در میان علما چنین مبسوط به فرقه‌نگاری پرداخته نشده است.

استادیار جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه از مشکل‌ترین روش‌های تقریر، نوشتن اعتقادات و عقاید شخص دیگری است که با عقاید ما متفاوت است گفت: نوشتن در باب فرق چالش و مشکلات زیادی به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه روش آیت‌الله سبحانی در مذهب‌پژوهی بر دو نکته استوار است عنوان کرد: آیت‌الله سبحانی تلاش کرده تا هیچ مطلبی به هیچ مذهبی نسبت داده نشود مگر آنکه در آثار بزرگان آن مذهب آورده شده باشد و بر این جنبه اهتمام داشتند.

رضانژاد با اشاره به اینکه هر کس می‌خواهد در رابطه با فرق دینی کار پژوهشی انجام دهد باید در ابتدا منابع آن فقره را جمع‌آوری کرده و در اختیار داشته باشد افزود: آیت‌الله سبحانی بر این عقیه هستند که فرقه‌شناسی گامی به سوی تقریب مذاهب اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه باید شناخت درست و دقیقی از فرقه داشته باشیم گفت: چرا که بسیاری از دشمنی‌ها و تضاد بین فرق اسلامی براساس تعصبات بی‌جا و جهل است.

استادیار جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه اگر مذاهب اسلامی مشترکات خود را کنار هم بگذارند می‌بینند که مشترکات بسیار زیادی دارند و اختلافات در بین آنها اندک است و این مسئله موجب تحقق وحدت امت اسلامی می‌شود بیان کرد: پیروان مذاهب و فرق باید از عقاید هم آن گونه که هست اطلاع یافته و بر مشترکات تاکید کنند.

وی با اشاره به اینکه هر گاه فرقه‌شناسی بر اصول علمی استوار باشد موجب تقویت برادری می‌شود و عوامل تفرقه به مذهب ربطی ندارد افزود: اگر بخواهیم یک فرقه را معرفی کنیم باید وضعیت فعلی فرقه‌ها را برجسته نکرده و به آثار و منابعی که مشهور یک فرقه نیست استناد نکنیم.

رضانژاد با بیان اینکه نقل شده که آیت‌الله سبحانی در طول عمر خود قلم را بر زمین نگذاشته است گفت: حقیقت هم همین است و چیزی جز این نمی‌توان در برابر زحمات و تالیفات زیاد ایشان در طول عمر پر برکتشان گفت.

انتهای پیام/ح

R7860/P1357/S6,67/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۸۹۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» نوشته سیّد مهدی موسوی توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

علم در نگاه رهبر انقلاب، یکی از محورهای مهمّ تمدّن انسانی است و خود از همین منظر تمدّنی و با رویکرد فلسفی - الهیّاتی به علم و علوم انسانی می‌نگرند. ایشان در بیانات و نوشته‌های خود افقهای جدیدی را مورد نظر دارند که انسان را وا می‌دارد تا فراتر از فلسفه‌های رایج به دیدگاه‌های ایشان توجّه بیشتری کند.

ایشان به عنوان یک مجتهد و حکیم عالی‌قدر صاحب سبک خاص در تبیین و تحریر معارف اسلامی و انسانی هستند و در تحلیل امور انسانی از افق‌های جدید انسانی و تمدّنی پرده برمی‌دارند و آن را در موضع‌گیری‌های خود در عرصه‌ی راهبری جامعه و مواجهه‌ی تمدّنی با پدیده‌های داخلی و خارجی به کار می‌گیرند.

کتاب مورد اشاره در ۱۱ فصل می‌کوشد به واکاوی نظریّه‌ رهبر انقلاب در موضوع علوم انسانی اسلامی بپردازد.

کتاب «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)» نوشته سیّد مهدی موسوی در ۸۳۲ صفحه و در قطع وزیر و با شمارگان ۲ هزار جلد و با بهای ۴۲۰ هزار به زودی در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

کد خبر 6097066 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • بازدید دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ایسنا
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبرانقلاب در راه نمایشگاه کتاب
  • انتشارات انقلاب اسلامی با ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • ۴۰ عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • شیوه رفتاری امام صادق (ع) بهترین الگو برای تقریب مذاهب است
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • برگزاری وبینار بین‌المللی «شیخ بهایی؛ معمار تمدن‌ساز»
  • نشست تخصصی «نگاهی به مفهوم امت در کلام و سیره امام صادق(ع)» برگزار می‌شود