Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و بازیگران مستقل منطقه که به دنبال امنیت، ثبات، پیشرفت و همگرایی در جهان اسلام هستند، باید قدرت و توان تشخیص و تجزیه و تحلیل رویدادها و روندها و جریانات سیاسی و امنیتی کلان که بر آینده این منطقه تأثیر می‌گذارد، داشته باشند، در آن صورت سیمای راهبردی منطقه غرب آسیا را تا ۲۰ سال آینده تا حد زیادی خواهیم شناخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سید حمزه صفوی دبیر کمیته اجرایی «همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴» در جلسه کمیته علمی داین همایش، در تشریح اهداف و ضرورت برگزاری این همایش گفت: با توطئه و بحران سازی‌های بازیگران فرامنطقه‌ای و غفلت سران برخی از دولت‌های وابسته به غرب، امروز نام جهان اسلام  با بحران، منازعه و جنگ عجین شده است و منطقه جنوب غرب آسیابه عنوان قلب جهان اسلام و کانون تحولات پرشتاب جهانی، درمرکزانواع کشمکش‌ها و درگیری‌ها قرار دارد.

وی با تحلیل استراتژی و اهداف بازیگران فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای در منطقه غرب آسیا، خاطرنشان کرد: رقابت قدرت‌های جهانی نظیر روسیه با آمریکا و ناتو و علائق ژئوپلیتیکی چین و هند، منطقه غرب آسیا را در وضعیت حساسی قرار داده و منجر به عدم تعادل و تحول در مناسبات قدرت و سیاست در این منطقه شده است.

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام افزود: منطقه غرب آسیا ظرف جغرافیایی استقرار ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است و جمهوری اسلامی ایران به علت موقعیت فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی خود، تأثیر دوسویه با تحولات کلان این منطقه دارد و ما برای اینکه منافع خود و امت اسلام را در آینده تضمین کرده باشیم، باید قدرت تشخیص رویدادهای آینده را به دست آوریم.

صفوی با تأکید بر لزوم آینده پژوهی سیمای راهبردی منطقه تا ۲۰ سال آینده تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و بازیگران مستقل منطقه که به دنبال امنیت، ثبات، پیشرفت و همگرایی در جهان اسلام هستند، باید قدرت و توان تشخیص و تجزیه و تحلیل رویدادها و روندها و جریانات سیاسی و امنیتی کلان که بر آینده این منطقه تأثیر می‌گذارد را داشته باشند، در آن صورت سیمای راهبردی منطقه غرب آسیا را تا ۲۰ سال آینده تا حد زیادی خواهیم شناخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: برای تحقق این هدف، روش‌های علمی آینده پژوهی، مفیدترین و دقیق‌ترین راهکار محسوب می‌شود که دانشگاه تهران و مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با برگزاری همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی، چارچوب لازم را برای مشارکت جامعه علمی در ایران و کشورهای اسلامی جهت تشریک مساعی و ایده پردازی نسبت به آینده ایجاد کرده‌اند که  امیدواریم نتایج راهبردی برای تدوین نقشه راه و استراتژی متناسب با انواع سناریوهای آینده در پایان این همایش احصاء شود.

همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ میلادی اردیبهشت ماه سال آینده با مشارکت دانشگاه تهران و مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و با حضور اندیشمندان برجسته داخلی و خارجی، سفرا و کارگزاران سیاسی کشورهای اسلامی در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. این همایش بین‌المللی با نگاه جمهوری اسلامی ایران، به دنبال شناخت تحولات و روندهای مهم جهان اسلام و سناریوهای ممکن، محتمل و مطلوب آینده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۰۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه رییس‌جمهوری به پاکستان سفر کرده است، گفت: ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد، دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در حاشیه سفر به لاهور و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه براساس گفت‌وگو با مسئولان پاکستانی، در پاسخ به اینکه «برداشت شما از نوع نگاه‌ها به فرهنگ ایرانی چیست و آن را چطور ارزیابی می‌کنید» اظهار کرد: دو کشور میراث مشترکی به نام اسلام دارند، اساساً شکل‌گیری و جدا شدن پاکستان از هندوستان تنها به دلیل مسائل دینی و اعتقادی بوده است؛ چون مسلمانان می‌خواستند دولت مستقل اسلامی داشته باشند پاکستان از هندوستان جدا شد.

وی افزود: اولین دولتی که عنوان جمهوری اسلامی را برای خود برگزید متعلق به کشور پاکستان بود به همین دلیل فضای فرهنگی این کشور بسیار به ما نزدیک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: پاکستان با وجود اینکه مساحتی کمتر از ایران دارد، نزدیک به ۲۴۰ میلیون جمعیت دارد، جمعیت عظیمی که در این کشور زندگی می‌کنند عمدتاً نگاه دینی دارند، از برادران اهل سنت گرفته تا برداران تشیع و باید در نظر داشت در این کشور نزدیک به ۶۰ میلیون پیرو مذهب جعفری زندگی می‌کنند، البته همه مسلمانان عاشق مکتب اهل بیت (ع) هستند و ما این مسئله را مایه وحدت جهان اسلام می‌دانیم.

اسماعیلی درباره اشتراک‌های فرهنگی دو کشور هم گفت: میراث مشترک بعدی ایران فرهنگی است؛ «ایران فرهنگی» در قالب مرزهای سیاسی امروز نمی‌گنجد ایران فرهنگی عظمت بزرگی دارد که از شرق تا قلب چین جلو رفته است از شمال تمام آسیای مرکزی، میانه و قفقاز شمالی را در برگرفته است، از غرب تا مدیترانه و شمال آفریقا امتداد دارد، در جنوب نیز همه بخش‌های جنوبی خلیج فارس و کشورهای مختلفی که در این منطقه قرار دارند جزئی از ایران فرهنگی بزرگ به شمار می‌روند و این مسئله را در نقاط مختلف این منطقه بزرگ احساس می‌کنیم.

وی همچنین در این باره که نوع نگاه مردم پاکستان در قبال جمهوری اسلامی و دولت ایران چگونه بود، اظهار داشت: امروز در شهر تاریخی لاهوری عظمت شعر فارسی، ایران اسلامی و ایران انقلابی را بیش از گذشته می‌بینیم؛ در دانشگاه بزرگ این شهر دیدید که دانشجویان و اساتید چگونه به آقای رئیس‌جمهور ابراز محبت می‌کردند و از ایشان به‌عنوان نماینده مردم ایران استقبالی گرم و تاریخی به عمل آوردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: چهار دهه قبل زمانی که رهبر انقلاب به این کشور سفر کردند پانصد هزار نفر به استقبال ایشان آمدند که نشان می‌دهد انقلاب اسلامی، ایرانیان و ایران‌فرهنگی عناصری هستند که ما را با مردم پاکستان در یک جهت قرار داده‌اند و آن هم مبارزه با ظلم و ستم است.

اسماعیلی در عین حال در این باره که پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته واکنش‌های زیادی در بر داشته است، و پاسخ به این سوال که موضع مردم پاکستان در مورد عملیات «وعده صادق» را چگونه ارزیابی کردید، گفت: انتقام سخت مردم ایران از رژیم صهیونیستی به شدت باعث عزت و افتخار شده است؛ در این سفر جایی حضور پیدا نکردیم مگر اینکه جوانان، دانشگاهیان و مقامات سیاسی از انتقام سخت و تحقیر رژیم صهیونیستی توسط سپاهیان انقلاب ابراز شعف نکنند. به رزمندگان اسلام مقاومت مردم ایران و مردم غزه درود و سلام می‌فرستادند تا جایی که این اقدام فضای جدید انقلابی را در منطقه به وجود آورده است.

وی همچنین در خصوص این‌که آینده همکاری ایران با کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: با کشورهای همسایه در یک مسیر قرار داریم، ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه اتخاذ کرده است و همه مسلمانان و همسایگان را متعلق به جغرافیای واحد به نام جغرافیای جهان اسلام و آینده‌ای امید بخش به نام تحقق تمدن نوین اسلامی می‌داند و از خصلت‌های قومی، قبیله‌ای و زبانی عبور کرده‌ایم و به سمت تشکیل امت واحده اسلامی همانطور که در قرآن کریم به آن دعوت شدیم در حال حرکت حرکت هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 747294

دیگر خبرها

  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • تأثیرات راهبردی عملیات وعده صادق در سطح منطقه و جهان
  • رئیسی: طوفان الاقصی شکست راهبردی اسرائیل و حامیانش بود
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • امیرعبداللهیان: ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • طعنه سنگین فرمانده ارشد ارتش به ماجرای ریزپرنده‌ها
  • سفر رئیسی به پاکستان حامل پیام وحدت برای منطقه و جهان اسلام است
  • طعنه سنگین فرمانده ارشد ارتش به ماجرای ریزپرنده‌های اسرائیلی در اصفهان