Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@10:57:41 GMT

کارشکنی آمریکا در تشکیل دولت لبنان

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۰۶۷۶

به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما، الاخبار نوشت نمایندگان آمریکا در لبنان می کوشند از دستیابی حزب الله به موقعیت های حساس در دولت آینده جلوگیری کنند.
پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان در یادداشتی به قلم فراس الشوفی آورده است آمریکایی ها همچنان می خواهند از دستاوردهای سیاسی حزب الله در دولت آینده که نشانگر توفیق این حزب و متحدانش در انتخابات پارلمانی است جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدام آنها در ارعاب سعد الحریری و دیگران باعث توقف روند تشکیل دولت لبنان شده است.
نتایج انتخابات پارلمانی اخیر هنوز باعث نگرانی دولت آمریکاست. به ویژه با تلاش دائمی آن برای سلب مشروعیت مردمی و رسمی از حزب الله و محاصره اقتصادی و تحریک لبنانی ها علیه آن. از این رو انعکاس نتایج این انتخابات که ائتلاف مقاومت با دستیابی به پیشرفت قابل ملاحظه حقیقت پایگاه مردمی خود را به رخ کشید، بر دولت آینده از نظر آمریکا ممنوع یا دست کم نامطلوب است. چنان که دو فرستاده آمریکا به لبنان چند بار به آن اشاره کردند هرگونه اختلال در موازنه قوا در دولت به منزله بهانه ای برای آمریکایی ها خواهد بود تا عواقب این تحولات را به لبنان تحمیل کنند که اعمال فشار و ارعاب سعد الحریری و میشل عون و جریان ملی آزاد از آن جمله است. این ارعاب نتیجه ای جز تعطیلی عملی روند تشکیل دولت را در پی مخالفت با وزیر شدن متحدان حزب الله نخواهد داشت، تلاشی آشکار برای ممانعت از دستاوردهای سیاسی و معنوی حزب الله به علاوه دستاوردی که در نتایج انتخابات پارلمانی داشت.
درحالی که برخی مسئولیت تعطیلی روند تشکیل دولت را به گردن حزب الله می اندازند این دو فرستاده آمریکایی موضع آشکار دولت خود را مخفی نمی کنند و آشکارا در برابر لبنانی ها از لزوم جلوگیری از دستاوردهای سیاسی حزب الله می گویند.
ظرف دو هفته اخیر سفر ژول رابرت معاون وزیر خارجه آمریکا روشن ترین نمونه از این مانع تراشی تعمدی در مسیر تشکیل دولت بوده است.

نقش آمریکا نخستین و مهمترین عاملی است که باعث شد الحریری قضیه نقش آفرینی نمایندگان اهل تسنن خارج از فراکسیون المستقبل در دولت آینده را به بحرانی لاینحل تبدیل کند.


جزئیات ناهار کاری او با تعدادی از نمایندگان پارلمان لبنان و نمایندگان کمیسیون های پارلمانی بارز در یکی از رستوران های بیروت به علاوه نشست او با الحریری و ریاض سلامه رئیس بانک لبنان نشان می دهد نقش آمریکا نخستین و مهمترین عاملی است که باعث شد الحریری قضیه نقش آفرینی نمایندگان اهل تسنن خارج از فراکسیون المستقبل در دولت آینده را به بحرانی لاینحل تبدیل کند. ادعاها مبنی بر این که حزب الله این مشکل را به منظور مانع تراشی ایجاد کرده است تلاشی برای فرافکنی است.
چند تن از شرکت کنندگان در این ناهار کاری به الاخبار گفتند رایبرن در سخنان خود بر انتقاد از حزب الله تمرکز داشت. او نخست به انتقاد از نقش حزب الله در منطقه و مشارکت آن در جنگ علیه تکفیری ها پرداخت و این اقدام را باعث ایجاد بار اضافی برای لبنان توصیف کرد.!

وی بر این نکته تاکید کرد که آمریکا علاقه ای ندارد حزب الله و متحدانش در دولت آینده سهم بسزایی داشته باشند زیرا هرگونه تغییر در موازنه قوای کنونی به نفع حزب الله و متحدانش تبعاتی در آینده برای لبنان خواهد داشت زیرا آمریکا برای کاهش نفوذ حزب الله می کوشد.

رابرت مدعی شد دستیابی حزب الله به این وزارت خانه مهم به آن اجازه خواهد داد با توجه به اهمیت این وزارت خانه شبکه ارتباطی گسترده ای با بیشتر لبنانی ها داشته باشد و وزارت خانه مذکور، دسترسی حزب الله به منابع مالی را در سایه تلاش آمریکا برای کاهش منابع درآمد حزب الله و اعمال محاصره اقتصادی علیه آن، توسعه می دهد.

الیزابت ریچارد سفیر آمریکا در بیروت که در بسیاری از نشست ها ژول رابرت را همراهی می کرد سخن او را تکرار کرد اما چنان که برخی از ملاقات شوندگان گفتند در خیلی از دیدارها کوشید تا حد زیادی لبنانی باشد. او با شدت و حدت کمتری نسبت به همکاران خود ابراز موضع می کرد و در دیدار با مسئولان لبنانی از حدود ماموریت های دیپلماتیک خود عبور می کرد و اطلاعاتی را به زبان می آورد که نباید می گفت. چند روز قبل با مسئولان لبنانی دیدار کرد. محور این دیدار تشکیل دولت بود. یکی از مهمانان لبنانی گفت حزب الله مانع تشکیل حکومت می شود اما الیزابت ریچارد به نحوی غافلگیر کننده گفت: نه حزب الله مانع تراشی نمی کند. حاضران از او خواستند هویت کسی را که مانع می شود فاش کند اما او گفت که این کار را نمی کند و فقط می تواند بگوید حزب الله نیست.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: رابرت آمریکا بین الملل الاخبار حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۰۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | شلیک ۳۰ موشک توسط حزب‌ الله لبنان به شهرک‌ های صهیونیستی

الجزیره گزارش داد که حزب‌الله دست‌کم ۳۰ موشک به سمت «الجلیل الاعلی» و «اصبع الجلیل» شلیک کرده است.

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احداث مرکز بستر درمانی شهر مارگون به همت خیر لبنانی
  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی
  • زیرپوست وتوی کشور فلسطین
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • شهادت یک نفر در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در لبنان + جزئیات
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان
  • ببینید | شلیک ۳۰ موشک توسط حزب‌ الله لبنان به شهرک‌ های صهیونیستی