Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@01:04:10 GMT

رابطه انجمن های علمی با جامعه و دولت ضعیف است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۰۷۳۵

رابطه انجمن های علمی با جامعه و دولت ضعیف است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست بزرگداشت رو جهانی علم در خدمت توسعه، گفت: اجتماعات علمی اعم از انجمن های علمی و حرفه ای رابطه ضعیفی با جامعه،دولت و نهادهای مدنی دارند و برای ترویج علم باید این ضعف را جبران کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر هادی خانیکی ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: حوزه علم علاوه بر دانشگاهیان و انجمن های علمی بازیگران مهمی مانند دولت و نهادهای مدنی دارد که برای ترویج علم باید دیدگاه های مشترک و نزدیک با آنها در زمینه علم وجود داشته باشد که لازمه آن تقویت ارتباطات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: برای ایجاد گفتگو بین انجمن های علمی و جامعه، نیازمند تقویت مهارت های ارتباطی هستیم تا اعضای انجمن های علمی با سایر انجمن های دانشجویی و حرفه ای از سویی و با جامعه از سویی دیگر ارتباط برقرار کنند.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید تلاش های جدی انجام شود که نشریات علمی از ابزار صرف ارتقای اعضای هیات علمی به یک ابزار ارتباطی درون جامعه علمی کشور تبدیل شود در همین راستا باید در معیارهای ارزیابی انجمن های علمی به میزان ارتباط با جامعه امتیاز تعلق گیرد تا تقویت شود.

وی گفت: در گذشته تلاش جامعه علمی برای ارتباط بالا به پایین با جامعه بود و علت عدم فراگیری علم را در ضعف درک عمومی از علم می دانست ولی در پارادایم جدید، ارتباط در درون شبکه ها، تعامل و داد و ستد با جامعه، محور موضوع ترویج علم است.

دکتر خانیکی افزود: امروز با شرایطی مواجه هستیم که شبکه های مجازی و حتی برخی رسانه های رسمی در حال انتشار مطالب شبه علم و خرافه به جای علم هستند که قدم گذاشتن در مسیر حل این مسئله و حضور در شبکه های اجتماعی و «وب ۲» از وظایف انجمن های علمی است.

وی تاکید کرد: نهادهای رسمی آموزشی کشور باید در برنامه های خود جایگاه ویژه ای برای آموزش مهارت هایی در نظر بگیرند و ساختار انجمن های علمی نیز باید مبتنی بر گفتگو بازطراحی شود و رقابت های داخلی حذف شود و حتی انجمن های علمی رشته های مختلف با هم گفتگو داشته باشند.

دکتر خانیکی با اشاره به اینکه در ترویج علم چهار حوزه شامل سیاستگذاری، اجتماعات علمی، ارتباط گران علمی و حوزه عمومی مطرح است، گفت: در این خصوص حوزه سیاستگذاری نقش مهمی دارد و به همین علت دانشگاهیان درصورت درخواست مسئولان دولتی و حاکمیتی، با آنان همکاری خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هادی خانیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۰۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ رئیس دانشگاه صنعتی اراک در این نشست با بیان اینکه این همایش با ۶۰۰ دستاورد علمی، تخصصی و صنعتی در سطح کشور و بین الملل از ۱۸ تا ۲۰ اردیبهشت در این دانشگاه برگزارخواهد شد، گفت: برنامه ریزی‌ها برای برگزاری همایش از مهر ماه سال گذشته انجام شده و ۶۱۰ مقاله از ۵۰ دانشگاه برتر کشور برای شرکت در این همایش ارسال شد که ۴۶۰ مقاله علمی انتخاب شد.
گودرزی با بیان اینکه برگزاری این همایش معرفی جلوه‌ای از علم و صنعت استان به کشور است، افزود: در همایش پنج کارگاه تخصصی و چهار سخنران با نشست‌های کاملا علمی و تخصصی و نمایشگاهی از دستاورد‌های به روز در سطح استان و ملی به نمایش خواهیم گذاشت.
او گفت: مشارکت علمی، جهش تولید و توسعه صنایع مردم نهاد شعار سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران است.
استاندار مرکزی هم در این نشست گفت: با بر گزاری سی و دومین همایش بین‌المللی مکانیک در تراز نام صنعتی استان، رویداد شاخصی را در تاریخ نظام علمی استان رقم بزنیم.
مخلص الائمه افزود: بدنه مربوط با موضوع صنعت، دانشجویان صنعتی و دیگر دانشجویان در جریان این رویداد باشند و در برگزاری همایش از صنایع و انجمن‌هایی از جمله قطعه سازان، نفت و گاز، آب سنگین و ایزوگام دلیجان کمک بگیریم.
او همچنین گفت: برای حضور مردم در محل همایش تمهیدات لازم اندیشیده شود.
در پایان این نشست از شعار سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک ایران رونمایی شد.

دیگر خبرها

  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی حساب‌کشی کنید
  • مهاجری خطاب به ذوالنور: از رئیسی و دولت حساب‌کشی کنید
  • دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران به‌میزبانی رفسنجان برگزار می‌شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران در رفسنجان برگزار می‌شود
  • دومین روز از اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید!
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان
  • وزیر ضعیف را استاندار نکنید