Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت بر لزوم توجه به سیما و منظر شهر در اجرای ماده ۱۱۰ و دیوار گذاری زمین های رها شده تاکید کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، یکصد و یکمین جلسه کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت با حضور اعضا و مشاوران کمیسیون شورا و شهردار منطقه یک در عمارت شورا برگزار شد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای رشت با تقدیر از شهردار منطقه یک به جهت تکمیل اطلاعات درخواست شده توسط کمیسیون برای املاک رها شده در این منطقه اظهار داشت: به لحاظ حقوقی باید به نوع مالکیت و کاربری توجه بیشتری کرد و بیشتر نگرانی‌ها برای املاک فاقد سند و املاک با کاربری های غیر کاربری مسکونی و املاک حاشیه رودخانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  رضا رسولی افزود: از آنجایی که ماده ۱۱۰ شهرداری ها به همه مسایل از جمله مسایل بهداشتی اشاره دارد، پس از تصویب ماده ۱۱۰ نیاز به مجوز از سازمان زیباسازی نیست.   وی بیان داشت: در دیوار گذاری این املاک به زیباسازی باید توجه ویژه کرد و برای زیباسازی دیوارها برنامه ریزی شود.   رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت عنوان نمود: بیشترین دغدغه از بابت سواستفاده حقوقی است. همچنین این دیوار گذاری می تواند فضای مناسب تری برای افراد غیر موجه و ارازل و اوباش و متهاجر ایجاد نماید ولی با این وجود بیشتر مراجعه شهروندان به اعضای شورا به جهت ریختن و تجمع زباله در این املاک است. در صورتی که باید به فضای بی دفاع که احتمالا پس از دیوارگذاری ایجاد میشود، توجه کرد.   شهردار منطقه یک با اشاره به تکمیل لیست املاک منطقه یک شهرداری برای اعمال ماده ۱۱۰ قانون شهرداری اظهار داشت: در این لیست مالک، کد نوسازی، نوع مالکیت، نوع کاربری، مساحت زمین و طول دیوارگذاری املاک مشخص شده است.   ناصر عطایی افزود: برخی از این املاک نسقی و برخی سند دار می باشند. تمام این املاک با کد نوسازی و آدرس در سیستم ثبت می باشد و هزینه ها بر اساس همان کد انجام می گیرد.   موسوی، مشاور کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت بیان داشت: در حال حاضر هر منطقه به شکل سلیقه ای در محصور کردن املاک رها شده عمل می کنند.   وی افزود: حتی در برخی از املاک از فلاور باکس در جلوی زمین ها استفاده می شود که این باعث سردرگمی شهروندان میشود و استنباطی به جهت چرایی این عمل برای شهروندان وجود ندارد.   در ادامه لایحه اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها در کمیسیون عمران مصوب شد که در صورت احراز مالکیت در محدوده برآورد ارایه شده با لحاظ حداقل عملیات زیباسازی برای زمین های دارای چشم انداز شهری مناسب، بلامانع است و در سایر موارد فقط پاکسازی بلامانع می باشد.   همچنین در خصوص لایحه اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها در منطقه دو مصوب شد فقط پاک سازی بلامانع است.   در ادامه جلسه شهردار منطقه یک شهرداری رشت با توضیح اینکه ساختمان اداری منطقه یک شهرداری رشت فاقد بخش بایگانی مناسب می باشد بیان داشت: حجم عظیمی از پرونده ها در این بخش وجود دارد و کارشناسان نیز خطرناک بودن این وضعیت را اعلام نمودند.   ناصر عطایی با توجه به این وضعیت خواستار جابه جایی کد از ردیف بهسازی و ساماندهی پیاده رو و اصلاح باند لاین کند رو، برای مرمت ساختمان اداری و نمازخانه منطقه یک شهرداری رشت شد.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی زمین شورای اسلامی شهر شورای شهر شهرداری قانون منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۰۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جام‌جم» گرگان آبستن رانش، مدیران در کمال آرامش/ ابنیه ناپایدار متولی ندارد؟

تکرار چندباره رانش زمین در محدوده خیابان جام‌جم گرگان طی چند سال اخیر، ضرورت ویژه بینی متولیان برای پایدار سازی این مناطق و مقاوم‌سازی ابنیه آن را چند برابر کرده است؛ موضوعی که با تساهل نهاد‌های دخیل مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، استان گلستان و از جمله شهر گرگان به سبب (ژئومورفولوژی) ساختار زمین ریخت شناسی و توپوگرافی محدوده شهری آبستن رخداد‌های طبیعی و بلایای زمین شناختی متعددی هستند.


قرار گرفتن روی گسل‌های زلزله، فرونشست زمین، لغزش و رانش برخی از تهدیدات فراروی شهروندان گرگانی تلقی می‌شود که در سال‌های اخیر محلات و مناطق مختلفی از مرکز استان گلستان را متاثر و خسارات آفرین بوده است.

توسعه مناطق شهری در شهر مهاجر پذیری، چون گرگان سبب شده است تا مناطق پر ریسک و حتی شیب‌ها و یا پستی بلندی‌های غیرمتعارف این شهر به عرصه‌ای برای ساخت مجتمع‌های مسکونی چند طبقه مد نظر سازندگان قرار بگیرد.


لغزش زمین در مسیر منتهی به منطقه گردشگری و ییلاقی زیارت، فرونشست زمین در شهرک‌های شمالی گرگان و رانش زمین در محدوده‌های جنوبی و جنوب غربی گرگان از جمله آخرین رخداد‌های خسارت بار طبیعی در مرکز استان گلستان است که هر یک ده‌ها خانوار را بی‌خانمان و خسارت‌های محسوسی به شریان‌های حیاتی شهر مانند شبکه توزیع آب، برق، گاز تحمیل کرد.

در آخرین نوبت حدود دو هفته قبل بخشی از خیابان جام جم در محدوده صدا و سیما دچار رانش شد و چند مجتمع مسکونی و آپارتمان خسارت جدی دید تا جایی، طبق نظر کارشناسان، سکونتگاه‌های یاد شده نتوانستند حداقل پارامتر‌های ایمنی لازم برای استمرار سکونت شهروندان را تحصیل کنند و به ناچار ده‌ها خانوار گرگانی در آستانه شب عید و ماه مبارک رمضان بی‌خانمان شدند.

علی رضا ویزواری یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان گرگان در گفتگو با خبرنگار دانشجو اظهار کرد: ایمنی پایین و ناپایداری ساختمان‌ها در بخش‌هایی از محلات گرگان موضوعی نیست که قابل کتمان باشد؛ هرچند بر اساس بخشی از اسناد بالادستی مقرر است تا محدودیت‌ها و ملاحظاتی در ساخت و ساز‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد:، اما با توجه به اینکه بلایای طبیعی هیچگاه منتظر تصویب و ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل‌ها نمی‌مانند لذا سازندگان، مجریان و ناظران باید در کنار مدیران شهری دقت نظر بیشتری در خصوص مقاوم‌سازی و ارتقا‌ی استاندارد‌های ایمنی داشته باشند.


ویزواری گفت: کوی امام رضا (ع)، چاله باغ جنوبی، کوی محتشم، اکبرآباد (رضوی ۱)، کوی عرفان، ۱۴ متری اول، دوم و سوم شهرداری، قدس هشت، کوی سبطی (ضلع شرق)، تپه صداوسیما و بخش‌هایی از محدوده چشم انداز از جمله مناطقی است که احتمال وجود رانش بروز رانش محتمل است.


این مهندس گرگانی ادامه داد: با وجود ریسک پذیری بالا، ساخت و ساز و تراکم واحد‌های مسکونی در این مناطق در حال افزایش است که هیچ سنخیتی با پایداری زمین در این محلات ندارد.


وی افزود: برخی از بنا‌هایی که در این مناطق احداث می‌شوند دارای حفاری‌ها و گودبرداری‌های غیر اصولی بوده و از چاه فاضلاب جذبی برای خروج فاضلاب استفاده می‌کنند که این امر زمینه نفوذ و فرّار شدن خاک را افزایش می‌دهد.


ویزواری گفت: با توجه به اینکه پی این ساختمان‌ها و آپارتمان‌های بلند مرتبه عمیق نیست با کوچک‌ترین فشار بیرونی و یا درونی مانند نشت آب دچار لغزش و حادثه‌های غیر قابل جبران می‌شود.

وی به اقدام پیشنهادی شهرداری گرگان در خصوص احداث دیوار حائل در این منطقه اشاره کرد و گفت: ساخت دیواره‌های حائل باید از ارتفاع و عرض مناسبی برخوردار باشد تا بتواند با حرکت و لغزش احتمالی هزاران تن بافت خاک مقابله کند.

شهرام شاکری معاون فنی و شهرسازی شهرداری گرگان هم گفت: در بررسی‌های میدانی از محل حادثه رانش در محله جام جم مشخص شد که بر اثر نشت و نفوذ آب، خاک منطقه سیال و فشاری به دیواره‌های این ساختمان‌ها وارد و این امر موجب لنگر و واژگونی دیوار شده است.

وی گفت: با توجه به مطالعاتی که مشاورین ذی صلاح انجام دادند احداث دیوار نگهدارنده و حائل برای مقام سازی این دو مجتمع مسکونی حدود ۷ میلیارد تومان هزینه دارد.

گفتنی است، با وجود آنکه ناظر عالیه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران علت اولیه بروز این حادثه را نشت آب از شبکه انتقال آب شرب در منطقه جام جم عنوان کرده بود، اما مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان گلستان این موضوع را رد کرده و بیان داشتند که تاکنون گزارش مبنی بر ترکیدگی لوله در محله جام جم گرگان اتفاق نیفتاده است.

محمود اسپانلو، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان گفت: دستگاه‌های متولی در خصوص حادثه رانش در محدوده جام جم پای کار آمده اند و جلسات متعددی برای سازماندهی امور منطقه برگزار شد تا سکنه در آستانه عید نوروز گرفتار نشوند.


محمود اسپانلو گفت: اسکان افراد در معرض خطر انجام شد و ساکنین از محله پرریسک تخلیه شدند و از این حیث منطقه رفع خطر شده است.


اسپانلو ادامه داد: با توجه به در پیش بودن بارش‌های بهاری و احتمال رانش دوباره زمین در این منطقه شهرداری ملزم شد تا اقدامات لازم برای جلوگیری از رانش مجدد در این منطقه را انجام دهند دادستان عمومی و انقلاب گرگان افزود: پرونده‌ای از باب حقوق عامه تشکیل شده و موضوع به طور جدی در دست بررسی است.


وی گفت: ساخت و ساز در خیابان‌های محدوده جام جم از معضلات جدی به حساب می‌آید و با توجه به لوسی بودن خاک منطقه احتمال رانش‌های بعدی محتمل است؛ لذا به عنوان اولویت مهم جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، به رغم آنکه حل مشکل ساکنان خیابان جام جم گرگان در استانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان باید در اولویت نخست اقدامات مجموعه مدیران شهری گرگان قرار بگیرد، اما واقعیت آن است که نظارت و کنترل بر اجرای دقیق طرح تفصیلی و محدودیت‌های منظور شده در این طرح به ویژه در محلات پر ریسک باید نصب العین مجموعه مدیریتی شهری گرگان قرار بگیرد تا از بروز دوباره چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

دیگر خبرها

  • تخریب سازه ۱۱ طبقه بلاتکلیف و پرخطر منطقه یک تهران
  • «جام‌جم» گرگان آبستن رانش، مدیران در کمال آرامش/ ابنیه ناپایدار متولی ندارد؟
  • ترافیک و سد معبر مشکل اصلی محله مجیدیه منطقه ۸/ لزوم اجرای کامل طرح جدید جمع آوری پسماند
  • آماده‌سازی ۷ بوستان برای اسکان مسافران نوروزی در قم
  • وزیر فرهنگ، نماینده رئیس جمهور در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما
  • برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌برداری از معادن قم وجود ندارد
  • لزوم انجام مطالعات ترافیکی احداث مجتمع مسکونی-خدماتی در منطقه ۲ تهران
  • تخصیص اعتبارات دولتی به شهرداری‌های آذربایجان شرقی
  • نصب و برپایی ۱۲۰ المان نوروزی و سفره هفت‌سین در سنندج
  • برپایی بازارچه موقت در میدان امام علی (ع) اصفهان