Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس ریلی با انتقاد از اینکه تولید شمش از اولویت مدیران ذوب‌آهن خارج شده است، گفت: ذوب آهن در تکمیل خط تولید شمش کم کاری مکرر دارد.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، پس از ۴ سال از عقد تفاهم‌نامه تأمین ریل موردنیاز راه‌آهن توسط شرکت ذوب‌آهن، سرانجام نیمه اول امسال، اولین محموله ریل داخلی به وزن ۵۰۰ تن به راه‌آهن تحویل داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مراحل تولید ریل‌های تحویل‌شده، مرحله نورد و تست در کارخانه ذوب‌آهن انجام شد و شمش موردنیاز از خارج تأمین شد. با وجود وعده‌های قبلی ذوب‌آهن برای راه‌اندازی فرایند تولید انبوه شمش ریل، این وعده تاکنون محقق نشده است.

یکی از کارشناسان ریلی دراین‌باره گفت: شرکت ذوب‌آهن در یک سیاست صنعتی درست و منطقی، پیاده‌سازی زنجیره فرایندهای لازم برای تولید ریل را از انتها آغاز کرد، به این معنا که اگر فرض کنیم تولید ریل دو مرحله کلی ریخته‌گری و سپس نورد را داراست، اگر از مرحله اول، یعنی راه‌اندازی واحد ریخته‌گری آغاز می‌کرد، ممکن بود شمش تولید شده خریدار نداشته باشد و بلااستفاده باقی بماند.

بهنام جمشیدی ادامه داد: برای همین منظور منطقی تر است که ابتدا واحد نورد راه‌اندازی شود، طبیعتا راه‌اندازی خط‌نورد، نیازمند شمش است و برای همین لازم است محموله ای از شمش موردنیاز از دیگر کارخانجات داخلی یا خارجی خریداری شود.

جمشیدی افزود: در حال حاضر ذوب‌آهن اعلام کرده است خط‌نورد ریل این کارخانه، آمادگی تولید انبوه و در عین حال استاندارد ریل‌های موردنیاز راه‌آهن یعنی U۳۳ و UIC۶۰ را دارد، این یعنی اکنون زمان برداشتن گام بعدی یعنی راه‌اندازی خط تولید انبوه و استاندارد شمش ریل از نوع R۲۶۰ است.

وی افزود: مدیران ذوب‌آهن مکررا ادعا می‌کردند که نگرانی از بابت خط تولید شمش ریل ندارند و وعده‌های چند روزه می دادند، اما اکنون ماه‌ها است که این وعده ها تجدید می شود و تا کنون هم محقق نشده است، حتی شنیدم یک شرکت اتریشی در این زمینه در حال کمک به ذوب‌آهن است. 

وی افزود:  یک روز می‌گفتند آماده ایم و روز دیگر گفته می شد فقط فلان قطعه باقی مانده تا کار به سرانجام نهایی برسد.

این کارشناس تولید ریل‌ اظهار داشت: برخی از دوستان، تولید ریل داخلی به معنای نورد و ریخته‌گری در داخل را کافی نمی‌دانند و مثلا علاقه مند هستند که تجهیزات نورد و ریخته‌گری نیز داخلی باشد یا اصرار دارند استاندارد داخلی تنظیم شود،این ها البته بد نیست، اما اگر داخلی سازی به معنای عرفی که در همه جای دنیا مطرح است مد نظر باشد، داخلی سازی مراحل نورد و ریخته‌گری یعنی پایان مسیر حرکت به سمت داخلی سازی تولید ریل. چرا در حال حاضر که مراحل پیش از ریخته‌گری نیز همه در داخل انجام می شود.

جمشیدی ادامه داد: فولادسازان در کشور ما می‌دانند که به لحاظ بنگاهی، تولید شمش بیش از نورد با مزیت‌های فعلی هم‌خوانی دارد، در چنین شرایطی ابداً ذوب‌آهن نباید به راه‌اندازی خط‌نورد اکتفا کند، ولو این‌که برای راه‌آهن مهم نباشد شمش داخلی یا خارجی است. 

این کارشناس حمل و نقل افزود: ذوب آهنی ها می‌دانند بحث شمش خارجی برای وزارت راه جذابیت فاینانس را به همراه داشت و از این طریق امکان فاینانس خارجی خرید ریل از ذوب‌آهن نیز وجود داشت، اما با اصرار ذوب‌آهن مقرر شد شمش داخلی تولید شود.

جمشیدی در مورد وضعیت تولید شمش در مجموعه ذوب‌آهن افزود: اکنون به نظر می‌رسد تعیین تکلیف تولید شمش از اولویت مدیران ذوب‌آهن خارج شده است، از یک کارخانه صنعتی باسابقه انتظار نمی‌رود خلف وعده مکرر دیده شود، در صورتی‌که در زمینه تولید ریل، دو سال است که وعده‌های امروز و فردای ذوب‌آهن به امری عادی بدل شده است.

وی بیان کرد: البته مشکلات مالی ذوب‌آهن نیز قابل‌چشم‌پوشی نیست و ممکن است مسئله تولید ریل در اولویت اول ذوب‌آهن نباشد که در این صورت هم باید به این مجموعه حق داد، اما اگر واقعاً چنین است نباید توسعه راه‌آهن کشور معطل یک تولیدکننده بماند. در نهایت هم فولادسازان دیگر می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ذوب آهن شمش طلا کارشناسان ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان گفت: قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» را به ۱۰ بازارچه برسانیم که همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی شهرداری، محمود ایرانمنش امروز _پنج‌شنبه ششم اردیبهشت_ در نشست با رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان در خصوص بررسی عملکرد بازارچه‌های محله‌ای «از تولید به مصرف» و چگونگی توسعه این بازارچه‌ها در سطح شهر اظهار کرد: با توجه به ضرورتی که در شهر کرمان وجود داشت، بازارچه‌های محله‌ای دائمی «از تولید به مصرف» راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه هدف از راه‌اندازی این بازارچه‌ها، جلب رضایت مردم است، افزود: در انتخاب محل بازارچه‌ها چند نکته را مدنظر داشتیم؛ ازجمله اینکه در محل‌هایی باشد که اقشار متوسط و پایین جامعه در آن ساکن هستند و تراکم جمعیت بالا داشته و از هسته مرکزی شهر فاصله داشته باشد.

معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان بیان کرد: راه‌اندازی، فعالیت و نظارت بر بازارچه‌های محله‌ای با همکاری متقابل اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان انجام می‌شود و خوشبختانه سه بازارچه‌ای که از ابتدای فروردین‌ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، نمونه‌های موفقی هستند.

وی بابیان اینکه قصد داریم تا پایان سال‌جاری تعداد بازارچه‌ها را به ۱۰ بازارچه برسانیم تا همه مردم شهر کرمان از این خدمت بهره‌مند شوند و میوه باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مردم برسد، گفت: برای واگذاری بازارچه‌ها مزایده برگزار می‌شود و قراردادهای شش‌ماهه منعقد خواهد شد و فقط افراد مورد تأیید اتحادیه می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

محمدرضا حاج‌عباسی رئیس اتحادیه صنف میدان‌داران میوه و تره‌بار کرمان نیز در این نشست بیان کرد: سال گذشته چندین جلسه برای هماهنگی راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای تشکیل شد تا این اتفاق رقم خورد و خوشبختانه بازخورد خوبی از مردم گرفتیم.

وی با اشاره به نظارت دائمی بر فعالیت بازارچه‌های محله‌ای به لحاظ کیفیت و قیمت عرضه، خاطرنشان کرد: سعی کردیم عوامل و واسطه‌هایی که موجب گرانی میوه می‌شود را برطرف و حذف کنیم تا قیمت نهایی جهت عرضه به شهروندان، کاهش یابد.

وی افزود: قیمت میوه‌های عرضه‌شده در بازارچه‌های محله‌ای به قیمت میدان میوه و تره‌بار و بعضاً کمتر از آن است و یکی از مهم‌ترین مزایای این بازارچه‌ها، متعادل کردن قیمت بازار است.

امیر هاشمی مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان نیز گفت: پس از صدور دستور راه‌اندازی بازارچه‌های محله‌ای توسط معاون خدمات‌شهری شهردار کرمان، تیمی تشکیل شد و موانع را برطرف کردیم و کار را به‌صورت جهادی پیش بردیم.

وی با بیان اینکه پس از شروع کار، مهم‌ترین نکته تداوم و حفظ دستاوردهای آن است که نیاز به نظارت و تلاش جدی دارد و دغدغه همه کسانی که به این حوزه ورود کرده‌اند، کسب رضایت مردم است، گفت: از ابتدا موارد تأسیساتی موردنیاز بازارچه‌ها را با جدیت فراهم کردیم و همچنان پای کار هستیم.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمان اظهار کرد: توسعه بازارچه‌ها و مکان‌یابی مناسب را با مشورت اتحادیه انجام خواهیم داد و از افراد مورد اعتماد اتحادیه و خوشنام در بین مردم برای مدیریت بازارچه‌ها استفاده خواهد شد.

گفتنی است، سه بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» شهر کرمان واقع در میدان غدیر ۲، بلوار پزشک و شهرک شهید مطهری انتهای بلوار حضرت ابوالفضل (ع)، از اول فروردین‌ماه سال‌جاری کار خود را آغاز کرده‌اند و هم‌اکنون در حال فعالیت هستند.

کد خبر 747921

دیگر خبرها

  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • لزوم حمایت از تولیدکنندگان برای تحقق جهش تولید
  • ساخت ۱۰ بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • حضور واحد‌های تولیدی شهرک صنعتی اردبیل در نمایشگاه ایران اکسپو
  • حضور واحد‌های تولیدی اردبیل در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • معاون وزیر ارتباطات : شبکه اپراتور مدعی نارضایتی مردم از کیفیت شبکه به دلیل استفاده از مودم بومی قابل بررسی است
  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی