Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@22:16:11 GMT

ضوابط فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۱۴۷۲

ضوابط فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی

فلاح پور با بیان اینکه حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شده ، عنوان کرد:دوره فعالیت این صندوق‌ها حداکثر هفت سال است که ۴ سال ابتدایی آن به عنوان دوره سرمایه گذاری صندوق تعیین می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، معاون نظارت بر نهادهای مالی این نهاد از تصویب دستورالعمل و اساسنامه نمونه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی (Private Equity Funds) خبر داد و گفت: شرکت‌هایی که در دو سال گذشته مشمول موضوع ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شده‌اند، نیز تحت شرایطی می‌توانند از حمایت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید فلاح‌پور افزود: جهت نهایی سازی این ضوابط، نظرات متقاضیان فعالیت در این حوزه و صاحب نظران اخذ و پس از بحث و بررسی در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار این دستور العمل نهایی و در هیات مدیره سازمان، مطرح و تصویب شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: موضوع فعالیت صندوق سرمایه گذاری خصوصی، جمع‌ آوری منابع مالی و تخصیص عمده آن به سرمایه‌ گذاری در سهام و سهم الشرکه شرکت‌ها با موضوع فعالیت‌های از قبل تعیین شده است. سرمایه گذاری صندوق در شرکت‌های سرمایه پذیر با هدف کسب و حفظ کنترل شرکت و هدایت سیاست‌های مالی و عملیاتی آن به منظور تحقق اهداف مورد نظر و سپس خروج از شرکت سرمایه پذیر است.

فلاح‌پور توضیح داد: صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی از امکان سرمایه گذاری در شرکت‌های غیر سهامی عام نیز برخوردارند. همچنین بر اساس ضوابط تعیین شده، بستر حمایت از شرکت‌های سهامی عام پذیرفته نشده در بورس، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران و شرکت‌هایی که شرایط پذیرش در بورس را از دست داده‌اند، نیز از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی فراهم شد.

مضافاً اینکه شرکت‌هایی که در ۲ سال گذشته مشمول موضوع ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت شده‌اند نیز تحت شرایطی می‌توانند از حمایت صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: حداقل سرمایه صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تعیین شد. دوره فعالیت در نظر گرفته شده برای این صندوق‌ها حداکثر به مدت هفت سال است که ۴ سال ابتدایی آن به عنوان دوره سرمایه گذاری صندوق تعیین می‌شود.

فلاح پور افزود: صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی از منظر ماهیت و کارکرد با صندوق‌های سرمایه  گذاری در اوراق بهادار متعارف فعال در بازار سرمایه، تفاوت‌های بنیادین دارند و چارچوب و استراتژی‌های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی، منجر به ایجاد ریسک‌های بالاتر در این صندوق‌ها می‌شود، لذا متقاضیان سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید پس از مطالعه جزئیات اساسنامه و امیدنامه صندوق، فرم بیانیه پذیرش ریسک را جهت سرمایه گذاری در صندوق تکمیل نمایند. همچنین حداقل میزان سرمایه گذاری هر سرمایه گذار در صندوق‌های سرمایه گذاری خصوصی، ۱.۰۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به این ترتیب می‌توان اذعان داشت که بستر مناسب و گسترده‌ای برای تأمین مالی شرکت‌های غیر سهامی عام و شرکت‌های سهامی عام با شرایط خاص فراهم شده است. در این دستورالعمل، تلاش شده با تعیین برخی الزامات و محدودیت‌ها، به مقوله مدیریت ریسک نیز توجه شود.

به گفته وی، درخواست متقاضیان اخذ موافقت اصولی تأسیس صندوق سرمایه گذاری خصوصی از طریق دبیرخانه کمیته بررسی مستقر در شرکت فرابورس بررسی و در صورت احراز وجود حداقل شرایط لازم، مجوز تأسیس و فعالیت صندوق توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر خواهد شد.

فلاح‌پور در پایان ابراز امیدواری کرد: با اقدامات صورت گرفته از جانب سازمان بورس در این زمینه شاهد ایجاد بستر مناسب جهت تأمین مالی بنگاه‌های نیازمند اصلاح ساختار مالی و عملیاتی در کنار ایجاد تنوع در ابزارهای سرمایه گذاری باشیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بورس سرمایه گذاری منابع مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۱۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند

به گزارش خبرنگار مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

کد خبر 6090858 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • صنایع پیشرفته برای صادرات تامین مالی می‌شوند
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • نقش‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها در زمینه جهش تولید و رفع نیاز اساسی کشور
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف