Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@15:46:25 GMT

ابقاء حق از برکات وقف است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۱۵۹۴

ابقاء حق از برکات وقف است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی آیت الله مهدی مروارید در همایش یاوران وقف که ظهر امروز، همزمان با هفتمین روز از دهه وقف در جمع مسئولان، واقفان، مدیران و متولیان وقف در تالار نور مشهد برگزار شد، بیان کرد: مهم ترین چیزی که برای واقفان می ماند، تشکر خداوند و اولیاء خدا از خیران است که قابل محاسبه بشری نیست و روایات بسیاری برای این عمل خداپسندانه وارد شده اما آنچه قابل بیان است، این است که در روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد می شود و کلمه وقف به صورت مستقیم مطرح نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: دو نوع صدقه وجود دارد؛ صدقه ای که به فقیر و نیازمند می دهیم و گرهی از کار یک نفر می گشاییم و صدقه ای که آثار و برکات آن تا بعد از وفات باقی می ماند که صدقه جاریه نام دارد و وقف نیز مصداق آن است.

آیت الله مروارید با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) در خصوص وقف اظهار کرد: حضرت فرمودند «پس از مرگ انسان، جز از ناحیه سه عمل، پاداشی به او نمی‌رسد؛ صدقه‌ای که در حال حیاتش جاری ساخته و پس از مرگش هم جریان می‌یابد. سنت و روش هدایتی که بنیان گذاشته و پس از مرگ هم به آن عمل می‌شود و فرزند شایسته‌ای که برای او دعا می‌کند».

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: وقف اموال با نیات مختلف اجتماعی، فرهنگی، عبادی و... نیز از نمونه های صدقه جاریه ای است که بعد از وفات فرد نیز خیر و برکاتش باقی می ماند و شاید بتوان با این اقدام خیرخواهانه ذمه حقوق الهی و اولیاء خدا را تا حدودی پرداخت کرد.

وی گفت: بر اساس حدیث ذکر شده هر کار خیری که آثار آن تا بعد از فوت انسان باقی بماند، مصداق وقف است لذا ترویج این سنت حسنه مساله مهمی است که باید به آن اهتمام ورزید.

آیت الله مروارید با اشاره به اینکه مسجد الحرام و کعبه از باسابقه ترین موقوفات بشمار می رود، بیان کرد: طبیعت وقف جاودانگی است و از جمله برکات وقف ابقاء شریعت حق است. آنان که در راستای احیای موقوفات قدم برمی دارند در حقیقت در راه ابقای حق هستند که ثواب واقفان را نیز خواهند برد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی مروارید اوقاف وقف خیریه صدقه جاریه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۱۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: دشمنان انتظار جواب اینچنینی را در عملیات وعده صادق نداشتند و این از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت الاسلام سید مهدی قریشی امروز _جمعه سی‌ویکم فروردین_ در خطبه‌های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه شهرستان ارومیه اظهار کرد: تنها راه نجات انسان‌ها پیروی از دستورات الهی و پرهیز از حرام است.

وی افزود: مساله حجاب و عفت مسأله‌ای کاملاً شرعی و فطری است و مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان تأکید کردند که این موضوع مسأله‌ای شرعی و قانونی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: نیروی انتظامی مکلف به تذکر به افرادی هستند که قانون و شرع را رعایت نمی‌کنند و این افراد محترمانه و بر اساس مبانی اخلاقی تذکر می‌دهند و باید از پلیس حمایت کنیم.

قریشی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی سال‌ها در حال تعدی به منافع کشور و ترور دانشمندان اقدام می‌کرد و بعد از حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق رهبر معظم انقلاب گفتند که باید تنبیه شوند و جواب دندان شکن دریافت کردند.

وی ادامه داد: این جواب بر اساس قوانین بین‌المللی انجام شد و یک هشدار برای رژیم صهیونیستی بود که اگر اقدام دیگری انجام دهد شدیدتر پاسخ خواهیم داد.

قریشی عنوان کرد: ایران نشان داد که رژیم صهیونیستی نه تنها خودش بلکه حامیانش نیز قابل شکست هستند و به دولت‌های عربی پس از جنگ شش روزه این طور وانمود شده بود که اسرائیل شکست ناپذیر است که برعکس این ثابت شد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به ۲۹ فروردین روز ارتش خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) با درایت و کیاست خود در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها از انحلال ارتش جلوگیری کردند بلکه گفتند که باید ارتش تثبیت و تقویت شود و در طول بیش چهار دهه نشان دادند که فدایی ملت هستند.

قریشی با اشاره به دوم اردیبهشت سالروز تأسیس سپاه توسط امام خمینی (ره) اظهار کرد: سپاه در طول این مدت در کنار ارتش از کشور حفاظت کرده و در تمامی صحنه‌های اجتماعی نیز حضور داشته‌اند و در عملیات وعده صادق دیدیم که امام (ره) تصمیم بسیار درستی در تأسیس سپاه اتخاذ کرده بودند.

وی افزود: دشمنان انتظار جواب اینچنینی را در عملیات وعده صادق نداشتند و این از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است.

امام جمعه ارومیه عنوان کرد: یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار است و در طول جنگ تحمیلی ۵ هزار نفر ورزشکار به شهادت رسیدند و در دفاع از حرم نیز یکصد نفر از ورزشکاران به شهادت رسیدند.

قریشی تأکید کرد: شهدای ورزشکار باید سرمشق و الگو باشد و این فرهنگ باید به جهان اسلام تسری یابد.

وی خاطرنشان کرد: شعار سال باید نصب العین همه باشد و باید به منویات رهبری عمل کنیم.

کد خبر 745985

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق از برکات وجود ارتش و سپاه مقتدر است