Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@15:21:43 GMT

ضرورت توجه به ایثار اجتماعی در آثار نمایشی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۱۷۵۸

ضرورت توجه به ایثار اجتماعی در آثار نمایشی

نشست «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از منظر هنر تئاتر» برگزارش شد.

به گزارش ایسنا، ‌مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید در نشست اندیشه ورزی با محوریت «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از منظر هنر تئاتر» با اشاره به‌ ضرورت پرداختن به موضوع ایثار اجتماعی در آثار نمایشی بیان کرد: ایثار اجتماعی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که این اداره کل در آثار تولیدی به آن توجه دارد ضمن اینکه هنر نمایش باید در خدمت ترویج فرهنگ متعالی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسعود فرهنگ کارگردان تئاتر نیز در این نشست بابیان اینکه پرداختن به هنرهای نمایشی از ابتدای تأسیس بنیاد شهید در اولویت قرار گرفت، گفت: بنیاد در گذشته از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر بود و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آثار نمایشی سراسر کشور با موضوع ایثار و شهادت و دفاع مقدس بود.


وی افزود: هنر نمایش می‌تواند فرهنگ ایثار و شهادت در کشور را ماندگار کند، برخی آثار به نمایش درآمده با این موضوع در تئاتر هیچ‌گاه از اذهان پاک نمی‌شود و از آثار شاخص هستند و رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند که اگر تا ۵۰ سال آینده نیز در خصوص دفاع مقدس صحبت کنیم بازهم حرف برای گفتن وجود دارد.


فرهنگ با اشاره به مقوله ایثار اجتماعی به‌عنوان شکل دیگری از ایثار و شهادت خاطرنشان کرد: باید در آثار و نمایش‌ها به این موضوع بپردازیم که به چه دلیل ایثار اجتماعی کمرنگ و یا فراموش‌شده است و اینکه یک شهروند چطور می‌تواند با ایثار اجتماعی زندگی بهتری داشته باشد.


وی با اشاره به تولید ۲۰۹ نمایش با محوریت دفاع مقدس از سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۹ یادآور شد: این آمار نشان می‌دهد که سالانه ۷ اثر با موضوع یادشده تولید می‌شود که با توجه به جمعیت ایثارگران و خانواده‌های آن‌ها بسیار کم است، کانون نمایش‌های دینی در راستای اهداف بنیاد شهید و امور ایثارگران توانست ۳۳۹ نمایش با محوریت ایثار و شهادت را در استان‌های کشور به نمایش بگذارد و بازهم نیاز به پرداختن بیشتر به این موضوع احساس می‌شود.


این کارگردان تئاتر در پایان گفت: امیدواریم بتوانیم با تعاملات به وجود آمده میان بنیاد با سازمان‌ها به‌ویژه وزارت آموزش‌وپرورش، در جهت آشنایی نسل جوان با مفهوم ایثار اجتماعی و نمایش الگوهای دینی و قرآنی، گامی در جهت تولید بیشتر آثار با مضمون دفاع مقدس برداریم و در این زمینه به شکوفایی برسیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بنیاد شهید تئاتر دفاع مقدس شهدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۱۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید

به گزارش خبرگزاری مهر، صحرا فتحی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر، پس از ۵ سال دوری از صحنه، نمایش «هواخوری»، جدیدترین نمایشنامه خود را به صحنه خواهد آورد.

«هواخوری»، خرداد ۱۴۰۳ در یکی از سالن‌های نمایشی تهران روی صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی هم‌اکنون پس از دریافت مجوز، روزهای تمرین را پشت سرمی‌گذارد.

صحرا فتحی، نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و تهیه‌کنندگی نمایش‌های «مار بازی»، «پونز»، «شبکاری»، «تئاتر بد»، «آوازه خوان طاس»، «ولپن»، «دکلره»، «سرگرم خودت بودی»، «آتن، مسکو»، «خانه زاد» و... همچنین فیلم‌های کوتاه «زنی که شاعر بود»، «به دریا خوش آمدی» و «بلعیده شده» و نگارش چند فیلمنامه بلند را در کارنامه هنری خود دارد.

این بازیگر و کارگردان با نمایش‌های «دکلره» و «شبکاری» هم در شهرهای مختلف کانادا نیز به اجرا پرداخته است.

صحرا فتحی جایزه بهترین فیلم خارجی در نهمین دوره جشنواره فیلم زنان کالیفرنیا آمریکا با فیلم «زنی که شاعر بود» را دریافت کرده است. همچنین در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن حضور داشته و از ۱۰ جشنواره مطرح بین‌المللی جایزه بهترین بازیگر و کارگردانی را دریافت کرده است.

اطلاعات تکمیلی نمایش «هواخوری» به‌زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 6087516 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر