Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@08:01:04 GMT

80 درصد آرتمیای موردنیاز ورودی به کشور قاچاق است

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۲۱۲۴

80 درصد آرتمیای موردنیاز ورودی به کشور قاچاق است

ناصر آق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: سابقه نشان داده که با ورود آرتمیای آلوده به کشور، صنعت میگو در ایران بیش از 10 سال زمین گیر شده است.
وی با بیان اینکه دانش تولید آرتمیا در داخل کشور وجود دارد، افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته در صورت تولید گسترده آرتمیا، می توان درآمد حاصل از آن را جایگزین صادرات نفت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اعلام اینکه اولین بار در کشور از سال 1378 تا 1380 برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد، اضافه کرد: این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید.
رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه با بیان اینکه صنعت آبزی پروری جهان سالانه بیش از 100 میلیارد دلار درآمد دارد، گفت: نزدیک به 30 میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند.
وی ضمن دعوت از مردم جهت سرمایه گذاری در این صنعت گفت: درآمد این صنعت بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده و می تواند اشتغالزایی فوق العاده ای برای کشور در پی داشته باشد.
'آق' همچنین از مسوولان سازمان دامپزشکی و دیگر سازمان های مرتبط درخواست کرد با دادن مجوز های لازم و تسهیل در این خصوص، زمینه را برای فعالیت صنعت این محصول استراتژیک فراهم کنند.
به گزارش ایرنا، آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی در دنیا دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پر انرژی و مقوی هستند.
میزان آرتمیای زنده موجود در هر لیتر از دریاچه ارومیه به صفر رسیده است و در آخرین پایشی که طی اول اردیبهشت سال جاری در دریاچه ارومیه انجام شد، در هر لیتر از آب دریاچه 28.8 عدد سیست آرتمیا، 0.3 عدد جلبک /غذای آرتمیا/ و 348 گرم نمک مشاهده شده است.
آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر 220 گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی به 348 گرم بر لیتر رسیده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.
سالانه نزدیک به 100 کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می شود و 10 تا 30 تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان، وارد کشور می شود.
قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده یک میلیون و 200 هزار ریال و منجمد آن 450 هزار ریال است که در صورت بسته بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به چهار میلیون ریال می رسد.
3214/2093
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی جهان دریاچه ارومیه دلار سرمایه گذاری قاچاق منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد

به گزارش خبرنگار مهر، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری گفت: از ابتدای سال آبی جاری ۲۵.۲ میلیارد مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده است. همچنین ۱۲ میلیارد متر مکعب ورودی به سدها وجود داشته، یعنی ۵۰ درصد ورودی‌ها مربوط به یک ماه اخیر است.

وی افزود: این ورودی‌ها در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم. همچنین نسبت به ۵ سال اخیر ۲۴ درصد کاهش ورودی وجود داشته است.

قاسم‌زاده در رابطه با خروجی سدها نیز گفت: خروجی‌ها مشابه سال گذشته بوده و حجم مخازن ۶۳ درصد پر است و ۴ درصد با ۵ ساله فاصله داریم.

افزایش ۱۲ درصدی تراز آب دریاچه ارومیه

قاسم‌زاده در خصوص وضعیت دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش تراز آب دارد. وضعیت تراز آب دریاچه نسبت به ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) ۶۰ درصد بهبود یافته است.

سخنگوی صنعت آب وسعت دریاچه ارومیه را یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: حدود ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب در دریاچه ارومیه وجود دارد.

رهاسازی حقابه هیرمند در دو نوبت از سوی افغانستان

قاسم‌زاده درباره وضعیت هیرمند هم اظهار کرد: حقآبه هیرمند امسال در دو نوبت از سوی افغانستان رهاسازی شده است. در این دو نوبت حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده که موجب بهبود اندک وضعیت چاه نیمه‌ها شده است. البته کشورمان همچنان به معاهده فی‌مابین دو کشور درباره حق آبه هیرمند پایبند است.

وی درباره وضعیت بارشی کشور در بهمن‌ماه سال گذشته گفت: وضعیت خوبی در بهمن‌ماه نداشتیم به‌گونه‌ای که ۵۰ درصد کاهش بارش داشتیم. اما وضعیت در اسفندماه تغییر کرد و ۴ سامانه بارشی بر کشور حاکم شد و بارش‌هایی اتفاق افتاد.

سخنگوی صنعت آب کشور افزود: با این وجود هنوز وضعیت بارشی با توجه به ۴ سال خشکسالی خوب نشده و نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) ۹ درصد کاهش بارش داریم.

این مقام مسؤول وضع بارشی ۴ استان بوشهر، فارس، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: خراسان جنوبی و خراسان رضوی وضعیت بد بارشی دارند و در خراسان رضوی وضعیت سد دوستی امیدوارکننده نیست، بنابراین انتظار می‌رود شهروندان در استان خراسان رضوی مدیریت بیشتری در مصرف آب داشته باشند تا بتوانیم تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه در مجموع وضع ۱۷ استان از نظر بارش نرمال و ۱۴ استان کاهش بارش دارند، درباره وضعیت بارشی تهران خاطرنشان کرد: استان تهران نیز با ۲۸ درصد کاهش بارش همراه است.

قاسم‌زاده گفت: حوضه‌های آبریز ارس، دریاچه ارومیه، کرخه و اترک از نظر بارشی مثبت شده‌اند و سایر حوضه‌ها منفی هستند. حوضه آبریز سد زاینده رود امسال با بیشترین کاهش بارش روبرو است.

یک درصد کشور در ارتفاعات پوشش برفی دارد

سخنگوی صنعت آب در مورد وضعیت ذخیره برفی کشور افزود: سطح پوشش برفی کشور در فصل جاری با کاهش روبرو شده است. بر اساس آخرین بررسی‌ها اکنون تنها یک درصد کشور در ارتفاعات پوشش برفی دارد.

وی به سامانه بارشی که از ۲۸ فروردین در کشور فعال شده، اشاره کرد و گفت: بر این اساس از همان ابتدا ستاد سیلاب وزارت نیرو تشکیل جلسه داد و نسبت به وقوع سیل هشدارهای متعددی صادر کرد.

سخنگوی صنعت آب از مدیریت خوب در سیلاب سیستان و بلوچستان خبر داد که سبب شد سیلاب‌ها کمترین آسیب را داشته باشند.

قاسم‌زاده تاکید کرد: بارش‌های اخیر در کشورمان از شدت بیشتری برخوردار بوده است، با این حال میزان آسیب کمتر از سایر کشورهای منطقه داشت.

به گفته سخنگوی صنعت آب، در یک ایستگاه باران‌سنجی حداکثر بارشی که ثبت شده بود ۳۰۰ میلی‌متر بود که ۲ برابر میزان سالانه بارش در آن ایستگاه بود.

قاسم‌زاده اضافه کرد: ۶۱۵ روستا در سیلاب قطع آب شدند که اکنون ۵۲۰ روستا آب وصل شده و بقیه به دلیل نبود راه دسترسی باقی مانده‌اند.

سدهای تهران ۲۱ درصد پرشدگی دارند

وی درباره آخرین وضعیت سدهای تهران و تأمین آب پایتخت در فصل گرم سال اضافه کرد: سدهای تهران بر مبنای شرایط بد آبی دیده شده و طرح‌های اضطراری که دیده شده بود ادامه دارد و وضعیتی که برای تهران پیش بینی کردیم وضعیت بهتری داریم که امید می‌رود با همکاری مردم عبور ایمنی داشته باشیم.

قاسم زاده گفت: در حال حاضر سدهای تهران ۲۱ درصد پرشدگی دارند اما همچنان حجم آب سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 6085477 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد
  • دریاچه ارومیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • دریاچه ارمیه اینطور زنده شد | آمار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از ۴ سد بزرگ
  • ۷۰۰ میلیون مترکعب آب وارد سیستان و بلوچستان شد
  • نیمی از ورودی آب سدها در یک ماه اخیر تامین شد
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه (فیلم)
  • تصاویری از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه | تصاویر
  • جدیدترین وضعیت دریاچه ارومیه + فیلم | جزیره‌های شمال‌غرب دریاچه غرق آب شدند