Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:47:24 GMT

صنعت سمنان در پستوی مشکلات - محمدرضا یوسف نژاد*

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۲۶۶۳

صنعت سمنان در پستوی مشکلات - محمدرضا یوسف نژاد*

سمنان - ایرنا- رفع مشکلات اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان 702 هزار نفری سمنان نیازمند رفع مشکلات بخش صنعت است.

در 2 سال گذشته با موفقیت دستگاه دیپلماسی و چشم انداز مشخص دیگر وزارتخانه های دولت تدبیر و امید، شاهد توسعه اقتصادی و رونق کسب و کار در بخش صنعت و معدن استان سمنان بودیم اما خروج آمریکا از توافقنامه بین المللی برجام بار دیگر صنعت سمنان را در پستوی مشکلات فرو برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سه سال گذشته دولت با ارائه تسهیلات 9 هزار و 500 میلیارد ریالی درصدد رفع مشکلات واحدهای صنعتی سمنان بوده که دستاورد این رویکرد مهم بازگشت صدها واحد تولیدی و صنعتی سمنان به چرخه تولید است.
در سه سال گذشته بیش از 85 هزار میلیارد ریال تفاهم نامه سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی سمنان منعقد شد اما نبود زیرساخت ها برای راه اندازی واحدهای صنعتی به نظر می رسد تلاش برای عملیاتی شدن این توافقنامه ها را با چالش مواجه کرده است.
اکنون بنگاه های اقتصادی سمنان به خصوص در بخش معدن با مشکلات متعدد زیرساختی مانند کمبود آب و نبود جاده های دسترسی مواجه است و بخش صنعت استان با وجود حمایت های همه جانبه دولت تدبیر و امید، نتوانسته به معنی واقعی در توسعه اقتصادی نقش آفرینی کند.
در زمان حاضر رکود در بازار و نبود نقدینگی از جمله مشکلات واحدهای صنعتی سمنان است که باید نهادهای اجرایی مرتبط با اتخاذ راهبردهای اصولی برای رفع این چالش اقدام کند.
باید این نکته مهم و غیرقابل انکار را در نظر داشت که 2 هزار و 10 واحد صنعتی سمنان قلب تپنده توسعه اقتصادی و اشتغال در این منطقه از کشور است و باید با هم فکری و اتحاد نهادهای اجرایی و بخش خصوصی از تعطیلی این واحدها جلوگیری کرد.
با وجود تحریم های استکبار جهانی بخش صنعت استان سمنان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود بنابراین باید با الگوبرداری های مشخص از تحریم های گذشته، می توان از این چالش اقتصادی به سلامت عبور کرد.
رفع مشکلات اقتصادی می تواند خونی تازه به رگ های واحدهای صنعتی استان سمنان جاری کند و با حمایت های همه جانبه می توان در کوتاه مدت برای برطرف شدن شرایط موجود گام برداشت.
از سوی دیگر برای ورود به بازارهای جهانی باید بازارهای هدف به خصوص کشورهای در حال توسعه را شناسایی کرد و با اتخاذ رویکرد استاندارد مداری در کنار توجه به مقوله بازار فروش می توان توسعه اقتصادی را برای صنعت سمنان به ارمغان آورد.
در زمان حاضر واحدهای صنعتی سمنان در خرید مواد اولیه تولید کالا با مشکلات متعددی مواجه هستند که به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی و نهادهای اقتصادی با تعامل می توانند برای رفع این چالش اقدام کنند.
*خبرنگار ایرنا
1772

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صنعت استان سمنان رفع مشكلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۲۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به پیگیری ویژه راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» از صدور سند مالکیت و حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی القاصی ضمن گرامی‌داشت ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌السلام و آغاز سال ۱۴۰۳ و بهار طبیعت از پیگیری ویژه راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» خبر داد و گفت: با توجه به دستورات و تأکیدات ریاست محترم عدلیه، دستگاه قضا به‌عنوان یکی از قوای سه گانه به‌منظور تحقق عینی و عملی راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ایفای نقش خواهد کرد و در همین راستا مجموعه قضایی استان تهران نیز به مسئولیت‌های قانونی خود در این حوزه به‌طور ویژه عمل می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به برخی از اقدامات دستگاه قضا در استان تهران به‌ منظور حل مشکلات و موانع موجود در مسیر فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی اظهار کرد: در سال گذشته سیاست دستگاه قضا در دوره «تحول و تعالی» مبنی بر حمایت قانونی از چرخه تولید به‌ عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار داشته و بر همین اساس، پیگیری‌های ویژه‌ای به‌منظور رفع موانع و مشکلات مورد اشاره در قالب ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران با مشارکت سایر دستگاه‌ها صورت گرفت. 

وی در همین زمینه از صدور سند مالکیت و حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان تهران خبر داد و گفت: خوشبختانه پیگیری‌های مجموعه قضایی استان تهران در جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی منتهی به احیا و راه‌اندازی هفت واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال و جلوگیری از تعطیلی ۴۸ واحد تولیدی و صنعتی فعال با جمعیتی بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار گردید.

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج و دستاوردهای حاصل از تشکیل «کارگروه مدیریت تحقق و رسیدگی در پرونده‌های مربوط به شرکت‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی» در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در خلال بررسی پرونده‌های مرتبط با واحدهای تولیدی و صنعتی توسط کارگروه مذکور، مشکلات و مسائلی احصاء گردید که ناشی از برخی رویه‌ها و ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌ها و ادارات مختلف بود که در همین زمینه مقرر شد تا نتایج حاصل از آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته به‌منظور اصلاح رویه‌ها و تقویت هماهنگی میان‌بخشی مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس گزارش رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران، رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه رویکرد دستگاه قضا با توجه به راهبرد تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) برای سال جدید، تقویت تعامل با سایر بخش‌ها و شناسایی ظرفیت‌های مشارکت مردم در امر جهش تولید است، گفت: با توجه به تأکیدات و دستورات ریاست محترم قوه قضاییه این موضوع به‌عنوان یک اولویت در دستور کار دادگستری کل استان تهران قرار دارد و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • صنعت نفت در دولت سیزدهم با اقدام‌های جهادی به صنعتی پویا بدل شد
  • دغدغه فراز: بازکردن قفل پای ریکانی و علی یوسف
  • نهمین قسمت «پاورقی نوروزی» با موضوع آمریکا
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • تعیین مسئول ویژه برای پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی اردبیل
  • اشتغال صنعتی گناباد ۱۱۷ درصد افزایش یافت
  • تعیین مسئول ویژه برای پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران
  • حل مشکلات ثبتی بیش از هزار واحد صنعتی در استان تهران با پیگیری ستاد اقتصاد مقاومتی
  • دستگیری گروگان گیر در یک واحد صنعتی در ایوانکی