Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر میرزاپور در گفتگو با تسنیم گفت: بازار آتی زعفران در کنار معاملات سپرده کالایی این محصول به ابزاری قدرتمند برای تنظیم بازار و مخابره قیمت‌های فعلی و آتی در این بازار مهم تبدیل شده و نقش مهمی در جذب سرمایه‌های سرگردان و ریسک‌پذیر دارد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با اشاره به این که قیمت‌های نقدی و آتی این کالا در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد میل به رشد قیمتی در تار و پود این بازار وجود داشته است، افزود: ویژگی‌های فنی معاملات زعفران نکته‌ای است که در بسیاری از تحلیل‌ها مغفول مانده و شاید همین ابهام و غفلت‌ها به مخابره خبرها و تحلیل‌های مختلفی منجر شده که واقعیت‌های این بازار را با تردید و ابهام همراه ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص شائبه تأثیرپذیری کامل بازار زعفران از نوسان قیمت دلار و فراموشی ویژگی‌های فنی و رخدادهای جانبی مؤثر بر این بازار نیز تصریح کرد: تجربه نشان داده است که بازار در نهایت مسیر درست را تشخیص داده و در همین مسیر حرکت خواهد کرد.

عوامل اثرگذار بر آتی زعفران

میرزاپور در خصوص نوسان قیمت آتی زعفران و رخدادهای مؤثر بر نوسان قیمت‌ها گفت: دو سیگنال اصلی در تعیین قیمت‌های آتی زعفران یعنی قیمت در بازار فیزیکی و انتظارات آینده بازار اثرگذار هستند.

این مقام مسئول اضافه کرد: مهم‌ترین و ساد‌ه‌ترین سیگنال تأثیرگذار بر بازار آتی زعفران، نرخ‌های موجود معاملاتی در بازار فیزیکی است که هم‌اکنون در ارقام جذابی قرار دارد؛ اگرچه روند افزایشی قیمت‌ها نیز در همین بازار در ماه‌های گذشته قابل رهگیری است.

وی با اشاره به این که این سیگنال خود یکی از دلایل اصلی بالا بودن قیمت‌ها در بازار آتی است، ادامه داد: این در حالی است که ذهنیت افزایشی در بازار فیزیکی خود به معنی ایجاد انتظارات برای افزایش قیمت‌ها در بازار آتی ایفای نقش کرده و در کنار آن انتظارات ارزی اما به‌صورت حداقلی نیز مشاهده می‌شود.

میرزاپور گفت: البته بازار زعفران را اغلب یک بازار صادراتی در نظر می‌گیریم که موجب شده تا ذهنیت‌های دلاری به چشم بیاید، ولی الزاما برآورد ذهنیت‌ها از نوسان قیمت دلار ، عامل رشد قیمت‌های انتظاری در بازار نقدی و آتی زعفران نیست و بحث پیمان‌سپاری ارزی یا تعدیل مشکلات پیش‌روی صادرات و به پایان رسیدن فصل برداشت هم مطرح می‌شود.

دورنمای آتی

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا همچنین در خصوص دورنمای قیمت‌ها در چارچوب بازارهای آتی زعفران اذعان داشت: هم‌اکنون قیمت‌ها در بازار آتی به نسبت بالا است، ولی انتظارات قیمتی در بازار هم افزایش یافته تا جایی که برخی کشاورزان حتی از فروش محصولات خود در بازار آتی با نرخ‌های موجود هم استقبال نمی‌کنند. بنابراین می‌توان این‌گونه اذعان داشت که در شرایط فعلی قیمت‌های پیش‌روی بازار زعفران قابل پیش‌بینی نیست.

تنوع ابزارها در بورس

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای گسترش معاملات محصولات کشاورزی و ابزارهای مالی نیز گفت: در حال حاضر معاملات پوشال زعفران(معمولی) در بورس کالای ایران راه‌اندازی شده و در تلاش هستیم تا معاملات شمش طلا و پسته را نیز تقویت کرده و ابزارهای مالی متناظر با آن را راه‌اندازی کنیم. ضمن این که برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی قراردادهای آتی صندوق‌های طلا هم انجام شده و در مسیر عملیاتی‌شدن قرار گرفته است.

صادرات‌محور بودن، یکی از نقاط قوت آتی زعفران

میرزاپور افزود: هر چند نقد به سازوکارهای این بازار در چارچوب دستورالعمل‌های ابلاغی و بویژه همان نوسان وجه تضمین یا تغییر در ابزارهای اهرمی هنوز هم پابرجا است، ولی نقطه مثبت در این بازار آتی صادرات‌محور بودن زعفران است، یعنی در نوسان قیمت‌ها و دقیق‌تر رشد نرخ‌های معاملاتی، شاهد تقویت قیمت‌های صادراتی هستیم که در نهایت منافع بیشتری را نصیب اقتصاد ایران و مخصوصا تولیدکنندگان واقعی خواهد کرد.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا تشریح کرد: به عبارت دیگر در این معاملات آتی، منافع بیشتری برای اقتصاد کشور حاصل خواهد شد و حداقل خروجی آن کاهش آزادی‌ عمل واسطه‌گری است.

توصیه به معامله‌گران

وی در خصوص تفاوت‌های بازار زعفران با بازار آتی سکه گفت: بازار آتی بازاری برای نشان‌دادن انتظارات است و رسیدن قیمت‌های نقدی به قیمت‌های آتی تنها یک احتمال به‌شمار می‌رود. این در حالی است که بازار زعفران با بازار آتی سکه اختلافاتی عمیق دارد و تغییر ویژگی‌های فیزیکی زعفران به این معنی است که با گذشت زمان تغییر این ویژگی‌ها بر نرخ‌ها و زمان نگهداری آن مؤثر خواهد بود، یعنی قیمت‌ها بر این مبنا به‌صورت ذاتی تغییر می‌کند.

مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا افزود: در حال حاضر بازار آتی زعفران در یک شرایط پیچیده قرار دارد؛ چرا که از یک سو شاهد رشد قیمت‌های نقدی این کالا هستیم و قیمت‌های آتی هم از این رشد نرخ حمایت می‌کند. از سوی دیگر قیمت زعفران برای سررسید تحویل فیزیکی هم در بازار آتی و هم اوراق سپرده کالایی چندان جذاب نیست و از کاهش محسوس شتاب رشد قیمت‌ها برخوردار شده است.

وی در توصیه به معامله‌گران تاکید کرد: بهتر است برای دورنمای قیمت زعفران زمان دقیقی را انتخاب کنیم، چرا که هرقدر به زمان تحویل نزدیک‌تر شویم، کیفیت کالا تغییر کرده و میل به فروش و صادرات و کاهش جذابیت نگهداری را شاهد خواهیم بود.

دورنمای دلار و آتی

میرزاپور در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر معاملات آتی زعفران در بورس کالا نیز گفت: در مورد دورنمای قیمت دلار هم هیچ اظهارنظر قاطعی در دسترس نیست و حتی اگر قرار باشد که جرقه‌ای از رشد قیمت‌ آتی زعفران به دلیل نوسان قیمت ارزها به ثبت برسد، همین روزها باید منتظر آن باشیم. درخصوص حذف پیمان‌سپاری ارزی نیز خبر موثقی مخابره نشده و بهتر است تجار خود را برای پذیرش همین شرایط آماده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد می‌توان گفت دورنمای بازار پیچیده‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد، اگرچه روند افزایشی قیمت‌ها در کوتاه‌مدت شاید بتواند ادامه داشته باشد ولی جریان غالب در بازار برای آینده هم مبهم است و هم نگران‌کننده؛ چرا که مشخص نیست که چه آینده‌ای را باید انتظار داشت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۲۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی قم از راه اندازی شبکه نظام مند توزیع کالاهای اساسی در سطح مناطق هشت گانه شهرداری قم و شهرهای تابعه با شناسایی 250 کاسب امین کددار خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدرضا حاجی رضا در گفتگویی با تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی قبولی طاعات و عبادات اظهار کرد: بدلیل اینکه ما در اوایل اسفند بحث آمادگی برای رویداد ملی و جهانی جشن‌های نیمه شعبان در قم را داشتیم، لذا موضوع نظارت جدی و مستر بر تنظیم بازار را از همان موقع به طور ویژه آغاز کردیم.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در زمان جشن‌های نیمه شعبان گروه‌های مختلف جامعه از جمله شهروندان، زائران، ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های مختلف مستقر در جمکران که تعدادی از آن‌ها مربوط به خارج از کشور بودند، درگیر تامین کالا‌های اساسی بودند و حضور و فعالیت ستاد تنظیم بازار در آن زمان، اقدامی جدی، ضروری و  اساسی بود.

وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار با هماهنگی معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری، بایستی تمام نیازمندی‌های شهروندان، زوار و به خصوص ۳۵۰ موکبی که در ایام جشن‌های نیمه شعبان فعال بودند را در نظر می‌گرفت و تامین می‌کرد.

محمدرضا حاجی رضا عنوان کرد: از جمله نیازمندی‌های ایام جشن‌های نیمه شعبان حوزه کالا‌های اساسی عبارت از گوشت و برنج، شکر، آرد و نان و سایر اقلام اساسی بود که با همکاری حوزه جهاد کشاورزی تامین و برطرف شد.

وی عنوان کرد: مرحله دوم فعالیت ستاد تنظیم بازار، موضوع ماه مبارک رمضان و سال جدید بود که پس از نیمه شعبان به حالت آماده باش در سه بخش تامین، توزیع و نظارت وارد این قضیه شدیم.

 مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی قم در خصوص موضوع تامین کالا‌های اساسی شب عید و ماه رمضان ابراز کرد: در این مدت تا کنون که دو سوم مسیر را طی کرده ایم، ۱۱۰۰ تن برنج در استان بین مباشرین، اتحادیه بنکدار و خواروبار و مواکب، گروه‌های جهادی، تکایا و هیات‌های مذهبی به منظور اجرای آیین‌های افطاری و تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی توزیع نمودیم.

محمدرضا حاجی رضا ادامه داد: همچنین ۱۵۰ تن توزیع گوشت منجمد تنظیم بازاری به صورت عمده گوشت گوساله و ۴۰۰ تن توزیع شکر خانوار و شکر صنف و صنعت و شکر اتحادیه شیرینی و زولبیا و بامیه توزیع شد و بازار مرغ هم به سبب قرارداد‌های خوبی که در این زمینه منعقد شد، از وضعیت مناسبی برخوردار بود.

 مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در استان قم اتاق اصناف و اتحادیه‌های خواروبار، بنکدار و پروتئین در حوزه گوشت و مرغ به وظایف خود بخوبی عمل می‌کنند، اما همیشه دغدغه این بوده که این اقلام اساسی، با کمترین قیمت و تنش در اختیار مردم قرار گیرد.

وی گفت: در کل تلاش می‌کنیم که به لحاظ فراوانی کالا‌های اساسی و تنوع قیمت، وضعیت مناسب و مطلوبی را تا عید سعید فطر و آخر فروردین داشته باشیم.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی کار خوبی که کرد، استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی مردمی در راستای توزیع کالا‌های اساسی بود که با پشتیبانی استاندار محترم، شتاب خوبی به خود گرفت.

حاجی رضا افزود: در همین راستا ما توانستیم شبکه تامین و توزیع کالا‌های اساسی و محصولات کشاورزی را  با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین در سطح ۸ منطقه شهرداری و حتی شهر‌های تابعه استان، راه اندازی کنیم.

وی گفت: با استفاده از این شبکه، کالا‌های اساسی به سهولت و در بستر یک مجموعه نظام‌مند در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

 مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: ما در سطح استان قم به سبب تراکم جمعیت و اجرای برنامه‌های مناسبتی بسیار در طول سال، از حیث تامین کالا‌های اساسی و تنظیم بازار بایستی همواره پاسخگوی مردم باشیم و برنامه ریزی این است که بگونه‌ای مدیریت کنیم که در کل مناطق شهرداری و شهر‌های اطراف این نیاز‌ها به صورت منطقی برطرف و مناطق تقویت شوند.

وی در خصوص نظارت بر توزیع کالا‌های اساسی گفت: تیم‌های نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی از اول اسفند در قالب ۱۰ اکیپ به صورت مشترک با اداره کل تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف و سازمان صمت در حال بازدید‌های دوره‌ای و نظارت بر چرخه توزیع و قیمت کالا‌های اساسی بخصوص در حوزه میوه شب عید و نانوایی‌ها و ... هستند و برخورد‌هایی هم صورت گرفته است.

حاجی رضا با اشاره به توزیع میوه شب عید گفت: با بررسی‌هایی که با مباشری سازمان تعاون روستایی صورت گرفت، ۱۵ نقطه در شهر قم برای توزیع میوه انتخاب شد و ۲۰۰ تن پرتقال درجه یک تامسون با قیمت هر کیلو ۱۸ هزار تومان، ۱۳۰ تن سیب سمیرم با قیمت هر کیلو ۳۴ هزار تومان و ۱۵ تن خرما از قرار هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان در اختیار جایگاه‌های توزیع میوه قرار گرفت.

وی گفت: میوه‌های مورد نظر از لحاظ کمیت به اندازه مورد نیاز تا پایان فروردین توزیع شده، از نظر کیفیت نیز ماندگاری بیشتری نسبت به میوه‌های بازار دارند و ما نسبت به کیفیت به لحاظ احترام به شهروندان اهتمام و توجه ویژه‌ای داریم؛ از لحاظ قیمت نیز مکلف هستیم پس از کشف قیمت، میوه‌ها را ۱۵ درصد زیر قیمت در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
وی در خصوص نان و آرد با اشاره به فعالیت ۹۰۰ واحد نانوایی خط کشی، سنگکی و بربری در سطح استان عنوان کرد: مدیریت توزیع آرد نانوایی‌ها بوسیله سامانه هوشمند و بر اساس میزان پخت نان و خروجی کارت‌های بانکی مردم صورت می‌گیرد و البته در زمینه نان خط کشی مشکلاتی هست که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

 مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: برای کسانی که نذر دارند و یا به قصد خارج از کشور نان تهیه می‌کنند، برخی مشکلات توسط سامانه نانی نو حل شده و برخی دیگر نیز به وسیله کارت‌های اختصاصی که در اختیار شاطر نانوایی قرار می‌گیرد، حل شدنی است.

دیگر خبرها

  • بازرسی ۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد صنفی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شد
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • تداوم نظارت بر بازار کالا و خدمات در مهاباد
  • این بازار سال ۱۴۰۳به گزینه مهم سرمایه‌گذاران بدل شد / کدام بازار سود بیشتری دارد؟
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد
  • قیمت واقعی دلار اعلام شد/ بوربور: تا یک ماه دیگر نرخ دلار به این عدد می‌رسد