Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@07:21:54 GMT

نگاهی به فعالیت‌های دارالقرآن شهید علیزاده البرز

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۲۹۲۵

نگاهی به فعالیت‌های دارالقرآن شهید علیزاده البرز

به گزارش ایکنا؛ کلاس‌های  دارالقرآن شهید علیزاده استان البرز مخصوص پسران در سنین گوناگون برگزار می‌شود. این کلاس‌ها در 15 رشته قرآنی نظیر روخوانی، روانخوانی، تجوید، قرائت، احکام و ... به صورت رایگان برپا می‌شود.

اعتبارات موسسه از هزینه‌های شخصی، کمک‌های پایگاه بسیج کثیری، برخی از خانواده‌های متربیان و همچنین خانواده شهید علیزاده تأمین می‌شود و اساس کار در مؤسسه مردم‌محور است و توسط خیرین اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف به همراه اعطای مدرک رسمی، تشکیل گروه تواشیح و همخوانی، برگزاری دوره‌های آموزش احکام، احادیث و اندیشه اسلامی، برگزاری جلسات اولیاء مربیان با حضور کارشناسان قرآنی با موضوع خانواده وهمایش‌های تربیتی با حضور اولیاء دانش‌آموزان همراه با تقدیر از دانش‌آموزان ممتاز درسی و قرآنی از جمله فعالیت‌های این مرکز قرآنی است.

همچنین، در دارالقرآن مسابقات و محافل انس با قرآن متعددی از جمله مسابقات قرآن کریم در سنین و رشته‌های مختلف در سطح شهر کرج، کرسی‌های تلاوت هفتگی و محافل انس با قرآن کریم با حضور چهره‌های ممتاز و بین‌المللی و برنامه انس با قرآن در مدارس و تشویق قرآن‌آموزان در راستای یادگیری قرآن کریم برگزار شده است.  

علی حیدرزاده، مدیر دارالقرآن شهید علیزاده استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا؛ تصریح کرد: در مناسبت‌های مختلف سعی می‌کنیم محفل انس با قرآن را برگزار کنیم تا نوجوانان لذت و شیرینی همنشینی با قرآن را بچشند و در سن کودکی آن را درک کنند. همچنین این محافل هر دوشنبه در مسجد جامع حضرت ابوالفضل(ع) با حضور قاریان ممتاز برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های متفاوت ما برگزاری مسابقات انشاء و نقاشی با موضوع فرهنگی مانند احترام به پدر و مادر در مدارس استان به مناسبت دهه وحدت است که تاکنون ندیده‌ایم موسسه قرآنی چنین فعالیتی انجام دهد. این برنامه سبب انس بیشتر دانش‌آموزان با دارالقرآن و سبب جذب آنها می‌شود.

مدیر دارالقرآن شهید علیزاده استان البرز گفت: بیشتر طرح‌ها و محافل انس با قرآن را در مدارس برگزار می‌کنیم تا علاوه بر افراد قرآنی افرادی هم که تا به‌حال با قرآن مأنوس نبوده‌اند، در این طرح‌ها شرکت کنند و جذب این برنامه‌ها شوند، زیرا به‌نظر بنده اصل کار قرآنی جذب افراد غیرقرآنی به این کتاب مقدس است و کسی که وارد این موضوع شود، چندین سال می‌تواند در رشته‌های گوناگون قرآن آموزش ببیند. اگر این نکته مورد توجه همه موسسات قرآنی قرار بگیرد قاریان بیشتری خواهیم داشت.

همچنین، ایده‌ها و طرح‌های قرآنی مختلفی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در این دارالقرآن برگزار شده است که ساخت تیزر قرآنی و انعکاس در صدا و سیما، تولید و معرفی محصولات قرآنی – تربیتی، برگزاری اردوهای زیارتی – سیاحتی  و حضور در برنامه‌های نخبگان قرآنی کشور، طراحی ایده‌های ممتاز قرآنی در راستای جذب و تربیت نوجوانان و جوانان مانند طرح فرازهای آسمانی، آموزش و برگزاری مسابقات قرآنی در فضای مجازی، تهیه نشریه سالانه و انعکاس برنامه‌ها، تهیه کمد جوایز و تقدیر از قرآن آموزان برتر، طراحی بروشور، مسابقات فرهنگی با موضوع غدیر و چهل حدیث و سیره اهل بیت(ع) از جمله این طرح‌ها می‌باشد.

حیدرزاده تصریح کرد: در کشور ما طرح‌های قرآنی مختلفی اجرا می‌شود و علی‌رغم هزینه‌های زیادی که دارند بسیاری از این طرح‌ها نهایی نمی‌شود و نتیجه مطلوبی ندارند اما طرح فرازهای آسمانی یک نمونه طرحی است که اگر جواب دهد بسیاری از افرادی که با قرآن آشنا نیستند توسط این طرح رابطه خوبی با قرآن برقرار می‌کنند و این اتفاق یکی از افتخارات ماست که آن را تا درجه آخر برگزار می‌کنیم.

برگزاری برنامه‌های ترتیل خوانی در مساجد، برگزاری اردوهای تفریحی و مسابقات ورزشی، برگزاری جلسات درسی در زمان امتحانات با حضور اساتید درسی، پرورش بیش از 150 دانش آموز ممتاز اخلاقی قرآنی در سایه قرآن و عترت، تشکیل گروه همخوانی مصباح الهدی دارالقرآن شهید علیزاده و اجرای برنامه در جشنواره‌های استانی و کسب رتبه‌های ممتاز قرآنی و درسی توسط قرآن آموزان دارالقرآن در استان نمونه‌های بارز فعالیت‌های قرآنی دارالقرآن شهید علیزاده است.

وی بیان کرد: انس کودکان و نوجوانان با قرآن یکی از موفق‌ترین برنامه‌های دارالقرآن است که فعالیت‌های ما در یک منطقه محروم سبب شده که در خانواده‌های بسیاری که با قرآن انس زیادی نداشتند، قاریان ممتاز استانی تربیت شوند.

10 مربی به صورت فی‌سبیل‌الله در این مرکز قرآنی فعالیت می‌کنند که 200 کلاس آموزشی در ترم تابستان و حدود 60 الی 70 برنامه با محوریت قرآنی در هر ماه برگزار می‌کنند. این کلاس‌ها غیر از کرسی تلاوت و مجالس مناسبتی و آموزش احکام است.

مدیر دارالقرآن شهید علیزاده استان البرز اظهار کرد: علی رغم این همه فعالیت قرآنی این مرکز هیچ کمک مالی از سوی مراکز قرآنی و ادارات مربوط دریافت نمی‌کند و این امر مدد مسئولان را می‌طلبد که برای بهتر شدن روند فعالیت‌های قرآنی به موسسات از جمله موسسات مناطق محروم کمک درخور داشته باشند.

یادآور می‌شود، دارالقرآن شهید علیزاده در سال 92 تأسیس شده است و از ابتدا زیر نظر پایگاه بسیج شهید کثیری وسپاه اداره می‌شد، لذا نیاز به مجوز نداشت. اما امسال در تلاش هستیم تا مجوز فعالیت‌هایمان را از سازمان ارشاد و تبلیغات اسلامی دریافت کنیم که اکثر کارهایش نیز انجام شده است. این دارالقرآن در شهر کرج، کلاک نو، خیابان شهید اسدآبادی، پایگاه شهید کثیری، واقع است و علاقه‌مندان برای شرکت در کلاس‌های قرآنی مؤسسه می‌توانند با شماره ۰۹۱۹۰۳۸۱۰۰1 تماس بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن دارالقرآن البرز ایکنا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۲۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد

ایسنا/گیلان به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان و با حضور حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت و استاد برجسته قرآنی، از مفاخر قرآنی استان تقدیر شد.

محمد شادپور، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان امروز، ۱۰ اردیبهشت ماه در این مراسم، قرآن را معجزه ای سراسر برکت و رحمت و عافیت دانست و اظهار کرد: در کلام نبی مکرم اسلام(ص)، قرآن کریم تنها نسخه شفابخش انسان بوده و همگان می توانند به قرآن مراجعه کنند و آرامش حقیقی را به دست بیاورند.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند انس با قرآن هستیم، افزود: در پرتو هدایتگری قرآن انسان از تاریکی های ظلم و جهل رهایی پیدا می کند و در مسیر نورانیت و حقیقت قرار می گیرد.

معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی گیلان درخشش استاد فلاح پور در عرصه آموزش قرآن را عنایت الهی دانست و عنوان کرد: استاد فلاح پور در یک خانواده قرآنی تربیت یافته و امروز بسیاری از حافظان و قاریان استان، در مکتب استاد فلاح پور تلمذ کرده اند.

شادپور با اشاره به تلاش های استاد فلاح پور در عرصه تعلیم قرآن، عنوان کرد: استاد فلاح پور از مفاخر قرآنی استان گیلان است و مدیران استانی باید جایگاه چنین شخصیت هایی را در عرصه فعالیت های قرآنی پاس بدارند.

وی یکی از شاخص های مهم تدریس استاد فلاح پور را آموزش صحیح قرآن به قرآن آموزان دانست و بیان کرد: شاگردان استاد فلاح پور در عرصه های ملی و بین المللی حائز رتبه های برتر می شوند؛ در واقع استاد فلاح پور صدها حافظ و قاری بین المللی و جهانی را تربیت کرده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گیلان با بیان اینکه استاد فلاح پور در مسیر آموزش قرآن از سرمایه های مادی و معنوی خویش هزینه می کند، گفت: ثبت ملی روستای شیخعلی کلایه لاهیجان به عنوان روستای قرآنی به برکت سال ها تلاش استاد فلاح پور است؛ ویژگی بارز این روستا محافل و کلاس های قرآنی آن است که با حضور افراد در سنین مختلف برگزار می شود.

وی تجلیل از حافظان و قاریان قرآن را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و متذکر شد: باید از آموزه های دینی و قرآنی برای تحکیم خانواده بهره بگیریم تا از هجمه های فرهنگی مصون بمانیم.

استاد حاج فرهاد فلاح پور، پیشکسوت قرآنی گیلان نیز، انسان را تشنه قرآن و فرهنگ قرآنی دانست و اظهار کرد: فرهنگ و تمدن غرب علیه فرهنگ دینی و قرآنی می تازد و در چنین شرایطی نیازمند انس با قرآن هستیم.

وی عدم شناخت و آگاهی نسبت به قرآن را موجب آسیب پذیری انسان در برابر هجمه های فرهنگی و اجتماعی دانست و بیان کرد: بسیاری از افراد مسیر ارتباط با قرآن را نمی دانند و فقط از قرآن در مجالس ختم و مراسم ازدواج و... استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که قرآن کتاب حیات است و برای تمام شئونات زندگی ما برنامه دارد.

این استاد برجسته قرآن، با اشاره به مهجوریت قرآن در جامعه هم از ناحیه خواص و هم از جانب عوام، گفت: تنها ماهی که نامش در قرآن آمده، رمضان است و ماه رمضان از این حیث ارزش و کرامت پیدا کرده که قرآن در این ماه نازل شده است و لذا هر چیزی که با قرآن پیوند بخورد، کریم می‌شود.

وی قرآن را نسخه سعادتمندی بشر دانست و متذکر شد: اگر مسیر ارتباطی قرآن را پیدا کنیم، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ما به برکت قرآن حل می‌شود.

فلاح پور، قرآن را هدایتگر همه انسان ها دانست و خاطرنشان کرد: خداوند قرآن را با «اقرا» بر پیامبر(ص) نازل کرد و به ما نشان داد که عزت و کرامت بشر از مسیر قرائت و تلاوت قرآن می‌گذرد.

وی ترتیل را مهمترین ویژگی قرائت قرآن دانست و یادآور شد: خطاب خدا به پیامبر، خطاب به تمام بشریت است و خداوند در سوره علق، مسیر ارتباط با قرآن را در قرائت و ترتیل معرفی می‌کند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از استاد فلاح پور و همسر و فرزندان قرآنی ایشان و تعدادی از رتبه های برتر گیلان در مسابقات ملی و بین المللی قرآن تجلیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره تربیت معلم تدبر سوره‌ای قرآن در مشهد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • ۲۱۰۰ اتوبوس در خطوط تهران فعالیت می‌کنند + فیلم
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند